Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 730d käyntihäiriö *uusiutui*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kalevik
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 957
    • Salo

    #16
    Originally posted by schwarze View Post
    Eniten hämää, että ongelmat alkoivat samaan aikaan tuon sinun huoltotoimenpiteesi kanssa.
    Ei tuossa mitään ihmettä liene?

    Kun turbon siivet alkoivat taas kunnolla liikkumaan, jostain irtosi joku kikkare joka jumittaa turbon siipiä? eli siis tuota ohjaus-siivistöä tai mikä se nyt sitten onkin.

    Eli nyt turbo huoltoon.
    E61 525i, Suzuki VS1400
    Exät: Jaana, Susanna, Maija

    Comment

    • osaeero
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 56

      #17
      Nostetaampa nyt vähä tätäkin, koska ongelma on edelleen ajankohtainen.

      Tilanne on edelleen sama, että turbon toiminta ei tunnu normaalilta, sen kanssa on nyt kuitenkin tullu elettyä jo 50tkm verran. Nyt kun taas aikaa löytyy autolle, niin lisää tutkintaa kehiin.

      Tällä hetkellä tilanne siis se, että täyskiihdytyksessä turbo alkaa ahtaa kunnolla vasta 2700-2900 kierroksen kohdalla. Paine nousee äkisti 1.35bar, joka on tarkalleen se mitä Karala ilmoitti softan maksimipaineeksi. Alavääntö on hukassa ja pienemmillä kierroksilla ahtopainetta ei tunnu syntyvän oikein ollenkaan.

      Tähän mennessä on siis kaikki ap-letkut uusittu, järjestelmän tuottama ap mitattu, pysyy kierrosalueesta riippumatta 0.9bar tienoilla. Turbon ap-kellolle painetta säätelevä venttiili uusittu. Turbon siipiä herkistelty. Vikakoodit luettu ja nollailtu, ei anna tuohon liittyviä koodeja.

      Rupeaa taas ideat olemaan vähissä? Olis hieno saada toimimaan niin että vääntöä löytyisi jo tuolta 1500 kierroksen tietämiltä, niinkun se yleensä kuulemma tapaa olla.

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #18
        Tuossa just yhtä samanlaista 730d-ongelmaa vuosi sitten ratkottiin. Ahtoi pienellä kaasulla liikaa ja meni aina vikatilaan. Vika oli turbossa, pakopuolen siivistä oli päädyt ihan ruvella. Sitä en osaa selittää miksi ahdot nousi rikkinäisellä turbolla.. ehkä siipien päiden rupi on optimaalisempi... Eiköhän se sullakin vika sieltä turbosta löydy.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • osaeero
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 56

          #19
          Tuli nyt livedata katottua Inpalla. Ahtopaineiden osalta ongelmaa on just tuolla alhasel kierrosalueella. 1500 - 2800 kierroksilla turbo antaa koneelle 0.5bar vähemmän painetta ku mitä kone pyytää. Mut sit tosta 2800 kierroksesta ylöspäin paineet on niinku pitääkin. Tuo kyl vähä haiskahtaas jumittavilta turbon siiviltä?

          Toinen huomio joka tuli tehtyä samalla, oli MAF:n arvot. Antaa Inpassa Soll-Air mass 525 ja Ist-Air mass 447.5 tyhjäkäynnillä. Asteikko molemmissa on vaan 500 asti. Ajossa toi eka arvo heittelee jopa 700 ja jälkimmäinenki on reippaasti asteikon ulkopuolella. Jostain luin et tukittu EGR vois aiheuttaa tuollasta, mut onko noi arvot siltikään normaaleja? Ja vaikuttaisko ne tuohon turbo-ongelmaan?
          Attached Files

          Comment

          • osaeero
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 56

            #20
            Ja taas vähän lisää päivitystä. Eli tuli pultattua uus turbo kiinni, mutta ongelma jatkuu silti! Tulipa vielä testattua sekin että otin turbon alipainetta säätelevän sähköisen venttiilin johdon kokonaan irti, ongelma pysyi samana, eli ilmeisesti turbon siivet ei säädy ollenkaan. Nyt alkaa kyllä taas ideat loppua, kun kyseinen sähköventtiilikin tuli vaihdettua jo aiemmin. Heittäkääpä joku viisaampi mitä seuraavaksi ruveta tutkimaan?

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              #21
              Oot jo alipaineletkut vaihtanut?
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • osaeero
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 56

                #22
                Jep, ne tuli vaihdettua jo heti aluksi. Tuos vaa lueskelin tota schwarzen lisäämää WDS-tekstiä. Siinä oli jotain juttua et mikäli EGR on pois käytöstä, niin turbon siipien säätö ei toimisi. Mullahan se on siis tulpattu, mut ei oo mitenkää ohjelmallisesti poistettu käytöstä...

                Comment

                • osaeero
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2007
                  • 56

                  #23
                  Ja taas vähä uutta, tuossa ny oon testaillu taas lisää. Alipaine tulee turbon alipainekelloa ohjaavalle magneettiventtiilille, mutta ei siitä eteenpäin. Tuon venttiilinkin oon uusinu jo kerran, joten ihmetyttää jos uudessa olisi jo vika. Toinen mahdollinen on siihe tuleva johto, mutta se menee hankalista paikoista monen muun johdon seassa, että ei viittis niitä alkaa purkaa. Yks konsti olisi tehdä tuolle iha kokonaan uus johto, kunhan tietäisi mihin se kuuluu liittää moottorinohjausboksissa? Eikä oikee meikälääsen älykkyysosamäärällä auennu nuo WDS:n kaaviot :P Osaasko joku vinkata?

                  Sit vielä toinen kysymys: Testasin turbon alipainekellon toimivuuden liittämällä sen suoraan alipainepumpulta tulevaan letkuun, niin että välissä ei ollut mitään magneettiventtiiliä. Alipainekellon tappi vetäytyi sisäänpäin niinkun kuuluikin. Sammutin auton ja tappi pysyi edelleen sisällä. Vasta kun irrotin letkun kellosta ja alipaine pääsi sieltä karkaamaan, niin tappi pomppasi ulos. Rupesin vaan miettimään, että miten tuo ulostulo toimii sit muuten? Onko magneettiventtiilissä joku ominaisuus että se päästää alipainetta pois kun tapin kuuluu nousta?

                  Comment

                  • Morkai
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 3197
                    • Saarijärvi

                    #24
                    Siinä venttiilissä on suodatin ja ilmanpäästö. Tyypillinen vika on se, että alipaineletkut on kytketty väärinpäin.
                    sigpic
                    E23 728iA V8-projekti
                    E38 730D -projekti
                    E39 540iA -projekti
                    I01 i3 -projekti

                    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎