Announcement

Collapse
No announcement yet.

E65 sammuu kesken ajon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sunkkari
    Bimmer Rookie
    • Dec 2011
    • 37
    • Pori

    E65 sammuu kesken ajon

    No niin, nyt alkaa mutheet kasaantumaan ihan urakalla. Aikaisemmin jos kirjoittelin tänne miten 2002 730d soittelee itsestään hätäkeskukseen... No eipä ole tehnyt sitä enään mutta nyt on tullut pari muuta mystistä vikaa:

    - Ilmoittaa Dynamic Drive failurea. Tuntuu sinänsä vielä harmittomalta kun lähtee aina virtojen katkaisun jälkeen pois ja ilmestyy seuraavaksi joskus aikojen päästä. Muutaman kerran tehnyt nyt tuon

    - Sammuu kesken ajon. Tehnyt tämän kaksi kertaa aikaisemmin. Ei lähde heti käyntiin mutta muutaman minuutin kun odottaa niin johan taas lähtee. No eilen sitten sammui lyhyen ajan sisään kaksi kertaa, jälkimmäisellä kerralla käytännössä kotipihaan. Molemmilla kerroilla auto lähti kuitenkin jälleen pienen odottelun jälkeen käyntiin.
    Tänä aamuna sammui taas. Nyt ei sitten enää käynnistynytkään, ei muuta kuin hinuri paikalle ja auto paikalliselle korjaamolle. Puolen päivän jälkeen lupasivat lukea vikakoodit ja sitten ollaan viisaampia.

    Vähä kauhulla odottelen mitä sieltä kuuluu... Mutta mikä on foorumilaisten mielipide, pitäisikö suosiolla laittaa heti akku vaihtoon? Mitä olen täällä ja muualla lueskellut vastaavia tarinoita niin monesti on ollut kyse siitä että akku on tulossa tiensä päähän. Onhan tuo muutaman kerran ilmoittanut myös "recharge battery" jos se on pienen hetken virrat päällä sammuttamisen jälkeen.

    Toinen todennäköinen syy tuolle sammumiselle voisi olla mahdollisesti nokka-akselin asennontunnistin. Tästä ilmeisesti pitäisi jäädä myös vikakoodi?
  • hetfield
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2013
    • 326
    • pirkkala

    #2
    Siirtopumpun jännite mittaukseen kun vika on päällä. Onhan siinä pari anturiakin mikä tuon voi tehdä, mutta koodeista selvinnee.

    Mulla kiukutteli ratin asentotunnistin kun DD antoi hetkittäistä herjaa.
    Toivottavasti selviää...

    On täälläkin kerran joutunut yllätyspuheluun hätäkeskuksen kanssa: auto liikkeelle, "tuut", "hätäkeskus", "WTF"!!!
    - E65 730d 2003

    Comment

    • sunkkari
      Bimmer Rookie
      • Dec 2011
      • 37
      • Pori

      #3
      No niin, nyt on saatu koodit luettua eli polttoineen yhdysputken paine liian alhainen... Ilmeisesti polttoainepumppu sökö. Vielä tutkitaan että mikä niistä... Erikoista ettei tollanen vika oo muuten oireillut ajossa millään lailla, luulisi että ainakin kovissa kiihdytyksissä oireilisi jos olisi pumppu tulossa tiensä päähän.

      Comment

      • sunkkari
        Bimmer Rookie
        • Dec 2011
        • 37
        • Pori

        #4
        Kuulemma myös näyttää että jännite on alhainen joten akku uusitaan nyt ensin ja katsotaan sen jälkeen miten jatketaan 👍

        Comment

        • hetfield
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2013
          • 326
          • pirkkala

          #5


          Ei se tässäkään tapauksessa oireillut sitten mitenkään, paitsi sammumalla mielivaltaisesti, yleensä keskelle risteystä.
          - E65 730d 2003

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9078
            • Oulu

            #6
            Tässä korimallissa on ollut ongelmaa tankin pumpun ohjauksessa, syöttö tulee apukuskin B-pilarin sateliitilta.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • sunkkari
              Bimmer Rookie
              • Dec 2011
              • 37
              • Pori

              #7
              Akku vaihdettiin, ei vaikutusta. Molemmat polttoainepumput kuulemma pimeänä, ohjaako tuo B-pilarin sateliitti molempia pumppuja? Jo onko tossa jokin mahdollisuus testata että tuo sateliitti on viallinen?

              Comment

              • hetfield
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2013
                • 326
                • pirkkala

                #8
                Ei siinä ole kun yksi pumppu, tankissa!
                Tuossa linkissä minkä laitoin löytyy kyllä hyvinkin yksityiskohtaiset ohjeet vian toteamiseen.

                Edit: Vielä selvennyksenä, repäse oikeanpuoleinen takapenkin istuin irti, pehmusteet varovasti pois pumpun päältä, pumppuun meneviin johtoihin mittari kiinni ja painat starttia. Jos jännite pumpulla ei nouse/pumppu rupea pyörimään niin oletettavasti ohjain on kypsä. Tämän jälkeen etsit Istalla B-pilarin satelliitin ja sieltä kytket pumpun päälle. Jos saat jonkun herjan, niin vielä todennäköisemmin ohjain on risa. Voit vielä tarkistaa halutessasi pumpun toimivuuden syöttämällä siihen suoraan 12V (huomaa napaisuus ja se, ettei pumpun johdot ole enään kytkettynä ohjaimeen).

                Edit2: Pumppu ottaa sitten virtaa ihan riittävästi, joten älä turhaan tee johtoihin mitään virityksiä. Jos jaksat räplätä pumpun irti tankista ja mitata navoista jännitteen, tai purkaa oikean puolen B-pilarista purkin käteen ja mitata sieltä niin aina parempi. Jos kuitenkin päädyt katkomaan johtoja pumpulta, niin tinaa ja kunnolla kutisukkaa päälle, ettei pala koko katiska!
                Last edited by hetfield; 22-05-2017, 16:01.
                - E65 730d 2003

                Comment

                • sunkkari
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2011
                  • 37
                  • Pori

                  #9
                  Puhuivat korjamolla kahdesta pumpusta, toinen mikä on tankissa ja toinen joka on kuljettajan penkin alla? Ja pahoitteluni, itse olen melkolailla maallikko näiden hommien kanssa...

                  Comment

                  • hetfield
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2013
                    • 326
                    • pirkkala

                    #10
                    5-sarjassa on toinen pumppu kuskin alla, ei seiskassa. Ellei nyt sitten ole joku esisarjan viritys...

                    E: uusi purkki pitää sitten koodata ennen kuin toimii.
                    Last edited by hetfield; 22-05-2017, 17:40.
                    - E65 730d 2003

                    Comment

                    • sunkkari
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2011
                      • 37
                      • Pori

                      #11
                      Ai niin, vielä sellainen homma että jokainen hehku antaa myös vikakoodin. Jos tuolla on asiaan mitään merkitystä. Jotenkin en usko että ne olisi ainakaan kaikki pimeänä...

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9078
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by sunkkari View Post
                        Ai niin, vielä sellainen homma että jokainen hehku antaa myös vikakoodin. Jos tuolla on asiaan mitään merkitystä. Jotenkin en usko että ne olisi ainakaan kaikki pimeänä...
                        Todennäköisesti hehkujen ohjainlaite pimeänä. Kannattaa kuitenkin vaihtaa ohjain ja hehkut pakettina. Tämä vika ei vaikuta polttoainepumpun aktivoimiseen.

                        Sellainen lisäjuonne vielä tuohon B-pilarin sateliittiin, että yksi mahdollinen syy polttoainepumpun käynnistymättömyydelle on se, että CAS:lta ei tule sateliitille wake up -komentoa.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • sunkkari
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2011
                          • 37
                          • Pori

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Todennäköisesti hehkujen ohjainlaite pimeänä. Kannattaa kuitenkin vaihtaa ohjain ja hehkut pakettina. Tämä vika ei vaikuta polttoainepumpun aktivoimiseen.

                          Sellainen lisäjuonne vielä tuohon B-pilarin sateliittiin, että yksi mahdollinen syy polttoainepumpun käynnistymättömyydelle on se, että CAS:lta ei tule sateliitille wake up -komentoa.
                          Mites tuota pääsee tutkimaan tuleeko komentoa vai ei?

                          Ja tosiaan aikaisemmin kun auto on sammunut on se kuitenkin lähtenyt parin minuutin odottelun jälkeen aivan normaalisti käyntiin, ei kuitenkaan heti välittömästi sammumisen jälkeen. Tänään ei sitten enään lähtenytkään...

                          Comment

                          • sunkkari
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2011
                            • 37
                            • Pori

                            #14
                            Taas vähän päivitystä, polttoaineen suodattimessa on päiväys 30.08.02 Voiko olla edes mahdollista että sitä ei olisi vaihdettu kertaakaan 15 vuoden aikana, autoa on kuitenkin huoltokirjan mukaan ihan merkkiliikkeissä huollettu...

                            No nyt on ainakin uusi suodatin tilattu ja vaihdetaan tänään paikalleen.

                            Comment

                            • sunkkari
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2011
                              • 37
                              • Pori

                              #15
                              Suodatin vaihdettu, ei vaikutusta. Suodatin oli ollut täynnä paskaa eli ilmeisesti on ollut mahdollisesti jopa alkuperäinen... Korjaamolla meinasivat edelleen että tuossa suodattimen yhteydessä on pumppu joka ei toimi?... Letku irti startattuna polttoainetta ei tulisi suodattimelle saakka. Huomenna ehtivät irroittamaan takapenkin ja tutkimaan tankin pumppua paremmin. Testerillä olivat ajaneet jotkin testiohjelman siihen b-pilarin sateliittiin ja ainakin sen perusteella olisi ok.

                              Löytyykö kommentteja/ideoita vai kannattaako nyt rauhassa odottaa että pääsevät huomenna mittaamaan tankin pumpun jännitteet?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎