Announcement

Collapse
No announcement yet.

745i e65 '02 ei käynnisty moottorin vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miihkis
    Newbiemmer
    • Aug 2009
    • 22
    • F

    745i e65 '02 ei käynnisty moottorin vaihdon jälkeen

    Auto on 745i e65 02, moottori N62B44, mikä on juuri asennettu autoon. Auto ajettu edellisellä moottorilla talliin ja uutta käytetty ennen luovuttajasta purkamista.

    Moottori pyörii käynnistyksessä normaalisti, mutta ei käynnisty. Polttoainetta sylinterit saavat, tulpat kastuvat. Ei anna mitään yskintää tms. eli viittaa sytkäpuolen ongelmaan.

    Irrallaan olevaan puola/tulppa yhdistelmään tulee huono kipinä. Puolan liittimissä on maadoitus normaali, +12 V tulee nastaan.

    Onko vinkkejä mistä vikaa voi paikallistaa? :think

    INPA ei näytä suoria vikoja tähän ongelmaan. DME näytössä "digital value 1" on ennen starttia "condition EWS OK" täpässä ON (musta täppä) ja startatessa tuo "condition EWS OK" täppä vaihtuu "OFF" (valkoinen täppä) samalla kun "status idle speed" menee "ON" tilaan. Onko muilla havaintoa kuinka tuo "condition EWS OK" käyttäytyy startissa? Eli onko tässä ajonesto haittaamassa käynnistyksen vai joku muu? Inpalla näkyy startin aikana kierroslukuna noin 200-250 rpm, eli kampiakselin asentotunnistin tuottaa signaalia. Sen tilalla on kokeiltu uutta anturia samalla tuloksella.

    Onko tietoa ajoneston toiminnasta, antaako se päällä ollessaan pyörittää moottoria startilla estäen vain sytytyksen vai estääkö se myös moottorin pyörittämisen startilla? Molemmat virta-avaimet tekevät saman.
    Last edited by Miihkis; 03-09-2017, 22:32. Reason: Lisäys
  • shawela
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 366
    • Oulu

    #2
    Kai on paikoillaan auton oma ecu? Omalla eculla ei pitäisi olla ongelmaa. Testaa syöttääkö oolttoainetta vaikka letku irrottamalla. Jos polttoainetta tulee niin kuivaa sylinterit ja tulpat huolellisesti. Tarkasta myös moottorin maadoitus.

    Comment

    • Rale
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 1482
      • Porvoo

      #3
      Syttyykö se obd:n keltainen merkkivalo mittaristoon kun kytket sytytysvirrat päälle?

      Comment

      • Miihkis
        Newbiemmer
        • Aug 2009
        • 22
        • F

        #4
        On alkuperäinen ECU, niin ei pitäisi olla ongelmaa.
        Polttoainetta tulee, tulpat ja pytyt on kuivattu useasti.
        Ongelma on sytytyskipinän kateissa oleminen. Moottori on maadoitettu ja varmistettu lisäkaapelein tuloksetta. Pyöritetään sekä omalla että rinnan järeällä ulkopuolisella akulla moottoritilan virransyöttöliittimeen ja moottorin lohkoon. Myös puolat ovat lisämaadoitettu suoraan maadoituspisteeseen. Ei vaikutusta.

        Originally posted by shawela View Post
        Kai on paikoillaan auton oma ecu? Omalla eculla ei pitäisi olla ongelmaa. Testaa syöttääkö oolttoainetta vaikka letku irrottamalla. Jos polttoainetta tulee niin kuivaa sylinterit ja tulpat huolellisesti. Tarkasta myös moottorin maadoitus.

        Comment

        • Miihkis
          Newbiemmer
          • Aug 2009
          • 22
          • F

          #5
          Tarkenna mitä tarkoitat obd merkkivalolla. Mittaristoon syttyvät kaikki normaalit valot ja ne sammuvat starttiin. Sen jälkeen ei tule varoitusvaloja - paitsi Airbagin merkkivalo takapenkin anturista. Se ei liity ongelmaan, oli aiemmin ja odottaa korjaamista.

          Originally posted by Rale View Post
          Syttyykö se obd:n keltainen merkkivalo mittaristoon kun kytket sytytysvirrat päälle?

          Comment

          • Rale
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 1482
            • Porvoo

            #6
            Niin se moottorikuvake keltainen. Eli obd.
            Sitten kannattaa katsoa, että se ymmärtää valvetronicin asento/asema tiedon.

            Comment

            • junkkri
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2007
              • 679
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by Rale View Post
              Niin se moottorikuvake keltainen. Eli obd.
              Sitten kannattaa katsoa, että se ymmärtää valvetronicin asento/asema tiedon.
              Missäs vaiheessa tuo valvetronic "tulikaan mukaan" kylmäkäynnistyksessä (30sek jälkeen???)

              Comment

              • Miihkis
                Newbiemmer
                • Aug 2009
                • 22
                • F

                #8
                Valvetronicin asemointitiedon puuttuminen ei pitäisi olla suoraan yhteydessä sytytyskipinän puuttumiseen eli takaisinkytkentä reitti venttiilikoneiston tietojen puuttumisesta estämään kipinä ei tietojeni mukaan ole. Moottorin pitäisi käynnistyä ilman venttiilikoneiston asemointitietoja. Käynnistymistä on kokeiltu anturit avattuina - tuloksetta.

                Eli lisää vinkkejä miksi autoon ei tule kipinää / miten diagnosoida mikä estää syttykipinän ovat tervetulleita.

                Originally posted by Rale View Post
                Niin se moottorikuvake keltainen. Eli obd.
                Sitten kannattaa katsoa, että se ymmärtää valvetronicin asento/asema tiedon.

                Comment

                • shawela
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2005
                  • 366
                  • Oulu

                  #9
                  Kokeile nollata kaikki adaptaatioarvot ja aja sen jälkeen inpalla vvt opetus. Mulla oli joskus jotain ongelmaa ennen vvt opetusta.

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #10
                    En tunne kasikoneista, mutta esim N73- koneella voi ajaa täysin ilman että valvetronicin johdot on edes kiinni, silloin se vaan pitää nostot vakiona. Jos kasi toimii samalla logiikalla, niin tuntuu hassulta että se vaikuttaisi syttyyn.

                    Mutta: inpalla ei tehnyt hevon helvettiä N73 diagnosoinnissa, oli pakko hommata itsekin ISTA että pääsi siihen kunnolla kiinni. Saisiko tuossa starttimoottorissakin paremmin dataa ISTA:lla :think
                    Last edited by BeamR; 08-09-2017, 16:23.
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • Rale
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 1482
                      • Porvoo

                      #11
                      Originally posted by BeamR View Post
                      En tunne kasikoneista, mutta esim N73- koneella voi ajaa täysin ilman että valvetronicin johdot on edes kiinni, silloin se vaan pitää nostot vakiona. Jos kasi toimii samalla logiikalla, niin tuntuu hassulta että se vaikuttaisi syttyyn.

                      Mutta: inpalla ei tehnyt hevon helvettiä N73 diagnosoinnissa, oli pakko hommata itsekin ISTA että pääsi siihen kunnolla kiinni. Saisiko tuossa starttimoottorissakin paremmin dataa ISTA:lla :think
                      Juu jos vvt:n töpselin ottaa irti niin nosto menee maximille tai ainakin lähelle sitä. Mutta jos se ei alunperinkään tiedä missä se on niin voi olla ongelmia.

                      Comment

                      • Miihkis
                        Newbiemmer
                        • Aug 2009
                        • 22
                        • F

                        #12
                        Adaptaatioarvot on nollattu INPAlla ja asettu vvt:n opetus. Ei vaikutusta.

                        Originally posted by shawela View Post
                        Kokeile nollata kaikki adaptaatioarvot ja aja sen jälkeen inpalla vvt opetus. Mulla oli joskus jotain ongelmaa ennen vvt opetusta.

                        Comment

                        • Miihkis
                          Newbiemmer
                          • Aug 2009
                          • 22
                          • F

                          #13
                          Mikä ongelma se on?

                          Valvetronicin spekulaatioon voinee saada käsityksen puristuspaineet/ohivuodot tarkastamalla. Puristuspaineet kuivana kylmällä moottorilla 11 bar kieppeillä, ohivuoto max. 20 %.

                          Joten seuraava vinkki venttiilikoneiston toimivuuden spekulaatioista.

                          Originally posted by Rale View Post
                          Juu jos vvt:n töpselin ottaa irti niin nosto menee maximille tai ainakin lähelle sitä. Mutta jos se ei alunperinkään tiedä missä se on niin voi olla ongelmia.

                          Comment

                          • Miihkis
                            Newbiemmer
                            • Aug 2009
                            • 22
                            • F

                            #14
                            ISTAa en ole vielä kokeillut tähän servomoottoriin. Pitää perehtyä aiheeseen. Kiitos vinkistä.

                            Originally posted by BeamR View Post
                            En tunne kasikoneista, mutta esim N73- koneella voi ajaa täysin ilman että valvetronicin johdot on edes kiinni, silloin se vaan pitää nostot vakiona. Jos kasi toimii samalla logiikalla, niin tuntuu hassulta että se vaikuttaisi syttyyn.

                            Mutta: inpalla ei tehnyt hevon helvettiä N73 diagnosoinnissa, oli pakko hommata itsekin ISTA että pääsi siihen kunnolla kiinni. Saisiko tuossa starttimoottorissakin paremmin dataa ISTA:lla :think

                            Comment

                            • Rale
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 1482
                              • Porvoo

                              #15
                              Originally posted by Miihkis View Post
                              Mikä ongelma se on?

                              Valvetronicin spekulaatioon voinee saada käsityksen puristuspaineet/ohivuodot tarkastamalla. Puristuspaineet kuivana kylmällä moottorilla 11 bar kieppeillä, ohivuoto max. 20 %.

                              Joten seuraava vinkki venttiilikoneiston toimivuuden spekulaatioista.
                              Hyvällä asenteella jäbä vetää. Ei muutaku koneet käyntiin sit vaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎