Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sähköt katosi startatessa E65 730D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HBD
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 269
    • Hämeenlinna

    Sähköt katosi startatessa E65 730D

    Outo homma sattui tänään. Auto oli seissyt yön ulkona sateessa, lähti normaalisti käyntiin. Ajelin hakemaan lasta koulusta kilometrin päästä. Autoon istumaan, avain virtalukkoon ja starttinappulaa painaessa kaikki virrat katosivat. Totaalinen blackout.

    Hetken ihmettelin ja huomasin että startstop-nappula vilkkui himmeästi ja nopeasti. Nousin autosta ihmettelemään takakontin sulakeboksia ja hetken päästä sähköt palasivat. En ehtinyt edes koskea mihinkään. Sitten uusi yritys ja virrat taas samalla tavalla pois, heti kun painoin startstop-nappulaa. Taas 5 minuutin ihmettely ja virrat palasivat. Yritin kolmannen kerrran ja auto käynnistyi normaalisti. Ainoa ero kahteen aikaisempaan yritykseen saattoi olla, että painoin ensin virrat päälle napista ja sitten vasta erikseen starttasin. Aikaisemmin olin painanut napin pohjaan että kone starttaisi samantien, näin starttaan yleensäkin enkä laita virtoja erikseen ensin päälle.

    Ajelin seuraavaan paikkaan kilometrin päähän ja sammutin auton. Käväisin asioilla pari minuuttia ja taas virrat hävisivät startatessa. 10 minuutin odotus ja virrat palasivat ja auto lähti käyntiin.

    Ajelin kotiin, missä mittasin akun jännitteen auton ollessa sammuksissa, 11.75V.

    Akulla on kyllä ikää ja olen suunnitellut sen vaihtoa koska viime talvena tuntui kylmäkäynnistykset jo vähän raskailta. Voisiko tälläinen tiltti johtua tuosta kylmästä yöstä ja valmiiksi jo alhaisesta jännitteestä? Vai mikä ihme tässä on takana.

    Blackout oli totaalinen, ei sisävaloja, ei yhtään mitään.

    ´03 730D
    BMW 530 xd
    Porsche 911
    MB C123 230ce
  • TFV
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 3080
    • Nurmijärvi

    #2
    Maadoitusongelma? Ensin tutkisin maakaapelit, akun kiinnitykset yms.
    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

    Comment

    • JiPe
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2010
      • 2548
      • Kuopio

      #3
      Ota toinen kaapeli irti akusta ja mittaa sitten akun jännite. Vai onko tuo 11,75V saatu juuri tällä tavalla?

      E: Tosin en tiedä mitä kaikkea ko. korimallissa nollaantuu tässä operaatiossa, kai noista uudemmistakin kärsii vielä akun irroittaa?
      MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
      MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
      MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
      Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

      Comment

      • Jii-mies
        Newbiemmer
        • Mar 2012
        • 21
        • Turku

        #4
        Originally posted by JiPe View Post
        Ota toinen kaapeli irti akusta ja mittaa sitten akun jännite. Vai onko tuo 11,75V saatu juuri tällä tavalla?

        E: Tosin en tiedä mitä kaikkea ko. korimallissa nollaantuu tässä operaatiossa, kai noista uudemmistakin kärsii vielä akun irroittaa?
        Kyllä näistä hyvin voipi irroitella akun. Ei tarvi ku kello säätää uudestaan aikaan

        Comment

        • HBD
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 269
          • Hämeenlinna

          #5
          mittasinpa akun kun se oli kiinni. Käyn kohta tutkimassa tilannetta tarkemmin, akku ollut laturissa nyt kuutisen tuntia.

          Aika homma alkaa noita maadoitusjohtoja penkomaan muovien takaa, mutta ei auta. Tälläinen vika on selvitettävä.
          BMW 530 xd
          Porsche 911
          MB C123 230ce

          Comment

          • jopeh
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 694
            • Tampere

            #6
            Vaikuttaa akkuvialta. Huono akku aiheuttaa aika jänniä ongelmia ja aika halpa vaihtaa verrattuna siihen, että alkaa vikaa etsimään ja vaihtamaan moduleita.
            "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

            Comment

            • M5 bemu
              BTCF Member
              • Nov 2007
              • 318
              • Turku

              #7
              Ääni kanssa huonolle akulle. Vaihda uus akku tilalle.
              TEAM E34

              Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
              Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

              Comment

              • HBD
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 269
                • Hämeenlinna

                #8
                juu, ei asia mittailemalla kovasti muuttunut. Vanha akku oli laturissa vuorokauden verran ja taas puolen päivän ajojen jälkeen alkoi käynnistyminen kuulostamaan raskaalta. Ei tosin tuota virtojen hukkumista tapahtunut, mutta riitti minulle.

                Uusi akku kiinni ja kaikki hyvin taas.
                BMW 530 xd
                Porsche 911
                MB C123 230ce

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎