Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrupoljin painuu enemmän jarrupaljon vaihdon jälkeen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jukka K
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 157

No niin, nyt tämäkin mysteeri on selvitetty minun autossani.

Ilmailtiin eilen kaverin kanssa jarruja molempiin suuntiin, siis jarrunestesäiliöstä jarrusatuloille ja takaisin (eri aikaan). Ei vaikutusta.

Kaveri kiinnitti jo alussa huomion takajarrusatulan ääntelyyn, kun jarrupoljin vapautettiin. Sitten alettiin katselemaan takajarruja ja hän huomasi, että olin asentanut väärin takajarrusatiloihin sen jousen (clip). Eli osanumero 3 kuvassa:

Olin jostain syystä kääntänyt nuo pitkät lipareet jarrusatulan pidikkeen väärälle puolelle (älkää kysykö miksi). Se painoi palat irti levystä ja loi pitkän vapaaliikkeen polkimelle.

Asennettiin clip:sit oikein ja poljintuntuma on kunnossa. Ohessa linkki netissä olevaan kuvaan, miten jousi pitää olla:

Comment

• Skarpa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2007
      • 3409
      • Kotka

Hyvä, että ongelma selvisi. Allaolevaan vielä kommentti:

Originally posted by Jukka K View Post
      Huomasin omassa autossani, että poljin oli kova ennen käynnistystä ja poljin pehmeni, kun moottori lähti käyntiin. Tsekkasin jarrutehostimen letkut ja alipaineletku oli löysällä imusarjan liittimessä ja letku muutenkin oli aika kuivan oloinen (alkuperäinen). Vaihdoin 12 mm bensaletkua tilalle ja mielestäni poljintuntuma oli parempi. Koeajo jäi suorittamatta, kun aloin vaihtamaan vasenta käsijarruvaijeria.
      On ihan normaalia, että jarrupoljin tuntuu kovalta kun kone ei ole käynnissä ja painuu syvemmälle startin jälkeen. Tämä johtuu jarrutehostimesta. Koneen ollessa seis painat jarrua vain omilla voimillasi. Kun käynnistät koneen, tulee jarrutehostin avuksi ja poljin painuu syvemmälle. Jos jarrut ovat kunnossa, eikä missään ole ylimääräistä löysää, ei ero tosin ole suuren suuri, koska jarruissa ei ole kovin paljon joustavia elementtejä, jotka sallisivat polkimen liikettä suuremmallakaan voimalla.
      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

E30 Armo "330i"

Comment

Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎