Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 740 -95 Moottorin naksutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bratwurst
    Bimmer Rookie
    • Dec 2007
    • 35
    • Pori

    E38 740 -95 Moottorin naksutus

    Moro.

    Nyt kun sai öljyt pysymään moottorissa jakoketjun yläpään kotelon tiivisteiden vaihdon jälkeen, alkoi yllättäen uusi harmi.

    Eli heinäkuun lopulla vaihdoin öljyt ja suodattimen, öljynä Castrol Magnatec 5w-40. Aikaisemmin autossa ollut lähinnä Mobil 1 5w-50. Pari viikkoa käyntiääni oli todella hiljainen, mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut. Yhtenä aamuna koneesta alkoi kuitenkin kuulumaan merkillinen naksutus. Tyhjäkäynnillä n. 4-5 kertaa sekunnissa ja tihenee kierrosten kasvaessa.

    Ensiksi tuli mieleen, että öljyt vähissä, kun sitä tihutti vuotavista tiivisteistä, mutta oli vielä tikun puolessa välissä. Illalla vaihdoin taas suodattimen ja öljyt Mobilin 5w-50:n, mutta ääni ei kadonnut mihinkään. Tässä nyt on yritetty kaivella netistä, mikä tuon äänen voisi aiheuttaa. Ilmeisesti tätä "ominaisuutta" esiintyy myös muissakin bemarin koneissa? Eipä vaan ole kukaan esittänyt selkeää ratkaisua asiaan.

    Tulpat on käytetty irti, eli ei siis johdu löysästä tulpasta.

    Ääni kuuluu, kuten melkein kaikissa muissakin tapauksissa, voimakkaimpana auton alla, apparin renkaan luota. Koneen päältä kuulostellessa ääntä on vaikea paikallistaa, mutta ehkä suurin naksutus kuuluu takaosasta.

    Tämä siis tosiaa alkoi aivan yhtäkkiä, eikä aikaisemmin ole pitänyt vastaavaa ääntä. Mielestäni myös nostajista lähtevä ääni on hieman erilaisempaa mitä tämä... Mutta tiedä sitten.

    Linkissä on samanlainen katiska, samoilla oireilla, jos joku osaisi vaikka antaa pientä vinkkiä.

  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by Bratwurst View Post
    Moro.

    Nyt kun sai öljyt pysymään moottorissa jakoketjun yläpään kotelon tiivisteiden vaihdon jälkeen, alkoi yllättäen uusi harmi.

    Eli heinäkuun lopulla vaihdoin öljyt ja suodattimen, öljynä Castrol Magnatec 5w-40. Aikaisemmin autossa ollut lähinnä Mobil 1 5w-50. Pari viikkoa käyntiääni oli todella hiljainen, mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut. Yhtenä aamuna koneesta alkoi kuitenkin kuulumaan merkillinen naksutus. Tyhjäkäynnillä n. 4-5 kertaa sekunnissa ja tihenee kierrosten kasvaessa.

    Ensiksi tuli mieleen, että öljyt vähissä, kun sitä tihutti vuotavista tiivisteistä, mutta oli vielä tikun puolessa välissä. Illalla vaihdoin taas suodattimen ja öljyt Mobilin 5w-50:n, mutta ääni ei kadonnut mihinkään. Tässä nyt on yritetty kaivella netistä, mikä tuon äänen voisi aiheuttaa. Ilmeisesti tätä "ominaisuutta" esiintyy myös muissakin bemarin koneissa? Eipä vaan ole kukaan esittänyt selkeää ratkaisua asiaan.

    Tulpat on käytetty irti, eli ei siis johdu löysästä tulpasta.

    Ääni kuuluu, kuten melkein kaikissa muissakin tapauksissa, voimakkaimpana auton alla, apparin renkaan luota. Koneen päältä kuulostellessa ääntä on vaikea paikallistaa, mutta ehkä suurin naksutus kuuluu takaosasta.

    Tämä siis tosiaa alkoi aivan yhtäkkiä, eikä aikaisemmin ole pitänyt vastaavaa ääntä. Mielestäni myös nostajista lähtevä ääni on hieman erilaisempaa mitä tämä... Mutta tiedä sitten.

    Linkissä on samanlainen katiska, samoilla oireilla, jos joku osaisi vaikka antaa pientä vinkkiä.

    http://www.youtube.com/watch?v=kG_3U...eature=related
    noin äkkiseltään sanoisin että jollekkin yksittäiselle nostajalle tullut tunnit täyteen :think
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Bratwurst
      Bimmer Rookie
      • Dec 2007
      • 35
      • Pori

      #3
      Originally posted by peto2 View Post
      noin äkkiseltään sanoisin että jollekkin yksittäiselle nostajalle tullut tunnit täyteen :think
      Ja tämä siis ilmenee tuollaisena naksutuksena eikä ääni häviä vaikka antaa koneelle löylyä?

      Piti nyt käydä uudet öljyt ja suodatin taas hakemassa, joten tuossa jonkin ajan kuluttua selviää sitten, onko uusilla öljyillä mitään vaikutusta asiaan.

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by Bratwurst View Post
        Ja tämä siis ilmenee tuollaisena naksutuksena eikä ääni häviä vaikka antaa koneelle löylyä?

        Piti nyt käydä uudet öljyt ja suodatin taas hakemassa, joten tuossa jonkin ajan kuluttua selviää sitten, onko uusilla öljyillä mitään vaikutusta asiaan.
        ei pelkästä öljystä mitään apua ole mutta forte (polttis) käsittely vois auttaa jos syyllinen on nostajaan jumiutunu karstakikkare :think
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Morkai
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 3197
          • Saarijärvi

          #5
          Kuulostaa täsmälleen siltä, että tulppa on irtoamassa. Puolat irti ja tarkista tulppien kireys.
          sigpic
          E23 728iA V8-projekti
          E38 730D -projekti
          E39 540iA -projekti
          I01 i3 -projekti

          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

          Comment

          • Bratwurst
            Bimmer Rookie
            • Dec 2007
            • 35
            • Pori

            #6
            Originally posted by Morkai View Post
            Kuulostaa täsmälleen siltä, että tulppa on irtoamassa. Puolat irti ja tarkista tulppien kireys.
            Eilen tarkastettu kaikki puolat ja tulpat. Tulpat olivat ihan normaalin näköiset, koloissa ei ollut öljyä yms. Ja tulpat eivät myöskään olleet löysällä, kun ne irroitin.

            Tuota Forte- käsittelyä mietin kyllä aluksi, mutta oli sen verran karmean näköinen tuo jakokotelo, että eipä enää uskalla ajatellakaan.

            No juu... Eipä uudet öljyt auttaneet naksutukseen. Ehkä aluksi oli pientä toivoa, mutta koneen lämmetessä äänikin taas voimistui. Niin ja tuota ääntä ei mielestäni kuule, kun käynnistää koneen kylmänä esim. yön jälkeen vaan se alkaa n. 10 sekunnin päästä vasta naksuttelemaan.

            Comment

            • _charger-
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2011
              • 380
              • Helsinki

              #7
              mitens iha vaa paksummat öljyt?, valvoline suosittelee 10w-40 tai 15-40....:think
              1966 Dodge Monaco
              1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"

              EX:1994 BMW 750 IA e38
              EX:1994 BMW 740 IA e38

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Entäs pakosarjat?

                Itsellä oli ihan pieni vuoto ja piti kummaa "säkätystä"

                Comment

                • Bratwurst
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2007
                  • 35
                  • Pori

                  #9
                  Originally posted by _charger- View Post
                  mitens iha vaa paksummat öljyt?, valvoline suosittelee 10w-40 tai 15-40....:think
                  No just ehdin vaihtamaan Mobil 1 0w-40, joka siis kaiketi pitäisi olla BMW:n speksien mukaista?

                  Mutta tuon naksutuksen takia heitin sinne alunperin 5w-50, koska naksutus tosiaan tuntuu kovenevan moottorin lämmetessä, mutta eipä tullut hullua hurskaammaksi.

                  Pitää varmaan viikonloppuna tarkastaa, josko tuo tulisi jostain pakosarjan vuodosta tms.
                  Ei vaan pätkääkään huvittaisi enää alkaa mitään nostajaremppaa tekemään. Sattui yhden linkin kautta sellainenkin BMW:n huolto-ohje, jossa konetta käytetään 3000 rpm 15- minuuttia, tuon jälkeen hetki tyhjäkäynnillä ja sama uudestaan. Olikohan 5 kertaa tuota ja, jos vielä naksuttelee niin viimeisen kerran 30 min tuolla 3000 rpm... :think Kyseessä on joku nostajien ilmaus ja yksi onnellinen sieltä olikin saanut apua tuolla keinolla.

                  Ehkä täytyy tuotakin uhrautua kokeilemaan.

                  Comment

                  • _charger-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2011
                    • 380
                    • Helsinki

                    #10
                    0-40 on kyllä todella litkua... toki ehkä talvikäytössä parempi jos yli 10 pakkasta...
                    1966 Dodge Monaco
                    1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"

                    EX:1994 BMW 750 IA e38
                    EX:1994 BMW 740 IA e38

                    Comment

                    • McBeast
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2007
                      • 2998
                      • Tallinn

                      #11
                      Ei koneen teknistä vikaa paksummilla öljyillä korjata. Kyllä se M60 on hiljainen niillä 0w luokan öljyilläkin, jos vaan kone on kunnossa. Jos nyt lähdet liikkeelle siitä forte käsittelystä, tuskin ainakaan huononee.
                      Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                      Comment

                      • Bratwurst
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2007
                        • 35
                        • Pori

                        #12
                        Originally posted by McBeast View Post
                        Ei koneen teknistä vikaa paksummilla öljyillä korjata. Kyllä se M60 on hiljainen niillä 0w luokan öljyilläkin, jos vaan kone on kunnossa. Jos nyt lähdet liikkeelle siitä forte käsittelystä, tuskin ainakaan huononee.
                        No täytyy varmaan uskaltaa nuo mömmöt heittää koneeseen. Eikös tuo vaadi sen kaksi 400 ml:n purkkia?

                        Taidan tuon jälkeen palata noihin 10w-40 öljyihin jota olen aiemmissa autoissa aina käyttänyt. Ei ole minkäänlaisia ongelmia ollut kovillakaan pakkasilla.

                        Comment

                        • _charger-
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2011
                          • 380
                          • Helsinki

                          #13
                          juu ei mielestäni ainakaan haittaa paksummista oo, ei todellakaan juu korjata jos on todellakin mekaaninen vika mutta näilläkin alkaa olemaan jo ikää ja paikat rupee kulumaan, niin paksummat "tiivistää" paikat.. esim ex 740:ssä oli 5w-40, kylmänä nakutti, tiivisteet tihkuivat, lykkäsin 10w-30 kaikki oireet "hävisivät".... meinaan vaan et ainakin nyt helpompi kokeilla mitä paksummat sanoo, jos ei auta, sit ei muutakuin just nostajia/nokkia tutkailemaan...ja toki tosiaan toi forte käsittely voi kyl jeesaa...
                          Last edited by _charger-; 18-09-2012, 17:39.
                          1966 Dodge Monaco
                          1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"

                          EX:1994 BMW 750 IA e38
                          EX:1994 BMW 740 IA e38

                          Comment

                          • TJ87
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2008
                            • 53
                            • Kajaani

                            #14
                            Mä tein tänään omaani (e38 740) ton huuhtelun stp motor flush aineella ja löin kaksi purkkia.

                            Itelläkin aina kylmänä välillä venttiilinostin tai jokin muu nakuttaa mutta yleensä häviää koneen lämmettyä.

                            Ainakin paskan saa toi aine liikkeelle, enkä koskaan oo nähny niin paskasta öljynsuodatinta ku nyt oli, osittain välit oli muurautunu karstasta.

                            En osaa vielä sanoa et häviääkö toi nakutus, ku auto ei kerenny tänään enää kylmäksi asti seisomaan.
                            ajussa e39 530dA ,01 m-sport
                            Ex.
                            e39 525i touring ´01, e46 328i '98, e39 530d ´99, e38 740i ´94 6v manuaali, e34 525iA ´92, e39 523 ´97,e34 520 ´89, e30 320 2.3 ´88, e34 540 iA ´93, e39 523 ´96, e36 325 ´92, e36 320 ´95, e30 318 ´88

                            Comment

                            • Bratwurst
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2007
                              • 35
                              • Pori

                              #15
                              Originally posted by TJ87 View Post
                              Mä tein tänään omaani (e38 740) ton huuhtelun stp motor flush aineella ja löin kaksi purkkia.

                              Itelläkin aina kylmänä välillä venttiilinostin tai jokin muu nakuttaa mutta yleensä häviää koneen lämmettyä.

                              Ainakin paskan saa toi aine liikkeelle, enkä koskaan oo nähny niin paskasta öljynsuodatinta ku nyt oli, osittain välit oli muurautunu karstasta.

                              En osaa vielä sanoa et häviääkö toi nakutus, ku auto ei kerenny tänään enää kylmäksi asti seisomaan.
                              Ja onkohan noilla aineilla nyt oikeasti niin kamalasti eroja, forte vs. STP vs. valvoline? Onko jollain kenties kokemusta asiasta? Luulisi, että ovat koostumukseltaan aika pitkälti samanlaisia ja lopputulos ehkä enemmänkin käyttäjän vastuulla.

                              Kauankos käytit moottoria aineet sisällä? Ja onko aikaisemmin tehty vastaavaa käsittelyä?

                              Omassa on jo kilsoja kertynyt n. 320 tkm ja nähtyäni jakoketjun kotelon sisältä päin, hiukan arvelluttaa alkaa tuohon hommaan, mutta jos laukeaa niin saapahan hyvän syyn lähteä autokaupoille.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎