Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tietäjät tietää; 4530 - Charge air pressure control, control deviation

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arssi
    Newbiemmer
    • Apr 2006
    • 9
    • Raahe

    Tietäjät tietää; 4530 - Charge air pressure control, control deviation

    BMW 730D e65 M57TU2 vm2007 ajettu 340tkm

    Taannoin meni hydr. letku takaa, jolloin otin auton isompaan huoltoon. Taka-akselin laitossa kun meni aikaa niin päätin sitten samalla uusia muitakin ajankohtaisia.

    * Turbo paluulinja tihkui
    - Käytin turbon huollossa, imusiivet oli vähän kuluneet, muuten hyvä oli kuulemma
    - uuet tiivisteet ja rokkaa
    * DPF ebaystä mallia BoltOn tarvike
    - koska 340tkm jo alkuperäsellä, ja alkuperäsen pesetys tms varalle
    * Normihuoltoa, webasto, termarit yms.
    * Laatikko (automaatti) tiivistesetti, uudet kumet mekatroniikan alle, sähköpistokkeen (joka vuoti) tiivisteet, öljypohja uusi, ei vuoda enään!
    * Throttle Body, eli imuläppä, tästä oli antanut koodia jo useasti, ja vaikutti mm Adapative Cruise Control:iin, ei aina menny päälle
    * Imusarjan läpät. Tämän tulppasin sokeilla, tiivisteet uusin (muoviset taisi olla nuo läpät, että en tiedä oisiko ollut tarpeen) Läppäakselin tiivisteet oli jonkin verran tihkuneet, mutta nyt siis koneen kylki puhdas.

    No, tässä kävi nyt perineinen, eli en tiedä enään, mikä toimenpiteistä aiheutti kyseisen vikakoodin!
    eli kaksi koodia:
    4530 - Charge air pressure control, control deviation
    4521 - Charge air pressure control, control deviation

    Auto ajossa saattaa toimia normaalisti, tai saattaa olla että lyö nuo viat päälle, jonka jälkeen alakierroksilla lähdöt takkuaa. n. 3000 sitten hyökkää.
    Todella arvaamaton kampe.

    Noissa puitteissa osia käytetty irti. Voisiko jokin olla mennyt pieleen siltikin? Vikakoodia ei aikaisemmin ollut.

    - Voiko turbon tanko olla väärin turbohuollon jälkeen? Sähköinen actuaattori siis kyseessä
    - Voiko swirl flaps vaatia koodauksen tms?
    - Voiko uus Turbo uusine kilkkeineen aiheuttaa jostain syytä elektroniikalle moista?

    Niin, ja katsastus menny jo umpeen. Tuulilasin vaihdan vielä, ja sitten pitäs leimaa lähteä yrittään. Tuosta jos vielä pompauttavat.

  • IiroU
    BTCF Member
    • Oct 2021
    • 371
    • Turku/Rauma

    #2
    Mulla kans 745d tekee välillä vastaavaa. Pätkäsee vedon jossei jo lähtiessä hyydy. Jättää siis ahtaamatta ja kulku on vaivalloista. Vikakoodiksi tais jättää jotain ahtoihin liittyvää, en nyt ulkoa muista tarkalleen. Vaikuttaa luonnollisesti myös ACC toimintaan. M67N moottori perustuu tuohon M57TÜ2 koneeseen, piezot ja servolliset turbot.

    Löytyyköhän vaivaan ensiapuna jotain konstia? Vai saako ruveta repimään turboja irti ja huoltoon? Kilometrejä sen reilut 350tkm
    E65 745d Individual -07

    Ex:
    E39 530dA Touring M-Sport -02
    E39 528i Sedan -00

    Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueella. INPA, ISTA, Tool32, NCS Expert. Yhteydenotot YV.

    Comment

    • Rattiukko
      BTCF Member
      • Nov 2022
      • 474
      • Uusimaa

      #3
      Jos ahtopaineanturi on viallinen niin se voisi ehkä aiheuttaa vikatilaa? Paljonko pyytää ahtoja ja mikä on anturin mukaan toteutunut ja milloin menee vikatilaan? Oma M57TÜ2 ahtaa hieman enempi mitä pyytää tai toisinpäin, en muista tarkalleen, mutta vikatilaan se ei ole mennyt koskaan. Läppiä siinä ei ole ollut edes tehtaalta ulos rullatessa.

      Comment

      • IiroU
        BTCF Member
        • Oct 2021
        • 371
        • Turku/Rauma

        #4
        Originally posted by Rattiukko View Post
        Jos ahtopaineanturi on viallinen niin se voisi ehkä aiheuttaa vikatilaa? Paljonko pyytää ahtoja ja mikä on anturin mukaan toteutunut ja milloin menee vikatilaan? Oma M57TÜ2 ahtaa hieman enempi mitä pyytää tai toisinpäin, en muista tarkalleen, mutta vikatilaan se ei ole mennyt koskaan. Läppiä siinä ei ole ollut edes tehtaalta ulos rullatessa.
        Livedataa seuraamalla sais varmaan jotain irti. Täytyykin ottaa tutkintaan.
        E65 745d Individual -07

        Ex:
        E39 530dA Touring M-Sport -02
        E39 528i Sedan -00

        Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueella. INPA, ISTA, Tool32, NCS Expert. Yhteydenotot YV.

        Comment

        • Arssi
          Newbiemmer
          • Apr 2006
          • 9
          • Raahe

          #5
          Oukkei.. Bemmi päivittäisessä ajossa, joskin emäntä sillä kruisaillu. Lasi vaihdettu, ei ollut edes kallis. 650€
          Kulutus ihan reippaanlaista, nyt kun kaupunniajoa, niin 10.3. Muistelisin, ettei ollu aiemmin noin paljoa.
          Auto rullaa hyvin ja vasta katastettu, ei syö renkaita. Kyllähän tällä ajelee. Toimii kuin junan hissi.

          Tällä hetkellä ACC toimaa ei ole emäntä valittanut pidemmälläkään matkalla, että lopettas toimintansa, eli siihen liittyvät osat kuten 'throttle actuator' tai mikä oli, korjattu
          --> kiina ihme ei toimannu, pierpurgi toimasi.

          Edelleen jää miettimään valoissa. Lähtee kuin 200d MB, mutta kun kierrokset nousee yli 2000, ampuu kuin raketti. Kaikki voima käytösä!.
          Kaasuläpän resetti joskus auttoi, en tiedä onko muilla ollu samoja ongelmia...

          Comment

          • Arssi
            Newbiemmer
            • Apr 2006
            • 9
            • Raahe

            #6
            Oukkei.. Bemmi päivittäisessä ajossa, joskin emäntä sillä kruisaillu. Lasi vaihdettu, ei ollut edes kallis. 650€
            Kulutus ihan reippaanlaista, nyt kun kaupunniajoa, niin 10.3. Muistelisin, ettei ollu aiemmin noin paljoa.
            Auto rullaa hyvin ja vasta katastettu, ei syö renkaita. Kyllähän tällä ajelee. Toimii kuin junan hissi.

            Tällä hetkellä ACC toimaa ei ole emäntä valittanut pidemmälläkään matkalla, että lopettas toimintansa, eli siihen liittyvät osat kuten 'throttle actuator' tai mikä oli, korjattu
            --> kiina ihme ei toimannu, pierpurgi toimasi.

            Edelleen jää miettimään valoissa. Lähtee kuin 200d MB, mutta kun kierrokset nousee yli 2000, ampuu kuin raketti. Kaikki voima käytösä!.
            Kaasuläpän resetti joskus auttoi, en tiedä onko muilla ollu samoja ongelmia...

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5234
              • Pirkkala

              #7
              Tuo vaikuttaa vahvasti että turbon vnt siivikon liikkeet takkuaa/ on väärässä asennossa

              Mene katsomaan servoa, ja pyydä kaveri laittamaan käyntiin ja sammuksiin vuoron perään.
              useimmissa autoissa sammuksissa siivet auki ja sitten tyhjäkäynnillä toisessa laidassa liikerataa.

              Voit myös irrottaa sen tangon servolta ja liikutella käsin liikkuuko takeltelematta ne siivet.

              Ottaisin myös yhteyttä turbon huoltaneeseen tahoon.

              edit: vikakoodi viittaa säätöarvon ylittymiseen joka siis voisi tarkoittaa myös ahtovuotoa tai isoa pakokaasuvuotoa.
              Ahtovuoto ei välttämättä edes pidä ääntä
              Last edited by Urpo_rotta; 30-08-2024, 17:29.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Arssi
                Newbiemmer
                • Apr 2006
                • 9
                • Raahe

                #8
                Kiitos vastauksista. Kahtelempa, josko saisin ahtovuodon kiinni. On mahdollista, että sain kumit ruttuun vaikkakin huolellisesti voitelin kiinnilaitettaessa. Ahtojäähärin pesin myös tinnerillä ennen paikalleen laittoa.
                Istasta oli joku MAS test procedure, jossa se eka meni tyhjillä, sitten jatkoi paineilla, ja testi loppui 'unknown reason'
                Voisiko vaan vipuvarsi olla väärin säädetty? Ahtoja ottaa juu kunnes testi tosiaan loppuu 'unknown reason', Testatessa tangon liikkeen näkee, että servo kyllä tekee työtänsä.

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 474
                  • Uusimaa

                  #9
                  Saattaa moottorinohjain olla vähän ihmeissään kun ne läpät puuttuu sieltä? Eikö ne pitäisi koodailla pois jos niihin koskee. En tiedä, arvailen.

                  Comment

                  • vekkuli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1321
                    • Liminka

                    #10
                    Originally posted by Rattiukko View Post
                    Saattaa moottorinohjain olla vähän ihmeissään kun ne läpät puuttuu sieltä? Eikö ne pitäisi koodailla pois jos niihin koskee. En tiedä, arvailen.
                    Ei tarvitse ohjelmoida, riittää kun jättää pistokkeen kiinni alipaineventtiilille ja tulppaa alipaineletkun.
                    E93 ///M3
                    E60 530dA aka M5
                    F11 525dA Xdrive
                    Tesla model 3 LR MY22

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎