Announcement

Collapse
No announcement yet.

F01 740d xdrive etupää kurnahtelee töyssyissä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jarnori
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 67
    • Tampere

    F01 740d xdrive etupää kurnahtelee töyssyissä

    Auto on 156tkm ajettu F01 740d xDrive M-Sport (valmistettu 11/2010, rekisteröity 01/2011).
    Edestä kuuluu toisinaan jurnahdus/kurnahdus töyssyihin ajaessa ("Honking Sound"). (kts. video https://www.youtube.com/watch?v=LfPVncu6h9M )

    Kovassa vauhdissa ei ääniä kuulu tai ne hukkunee muuhun meteliin. Routineilla risteysalueilla / vinolla epätasaisella alustalla ääni tulee useimmiten esiin kääntyessä tai jos vasen rengas menee kuopan yli. Usein esim. parkkialueilla tai parkkialueille kääntyessä kun etuakseli kallistelee.

    Vaihdetut osat tähän mennessä:
    • Etuiskarit (säätyvät)
    • Etukallistuksenvakain (hydraulinen)
    • Hydrauliyöljyt
    • Jouset
    • Reaktiotangot
    • Raidetangot
    • Alatukivarsien pallonivelet
    • Kallistuksenvakaajan pystytangot
    • Etuvetoakselit
    • Softat päivitetty


    Mekaanikot eivät löydä nivelistä väljyksiä ja melkein kaikki ohjauksen/ripustuksen osat on jo uusittu. Auto on käytetty nyt noin 15 kertaa kolmella eri korjaamolla (M1 Autoservice, RK-Cityhuolto ja Autokeskus). Ongelma vaivaa edelleen.

    Edit: Pärähti just seuraavat vikakoodit päälle:
    • 480BF7 Pressure-control valve, front axle, system monitoring
    • D355AA VDM interface (status, ARS, 35.3.4): Signal invalid
    • 482608 Interface VDM: signal invalid
    Last edited by jarnori; 07-07-2017, 17:06.
  • okko
    BTCF Honorary Member
    • Apr 2005
    • 1763
    • Honkajoki

    #2
    Iskarin yläpää.
    When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

    Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

    Comment

    • jarnori
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 67
      • Tampere

      #3
      Originally posted by okko View Post
      Iskarin yläpää.
      Iskarin yläpäässä ei ole laakeria tässä autossa. Mikä siellä voisi ääntää? Vai olisiko siellä sitten iskarin pään mutteri löysällä vai mitä tarkemmin ottaen tarkoitat?
      Last edited by jarnori; 17-02-2017, 21:42.

      Comment

      • jarnori
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 67
        • Tampere

        #4
        Nyt iskarit, jouset ja vetoakselit vaihdettu. Ongelma jatkuu entisellään. Auton korjailuun mennyt jo useita tuhansia euroja ja alustan äänet entisellään.

        Comment

        • touring39
          BTCF Member
          • May 2005
          • 3901
          • Kaarina

          #5
          Mites jakolaatikko? Näissähän (ainakin F10) on ollut noita ongelmia, että esim. liikenneympyrässä kuuluu ääniä ja kolinaa tms. Eli juuri käännettäessä.

          Sen ei kyl vissiin suoraan ajaessa pitäisi äännellä.
          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

          Ex:
          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

          Comment

          • jarnori
            Bimmer Rookie
            • Mar 2010
            • 67
            • Tampere

            #6
            Jaa enpä ole tätä koskaan osannut jakolaatikkoon yhdistää :think
            Tässä tapauksessa n. 80-90% äänähtelyistä tulee kääntyessä töyssyisissä risteyksissä. Varauksella ehkä n. 10-20% äänetelyistä on tullut ainakin melkein suoralla tiellä kun on koittanut vähän väistellä isoimpia routatöyssyjä.

            Originally posted by touring39 View Post
            Mites jakolaatikko? Näissähän (ainakin F10) on ollut noita ongelmia, että esim. liikenneympyrässä kuuluu ääniä ja kolinaa tms. Eli juuri käännettäessä.

            Sen ei kyl vissiin suoraan ajaessa pitäisi äännellä.
            Last edited by jarnori; 19-04-2017, 15:04.

            Comment

            • jarnori
              Bimmer Rookie
              • Mar 2010
              • 67
              • Tampere

              #7
              Nyt löysin netistä todella paljon kirjoituksia todennäköisesti samasta ongelmasta. ”Groaning Noise” tai ”Grinding Noise” from front axle. Laatuongelma on juurikin ennen 05/2011 valmisteuissa nelivetoisissa F01:ssä ja myös F10:ssä. Omani on valmistettu 11/2010 eli kuuluu tuohon ko. laatuongelmaisten joukkoon.

              Eli liittyy Dynamic Driven hydrauliseen systeemiin eli ARS:iin (Active Roll Stabilization) ja vaikuttaisi että ongelman korjaantuu yleensä viimeistään vaihtamalla Valve Block. Osanumero on 37146775258.

              Hyvä tietolähde mistä löytyy erittäin paljon keskustelua ko. ongelmista: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=495019

              Tutkintaohjeita löytyy BMW TIS:stä (BMW Technical Information System) löytyivltä kalvoilta sivulta 10 alkaen https://www.bmwtis.com/tsb/attachmen...111_Slides.pdf

              Saa nähdä milloin auto tulee kuntoon...
              Last edited by jarnori; 04-05-2017, 10:39.

              Comment

              • jarnori
                Bimmer Rookie
                • Mar 2010
                • 67
                • Tampere

                #8
                Tässä video jossa kuuluu selvästi tämä jurnahdus/kurnahdus: https://www.youtube.com/watch?v=LfPVncu6h9M
                Last edited by jarnori; 07-07-2017, 14:50.

                Comment

                • jarnori
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2010
                  • 67
                  • Tampere

                  #9
                  Etukallistuksenvakaaja juuri vaihdettu.

                  Pärähti seuraavat vikakoodit päälle:
                  480BF7 Pressure-control valve, front axle, system monitoring
                  D355AA VDM interface (status, ARS, 35.3.4): Signal invalid
                  482608 Interface VDM: signal invalid

                  iDrive herjaa Dynamic Drive Failurea ja kojetaulussa lukee Cornering Ability Restricted.
                  VDM = Vertical Dynamics Management
                  ARS = Active Roll Stabilization
                  Last edited by jarnori; 07-07-2017, 15:21.

                  Comment

                  • N54
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2012
                    • 526
                    • Satakunta

                    #10
                    En varsinaisesti osaa auttaa, mutta kerron omia kokemuksiani asian suhteen. Eli mulla on 11/2008 takavetoinen 730d Dynamic Drivellä, vähän päälle sata ajettu. Siinäkin viime kesänä kuului vastaavia ääniä juuri samanlaisissa tilanteissa. Mielestän ääni esiintyi herkemmin jos ilma oli erityisen lämmin. Asialle ei tuolloin varsinaisesti mitään tehty ja syksyllä ääntelyä ei mielestän enää juuri esiintynyt.

                    Talvella kuitenkin ilmestyi tyypillinen vika, eli pakkasilla DD:n tandempumppu alkoi pitää pahaa ääntä ja antoi herjaa DD:stä näytölle. Tandempumppu vaihdettiin ja sen jälkeen ei ole tänä kesänäkään kyllä tuota käänyttäessä kuulunutta ääntä kuulunut enää kertaakaan, tiedä sitten mistä tuokin johtuu.

                    Kevättalvella matka-ajossa sytytti kerran DD häiriövalon, lähti kuitenkin seuraavassa startissa pois niin en käynyt koodeja luetuttamassa.

                    Omaan autooni on aikanaan Saksassa vaihdettu tuo VDM yksikkö jostain syystä, kävi vaan ilmi kun huoltohistoriaa tutkittiin.

                    Comment

                    • jarnori
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 67
                      • Tampere

                      #11
                      Pari päivää vakaajan vaihdon jälkeen dynamic drive virheilmoitukset hävisivät eivätkä ole tulleet enää takaisin. Ei nyt ole pahemmin mitään ääniäkään kuulunut vaikka heti vakaaja vaihdon jälkeen kyllä kurnahteli tietyissä tilanteissa. :think
                      Ihan lupaavalta nyt vaikuttaa. Mutta vaihdatan kuitenkin varmuuden vuoksi vielä uuden dynamic driven valve blockin kun satuin sellaisen saamaan edullisesti.

                      Comment

                      • jarnori
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2010
                        • 67
                        • Tampere

                        #12
                        Päivitetääs tännekin tilanne: Etupään kurnahteluongelma korjaantui täysin Valve Blockin vaihdolla.

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by jarnori View Post
                          Päivitetääs tännekin tilanne: Etupään kurnahteluongelma korjaantui täysin Valve Blockin vaihdolla.
                          Eli kurnahteliko vielä vakaajan vaihdon jälkeen? Ja valve block sitten korjasi ongelman? Ehkä samaa ominaisuutta omassakin
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #14
                            Päivitetäänpä tänne jos on apuja jollekkin muulle.
                            En nyt ihan vielä julista korjasiko tämä kurnahtelut mutta ainakin vielä ollut hiljaa.

                            Eli vakaajan hydraulimoottorissa on 2 huohotinventtiiliä, yksi kummallakin kammiolla, jotka päästävät ilmaa sisäänpäin. Ilmeisesti hydraulinesteen vaahdottaminen on osa normaalia toimintaa.
                            Venttiilin metallisessa osassa on takaiskuventtiili ja muovisessa itse suodatin. Suodatinosan kun purkaa on siellä paperinen kangas joka ei päästänyt itsellä enää ilmaa läpi. Liuotus puhdistusaineessa ja taas rupesi ilma kulkemaan.
                            Oli toinen siis tukossa ja toinen OK.
                            Last edited by Supa; 02-09-2018, 17:21.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Rulla
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2008
                              • 80
                              • Porvoo

                              #15
                              Originally posted by Supa View Post
                              Päivitetäänpä tänne jos on apuja jollekkin muulle.
                              En nyt ihan vielä julista korjasiko tämä kurnahtelut mutta ainakin vielä ollut hiljaa.

                              Eli vakaajan hydraulimoottorissa on 2 huohotinventtiiliä, yksi kummallakin kammiolla, jotka päästävät ilmaa sisäänpäin. Ilmeisesti hydraulinesteen vaahdottaminen on osa normaalia toimintaa.
                              Venttiilin metallisessa osassa on takaiskuventtiili ja muovisessa itse suodatin. Suodatinosan kun purkaa on siellä paperinen kangas joka ei päästänyt itsellä enää ilmaa läpi. Liuotus puhdistusaineessa ja taas rupesi ilma kulkemaan.
                              Oli toinen siis tukossa ja toinen OK.
                              Tämähän vaikuttaa oikein mielenkiintoiselta. Pitää jäädä seuraamaan miten tilanne sinulla kehittyy. Kyseessä siis ilmeisesti kuvassa olevat osat numerolla 9? Minulle muuten Laakkosella sanoivat, että vaahdottuminen johtuu siitä, että saa ilmaa (mikä oli oikein) ja on sen perusteella joko rikki tai menossa kohta (mikä ei taida välttämättä pitää paikkaansa).
                              E70 3.0d -07
                              Entiset: E61 535dA -05, F07 530dx, Semi-Voll -10 : E60 530iA -06 :Z3 1.9 -96 : E36 316ti -96 : E32 735iA -91 : E32 735iA -88 : E60 530dA -04 : E28 520i -84 : E46 320dA -03

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎