Announcement

Collapse
No announcement yet.

E65, 735i, 2003, löytyykö Valvetronic taitajaa Kotkan läheisyydestä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MertsiE38
    Newbiemmer
    • Mar 2011
    • 3
    • Kotka

    E65, 735i, 2003, löytyykö Valvetronic taitajaa Kotkan läheisyydestä.

    Ongelma: auto käy miten sattuu. Moottorin vikavalo syttyy ja kehoittaa käyttämään kaasua varovasti jotta katalysaattorit eivät vaurioidu.

    Välillä siinä 1500 kierroksen kohdalla nykyttää ja siinä saa herkiten sen vikavalon syttymään.

    Autoa käytetty paikallisella BMW huollolla. Ensimmäinen vika-arvio oli Valvetronicin säätö ei kohdallaan. Säätivät.
    Mutta jo parin kilometrin ajon jälkeen samat vanhat vaivat alkoivat jälleen.

    Uusi vika-arvio säätö ei pysy kohdallaan ( ehkä jousi poikki ????? ).

    Kuulemma venttiilikopan purkua ja kasausta ei ole mahdollista tehdä itse, vaan vaatii ammattimiehen työkaluineen ( säätö ).

    Nyt tiedustelen löytyykö Kotkan läheisyydestä harrastaja ammattilaista jolta saisi apua kyseisen vian kohdentamiseen ja korjaukseen (säteellä 100 km ) jotta ei tarvitse viedä autoa paikalliseen BMW-huoltoon nyljettäväksi.

    Maksan työstä kohtuullisen korvauksen.

    Autolla ajettu 120 tkm
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Mistäköhän valvetronicin säädöstä tai pieleen menosta mahtaa olla kyse? En nyt ainakaan heti keksi mitä sillä mahdetaan tarkoittaa :think

    Erään tuollaisen ongelmia tässä ihmetelty jo tovi, sytytyskatkosten takia tiputtaa sylinteriä pois ja ryskyttää. Valvetronicin välikeinujen kulumista ehkäpä joka sekoittaa (vaikka vika myös valvetronicin ollessa offline), ehkä ajoitus/vanosongelmaa (nokan triggereiden adaptaatiot 6-13deg) tai sitten anturivika joka ei anna vielä koodia. Yksi kuitenkin on varmaa: suuttimet oli kaikki huonossa hapessa. Putsausreissu alppilassa paransi käyntiä huomattavasti ja raportin mukaan kaikissa oli suihku huono ennen pesua.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • MertsiE38
      Newbiemmer
      • Mar 2011
      • 3
      • Kotka

      #3
      Ongelma löytynyt

      Ongelma löytyi alanharrastajan avustuksella. Vika ilmamassamittarissa.

      Taas nähtiin Autosalvan asiantutevuus ja ammattitaito = 0

      Ja taas säästyi 100 lappusia nippu verraten mitä Salpa olisi autolle halunnut tehdä vaikka vika oli toisaalla.:think

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Kävikö Dunky kenties paikalla?

        Millä homma todettiin? Jollain DIS testimodulilla tms? Kiinnostaisi kovasti, sillä väsyneiden maffien diagnosointi on kertaluokkaa vaikeampaa näissä kuin M6x moteissa aikanaan oli.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3452
          • Janakkala

          #5
          Hyvä, että tuli kalu kuntoon.
          Ihmeelliselle toi kumminkin kuulostaa, jos kerta muualla on väitetty valvetronic vikaa, ja vika onkin ollut ilmamassamittarissa. kyseessä on kumminkin kaksi eri asiaa. Kerroppas tarkemmin miten pääsitte jäljille?
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #6
            Sama kiinostaa itseä. Yksi "valvetronic väliakselivikanen" tapaus tutkinnan alla. Ainakin massamittari näytti tyhjäkäynnillä about mitä kuuluikin mutta mitä sitten tää viallinen näytti?
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Originally posted by Supa View Post
              Yksi "valvetronic väliakselivikanen" tapaus tutkinnan alla.
              Onko kys. yksilössä yksittäisten sylinterien roughnessit koholla? Tässä mitä itse olen tutkinut ei ole mitään suurta ja misfire koodia tulee mistä sattuu, kakkonen ja vitonen kuitenkin useimmin ja niistä homma on alkanut n. kolme vuotta sitten,edellisten omistajien aikana useiden merkkiliikkeiden toimesta yritetty korjata ja osaa vaihdettu säkkikaupalla (venttiilikoneisto kuitenkin koskematon). Ajoitustyökalut ym. on jo hyllyssä, että osiksi menee heti kun vain ehtii purkaa :think Tässä oli muuten se esisarjan softa ecussa johon ei inpa-skriptiä löytynyt ja joutui tool32:lla operoimaan, nyttemmin softa päivitetty.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                #8
                Originally posted by Cell View Post
                Kävikö Dunky kenties paikalla?
                Sama mies
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Pistähän dunky sitten tietoa oliko diagnoosissa tai koodeissa jotain tavallisesta poikkeavaa, ts. oliko perus seossäädön ylitykset ja siten autosalvan töhöilyä vai kenties jotain muuta
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Dunky
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 4929
                    • Kotka

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Pistähän dunky sitten tietoa oliko diagnoosissa tai koodeissa jotain tavallisesta poikkeavaa, ts. oliko perus seossäädön ylitykset ja siten autosalvan töhöilyä vai kenties jotain muuta
                    Joo, jonkun aikaa joutui liveä tuijottamaan, pyyntöjä ja saanteja.
                    Vikakoodeja ei ollut muita kuin misfire muutamassa mukissa ja valvetronic oli antanut jonkun, en muista enää mikä se tarkalleen oli.

                    Liven perusteella otin MAFn piuhan irti lennosta, ei vaikutusta koneen käytökseen. Seuraava testi MAFlle: Ota piuha irti koneen ollessa sammuksissa mutta virrat päällä, kone käyntiin ja lenkille
                    Tämän jälkeen ei mitää rykimistä, vain pieni tehottomuus vedossa...
                    Vikakoodin luku: ilmamäärämittari ja imuilman lämpö Missä vika?
                    Testi toistettiin monta kertaa. Ei ollut enää epäilyä missä vika.

                    Yhden 540n kanssa joskus taistelin kun siitä ei löytynyt mitää vikaa.
                    Sammuili vaan kesken ajon satunnaisesti Et se huono mittari voi kyllä tehdä ihan mitä vaan, kokemusta on.
                    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Jänniä ovat maffin tiet.

                      Tulipa katseltua ajoitukset tuosta yksilöstä mistä kirjoitin muutama postaus aiemmin. Kaikki neljä nokkaa pielessä, en mitannut astemääräisesti, mutta ajoitusohjeesta saa käsityksen miten ajoitustyökalu asettuu kun kaikki on kohdallaan. Tässä jäi työkalu kannesta 1-2cm. Ei tullut otettua diagnostiikasta perusasentoja ylös ennen remppaa, mutta muistelisin että toimivaan yksilöön vertaillessa eroa oli reilu 10deg.

                      Lisäksi olis sitten toisessa pakonokassa valmistusvika, "ajoituspinta" ei ole mitoissaan joten työkalu klappaa ja paljon. Heitin mutulla kohdalleen ja tuloksena 6 astetta ajoituseroa toisen puolen pakonokkaan

                      Paranipa ongelmat melkoisesti, ei tule enää lämpimänä misfire-koodia vedättäessä, kyllä se melkoista ryskytystä olikin kun joku pytty jätti välistä jatkuvasti. Kylmänäkin se tuntuis nyt käyvän about kaikilla tyhjäkäyntiä, mutta vedättää ei kestä ilman vikavaloa. Pitää kokeilla kikkailla tota pakonokkaa vielä, sitten väliakseliremonttia jos ei tokene.

                      Jos joku pääsee N62B44 koneen ääreen, kurkatkaapa vaikka tool32:lla nwgadaptation arvot, voidaan vertailla.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎