Outo homma sattui tänään. Auto oli seissyt yön ulkona sateessa, lähti normaalisti käyntiin. Ajelin hakemaan lasta koulusta kilometrin päästä. Autoon istumaan, avain virtalukkoon ja starttinappulaa painaessa kaikki virrat katosivat. Totaalinen blackout.
Hetken ihmettelin ja huomasin että startstop-nappula vilkkui himmeästi ja nopeasti. Nousin autosta ihmettelemään takakontin sulakeboksia ja hetken päästä sähköt palasivat. En ehtinyt edes koskea mihinkään. Sitten uusi yritys ja virrat taas samalla tavalla pois, heti kun painoin startstop-nappulaa. Taas 5 minuutin ihmettely ja virrat palasivat. Yritin kolmannen kerrran ja auto käynnistyi normaalisti. Ainoa ero kahteen aikaisempaan yritykseen saattoi olla, että painoin ensin virrat päälle napista ja sitten vasta erikseen starttasin. Aikaisemmin olin painanut napin pohjaan että kone starttaisi samantien, näin starttaan yleensäkin enkä laita virtoja erikseen ensin päälle.
Ajelin seuraavaan paikkaan kilometrin päähän ja sammutin auton. Käväisin asioilla pari minuuttia ja taas virrat hävisivät startatessa. 10 minuutin odotus ja virrat palasivat ja auto lähti käyntiin.
Ajelin kotiin, missä mittasin akun jännitteen auton ollessa sammuksissa, 11.75V.
Akulla on kyllä ikää ja olen suunnitellut sen vaihtoa koska viime talvena tuntui kylmäkäynnistykset jo vähän raskailta. Voisiko tälläinen tiltti johtua tuosta kylmästä yöstä ja valmiiksi jo alhaisesta jännitteestä? Vai mikä ihme tässä on takana.
Blackout oli totaalinen, ei sisävaloja, ei yhtään mitään.
´03 730D
Hetken ihmettelin ja huomasin että startstop-nappula vilkkui himmeästi ja nopeasti. Nousin autosta ihmettelemään takakontin sulakeboksia ja hetken päästä sähköt palasivat. En ehtinyt edes koskea mihinkään. Sitten uusi yritys ja virrat taas samalla tavalla pois, heti kun painoin startstop-nappulaa. Taas 5 minuutin ihmettely ja virrat palasivat. Yritin kolmannen kerrran ja auto käynnistyi normaalisti. Ainoa ero kahteen aikaisempaan yritykseen saattoi olla, että painoin ensin virrat päälle napista ja sitten vasta erikseen starttasin. Aikaisemmin olin painanut napin pohjaan että kone starttaisi samantien, näin starttaan yleensäkin enkä laita virtoja erikseen ensin päälle.
Ajelin seuraavaan paikkaan kilometrin päähän ja sammutin auton. Käväisin asioilla pari minuuttia ja taas virrat hävisivät startatessa. 10 minuutin odotus ja virrat palasivat ja auto lähti käyntiin.
Ajelin kotiin, missä mittasin akun jännitteen auton ollessa sammuksissa, 11.75V.
Akulla on kyllä ikää ja olen suunnitellut sen vaihtoa koska viime talvena tuntui kylmäkäynnistykset jo vähän raskailta. Voisiko tälläinen tiltti johtua tuosta kylmästä yöstä ja valmiiksi jo alhaisesta jännitteestä? Vai mikä ihme tässä on takana.
Blackout oli totaalinen, ei sisävaloja, ei yhtään mitään.
´03 730D
Comment