Announcement

Collapse
No announcement yet.

730d e66/67 käsijarru

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Helmee
    Newbiemmer
    • Jul 2012
    • 3
    • Finland

    730d e66/67 käsijarru

    Hei, onko jollain kokemusta käsijarrun käyttömoottorin korjaussarjasta kyseiseen malliin. Onko osa tilattava yhdysvalloista vai oletteko saaneet hankittua muualta?
  • TheRipper
    Bimmer Enthusiast
    • May 2012
    • 5018
    • Paimio

    #2
    Eiköhän ensiksi kannata saksan ebay käydä lävitse...

    Osanumero vain ja hakua

    Vaikkapa näin:


    Aikas hyvä tarjonta näyttäisi olevan...hinnatkaan nyt ihan mahdottomia ole...
    F10 523iA 2010

    Ex: E39 528iA 1997
    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
    Ex: E65 745iA 2003
    Ex: E46 318i 1998
    Ex: E34 525iA 1989

    Comment

    • Helmee
      Newbiemmer
      • Jul 2012
      • 3
      • Finland

      #3
      Kiitos linkistä

      Comment

      • hetfield
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2013
        • 330
        • pirkkala

        #4
        Onko joku sattunut perehtymään enemmän käsijarrun toimintaan?
        Olen nyt pari vuotta tapellut katsastuksen kanssa: Kone käynnissä levyjarrussa ei ole kuin max. 1.4KN voimaa, vaikka pedaalilla huomattavasti enemmän.
        Viime vuonna vaihdoin kengät ja levyt, sääsin kengät 10 napsua löysäksi ja sisäänajo-hässäkän pari kertaa. Meni kauheella sakällä läpi matalilla rullilla.
        Tänä vuonna oli ilmeisesti syvempi monttu, koska 1.1KN ei riittänyt nostamaan autoa ylös. (nämä siis kone sammuksissa pikku väittelyn jälkeen katsurin kanssa).
        Mikä voi vaikuttaa tuon servon voimaan? Ratas on ehjä, vaijerit löysät ja kaikki muutenkin kunnossa... Mikä kertoo servolle milloin lopettaa kiristämisen?


        Tuo kone käynnissä 1.4KN ei paljon auta kun etupyörät hankaa vastaan. Jotain hämärää siis myös hyde puolella...
        - E65 730d 2003

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14445
          • Oulu

          #5
          Auto käynnissähän seisontajarrunappia painaessa auto käyttää käyttöjarrua joka nurkasta.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • hetfield
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2013
            • 330
            • pirkkala

            #6
            Kyllä, ja katsastuksen linja on melko poikkeuksetta mitata käsijarru kone käynnissä. Tässä tapauksessa vaan jostain syystä levyjarrussa ei ole tarvittavaa pitoa, ja koska myös etujarrut ovat lukossa, ei auto myöskään nouse rullilta, joka myös riittää hyväksyttyyn suoritukseen.
            Yleisesti siis seiskan seisontajarrua ei ole montaa kertaa Suomessa ilmeisesti katsastuksen toimesta mitattu, ellei omistaja sitä erikseen ohjeista/vaadi. Yleisissä katsastus ohjeissa ei puhuta moottorin sammuttamisesta mitään.


            Pitää nyt vielä nykiä servo muttereiksi ja koittaa taikoa puuttuvat Newtonit jollain konstilla esiin
            - E65 730d 2003

            Comment

            • mr81
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2010
              • 300
              • PK-seutu

              #7
              https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...-brake/XFSRBha

              Servomotor
              The braking force is generated by the regulated servomotor.
              E65 730d '08 Monaco blue
              Ex: E60 523iA '08

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #8
                Originally posted by hetfield View Post
                Viime vuonna vaihdoin kengät ja levyt, sääsin kengät 10 napsua löysäksi ja sisäänajo-hässäkän pari kertaa. Meni kauheella sakällä läpi matalilla rullilla.
                Tuo 10 napsua on aika reilu, vaikka BMW:n ohjeistus niin sanookin. Käytännössä olen aina itse säätänyt Bemareissa säätörullan niin, että vain pari napsua takaisin, kun kengät alkavat ottaa kiinni. Eikä se kyllä tuollakaan ole koskaan laahaamaan jäänyt.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • junkkri
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2007
                  • 679
                  • Järvenpää

                  #9
                  Minäkin

                  säädin kässärin 2-3 napsun verran ja katsastusmies sanoi, että on ihan rajoilla pito ja samalla kertoi,että näin on kaikissa seiskoissa jostain syystä !!

                  Comment

                  • hetfield
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2013
                    • 330
                    • pirkkala

                    #10
                    Pitää koittaa vielä kiristää rullat tuohon pariin napsuun. Katsoin kyllä servon liikkeen, eikä ollut vielä lähellä pohjaamista. Nuo rissat näyttävät vaan voimantuotoltaan melko lineaarisilta, joten jää hieman hämmentämään jos tuolla on tosiaan vaikutusta tehoon.
                    Onkohan tuossa joku moottorin virtaa monitoroiva pysäytys, joka taas kärähtäneistä käämeistä johtuen pysähtyisi liian aikaisin...? Pitää tutkia.


                    edit: Olitko @junkkri vieressä kun mittasi käkkärin? Ettei mennyt hyde puolelta.
                    Last edited by hetfield; 04-07-2019, 17:54.
                    - E65 730d 2003

                    Comment

                    • junkkri
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 679
                      • Järvenpää

                      #11
                      Olin

                      vieressä ja (hyde puolelle?) auto oli käynnissä ja tulos rajoilla ja ok. Sanoi muuten, sama katsastusmies, edellisenä vuonna aivan samat asiat!

                      Comment

                      • hetfield
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2013
                        • 330
                        • pirkkala

                        #12
                        Eli käsijarrua ei testattu ollenkaan ?
                        Jotenkin jäänyt mielikuva, että käsijarru menisi myös päälle jossain välissä kun kone on käynnissä, mutta pitää sekin vielä varmistaa...

                        edit: selvennetään nyt vielä, eli moottori käynnissä käsijarru nappia painettaessa käsijarru ei ole toiminnassa (ehkä epävarmasti pitkällä viivellä), vaan tällöin käytetään levyjarruja joka nurkassa (tavallista jarrupoljin -hydraulipiiriä sähkön ajamana). Katsastuksessa oletuksena mitataan moottori käynnissä, mutta jostain syystä kaikissa yksilöissä ei jarruvoima takalevyjarruissa tällöin riitä läpäisemään vielä selvittämättömästä syystä. Itse käsijarrun tehosta katsastuksen jarrudyno ei kerro mitään.

                        edit2: Tuossahan se lukee Hellan sivuilla: https://www.hella.com/techworld/us/T...ng-brake-211/#

                        "The BMW 7 Series also comes with additional functions that assist the driver in certain situations.

                        This includes:

                        The hill-hold function, which helps the driver to move off when the vehicle is on an incline. The vehicle parking brake is applied and released to stop the vehicle rolling back on the incline.
                        The auto-stop function, which applies the vehicle parking brake when it is stationary at traffic lights, to stop the vehicle creeping forward when idling, for example. This relieves the burden on the driver as they do not always need to press the foot brake.


                        The difference to Audi is that these functions are carried out by the DSC (Dynamic Stability Control). The electromechanical parking brake is only active when the engine is switched off."

                        Eli ei pelaa käkkäri missään vaiheessa koneen käydessä.
                        Last edited by hetfield; 04-07-2019, 22:05.
                        - E65 730d 2003

                        Comment

                        • junkkri
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2007
                          • 679
                          • Järvenpää

                          #13
                          Kävin

                          tänään "omalla" katsastuskonttorilla ja selviteltiin ko asiaa. Ajettiin ensin etupyörät rullille ja auto käynnissä ja etupyörät jarrutti. Sitten takapyörät rullille ja auto käynnissä ja takapyörät jarrutti 1.4Kn(tämä arvo ollut minulla 3 vuotena). Uusi testi; etupyörät rullille ja auto sammuksiin. Etupyörät EI jarruttanut. Takapyörät rullille, auto sammuksissa ja kässäri päälle ja jarrutti lukkoon yli 2Kn.
                          AUTO PITÄÄ OLLA TESTISSÄ N ASENNOSSA!!
                          Katsastusmies sanoi, että ok ja kiitteli tiedosta. Lupasi vielä trafilta selvittää, onko olemassa erillistä ohjetta ko asiasta.

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14445
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by junkkri View Post
                            tänään "omalla" katsastuskonttorilla ja selviteltiin ko asiaa. Ajettiin ensin etupyörät rullille ja auto käynnissä ja etupyörät jarrutti. Sitten takapyörät rullille ja auto käynnissä ja takapyörät jarrutti 1.4Kn(tämä arvo ollut minulla 3 vuotena). Uusi testi; etupyörät rullille ja auto sammuksiin. Etupyörät EI jarruttanut. Takapyörät rullille, auto sammuksissa ja kässäri päälle ja jarrutti lukkoon yli 2Kn.
                            AUTO PITÄÄ OLLA TESTISSÄ N ASENNOSSA!!
                            Katsastusmies sanoi, että ok ja kiitteli tiedosta. Lupasi vielä trafilta selvittää, onko olemassa erillistä ohjetta ko asiasta.
                            Juurikin näin. Löytyy ihan ohje BMW TIS:stä
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA (2.8l) '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • hetfield
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2013
                              • 330
                              • pirkkala

                              #15
                              1.4kN Oli minullakin levyjarrulla, mutta taisi olla 3.9kN yhteensä mitä piti olla seisontajarrussa.
                              Ei löytänyt mallikohtaisesta ohjeesta mitään Trafin järjestelmästä, eikä löytynyt viime vuonna toisestakaan paikasta. Pitää varmaan aina printata ohje mukaan jos on kone käynnissä vaikeuksia saada leima.


                              Park asennossa ei varmasti olis ongelmia jarrutehossa
                              Last edited by hetfield; 08-07-2019, 11:54.
                              - E65 730d 2003

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎