Announcement

Collapse
No announcement yet.

G11/G12 ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7482
    • Jyväshyvä

    G11/G12 ongelmat

    Perustellaanpa G-sarjalaisille oma vikatopikkinsa....

    Aloitellaapma tällä:

    Tulipa tuossa vaihdettua G11:n takatolpat.

    Olikin vähän isompi projekti eikä Newtissin ohjeet olleet ihan täydelliset joten tässäpä ohjeita muille:

    Auto oli Comfort -takapenkeillä.

    0) Pistä alusta huoltomoodiin, joko pitämällä alustannostonappia ylhäällä 7 sekunttia tai testerillä.
    Napin valon pitää jäädä vilkkumaan.

    1) Aja penkkien selkänojat mahdollisimman pystyyn.

    2) Irroita penkkien istuinosat vetämällä ylöspäin ja sen jälkeen eteenpäin kun olet piuhat irroitellut. Myös keskiosa lähtee samalla tavalla

    3) Irroita keskipenkin selkänoja, aluksi niskatyynyn takaa suojamuovi vetämällä. Suksiluukun sisällä on 2 kpl torxeja alareunassa jonka jälkeen selkänoja lähtee nostamalla pois.

    4) Irroita vetämällä penkkien selkänojien takana olevat suojat,
    ovat tarranauhalla hattuhyllyssä kiinni

    5) Irroita suojien alta löytyneet 4 10mm kannalla olevaa mutteria.

    6) Poista C-pilareista ylemmät verhoilut, irroita bägien merkit ja alta löytyy pitkät Torx ruuvit, sen jälkeen kampeamalla lähtee irti

    7) Poista turvavöiden yläpäässä oleva muovisuoja vetämällä,
    sekä se alempi penkin sivupalan yläosa vetämällä etuviistoon.

    8) Väännätä nasta irti sivupaloje ja hattuhylyn saumasta.
    Jätettiin sivupalat irroittamatta, ehkä niiden irroitus helpottaa asiaa
    jos ei ole kaveria hattuhyllyn irroitusvaiheessa apuna

    9) Irroita hattuhylly vetämällä sitä ensin ylös kunnes etureuna irtoaa metallisista kannakkeista ja vedä sen jälkeen eteenpäin (keulaa kohti).
    Hattuhylly ei mahdu tulemaan pois paikaltaan jos et irroita penkkien selkänojia mutta kyllä sieltä välistäkin mahtuu tolpat irroittamaan

    10) Siirrä äänieristysmatto tolppien muttereiden päältä ja pyrittele 13 kannalla olevat 3 mutteria / puoli auki.

    11) Pistä alusta huoltoomoodin kohdan 0 mukaisesti jos et sitä jo tehnyt

    12) nosta auto ylös ja irroita iskarin piuhat 2 kpl liittimistä ja johto iskarin varresta. Jos on pro drive -paketilla, irroita kiihtyvyysanturien johto myös.

    13) Irroita käsikopelolla sokka ilmaputken takaiskuventtiilin päältä,
    paina venttiiliä ja kierrä vastapäivään jolloin saat sen vetämällä pois iskarista.

    14) Irroita iskarit alapäästä, olikos 21mm vai 22 pultti. Varo ettei iskarit tipahda ja vaurioita ilmaletkua. Oikealla puolella oli myös joku ohut johto joka voi kärsiä jos hallitsemattomasti tolppa tipahtaa.

    14) Sisälokasuojia ei tarvitse irroittaa vaikka oem ohje niin käskeekin.
    Tolppa mahtuu irtoamaan sopivasti kääntämällä sisälokasuojan aukosta, vähän ehkä pitää sitä kädellä vääntää edestä.

    Tolppa mahtuu hyvin tulemaan ripustuksien välistä...

    Kasaaminen vastakkaisessa järjestyksessä,
    ensin pistetään tolpan yläpää paikalleen (ei vielä muttereita laiteta),
    alapää menee pikkuisen napaa painamalla kohdalleen ja yläpää pysyy paikallaan kun alapultti on paikallan. Sen jälkeen vaihda tarpeen vaatiessa se "takaiskuventtiili" tai mikä se onkaan, ja pistä se iskariin paikalleen äläkä unohda sitä varmistussokkaa.

    Sitten piuhat paikalleen ja auto alapuolelta kasaan,
    sen jälkeen lasketaan alas ja tehdän irroittamisen vaiheen vastakkaisessa järjestyksessä...

    Lopuksi huoltomoodin saanee pois nappia painamalla samalla tapaa 7n sekunttia, itse ajoin istalla pussit täyteen service fuctionien kautta...

    Kyseessä oli 228 tkm ajettu G11 740xd, takapussit / iskarit on kaikissa samat, pro drive (tjsp) on lisäksi erilliset kiihtyvyysanturit tolpissa.
    Pusseja saa erikseenkin tarvikkeena, iskarien mukana tulee aina myös pussit. Tosin tuntuu pussien tiivistyminen käytettyyn iskariin olevan vähän niin ja näin muutaman tapauksen perusteella, ja tähän autoon asiakas halusi uudet tolpat kun ei niiden iskarien enää uskoisi kestävän 100 tkm...
    Oikea takapussi siis puhkesi monttuunajon seurauksena...

    Edit: Ohjeet näin mustin varalta kun ei toissapäivänä tullut niitä kirjoiteltua ylös joten jokin pieni vaihe saattoi jäädä välistä...
    Last edited by MajorDrake; 01-02-2023, 14:48.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
  • ptikkala
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1566

    #2
    Kiitokset hyvästä selostuksesta, ompahan mistä lähteä liikkeelle jos tulee tolpan vaihtoa. Ostitko ihan bmwltä tolpat vai ebay vehjeksiä tilalle? Muistaakseni bmwn ohje oli että kumpikin puoli uusiksi jos on yli 200tkm ajettu.

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7482
      • Jyväshyvä

      #3
      Originally posted by ptikkala View Post
      Kiitokset hyvästä selostuksesta, ompahan mistä lähteä liikkeelle jos tulee tolpan vaihtoa. Ostitko ihan bmwltä tolpat vai ebay vehjeksiä tilalle? Muistaakseni bmwn ohje oli että kumpikin puoli uusiksi jos on yli 200tkm ajettu.
      100 tkm on ohjeen raja ainakin iskarien kohdalla...

      Ostin tarvikkeet 2 vuoden takuulla, asiakkaalle tuli molempien vaihto maksamaan suunnilleen yhden tolpan vaihdon verran marmoilla...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #4
        Vanhentunutta infoa taisin jakaa... Poistettu.
        Last edited by zakspeed; 02-02-2023, 14:25.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • Peksu
          Bimmer Fanatic
          • May 2014
          • 263
          • Lähellä Tre

          #5
          Hmm..itse ajoin G32 278tkm ilman mitään iskari- tai pussiongelmia ilma-alustassa. Outoo jos joku 100-200tkm raja vaihdoille annettu :think
          Last edited by Peksu; 02-02-2023, 21:28.
          G08 LCI iX3 M Sport

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7482
            • Jyväshyvä

            #6
            Originally posted by Peksu View Post
            Hmm..itse ajoin G32 278tkm ilman mitään iskari- tai pussiongelmia ilma-alustassa. Outoo jos joku 100-200tkm raja vaihdoille annettu :think
            Eikun raja on 100 tkm jos iskari vaihdetaan niin pitää samalla vaihtaa toinenkin, ei niitä vaihdella aika/km perusteisesti muutoin.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Vmatti
              BTCF Member
              • Dec 2012
              • 329
              • Espoo

              #7
              Onko noi erilaiset tolpat kuin LCI F01:ssä?
              F01 740D xDrive Individual LCI
              Kawasaki H2SX SE

              Exät:
              F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
              Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

              "Trust your instincts, be yourself"

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7482
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by Vmatti View Post
                Onko noi erilaiset tolpat kuin LCI F01:ssä?
                On ne erilaiset, mutta samalla tavalla F01:ssä on takatolpat samassa nipussa tosin kuin F11:ssa.
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • ptikkala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1566

                  #9
                  Mistä hommasit uudet tolpat?

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎