740D. Miten ihmeessä lisävesiventtiilit + kiertovesipumppu saadaan vedettyä olemattomasta välistä pois? Ei tule ylöspäin kun letkut ovat niin lyhyet. Eikä mahdu alaspäin kun tiellä on vähän kaikkea vaihteiston ja pakoputkiston välillä.
Onko joku tätä ihan vakavissaan saanut irrotettua?
Siis tästä on kysymys: http://www.realoem.com/bmw/showparts...76&hg=64&fg=18 osa 1. Ja todellakin, esim. letku (9) on luonnossa noin 150 mm pitkä ja toinen pää tukevasti kiinni lämmityslaitteen kennossa. Ja letkua (7) en edes pääse näkemään, minne se tarttuu kiinni.
Edit:
Vastaanpa itse itselleni kun kerran löysin ohjeen: http://www.meeknet.co.uk/e38/E38_Heater_Valves.pdf (M67). Hyvät ohjeet, tuon mukaan yläkautta pitäisi lähteä. Mutta eihän se tietenkään noin yksinkertainen asia ole. Neljännen kuvan letkiliittimet 2 on vaikea irrottaa, kun pumpun puoleista ei pääse mistään näkemään.
Edit2: Ja jatkan tätä synkkää yksinpuhelua. Kyllä se irrottaminen ja asentaminen onnistuu ihan yläkautta, kuten ohjekin sanoo. Toki korvaamaton apuväline tässä hommassa on klemmarinkiristin. Tavallinen ruuvimeisseli ei millään taivu niin paljoa, että klemmarit saisi asiallisesti paikoilleen.
Ja ylipäänsä sellainen huomio, kuten on muuallakin havaittu, että kiertovesipumpusta loppuu hiilet jossakin vaiheessa. Hiilien vaihdolla (8 euroa) säästää osan (noin 400 euroa) ja jos joutuu viemään pajalle, niin pari kolme-tuntia työtä lisäksi. Tein sellaisen pumppuun sellaisen modifikaation, että leikkasin rälläkällä kaksi aukkoa (pitkät ja kapeat) moottorin kuoren hiilien puoleiseen päähän. Noista aukoista onnistuin tiputtamaan jouset painamaan hiiliä paikoilleen. En uskaltanut purkaa magneetin puoleista päätä kokonaan auki, tuntui olevan sen verran tiukassa. Laakeri on niin paljon iso, että hiiliä ei saa mitenkään ehjänä sen yli kollektorille.
Hiilet ovat noin 5*5 mm ja pituutta on noin 10 mm. Tuollaisia löytyy aika huonosti, mutta saahan niitä hiomalla pienemmäksi. Hiilessä oleva johdin lähtee sivusta.
Onko joku tätä ihan vakavissaan saanut irrotettua?
Siis tästä on kysymys: http://www.realoem.com/bmw/showparts...76&hg=64&fg=18 osa 1. Ja todellakin, esim. letku (9) on luonnossa noin 150 mm pitkä ja toinen pää tukevasti kiinni lämmityslaitteen kennossa. Ja letkua (7) en edes pääse näkemään, minne se tarttuu kiinni.
Edit:
Vastaanpa itse itselleni kun kerran löysin ohjeen: http://www.meeknet.co.uk/e38/E38_Heater_Valves.pdf (M67). Hyvät ohjeet, tuon mukaan yläkautta pitäisi lähteä. Mutta eihän se tietenkään noin yksinkertainen asia ole. Neljännen kuvan letkiliittimet 2 on vaikea irrottaa, kun pumpun puoleista ei pääse mistään näkemään.
Edit2: Ja jatkan tätä synkkää yksinpuhelua. Kyllä se irrottaminen ja asentaminen onnistuu ihan yläkautta, kuten ohjekin sanoo. Toki korvaamaton apuväline tässä hommassa on klemmarinkiristin. Tavallinen ruuvimeisseli ei millään taivu niin paljoa, että klemmarit saisi asiallisesti paikoilleen.
Ja ylipäänsä sellainen huomio, kuten on muuallakin havaittu, että kiertovesipumpusta loppuu hiilet jossakin vaiheessa. Hiilien vaihdolla (8 euroa) säästää osan (noin 400 euroa) ja jos joutuu viemään pajalle, niin pari kolme-tuntia työtä lisäksi. Tein sellaisen pumppuun sellaisen modifikaation, että leikkasin rälläkällä kaksi aukkoa (pitkät ja kapeat) moottorin kuoren hiilien puoleiseen päähän. Noista aukoista onnistuin tiputtamaan jouset painamaan hiiliä paikoilleen. En uskaltanut purkaa magneetin puoleista päätä kokonaan auki, tuntui olevan sen verran tiukassa. Laakeri on niin paljon iso, että hiiliä ei saa mitenkään ehjänä sen yli kollektorille.
Hiilet ovat noin 5*5 mm ja pituutta on noin 10 mm. Tuollaisia löytyy aika huonosti, mutta saahan niitä hiomalla pienemmäksi. Hiilessä oleva johdin lähtee sivusta.
Comment