Announcement

Collapse
No announcement yet.

Apua Ostopäätökseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #16
    Originally posted by Laku View Post
    BeamR: Tiedän, että sinulla oli tuo lämpenemiskokemus M73:n kanssa, mutten muuten ole kuullut sen olevan yleinen M73:ssa tai M70:ssäkään.
    S70 termari sano räks ja sit paisarin korkki sano plup plup
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17543
      • Turku

      #17
      Originally posted by Supa View Post
      S70 termari sano räks ja sit paisarin korkki sano plup plup
      Tuon olinkin jo unohtanut . Se kuitenkin johtui siitä, että vedit innoissasi S70:ä vapaalla rajoittajaan :P
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #18
        Originally posted by Laku View Post
        Tuon olinkin jo unohtanut . Se kuitenkin johtui siitä, että vedit innoissasi S70:ä vapaalla rajoittajaan :P
        Aivan.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • peeämwee
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 1824
          • I sink hell

          #19
          Mulla on vielä vanhempi peli, e32 ja manuaali mutta ymmärrättekö että sen käden saa JUST eikä melkein sen vaihdekepin päälle kun on kyynärnoja säädetty hollille? Siinä ei tarvii kun rannetta nitkutella.

          Vi*** siitä onko kaikki läskit johtajat ostanut auton aikoinaan automaatilla.
          Monet sanoo että steppilaatikko kestää paremmin kun automaatti. Luinpa kuitenkin täältä jostain joka ostanut auton stepillä. Pari vkoa ja lodju posahti. Sitä ei korjata iltapäivällä töiden jälkeen kolmella eurolla...

          Itse ostaisin kasilla, sille voi jopa itsekin tehdä jotain huoltoja. v12 on iso pannu ja sen lisäksi konehuoneeseen ei muuta oikein tahdo mahtua. Mutta se vääntö tulee alhaalta. Varmasti on hieno kone, en vaan ole päässyt ajamaan.
          Käyttis 2022 330e xDrive M sport
          Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
          A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
          http://velkakello.fi/

          Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
          https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #20
            Originally posted by Laku View Post
            BeamR: Tiedän, että sinulla oli tuo lämpenemiskokemus M73:n kanssa, mutten muuten ole kuullut sen olevan yleinen M73:ssa tai M70:ssäkään.
            no... tiedän Suomestakin pari tapausta, yksi tältäkin foorumilta. Se auto meni sitten osiksi.

            Maailmalla (suuren maailman foorumeilla) on noita termareita mennyt, mikä sinänsä on ihan normaalia, mutta koska tuo seiskan lämpömittari on lähinnä viitteellinen, niin sellainen 20 asteen lämmönnousu ei vielä edes näy mittarissa, ja silloin esim facelift käy jo 125 asteisena. Liekö suunnitteluvirhe saksan päässä.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • ihi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 243
              • Kota

              #21
              Maksimi suorituskyvyssä lusikka lattiassa ei ole suurta eroa onko pellin alla m62tu vai 73tu, mutta käytännön ajossa sitten taas on. v12 etenee jotenkin "vaivattomammin" ja käyttäytyy täydellä kaasullakin sivistyneesti. Minkäänlaisia tehopiikkejä ei ole havaittavissa, vaan vetää sen minkä vetää heti tyhjäkäynniltä ja loppuun asti.

              Pelkällä pers dynolla 62tu tuntuu nopeammalta vaikka ei ole.

              m62 ja etenkin vanhempaan m60 verrattuna m73tu eroa alkaakin sitten jo olla enemmän.

              Mutta lähtökohtaisesti en murehtisi tuota moottoria, vaan keskittyisin ostettavan yksilön muihin ominaisuuksiin. Jos varusteet, hinta ja kunto muuten kohdallaan, niin käytännössä aika sama onko siellä 8 vai 12mukinen.


              Tuosta termostaatista on kokemusta omasta takaa sen verran, että omassa yksilössä (73TU) se lämmitysvastus oli risa ja mentiin pelkällä vahapatruunalla. Ktemp kävi tuolloin maksimissaan 116c ennen kun termostaatti aukesi. Tällöin myös moottorinohjaus leikkaa yläpäästä n.40hv tehoja kun ecu huomaa ettei termostaatin lämmitysvastus ole ehjä. Kuinkahan monessa 750 autossa on vastaava vika päällä omistajan tietämättä... Ei tosiaan näy lämpömittarista, vaan "salavalikosta vasta". Jättää toki vikakoodin jos piuhassa käyttää.
              Last edited by ihi; 12-10-2013, 08:59.

              Comment

              • jpk75
                Bimmer Rookie
                • Jan 2010
                • 88
                • finland

                #22
                Originally posted by BeamR View Post
                Onpas outoja oletuksia joillakin V12-koneesta... Eihän siinä ole esim lainkaan 8-koneisissa yleisiä öljypumpun irtoamisongelmia tai M52-koneisten Vanos-ongelmia.

                750 ei ole ollenkaan paha vaihtoehto työmatkaan. Itse ajoin pari vuotta työmatkaa V12:lla, ja yhdessä vaiheessa meidän perheessä oli pelkästään 12-sylinterisiä.

                V12-koneessa yleisimmät koneeseen liittyvät murheet on
                - imuvuodot, jotka toki helppo paikallistaa ja korjata
                - lämmönnousut, mutta jos termari ja vesipumppu on vaihdettu, niin ei niistäkään murhetta.

                M73-kone on hyvin yksinkertainen verrattuna kaseihin: ei vanoksia, kaksiventtiilikannet jne, joidenkin käyttäessä nimitystä maamoottori . Toisessa suunnassa on sitten kaksi moottorinohjausta, mutta kyllä niistäkin on selvitty. Imussa ja sytkässä on siis tuplasti osia verrattuna kaseihin, eli luonnollisesti niistä tulee enemmän käyttökuluja ja potentiaalisia korjauskohteita, mutta kun ostaa hyvin pidetyn niin vähemmän tarvitsee korjata ja enemmän saa ajaa.

                Lisäksi 750:ssä on vahvempi ZF:n 5HP30 automaagi ja vakiona varustelista on kohtuullisen pitkä, mm. täysin nahalla verhoiltu sisustus kojelautaa myöten, DSC, ksenonit jne jne. Eli varusteita joita harvoin löytää halvemmista malleista 90-luvun autoissa.

                750:n hienous on koneen luonne: voimaa on aina käytössä, ei tarvitse kierrättää kuten pienemmissä moottoreissa, ja ottaen huomioon että tuon vanhan "maamoottorin" voimin yli 2000kg omamassainen auto liikahtaa 6,6sec sataseen, niin on siellä myös vastetta kaasupolkimelle joka tuntuu ihan erilaiselta kuin 740: 326hp vs 282hp ja ja 490Nm vs 420Nm

                Kaikki muu tekniika onkin sitten samaa köyhempien mallien kanssa, joten ongelmatkin on samoja riippumatta koneesta.

                Nyrkkisääntö: On aivan sama ostatko 740:n vai 750:n, mutta jos ostat sen halvimman, niin maksat erotuksen kalleimpaan korjauskuluina ja vituttaa enemmän kun auto seisoo. Eli minkä sitten ostatkin, niin osta hyvin pidetty.
                Kyllä sen 750:n pitää olla!
                Itselläni oli aikoinaan sama tilanne 740 vai 750, molempia kokeiltu, oma valintani ehottomasti 750:n.

                Comment

                • wekkuli
                  Newbiemmer
                  • May 2007
                  • 23

                  #23
                  Entäs sitten noi ajo-ominaisuudet muuten? Tuntuuko 750 raskaammalta jos ajattelisi semmoista mutkapätkällä semivauhdikasta cruisailua tai ehkä jopa satunnaista vierailua radalla kokeilemassa suorituskyvyn rajoja... ? Vai onko niin, että jo lähtökohtaisesti seiska kuuluu vain suoralle tielle, oli moottori mikä hyvänsä?

                  Ite tässä ruvennut taas pitkästä aikaa haaveilemaan e38-bemmistä ja kesäharrastuksiin on jo useampi vuosi kuulunut motolla satunnainen ratapäiväily ja pari kertaa on autoakin tullut taluteltua Ahvenistolla. Kaiken kaikkiaan 540 ja varsinkin 328/330 olisi varmaan järjellä ajatellen fiksummin tarpeet kohtaava kiesi, mutta ulkonäkö ei vain nappaa, seiskassa on sitä hienoista juhlavuutta, grandiosoa. 5- ja 3-sarjalaiset ovat aivan liian tavallisia harrasteautoksi.

                  Comment

                  • McBeast
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2007
                    • 2998
                    • Tallinn

                    #24
                    Kyllähän toi E38 kori vaan on raskas ja se tuntuu mutkissa. EX e38:lla ei paljon mutkapätkiä tullut ajeltua, mutta kalajoelle 2011 mennessä kohmotin muun Tre porukan mukana mutkaisempaa tietä ja ei se kyllä kivaa ollut, vaikka alusta olikin melko jämäkkä FK Highsport.
                    Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                    Comment

                    • wekkuli
                      Newbiemmer
                      • May 2007
                      • 23

                      #25
                      Saiskos second opinionia, ettei autokuumetta vallan tapeta?

                      Toisena vaihtoehtona on mielessä pyörinyt Audi A8/S8. Vuosimalli 2000 tai vanhempi kaikissa vaihtoehdoissa, sillä kokonaispainon mukainen verotus lienee tällaisillakin lohmoilla paljon kivempi kuin päästöjen mukainen...

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        #26
                        En minäkään koeajojen perusteella suosittelisi E38:a mutkateille.
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        • JiPe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2010
                          • 2548
                          • Kuopio

                          #27
                          Eihän se nyt urheiluauto ole, mutta kyllähän sillä nyt mutkaankin ajaa verrattuna moneen muuhun merkkiin. En kyllä rataa lähtisi sillä kiertämään, mukavampi se on tuolla maantiellä vakkari päällä.
                          MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                          MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                          MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                          Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                          Comment

                          • wekkuli
                            Newbiemmer
                            • May 2007
                            • 23

                            #28
                            Juu, ei se nyt mikään ratalelu tietenkään olisi, ajatuksena vain ehkä kerran tai kaksi kesässä käydä antamassa "happea" kunnolla. Kunhan nyt vähän normiperheautoa suorituskykyisempi ja ajettavampi.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #29
                              Raskas ehkä joo mutta ehjällä alustalla taittuu yllättävän hyvin kokoonsa nähden ja on ajettavuudeltaan huomattavasti parempi kuin moni pikkuauto.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • mikron
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 2171
                                • Himas

                                #30
                                Originally posted by Supa View Post
                                No kyllä se valitettavasti on tosiasias että halvin ostohinta ei tarkoita samaa kuin halpa auto.
                                Jos on pidetty hyvää huolta niin todennäköisesti ei niin paljoa tarvitse laittaa mutta luonnollisesti hintakin on kalliimpi.
                                Ei ole ilmaisia lounaita.
                                Missä hintaluokassa hyvät 740 ja 750 menee tällä hetkellä? Nettiautossa pari 750 ja hintaa reilu 5k. Jostain luin että -96 tai uudempi olis järkevämpi kuin sitä vanhemmat. Oliko tomaatissa jotain muuttunut, en muista.
                                F11 530dA xDrive M-sport -13
                                Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                                Ex: E38 740iA -98
                                Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                                Ex: E39 523i -96
                                Ex: E34 520i -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎