Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 735iL ei puhalla lämmintä ja..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mic_Coo
    Newbiemmer
    • Feb 2015
    • 14
    • Kittilä

    BMW 735iL ei puhalla lämmintä ja..?

    Elikkäs, autoni ei puhalla lämmintä sisälle. Webaston ollessa päällä lämpöä tulee jonkin verran, ei rehellisesti silloinkaan mutta ajaessa autolla ei juurikaan yhtään, lähes kylmää. Lämminvesiventtiilin (vas/oik) olen ohittanut väliaikaisesti T-haaralla että kennolle menee kuumaa koko ajan ja letkut on kyllä kuumat mutta sisälle ei lämmintä tule. Koodilukijalla IHKA:a tutkiessa lämminilmaläpät ja kylmän ilman läpät aukeaa ja menee kiinni niin kuin kuuluu, ainakin sen lukijan mukaan, vikakoodeja ei IHKA:lta löydy mutta lämpöä ei kertakaikkiaan tule. Vesipumppu on vaihdettu ja kiertovesipumppu on vaihdettu. Kertokaas viisaammat että mitä seuraavaksi??? Jäähytinjärjestelmä vissiin ilmaa itsensä automaattisesti vai onko siinä jossain ilmaruuvi tms käytäntö miten se ilmataan?

    Sitten tässä eilen kävi niin että keskinäyttö pimeni. Radio ei toimi, penkin lämmittimet ei toimi ja ratti heitti liikkumasta. Akku on kyllä vaihdettu ja tällä hetkellä laturissa jos sattuu että olis virrat vähänä? tallissa kyllä käyttelin autoa ja sammuttelin ja käyttelin että olisko akkuvirta vähentynyt. Servoa herjaa mittaristossa nyt Auttaako jos käytän akun irrallaan ja sitten navat kiinni vai onko tässä muuta vaihtoehtoa kun lähteä BMW-marmorille asioille?? Kittilää lähellä tuskin on ketään BMW-gurua jolla olisi laitteet jolla saa ohjelmoitua yms...esimerkiksi mittariston kieli olisi hyvä saada saksasta takaisin englanniksi. Mittariston kielivalikosta ei löydy muita kuin saksa, joten pystyykö sitä noin vain englanniksi muuttaa?

    Että tällaista!! Kiittelen ja kumartelen jo etukäteen vastauksista ja neuvoistanne...
  • hetfield
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2013
    • 328
    • pirkkala

    #2
    https://www.bimmerfest.com/forums/at...0&d=1353378307


    Ootko kattonu koneen lämmöt ajaessa?

    Sulla on joku moduli MOST-loopista pimeänä. Jos ei vikakoodeja tule, niin valokuitu jumpperilla etsimään
    Last edited by hetfield; 07-02-2015, 14:22.
    - E65 730d 2003

    Comment

    • Mic_Coo
      Newbiemmer
      • Feb 2015
      • 14
      • Kittilä

      #3
      Joo koneen lämmöt ajaessa 97-105 astetta. Ja mitähän tuo loppu Suomeksi tarkoittaa?? Oon aika rookie vielä tässä Bemu-sanastossa...

      Comment

      • hetfield
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2013
        • 328
        • pirkkala

        #4
        Originally posted by Mic_Coo View Post
        Joo koneen lämmöt ajaessa 97-105 astetta. Ja mitähän tuo loppu Suomeksi tarkoittaa?? Oon aika rookie vielä tässä Bemu-sanastossa...
        Useimmat kabiini-instrumentit, ja mediasälä on kuituväylän sisällä, ja jos joku moduli lakkaa toimimasta, niin loput purkit siitä eteenpäin pimenee. Vähän niinkuin joulukuusen lamput.
        Merkkiliikkeestä voit käydä lunastamassa loopin, jolla voit ohittaa yksittäisen pöntön, ja näin löytää vian aiheuttajan.

        Itselläni oli juuri toissapäivänä konttori kylmänä akun irroituksen jälkeen. Lue tuo linkin materiaali läpi, sieltä sain sellaisen käsityksen, että läpillä ei ole takaisinkytkentää, ja ajavat itsensä referenssiin akun kytkemisen jälkeen.
        Sain lämmön palaamaan, kun ajelin läppiä parikertaa ja resetoin ilmastoinnin.

        http://www.realoem.com/bmw/showparts...=61&fg=15&hl=9 Osa 7
        Last edited by hetfield; 07-02-2015, 14:43.
        - E65 730d 2003

        Comment

        • Mic_Coo
          Newbiemmer
          • Feb 2015
          • 14
          • Kittilä

          #5
          Okei. Tuo läppien ajelu ei kyllä onnistu tuolla minun koodilukijalla. Se varmaan vaatii autocom:in tai muun vastaavan? Ärsyttävintä on se että lähin täältä on Rovaniemellä.
          Äsken pihalla irrottelin sulakkeet hanskalokeron alta ja kattelin ettei niistä ole mikään palanut, eikä ollut. Keskinäyttöön palasi elämä, mutta radio/navi ei toimi. Penkinlämmöt ja liikkeet tuli takasin mutta ratti ei liiku ja on pirun jäykkä käännellä. Sähkö sieltä puuttuu kun mittaristossa luki "Servo ausgefallen".
          lukijalla löytyi nytten:

          2828 - present: No message, receiver DME, transmitter ARS
          A3BF - INSTR.CLUSTER - No message from chassis integration module
          9CB6 - LM: HVAC coil chopping

          Ajatuksena: Jos käytän akun irti ja annan sen hetken olla ja kytken takaisin niin olisikohan sillä vaikutusta. Luulenpa että hyvin vahvasti näyttää että BMW-huollossa täytyy lähteä käymään.

          Mikä koodilukija / läppärisofta olisi syytä omistaa? Vaihtoehtoja tuntuu olevan mutta mikä niistä olisi käytännöllisin?Hinta ei nyt niin ole este 200€-600€.... Itselläni on Autel:in Maxi Diag jolla saa kyllä koodeja pihalle ja seurantaa. Mutta onko BMW:llä niinku VAG:lla että saa läppäriin jonku ohjelman,(maksetun tai netistä), jolla voi nähdä/tehdä kaikkea tarvittavaa.

          Comment

          • Mic_Coo
            Newbiemmer
            • Feb 2015
            • 14
            • Kittilä

            #6
            Jassåå!! Syy omituisille vikakoodeille ja toimimattomuuksille selvisi!! Hansikaslokeron sulakerasian oikealla ylimmän rivin sulakkeiden pohja oli perännyt niin taakse että sulakkeet tuskin osui kiinnikkeisiin asti. Ujutin käteni rasian yli ja painoin pohjan takasin kiinni. Kaikki herjaukset ym radion ja rattien toimivuudet palasivat.

            Ainoa mikä jäi edelleen niin kylmää/erittäin haaleaa ilmaa tulee edelleen kabiiniin. Se ei kummentunut miksikään.. :think

            mutta edelleen tietoa vikakoodivehkeistä olisi tervetullutta!

            Comment

            • hetfield
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2013
              • 328
              • pirkkala

              #7
              Rheingold (ISTA/D) löytyy googlaamalla, pelaa natiivina 8.1 windowsissa. Inpa vielä lisäksi, niin eiköhän noilla jo pärjää.
              - E65 730d 2003

              Comment

              • Mic_Coo
                Newbiemmer
                • Feb 2015
                • 14
                • Kittilä

                #8
                Diiihj!! BMWllä päivä tutkittu autoa ja Ihka:n kaikki läpät yms pelaavat normaalisti. Totuus taitaa olla että lämppärin kenno on tukossa osittain tai lähes kokonaan kun lämmintä ei tule.
                Täytyy alkaa juoksuttaan vettä läpi ja katsoo miten käy. Vähän hankalaa tuo huuhtelukin kun paluuputki kennolta taitaa tulla suoraa vesipumpun taakse. Pesu myrkyt sisään ja toivoa parasta. Tuo kennon esille saaminen taitaa melkoinen jumppa olla.. :think

                Comment

                • Rale
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 1480
                  • Porvoo

                  #9
                  Originally posted by Mic_Coo View Post
                  Diiihj!! BMWllä päivä tutkittu autoa ja Ihka:n kaikki läpät yms pelaavat normaalisti. Totuus taitaa olla että lämppärin kenno on tukossa osittain tai lähes kokonaan kun lämmintä ei tule.
                  Täytyy alkaa juoksuttaan vettä läpi ja katsoo miten käy. Vähän hankalaa tuo huuhtelukin kun paluuputki kennolta taitaa tulla suoraa vesipumpun taakse. Pesu myrkyt sisään ja toivoa parasta. Tuo kennon esille saaminen taitaa melkoinen jumppa olla.. :think
                  Palauta ensin kaikki letkuliitokset alkuperäiseen olotilaan ja vaihda osa nro1. Jos tolla ei tokene niin sitten vasta kennon kimppuun. Tuo osa kun ei anna mitään vikakoodia ainakaan 545:ssa. Ja mulla korjaantui tuon osan vaihdolla.
                  Last edited by Rale; 05-05-2017, 19:01.

                  Comment

                  • Mic_Coo
                    Newbiemmer
                    • Feb 2015
                    • 14
                    • Kittilä

                    #10
                    Nii sehän tuosta alusta on jäänyt poies että auton oma vesipumppu ja kiertopumppu on vaihdettu uuteen. Ja tuo kiertopumppu pyörii auton ollessa käynnissä.
                    Tai siis eihän jäänytkään,lukee se siellä..
                    Last edited by Mic_Coo; 11-02-2015, 00:40. Reason: pieni lisäys.

                    Comment

                    • Rale
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 1480
                      • Porvoo

                      #11
                      Originally posted by Mic_Coo View Post
                      Nii sehän tuosta alusta on jäänyt poies että auton oma vesipumppu ja kiertopumppu on vaihdettu uuteen. Ja tuo kiertopumppu pyörii auton ollessa käynnissä.
                      Tai siis eihän jäänytkään,lukee se siellä..
                      Kappas en huomannut tuota . Yleensä se vaan on jos webaston pumpulla saa lämmintä aikaan mutta ei ajon aikana on tuo syyllinen. Toivotaan että selviää.

                      Comment

                      • Mic_Coo
                        Newbiemmer
                        • Feb 2015
                        • 14
                        • Kittilä

                        #12
                        Noniin, tässä on päivä puuhattu lämmitysjärjestelmän parissa ja; Kenno ja järjestelmä huuhdeltu, tuloksena ei tukoksia ja nesteet kiertää niin kuin kuuluu. Kapiini yhä kylmä. Lämpimäksi käyttelyn jälkeen lämmönsäätimiä yms läppiä käytetelty ja tuloksena oli hetkellinen "hönkäys" kuumaa ilmaa pelkääjän puolelle. Se oli todellakin hetkellinen mutta selvää kuumaa tuli. IHKA:sta ei vikakoodeja. Toteamuksena on että kuumanilman läpät ei avaudu, vaikka vikakoodilukija välillä niin väittää että läppä olisi avoinna. Kylmän kapiinin syy on siis IHKAn sisällä ilmankierrossa.

                        Tuo teksti mikä oli "Hetfield" liitettäny mistä saa luettua IHKAn toimivuuden niin on ihan
                        hyvä ohje mutta kun lähden purkamaan koelautaa niin missähän fyysisesti sijaitsee lämpimien läppien käyttö ja niiden "tangot" vai millä se läppää ikinä käyttääkin. Räjäytyskuvan perusteella en osaa hahmottaa että missä ne tarkalleen sijaitsee. Onko ne käyttöpaneelin takana ja keskinäytön alapuolella?? Hanskalokeron takaa, sulakerasian yläpuolella on kolme moottoria jotka yhdistetty tangoilla toisiinsa. Nämä käyttää raitis-/kiertoilmaläppiä ja ne liikkuu niin kuin pitääkin. Mistä kohtaa löytyy loput? Tai ainakin ne kaksi lämminilmaservoa? Pitääkö koelautaa paljonkin purkaa että ne löytyy vai olisko vielä jokin helpompi kikka saada kapiini lämpimäksi. Auto käynyt BMW:llä tiistaina ja niiden mukaan IHKAn kaikki läpät toimisi niin kuin kuuluu mutta olen vahvasti erimieltä asiasta. :think
                        Last edited by Mic_Coo; 14-02-2015, 14:54. Reason: ..pientä lisäystä..

                        Comment

                        • Mic_Coo
                          Newbiemmer
                          • Feb 2015
                          • 14
                          • Kittilä

                          #13
                          Originally posted by hetfield View Post
                          Useimmat kabiini-instrumentit, ja mediasälä on kuituväylän sisällä, ja jos joku moduli lakkaa toimimasta, niin loput purkit siitä eteenpäin pimenee. Vähän niinkuin joulukuusen lamput.
                          Merkkiliikkeestä voit käydä lunastamassa loopin, jolla voit ohittaa yksittäisen pöntön, ja näin löytää vian aiheuttajan.

                          Itselläni oli juuri toissapäivänä konttori kylmänä akun irroituksen jälkeen. Lue tuo linkin materiaali läpi, sieltä sain sellaisen käsityksen, että läpillä ei ole takaisinkytkentää, ja ajavat itsensä referenssiin akun kytkemisen jälkeen.
                          Sain lämmön palaamaan, kun ajelin läppiä parikertaa ja resetoin ilmastoinnin.

                          http://www.realoem.com/bmw/showparts...=61&fg=15&hl=9 Osa 7

                          Ja tänään sitten tutkittu lisää. Nuo IHKA:n läpät on tosiaan jossain "referenssi"-tilassa. Eli ne liikkuvat joko 0% (kiinni) tai 100% (auki) tilassa. Eli kun lämmön säätää esim 26 asteeseen, niin kylmäläppä on auki 100% mutta kuumaläppä yhä kiinni 0%, vaikka eikö sen todellisuudessa kuuluisi olla jotain 0-100% välillä? Lämpö säädettäessä 32 asteeseen niin kylmä läppä on kiinni 0% samoin kuuma läppä aukee 100% mutta sekoittaja on kiinni 0%. Eli läpät liikkuvat vain ääriasennosta toiseen. :think

                          Saanko nuo läpät "opetettua" Ista:lla ja resetoitua ilmastoinnin? Kaapeli on tilattu ja ohjelma hommattu, tosin ei vielä asennettu eli kokemusta ohjelmasta ei ole yhtään.
                          Vai pitääkö minun jälleen matkustaa 220km marmorille ja selittää sille ylipätevälle asentajalle jonka haalarin selässä lukee että "Ford" mitä olisin autooni vaille.

                          Comment

                          • Mic_Coo
                            Newbiemmer
                            • Feb 2015
                            • 14
                            • Kittilä

                            #14
                            Ratkaistu! Vika paikallistettu.

                            No niin. Vikahan on sitten löydetty. Lisäkiertoventtiili, samantyylinen kuin venttiilit jotka ohjaavat lämpimän veden vasemmalle ja oikealle puolelle. Tämä venttiili sijaitsee pyöräkotelossa webaston vesilinjassa. Tämän venttiilin korvasin T-haaralla väliaikaisesti ja kapiini lämpenee normaalisti. Liittäisin tästä osasta kuvan mutta se ei ota onnistuakseen. Osan numero on "bmw 6906381". Googlen kuvahaulla löytyy kuva ja sijainti autossa.

                            Hankala vika oli löytää, minkäänlaista vikakoodia ei kyseinen osa anna, mutta tämä selittää myös sen oireen että puhalsi lämmintä ainoastaan webaston ollessa päällä. Webasto kun tuuletti itsensä ja sammui niin pikku hiljaa haaleni tulo ilma auton sisälle.

                            Mutta tällaista!! Kiitokset kanssa miettineille ja pähkänneille.

                            Comment

                            • Jarjestaja
                              BTCF Member
                              • Jun 2007
                              • 451
                              • Ylivieska/Tervajoki

                              #15
                              Puhaltiko tässä casessa lämmintä edes kierroksilla... Itsellä ei tarho tyhjä käynnillä puhaltaa.. mutta kun kierroksia nostaa n.1,5krpm nii alkaa lämpeneen:think
                              F01 740D -10


                              EXät:
                              E70 x35d -09 / E65 730D -05 / #e65 735 -02 / e34 520i -89 / #e28 520i -86 /#e32 730 -92 Pussikyykky / #e36 325 cabriolet -93 / e39 540ia Touring -99 / e36 316coupe -94/ #e39 523i -96/ #e46 330D Touring -04/ #e34 520i -95 / #e32 730iA -91 bmvip / #e38 740iA -00 / #e39 525 tds NATOuring -97 / #e36 328i Touring -95 # e34 525i Touring -92

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎