Announcement

Collapse
No announcement yet.

E65 730D moottori ei lämpene

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sunkkari
    Bimmer Rookie
    • Dec 2011
    • 37
    • Pori

    E65 730D moottori ei lämpene

    Onko porukalla ideoita missä mahtaa olla vika? Huomasin talvipakkasilla (-20C) että kabiiniin ei tule käytännössä ollenkaan lämmintä ilmaa, korkeintaan hieman haaleaa. Torgue palikalla luin jäähdytysnesteen lämmöt ja näytti noin 45C joten termarit sököt... Molemmat uusittiin paikallisella korjaamolla mutta edelleen ei lämmöt nouse tarpeeksi. Tänään noin 20km ajo, ulkona pakkasta -9,5C, keskinopeus 60km/h ja jäähdytysnesteen läpötila salavalikon mukaan 62-65C. Jos otti tuulettimen kokonaan pois päältä niin silloin nosti lämmön hitaasti 69C, ei kuitenkaan tämän yli. Kotiin päästyä jätin auton pihaan tyhjäkäynnille ja menin noin 5min päästä katsomaan niin läpötila oli 54C.

    Olisiko ideoita mistä voi johtua? :think
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14490
    • Oulu

    #2
    Eikös näissä ole vielä se laatikon lämmönvaihdin kolmas lisä, mikä tekee tuota ettei lämpene.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10075
      • KVLA

      #3
      Originally posted by sunkkari View Post
      Kotiin päästyä jätin auton pihaan tyhjäkäynnille ja menin noin 5min päästä katsomaan niin läpötila oli 54C.
      No tyhjäkäynnillähän nämä ei kyllä lämpene. Uudet termaritkin voi kyllä olla jo valmiiksi viallisia.

      Tuo vaihteiston "termari" on helppo testata,kun laittaa vesikierron kiinni laittamalla letkupuristimen.

      Comment

      • sunkkari
        Bimmer Rookie
        • Dec 2011
        • 37
        • Pori

        #4
        Voiko tuo automaattivaihteiston lämmönvaihdin olla syynä että nesteen lämptila ei nouse kuin 60C asti?.. Vaikka se falskaisikin niin tuntuu oudolta että se jäähdyttäisi nestettä noin paljon. No mutta pakkohan se on testata, se nyt on ainoa idea mikä myös itselleni on tullut... Pitää nyt vielä googletella että mikä letku pitää kuristaa että saa sen testattua.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9158
          • Oulu

          #5
          Originally posted by sunkkari View Post
          Voiko tuo automaattivaihteiston lämmönvaihdin olla syynä että nesteen lämptila ei nouse kuin 60C asti?.. Vaikka se falskaisikin niin tuntuu oudolta että se jäähdyttäisi nestettä noin paljon. No mutta pakkohan se on testata, se nyt on ainoa idea mikä myös itselleni on tullut... Pitää nyt vielä googletella että mikä letku pitää kuristaa että saa sen testattua.
          Kyllä se lämmönvaihdin voi reilusti jäähdyttää konetta. Neste tulee raakana suoraan syyläriltä. Letku lähtee alavesiletkun yläpuolelta apukuskin puolelta jäähdytintä (Nr.7).
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • sunkkari
            Bimmer Rookie
            • Dec 2011
            • 37
            • Pori

            #6
            Dodii, hain letkupihdit paikalliselta varaosamyyjältä ja puristin letkun tukkoon. Muutaman kilometrin kierros kylällä ja lämmöt nousi jo 80°C. Eli vika on kuin onkin tuossa vaihdelaatikon lammönvaihtimessa

            Kuinka pitkän matkan tuolla uskaltaa ajaa letku pihditettynä? Haluaisin vielä kokeilla nouseeko lämmöt normaaliin (90°C) saakka. Mutta onko tämä turvallista laatikon kannalta?

            Minkä hintainen tuo lämmönvaihdin mahtaa olla? Ja onko kuinka tunkkanen vaihdettava? :think

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9158
              • Oulu

              #7
              Eipä tuo laatikko talvella paljon jäähdytystä tarvi. Melkein sama vaikka letku olisi blokattuna koko talven.

              Orkkis

              Tarvike
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • sunkkari
                Bimmer Rookie
                • Dec 2011
                • 37
                • Pori

                #8
                Jotain tuollaista vähän arvelinkin, kiitos tiedosta.

                Comment

                • hetfield
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2013
                  • 330
                  • pirkkala

                  #9
                  Siis onko siinä joku termostaatti, vai miksi se "falskaa" ?
                  Eikö sitä saa ehjättyä?

                  2 Year Parts Warranty Free Shipping on orders Over $69 Shop for BMW E65/E66 7-Series Automatic Transmission Cooler Thermostat OEM 17217559962
                  Last edited by hetfield; 09-02-2018, 12:28. Reason: kai siinä termari on
                  - E65 730d 2003

                  Comment

                  • Gonzalez
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 2632
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Ennen ei ole termaria erikseen saanut, jouduin aikanaan ex-pirssiinkin ostamaan koko mötikän jolloin hintaa tuli noin 250e. Vaihtokin oli mielenkiintoinen kun vaihteistoöljyä lorahti väkisinkin desin verran ulos vaikka miten ripeä yritti olla.Hienoa jos saa nykyään erikseen, eikä tarvitse läträtä öljypuolen kanssa (Mikäli siis mahtuu irroittamatta lämmönvaihdinta tuon termarin vielä vaihtamaankin...)
                    530d GT F07 2010
                    325i E30 Cabriolet 1987

                    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9158
                      • Oulu

                      #11
                      Ei ole ainakaan minulle tullut vastaan pelkkää termariosaa tuohon lämmönvaihtimeen. Tuo linkattu ei ainakaan kuvan perusteella sovi viereenkään.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • hetfield
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2013
                        • 330
                        • pirkkala

                        #12
                        Juu, en katsonut sen tarkemmin, kunhan ihmettelin että mikä siellä vikaantuu kun itselläkin lämmöt hieman alhalla.

                        Pitää koittaa selvittää lisää...

                        edit: https://www.grupbmwotomotiv.com/sanz...65-e66-x3.html
                        varmaan lähempänä totuutta, mutta eipä tuossa hintaeroa enään paljoa ole.
                        Last edited by hetfield; 10-02-2018, 07:59.
                        - E65 730d 2003

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14490
                          • Oulu

                          #13
                          Tuossa omassa sama homma lienee edessä. 55-57c lämmöt nousee. Pitänee kokeilla tulpata letku alkuun, onko vika suoraan tuossa.

                          EDIT: kävinpä nappaan pihit letkuun vielä, niin aamulla näkee.
                          Last edited by zener; 04-03-2018, 21:01.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA (2.8l) '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • mr81
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2010
                            • 300
                            • PK-seutu

                            #14
                            http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=17_0245
                            Tuosta laittaa tuon letkun nro 6 alaspäin lähtevän letkuun letkupihdit on helppo katsoa onko se tuo vaihdelaatikon termari. Mitään ei tarvitse purkaa ja onnistuu yläkautta.
                            E65 730d '08 Monaco blue
                            Ex: E60 523iA '08

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14490
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by mr81 View Post
                              http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=17_0245
                              Tuosta laittaa tuon letkun nro 6 alaspäin lähtevän letkuun letkupihdit on helppo katsoa onko se tuo vaihdelaatikon termari. Mitään ei tarvitse purkaa ja onnistuu yläkautta.
                              Onkos tuolla nyt sitten väliä kumman tulppaa? :think
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA (2.8l) '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎