Announcement

Collapse
No announcement yet.

E65 745i nykii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rale
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 1480
    • Porvoo

    E65 745i nykii

    Tervehdys,

    Vian kuvaus lyhyesti: Auto toimii moottorin ollessa kylmänä hyvin ja täysin lämpimänä, mutta sitten tuo väli lämpenemis vaiheessa on kierrosten hummailua ja tukkoisuutta alle 2000rpm:n tuon 2Krpm:n yli kierroksillakin pelaa hyvin. Tässä E65:ssa kun on tuossa kierroslukumittarilla tuo kierrättämisen suositusraja=palaa merkkivalo ja valon sammuessa alkaa nykiminen. Autossa ei ole vikakoodeja(INPA) moottoripuolelta lainkaan ja livedataa katsoessa on maffilla huutomerkki päällä mutta ei vikakoodia ja tämäkin rauhoittuu kun kone lämpenee kunolla mutta jää siis sinne ylärajalle(MAFFI on vaihdettu uuteen)

    Ainoa mikä omasta mielestä on "outoa" on tuo paluuveden lämpötilan näyttämä, eli se näyttää vielä useiden minuuttien ajonkin jälkeen paluuveden lämpötilaa miinus asteisena, tyyliin 10min ajoa ulkolämpötila -6 ja paluuveden lämpötila -1. Onko normaalia? kuitenkin normaali vedenlämpö huitelee jo jossain +40-50 asteen tietämillä. Kysymys kuulukin voiko tuo lämpötila anturi olla siis rikkoutunut ja voiko se "säätää" mottorin käynnin noin vituilleen.

    Sitten vielä muutama kuva kysymys. Tuleeko kuvissa näkyvä heat exchanger osa(14) kiinni vaihteiston lauhdinputkistoon osa (1 ja 2)?
    Last edited by Rale; 30-06-2011, 15:40.
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Jäähdyttimen ulostulolämpötila-anturin ei pitäisi liittyä moottorin toimintaan juurikaan ja ainakin mitä olen omasta M62 koneesta katsonut niin kun moottori on täysin lämmin (104) ja ajelee näillä pakkasilla niin jäähdyttimessä syntyy helposti ainakin 40 asteen lämpötilaero, mikä on tietysti ihan hyvä että jäähdytin toimii.

    Mutta mua kiinostaa mitä sulla näyttää tuossa N62 koneessa ilmamassa tyhjäkäynnillä?
    Tässä on yksi X5 tutkittavana joka pätkii aika rajusta kylmänä mutta lämpösellä toimii paremmin.
    Lambdan korjausarvot on jonkinverran negatiivisella eli kone pyrkii käymään liian rikkaalla ja kylmällä tämä aiheuttaa pätkimisen kun lambdaohjaus ei ole vielä päällä.
    Itellä kallistui mahdollinen vika juurikin ilmamassamittariin. INPA näyttää tossakin huutomerkkiä tyhjäkäynnillä jo ja ilmastointi päällä (kohotettu tyhjäkäynti) kone vie aika tasan 20Kg/h, mitä sulla näyttää?
    Mistä löysit ilmamassamittarin toho koneesee järkevään hintaan? Oliko eroa vanhaan?
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Rale
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 1480
      • Porvoo

      #3
      Originally posted by Supa View Post
      Jäähdyttimen ulostulolämpötila-anturin ei pitäisi liittyä moottorin toimintaan juurikaan ja ainakin mitä olen omasta M62 koneesta katsonut niin kun moottori on täysin lämmin (104) ja ajelee näillä pakkasilla niin jäähdyttimessä syntyy helposti ainakin 40 asteen lämpötilaero, mikä on tietysti ihan hyvä että jäähdytin toimii.

      Mutta mua kiinostaa mitä sulla näyttää tuossa N62 koneessa ilmamassa tyhjäkäynnillä?
      Tässä on yksi X5 tutkittavana joka pätkii aika rajusta kylmänä mutta lämpösellä toimii paremmin.
      Lambdan korjausarvot on jonkinverran negatiivisella eli kone pyrkii käymään liian rikkaalla ja kylmällä tämä aiheuttaa pätkimisen kun lambdaohjaus ei ole vielä päällä.
      Itellä kallistui mahdollinen vika juurikin ilmamassamittariin. INPA näyttää tossakin huutomerkkiä tyhjäkäynnillä jo ja ilmastointi päällä (kohotettu tyhjäkäynti) kone vie aika tasan 20Kg/h, mitä sulla näyttää?
      Mistä löysit ilmamassamittarin toho koneesee järkevään hintaan? Oliko eroa vanhaan?
      Moi muistaakseni mulla pyörii siinä 32-34kg/h ja maksimi arvo siinä INPAN näytöllä on muistaakseni 27kg/h tai oliko 25kg/h tyhjäkäynnillä.

      Noi lambada hommat on mulle hepreaa=en osaa niitä tulkita. Laitatko vaikka mulle printscreenin mitä X5:n arvot on ja voin verrata omaan kunhan kerkiän.
      tossa kun on ruutu täynnä bank sitä ja bank tätä.

      Oman maffin tilasin tuolta geniuepartsilta. En kyllä hintaa muista ollenkaan halvempi se tiettu oli kun marmorilta. Tähän joutu noi verkot siirtää vanhasta rungosta tuohon uuteen, eli ne puuttui kun tuolta tilaili, tai sitten vaihtaa vaan anturi, mutta silloinhan takuu raukeaa kai.

      Mites noi katalysaattorit onkohan ne näissä kanssa kulutus tavaraa? kai se lambda puoli jotain vikaa silloin antaisi vai?

      Sitten tuli vielä mieleen noi vanoksen solenoidit voisi mittailla.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Eli sulla pyörii kuitenkin päälle 30kg/h tyhjäkäynnillä?
        Ja nykyisellä uudella mittarilla vai? On tuossa sitten jotain eroa.
        Mutta jos mietitään niin mikäli mittari näyttää enemmän kuin mitä koneeseen oikeasti menee ilmaa niin tällöinhän kone käy rikkaalla koska polttoaineen syöttö menee kuitenkin maffin näyttän mukaan hyvin pitkälti.
        Sitten taas jos näyttää vähemmän kuin mitä kone oikeasti vie niin seos menisi laihalle, eikö näin?
        X5:ssa käy selkeästi rikkaalla koska additive value on miinuksen puolella (-1,5 suunilleen kummallakin lohkolla).

        Ei satu olemaan kuvankaappausta äxästä mutta tossa nyt joku kuva minkä netistä löysin. Tossa N62 koneen moottorinohjauksessa tuo additive oli muistaakseni add.jotain ja mult.jotain tai vastaavaa.
        Mutta perusidea kuitenkin että additive on lambdakorjaus tyhjäkäynnillä ja multiplicative kierroksilla. Jos plussaa niin rikastaa lambdojen perusteella ja jos taas negatiivista niin laihentaa. 1 ja 2 tarkoittaa tässä tapauksessa vaan eri puolen lohkoja, ovat eri ohjauksen alla.

        Mutta katoppa hyvikses mihin nuo additive korjausarvot asettuu kuin konetta on hetken käyttänyt että lambdaohjaus lähtee mukaan.
        Ja kokeileppa mitä arvoa maffi antaa ~3000rpm kun paikaltaan kierrättää, äxä meni johonkin 90kg/h paikkeille.

        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Ja mitä tulee vanokseen ja valvetroniciin niin tekeekö sulla niin että käynnissä esim nokkien asennot ja nostot hyppii parin asteen sisällä todella rivakasti? Ihmettelin tota ite että onkohan ihan normaalia. Tosin heittely oli vaan parista asteesta mutta silti.

          Tämä valvetronic on vielä itellekki vähä uus juttu diagnosoinnin kannalta kun ajattelua sotkee se että imupuolella ei välttämättä ole alipainetta ollenkaan kun toimiessaan venttiilin nostolla säädetään kierroksia, ainoastaan hätätilanteessa kaasuläpällä.
          DISsissä oli suht selkeästi noi livedata arvojen selitykset mutta se on niin turkasen hidas verrattuna inpaan.

          Jos jollain on kokemusta esim valvetronicin adaptaatioarvoista mitä inpalla näkee niin mistä johtuu esim tuossa äxässä selkeä ero eri lohkojen välillä? Toisella puolen oli aikalailla alueen keskellä kun toisella melkeen alueen loppuosassa mutta kuitenkin vielä vihreellä alueella?
          Ja mitä tuo oikeasti adaptoi? Noston säätöaluetta? Loppuuko säätöalue jos adaptaatioalue menee yli vai hä?

          EDIT: Meni vähän offtopiciksi tää sepustelu.
          Last edited by Supa; 01-03-2011, 13:26.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Rale
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 1480
            • Porvoo

            #6
            Originally posted by Supa View Post
            Ja mitä tulee vanokseen ja valvetroniciin niin tekeekö sulla niin että käynnissä esim nokkien asennot ja nostot hyppii parin asteen sisällä todella rivakasti? Ihmettelin tota ite että onkohan ihan normaalia. Tosin heittely oli vaan parista asteesta mutta silti.

            Tämä valvetronic on vielä itellekki vähä uus juttu diagnosoinnin kannalta kun ajattelua sotkee se että imupuolella ei välttämättä ole alipainetta ollenkaan kun toimiessaan venttiilin nostolla säädetään kierroksia, ainoastaan hätätilanteessa kaasuläpällä.
            DISsissä oli suht selkeästi noi livedata arvojen selitykset mutta se on niin turkasen hidas verrattuna inpaan.

            Jos jollain on kokemusta esim valvetronicin adaptaatioarvoista mitä inpalla näkee niin mistä johtuu esim tuossa äxässä selkeä ero eri lohkojen välillä? Toisella puolen oli aikalailla alueen keskellä kun toisella melkeen alueen loppuosassa mutta kuitenkin vielä vihreellä alueella?
            Ja mitä tuo oikeasti adaptoi? Noston säätöaluetta? Loppuuko säätöalue jos adaptaatioalue menee yli vai hä?

            EDIT: Meni vähän offtopiciksi tää sepustelu.
            Kummalla puolella on huonommat arvot?
            Noihin nostoihin, niin ein niissä muistanut mitään merkillepantavaa, mutta toi disan livedata oli kanssa hieman erikoinen, sikäli kun kaasua hieroi hellävarasesti se ei pahemmin muuttuunut ja sitten kun rykäs meni aina yli asteikon tms. Mulla on kuitenkin toi disakin vaihdettu uuteen, että ei luulis siitäkään johtuvan, tai onhan se ropeli kait siellä imusarjan sisällä kuluva osa sekin, eli tuntuu että tää on loputon suo.

            Juu kyllä tää aika soppa on, kun miettii muuttuvia tekijöitä. Ensin toi imusarja jossa on juuri toi ropeli mikä muuttaa imusarjan pituutta, sitten toi eccntric shaft mikä muuttaa imuventtiilien pituutta ja siihen vielä lisätään vanokst niin VOT. Juu ja toi ohjaus on throtlella kai jotain minuutin luokkaa kylmäkäynnistyksen jälkeen ja sitten toi ohjaus muuttuu tolle helvetin vakuumipumpulle, joka asetuksena on mulla ainakin tyhjäkäynniksi 550rpm. Mulla oli toi vakuumipumppu antautunut ja se kusi öljyt läpi, ei onneksi kuitenkaan jarru tehostajalle asti. Huomasin ton siitä kun jarrupedaali tuntui kovalta ja sitten kun anto enemmän happea koneelle niin "vinkas tyylin ku kuristaisi lammasta"

            Oliskohan ihan mahotonta vaikka käydä yhdessä katsomaan noita livedata käppyröitä jossain välissä.

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by Rale View Post
              Oliskohan ihan mahotonta vaikka käydä yhdessä katsomaan noita livedata käppyröitä jossain välissä.
              Tää kävi itelläkin mielessä mutta liikutko pk-seudun suunnalla? Itselläni kun ei taas porvoon suuntaan ole asiaa
              Mutta kiinostaisi tosiaan itseäkin kun tuo äxäkin pitäisi saada kuntoon niin olisi hyvä saada vertailupohjaa arvoihin. Voisin ottaa äxän vaikka mukaan niin voisi vertailla keskenään
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Rale
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 1480
                • Porvoo

                #8
                Originally posted by Supa View Post
                Tää kävi itelläkin mielessä mutta liikutko pk-seudun suunnalla? Itselläni kun ei taas porvoon suuntaan ole asiaa
                Mutta kiinostaisi tosiaan itseäkin kun tuo äxäkin pitäisi saada kuntoon niin olisi hyvä saada vertailupohjaa arvoihin. Voisin ottaa äxän vaikka mukaan niin voisi vertailla keskenään
                Päivisin olen tässä Espoon otaniemessä töissä. Juu X:ä mukaan.

                Comment

                • Jesper
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 1448

                  #9
                  Selvisikö tämä lambada ongelma ikinä?
                  Mulla tekee täysin samaa.
                  Bank 2 menee arvoissa 0,02-0,05 tyhjäkäynnillä ja bank 1 on 0,6-0,7.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎