Perustellaanpa G-sarjalaisille oma vikatopikkinsa....
Aloitellaapma tällä:
Tulipa tuossa vaihdettua G11:n takatolpat.
Olikin vähän isompi projekti eikä Newtissin ohjeet olleet ihan täydelliset joten tässäpä ohjeita muille:
Auto oli Comfort -takapenkeillä.
0) Pistä alusta huoltomoodiin, joko pitämällä alustannostonappia ylhäällä 7 sekunttia tai testerillä.
Napin valon pitää jäädä vilkkumaan.
1) Aja penkkien selkänojat mahdollisimman pystyyn.
2) Irroita penkkien istuinosat vetämällä ylöspäin ja sen jälkeen eteenpäin kun olet piuhat irroitellut. Myös keskiosa lähtee samalla tavalla
3) Irroita keskipenkin selkänoja, aluksi niskatyynyn takaa suojamuovi vetämällä. Suksiluukun sisällä on 2 kpl torxeja alareunassa jonka jälkeen selkänoja lähtee nostamalla pois.
4) Irroita vetämällä penkkien selkänojien takana olevat suojat,
ovat tarranauhalla hattuhyllyssä kiinni
5) Irroita suojien alta löytyneet 4 10mm kannalla olevaa mutteria.
6) Poista C-pilareista ylemmät verhoilut, irroita bägien merkit ja alta löytyy pitkät Torx ruuvit, sen jälkeen kampeamalla lähtee irti
7) Poista turvavöiden yläpäässä oleva muovisuoja vetämällä,
sekä se alempi penkin sivupalan yläosa vetämällä etuviistoon.
8) Väännätä nasta irti sivupaloje ja hattuhylyn saumasta.
Jätettiin sivupalat irroittamatta, ehkä niiden irroitus helpottaa asiaa
jos ei ole kaveria hattuhyllyn irroitusvaiheessa apuna
9) Irroita hattuhylly vetämällä sitä ensin ylös kunnes etureuna irtoaa metallisista kannakkeista ja vedä sen jälkeen eteenpäin (keulaa kohti).
Hattuhylly ei mahdu tulemaan pois paikaltaan jos et irroita penkkien selkänojia mutta kyllä sieltä välistäkin mahtuu tolpat irroittamaan
10) Siirrä äänieristysmatto tolppien muttereiden päältä ja pyrittele 13 kannalla olevat 3 mutteria / puoli auki.
11) Pistä alusta huoltoomoodin kohdan 0 mukaisesti jos et sitä jo tehnyt
12) nosta auto ylös ja irroita iskarin piuhat 2 kpl liittimistä ja johto iskarin varresta. Jos on pro drive -paketilla, irroita kiihtyvyysanturien johto myös.
13) Irroita käsikopelolla sokka ilmaputken takaiskuventtiilin päältä,
paina venttiiliä ja kierrä vastapäivään jolloin saat sen vetämällä pois iskarista.
14) Irroita iskarit alapäästä, olikos 21mm vai 22 pultti. Varo ettei iskarit tipahda ja vaurioita ilmaletkua. Oikealla puolella oli myös joku ohut johto joka voi kärsiä jos hallitsemattomasti tolppa tipahtaa.
14) Sisälokasuojia ei tarvitse irroittaa vaikka oem ohje niin käskeekin.
Tolppa mahtuu irtoamaan sopivasti kääntämällä sisälokasuojan aukosta, vähän ehkä pitää sitä kädellä vääntää edestä.
Tolppa mahtuu hyvin tulemaan ripustuksien välistä...
Kasaaminen vastakkaisessa järjestyksessä,
ensin pistetään tolpan yläpää paikalleen (ei vielä muttereita laiteta),
alapää menee pikkuisen napaa painamalla kohdalleen ja yläpää pysyy paikallaan kun alapultti on paikallan. Sen jälkeen vaihda tarpeen vaatiessa se "takaiskuventtiili" tai mikä se onkaan, ja pistä se iskariin paikalleen äläkä unohda sitä varmistussokkaa.
Sitten piuhat paikalleen ja auto alapuolelta kasaan,
sen jälkeen lasketaan alas ja tehdän irroittamisen vaiheen vastakkaisessa järjestyksessä...
Lopuksi huoltomoodin saanee pois nappia painamalla samalla tapaa 7n sekunttia, itse ajoin istalla pussit täyteen service fuctionien kautta...
Kyseessä oli 228 tkm ajettu G11 740xd, takapussit / iskarit on kaikissa samat, pro drive (tjsp) on lisäksi erilliset kiihtyvyysanturit tolpissa.
Pusseja saa erikseenkin tarvikkeena, iskarien mukana tulee aina myös pussit. Tosin tuntuu pussien tiivistyminen käytettyyn iskariin olevan vähän niin ja näin muutaman tapauksen perusteella, ja tähän autoon asiakas halusi uudet tolpat kun ei niiden iskarien enää uskoisi kestävän 100 tkm...
Oikea takapussi siis puhkesi monttuunajon seurauksena...
Edit: Ohjeet näin mustin varalta kun ei toissapäivänä tullut niitä kirjoiteltua ylös joten jokin pieni vaihe saattoi jäädä välistä...
Aloitellaapma tällä:
Tulipa tuossa vaihdettua G11:n takatolpat.
Olikin vähän isompi projekti eikä Newtissin ohjeet olleet ihan täydelliset joten tässäpä ohjeita muille:
Auto oli Comfort -takapenkeillä.
0) Pistä alusta huoltomoodiin, joko pitämällä alustannostonappia ylhäällä 7 sekunttia tai testerillä.
Napin valon pitää jäädä vilkkumaan.
1) Aja penkkien selkänojat mahdollisimman pystyyn.
2) Irroita penkkien istuinosat vetämällä ylöspäin ja sen jälkeen eteenpäin kun olet piuhat irroitellut. Myös keskiosa lähtee samalla tavalla
3) Irroita keskipenkin selkänoja, aluksi niskatyynyn takaa suojamuovi vetämällä. Suksiluukun sisällä on 2 kpl torxeja alareunassa jonka jälkeen selkänoja lähtee nostamalla pois.
4) Irroita vetämällä penkkien selkänojien takana olevat suojat,
ovat tarranauhalla hattuhyllyssä kiinni
5) Irroita suojien alta löytyneet 4 10mm kannalla olevaa mutteria.
6) Poista C-pilareista ylemmät verhoilut, irroita bägien merkit ja alta löytyy pitkät Torx ruuvit, sen jälkeen kampeamalla lähtee irti
7) Poista turvavöiden yläpäässä oleva muovisuoja vetämällä,
sekä se alempi penkin sivupalan yläosa vetämällä etuviistoon.
8) Väännätä nasta irti sivupaloje ja hattuhylyn saumasta.
Jätettiin sivupalat irroittamatta, ehkä niiden irroitus helpottaa asiaa
jos ei ole kaveria hattuhyllyn irroitusvaiheessa apuna
9) Irroita hattuhylly vetämällä sitä ensin ylös kunnes etureuna irtoaa metallisista kannakkeista ja vedä sen jälkeen eteenpäin (keulaa kohti).
Hattuhylly ei mahdu tulemaan pois paikaltaan jos et irroita penkkien selkänojia mutta kyllä sieltä välistäkin mahtuu tolpat irroittamaan
10) Siirrä äänieristysmatto tolppien muttereiden päältä ja pyrittele 13 kannalla olevat 3 mutteria / puoli auki.
11) Pistä alusta huoltoomoodin kohdan 0 mukaisesti jos et sitä jo tehnyt
12) nosta auto ylös ja irroita iskarin piuhat 2 kpl liittimistä ja johto iskarin varresta. Jos on pro drive -paketilla, irroita kiihtyvyysanturien johto myös.
13) Irroita käsikopelolla sokka ilmaputken takaiskuventtiilin päältä,
paina venttiiliä ja kierrä vastapäivään jolloin saat sen vetämällä pois iskarista.
14) Irroita iskarit alapäästä, olikos 21mm vai 22 pultti. Varo ettei iskarit tipahda ja vaurioita ilmaletkua. Oikealla puolella oli myös joku ohut johto joka voi kärsiä jos hallitsemattomasti tolppa tipahtaa.
14) Sisälokasuojia ei tarvitse irroittaa vaikka oem ohje niin käskeekin.
Tolppa mahtuu irtoamaan sopivasti kääntämällä sisälokasuojan aukosta, vähän ehkä pitää sitä kädellä vääntää edestä.
Tolppa mahtuu hyvin tulemaan ripustuksien välistä...
Kasaaminen vastakkaisessa järjestyksessä,
ensin pistetään tolpan yläpää paikalleen (ei vielä muttereita laiteta),
alapää menee pikkuisen napaa painamalla kohdalleen ja yläpää pysyy paikallaan kun alapultti on paikallan. Sen jälkeen vaihda tarpeen vaatiessa se "takaiskuventtiili" tai mikä se onkaan, ja pistä se iskariin paikalleen äläkä unohda sitä varmistussokkaa.
Sitten piuhat paikalleen ja auto alapuolelta kasaan,
sen jälkeen lasketaan alas ja tehdän irroittamisen vaiheen vastakkaisessa järjestyksessä...
Lopuksi huoltomoodin saanee pois nappia painamalla samalla tapaa 7n sekunttia, itse ajoin istalla pussit täyteen service fuctionien kautta...
Kyseessä oli 228 tkm ajettu G11 740xd, takapussit / iskarit on kaikissa samat, pro drive (tjsp) on lisäksi erilliset kiihtyvyysanturit tolpissa.
Pusseja saa erikseenkin tarvikkeena, iskarien mukana tulee aina myös pussit. Tosin tuntuu pussien tiivistyminen käytettyyn iskariin olevan vähän niin ja näin muutaman tapauksen perusteella, ja tähän autoon asiakas halusi uudet tolpat kun ei niiden iskarien enää uskoisi kestävän 100 tkm...
Oikea takapussi siis puhkesi monttuunajon seurauksena...
Edit: Ohjeet näin mustin varalta kun ei toissapäivänä tullut niitä kirjoiteltua ylös joten jokin pieni vaihe saattoi jäädä välistä...
Comment