Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lisävesiventtiilien & kiertovesipumpun irrotus 740D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jos32
    Newbiemmer
    • Jun 2012
    • 15
    • Kuopio

    Lisävesiventtiilien & kiertovesipumpun irrotus 740D

    740D. Miten ihmeessä lisävesiventtiilit + kiertovesipumppu saadaan vedettyä olemattomasta välistä pois? Ei tule ylöspäin kun letkut ovat niin lyhyet. Eikä mahdu alaspäin kun tiellä on vähän kaikkea vaihteiston ja pakoputkiston välillä.

    Onko joku tätä ihan vakavissaan saanut irrotettua?

    Siis tästä on kysymys: http://www.realoem.com/bmw/showparts...76&hg=64&fg=18 osa 1. Ja todellakin, esim. letku (9) on luonnossa noin 150 mm pitkä ja toinen pää tukevasti kiinni lämmityslaitteen kennossa. Ja letkua (7) en edes pääse näkemään, minne se tarttuu kiinni.

    Edit:
    Vastaanpa itse itselleni kun kerran löysin ohjeen: http://www.meeknet.co.uk/e38/E38_Heater_Valves.pdf (M67). Hyvät ohjeet, tuon mukaan yläkautta pitäisi lähteä. Mutta eihän se tietenkään noin yksinkertainen asia ole. Neljännen kuvan letkiliittimet 2 on vaikea irrottaa, kun pumpun puoleista ei pääse mistään näkemään.

    Edit2: Ja jatkan tätä synkkää yksinpuhelua. Kyllä se irrottaminen ja asentaminen onnistuu ihan yläkautta, kuten ohjekin sanoo. Toki korvaamaton apuväline tässä hommassa on klemmarinkiristin. Tavallinen ruuvimeisseli ei millään taivu niin paljoa, että klemmarit saisi asiallisesti paikoilleen.

    Ja ylipäänsä sellainen huomio, kuten on muuallakin havaittu, että kiertovesipumpusta loppuu hiilet jossakin vaiheessa. Hiilien vaihdolla (8 euroa) säästää osan (noin 400 euroa) ja jos joutuu viemään pajalle, niin pari kolme-tuntia työtä lisäksi. Tein sellaisen pumppuun sellaisen modifikaation, että leikkasin rälläkällä kaksi aukkoa (pitkät ja kapeat) moottorin kuoren hiilien puoleiseen päähän. Noista aukoista onnistuin tiputtamaan jouset painamaan hiiliä paikoilleen. En uskaltanut purkaa magneetin puoleista päätä kokonaan auki, tuntui olevan sen verran tiukassa. Laakeri on niin paljon iso, että hiiliä ei saa mitenkään ehjänä sen yli kollektorille.

    Hiilet ovat noin 5*5 mm ja pituutta on noin 10 mm. Tuollaisia löytyy aika huonosti, mutta saahan niitä hiomalla pienemmäksi. Hiilessä oleva johdin lähtee sivusta.
    Last edited by jos32; 07-12-2012, 19:36. Reason: Löytyi ohje ja lisää käytäntöä
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Jep kyllähän se sieltä tulee. Itse olen klemmareihin käyttänyt suosiolla 1/4" räikkäsarjaa ja sopivaa päätä + niveltä, helpottaa kummasti.

    Sitten jos sulla on webasto esilämmittimenä niin samalla olisi varmaan kannattanut muuttaa webaston vesikierto että kiertää myös koneella. Itse tein näin, lähti paljon ylimääräistä letkua ja mutkaa pois
    Eihän auto tietysti niin lämpimäks esilämmityksessä lämpeä sisältä mutta parempi että myös motti lämpee.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • jos32
      Newbiemmer
      • Jun 2012
      • 15
      • Kuopio

      #3
      Kyllä mulla on Webasto esilämmittimenä. Just sain eilen kuntoon, kun vaihdoin uuden kortin. Mutta kyllä siellä käsittääkseni lämpenee sekä sisätila että moottori samalla. Pitänee varmaan testata vähän tarkemmin vielä, mutta varttitunnin lämmityksen jälkeen sisällä oli tosi lämmintä ja moottorin lämpöätila oli yli 30ast kun lähdin ajoon.

      Comment

      • jos32
        Newbiemmer
        • Jun 2012
        • 15
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by Supa View Post
        Sitten jos sulla on webasto esilämmittimenä niin samalla olisi varmaan kannattanut muuttaa webaston vesikierto että kiertää myös koneella. Itse tein näin, lähti paljon ylimääräistä letkua ja mutkaa pois
        Eihän auto tietysti niin lämpimäks esilämmityksessä lämpeä sisältä mutta parempi että myös motti lämpee.
        Vaan kyllähän se tosiasia niin on, että Webasto toimii tuossakin panssarilaivassa oletuksena ainoastaan sisätilalämmittimenä. Kokeilin lämmittää kylmästä alkaen ja 10 min lämmityksen jälkeen moottorin lämpötila oli ja pysyi salavalikon perustella -7 asteessa, eli sama kuin ulkoilman lämpötila.

        Se on tosin vielä kovin epäselvää, että minkälaisilla letkumuutoksilla tuosta saadaan soiva peli. Pitänee alkaa kaivamaan noita vanhoja postauksia. Tosin tiedän, että niistä ei mikään sovellu sellaisenaan, letkuviennit kun ovat tuossa V8 dieselissä sen verran erilaiset. Kietovesipumppukin on sijoitettu moottorin ja tulipellin väliin.

        Edit: Tuo perusteella niitä muutoksia pitänee suunnitella: http://www.realoem.com/bmw/showparts...27&hg=64&fg=65. Toki tuossakin vesiventtiilit ja pumppu näyttävät vääriltä, mutta luultavasti letkut menevät oikein. Osat 11 ja 12 ovat lämmittimen meno- ja paluuletkut. Vastaavasti osat 3 ja 8 meno ja paluu moottorille.

        Venttiilit + kiertovesipumppu näyttävät todellisuudessa tältä: http://www.realoem.com/bmw/showparts...76&hg=64&fg=18

        Edit2: Vai olisiko tässä oleva periaate kuitenkin lähempänä: http://www.realoem.com/bmw/showparts...50&hg=64&fg=18. Paitsi että tuossa mielestäni virtaus on jo valmiiksi oikealla tavalla toteutettu.
        Last edited by jos32; 06-01-2013, 17:46. Reason: Lisätty linkit kuviin

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Kyllä tuo eka kuva pitää paikkansa enemmän mutta 740d:stä ei löydy tuota sähköistä sulkuventtiiliä kuten bensamalleista vaan siellä on ihan mekaaninen takaiskuventtiili tai kaksikin jollen väärin muista.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎