Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takapyörän laakeri remonttia..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MetalmaN
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 73
    • Raahe

    Takapyörän laakeri remonttia..

    TIS väittää että vetoakseli ja abs anturi on otettava pois.
    Pystyykö vaihtaan ko. osia irroittamatta?
    Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..
  • NCmotorsport
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 645
    • Naantali

    #2
    Riippuen pitkälti mistä autosta se laakeri vaihdetaan

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      #3
      Mitenkään ei irtoa ilman kyseisiä toimenpiteitä. Ja ABS-anturi tosiaan tarvii irrottaa siksi, että saa laakerin ulosvetäjän paikoilleen.

      Edit: ja laakerin ulosvetoon ja takaslaittoon tarvii yleensä kohtuullisen järeät vehkeet, ei mene kumivasaralla kopistelemalla.
      Last edited by Morkai; 07-02-2013, 00:12.
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • MetalmaN
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 73
        • Raahe

        #4
        E38 oli kyseessä ja kohtuu lujassa tuntuu olevan tuo laippakin mihin rengas tulee kiinni..
        Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..

        Comment

        • _charger-
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2011
          • 380
          • Helsinki

          #5
          ite sain vasemmalta laakerin vaihdettua ilman että otti vetarin pois, mutta oikealta joutui ottamaan, ei mahtunut tarpeeksi sivuun. ois pitäny ottaa kyllä myös vasemmalta, helpottaa hommaa huomattavasti. ite otin alatukivarren irti apurungon kiinnikkeistä että sai vetarin pois...iskariin en viittiny koskea kun yleensä aika lujaa kiinni navassa...
          edit: niin ja abs anturi ei tarvitse irroittaa, kun katsoo että laittaa sopivan ylösveto holkin ettei riki anturia
          1966 Dodge Monaco
          1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"

          EX:1994 BMW 750 IA e38
          EX:1994 BMW 740 IA e38

          Comment

          • MetalmaN
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 73
            • Raahe

            #6
            Yritin ottaa sitä anturia pois mutta oli niin vanha ilmeisesti että mureni käsiin..
            Kannattaa kyllä välttää sen irti ottamista jos mahdollista uusi oem anturi 110€

            Oli melko lujassa ne vetarin pultit sai jatko varren kanssa vääntää!
            Kannattaa olla hyvä hylsy ettei pääse särkeen kantoja..Menee homma aika hankalaksi jos onnistuu kannat pyöristään.

            Kohtuudella vetari lähti pois kun tunkkasi aika ylös ripustuksen niin mahtu tuleen ilman että irrotti mitään. TIS neuvoi että pitäisi iskarikin irrottaa alapäästä mutta mahtui kyllä tuleen se paikallaankin.
            Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..

            Comment

            • _charger-
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2011
              • 380
              • Helsinki

              #7
              itellä oli vetarin mutterit niin jumissa/ruostunu että piti pillillä lämmittää punahehkuun ja ampua isolla tykillä irti! edellisessä 740:sessä lähti ihan 1/2 tykillä irti...
              1966 Dodge Monaco
              1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"

              EX:1994 BMW 750 IA e38
              EX:1994 BMW 740 IA e38

              Comment

              • MetalmaN
                Bimmer Rookie
                • Jan 2009
                • 73
                • Raahe

                #8
                Laakerit paikalleen saatu! mutta eiväthän ne ihan heittämällä paikalleen menneet..
                Olivat meinaan aika lujaan jämähtäneet kiinni!

                Vetarithan ovat kiinni hieman erikoisemmilla pulteilla. Hylsy löytyi peräti paikallisesta autotarvike liikkeestä!



                Kannattaa hankkia hyvä torx hylsy vetarin toisen pään pultteihin! Olivat nekin todella lujassa (yllätys)

                Vetari mahtui tulemaan pois kun tunkkasi jousituksen ylös.
                Ensimmäinen vetari lähti helposti irti ihan perus ulosvetäjällä painamalla.
                Toisella puolen joutui paja vasaralla hakkaan että sai irti..

                Pyörän napaankin tarvitsi järeän irrotus työkalun!



                Ruma mutta toimi Normaali ulosvetäjä meni mutkalle..

                Tietenkin sisäkooli jäi napaan kiinni..töissä sorvasin pois ehkä olisi pilleillä kuumentamallakin irronnut.

                Laakeriahan yritin vetää ulosvetäjällä ensin pois, mutta aika lujasti kiinni oli kun meni kierteet paskaksi m20 tangosta, joka oli kohtuu lujaa materiaaliakin vielä!

                Seuraavana keinona laakerin katkaisu..



                Kohtuu kätevä tuollainen kovametalli terä ja pieni paineilma hiomakone.
                Varovasti kun hioi niin kohta napsahti halki ja paineilmataltalla painoi toiselta puolen niin nätisti tuli pois..

                Huolellinen puhdistus, reippaasti vaseliinia ja uutta laakeria tilalle.
                Tässä vaiheessa kannattaa huomioida että laittaa sen mustan puolen laakerista sisäpuolelle..Muuten ei sitte abs anturi toimi..



                tuosta "ulos" vetäjästä jonka tein ei ollut muuta hyötyä tässä remontissa kuin että sai vedettyä nuo laakerit ja pyörän navat takasin paikoilleen..

                Viiste tuossa ulosvetäjän laipassa on abs anturia varten niin ei tarvitse sitä irroittaa. Itse en sitä ehjänä irti saanut joten toista en edes viitsinyt yrittää koska pakko ei ole niitä irroittaa.

                Kannattaa varautua että joutuu uusimaan esim. jarrukilvet, seisontajarrun hilppeet ja jarrupalat.. Olivat kaikki nuokin itsellä ihan loput.

                Jarrukilvissäkin oli sitten 7 päivän toimitusaika ja suht suolane hinta 110€..

                Eipä ulvo enään jospa tuo taas sen 20 vuotta menee..
                Last edited by MetalmaN; 24-02-2013, 21:42.
                Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..

                Comment

                • Morkai
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 3197
                  • Saarijärvi

                  #9
                  Ja jos haluaa irrotella ulosvetäjällä, niin halvin ratkaisu on tämä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...varten-191319/ toistaiseksi toiminut niin E38:n, kuin muidenkin seiskojen pyöränlaakereihin.
                  sigpic
                  E23 728iA V8-projekti
                  E38 730D -projekti
                  E39 540iA -projekti
                  I01 i3 -projekti

                  Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                  Comment

                  • MetalmaN
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2009
                    • 73
                    • Raahe

                    #10
                    Suositeltava investointi kyllä ennenkuin ko. hommaan ryhtyy..
                    Itsellä oli hieman sisäreunoilta jo ruosteessa vanhat laakerit. Sen takia niin lujassa varmaankin olivat?!
                    Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎