Announcement

Collapse
No announcement yet.

M70 sytytysjärjestelmä pintaa syvemmältä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTMD
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 834
    • Helsinki

    M70 sytytysjärjestelmä pintaa syvemmältä

    M70 sytytysjärjestelmän perusteellisempi analysointi. Jos etsit jotakin tähän liittyvää niin tässä tulee.

    Hommassa selvitän myöskin hieman vianhakua aiheesta sytytysjärjestelmän osalta. (Katso kuitenkin ensin ne imuvuodot)

    Rakenne:

    M70 orkkis sytytysjärjestelmän vastus, eli resistanssi on tulppineen päivineen 10kOhm. Tämä 10kOhm koostuu seuraavista osista:

    Sytytystulppavaihtoehdot 1kOhm
    BOSH F8LCR (Alkup. Valmistus lopetettu)
    NGK BKR6EK
    NGK BKR6EQUP
    Champion C9YC (OE003)

    Johdot 0 Ohm
    Tulpanhattu 5kOhm
    Jakajan puoleinen kulmaliitin 1kOhm
    Virranjakaja 1kOhm
    Puolalle lähtevä liitin 1kOhm
    Puolan liitin 1kOhm

    Tulpista:
    Orkkis järjestelmässä käytetään resistiivistä tulppaa ja tässä tapauksessa tulpan oma resistanssi on siis maksimissaan 1kOhm. Mikäli tulpan vastus on suurempi, kuten esim 4kOhm mitä valmistajat tuntuvat tuputtavan, tulet todistamaan mitä todennäköisimmin ongelmia autosi kanssa. Toisinsanoen orkkispuola ei jaksa pukata riittävää kipinää liian korkeasta vastuksesta johtuen.

    NGK tulppien tyyppimerkinnät

    Hyvä tulppien vaihtoväli on 10.000km.

    Sytytysjohdot:
    Suosittelen seuraamaan sytytysjohtojen kuntoa sillointällöin. Et välttämättä huomaa helposti oireita mikäli yksittäinen sylinteri on poissa pelistä tai kipinä on heikko. Seuraukset voivat tulla hyvin kalliiksi. Mitattaessa ehjän tulpanjohtosarjan resistanssi on liittimeltä liittimelle siis 6kOhm. Sarjassa on asennettuna nk. Cylinder ID anturi 6 ja 12 sylinterin tulpanjohtoon.

    OEM sarjoissa (Bremi) tulee mukana Cylinder ID anturi 6 tai 12 sylinterin tulpanjohtoon ja sarjan istuvuus autoosi on luonnollisesti 100%.

    Saatavilla olevia vaihtoehtoja korvaamaan alkuperäistä kokoonpanoa:

    1) M70 Sytytysjohtosarjaa löytyy tarvikkeena. Sarja sisältää ID-anturit ja puolan johdot. Sopii suoraan paikoilleen ilman modaamista.
    BERU - Viite: 0300891176 / ZEF 1176

    2) Toinen vaihtoehto korvaavaksi sarjaksi on käyttää valmista M30 moottorin johtosarjaa, mutta hommassa pitää ottaa huomioon hieman muuttuvia tekijöitä:
    Bremin valmistamissa M30 moottorin tulpanjohdoissa tulpassa tulee olla kierteellinen liitos (threaded). Tämä poistaa mahdollisuuden käyttää em. NGK tulppia, sillä niissä on kiinteä pallomainen terminaali (Solid). Tällöin hieman hankalasti saatavia Champion tulppia voidaan käyttää, koska niissä pallomainen terminaali on kierrettävissä irti (Loose terminal).

    3) Kolmantena Motonetistä saatava Janmor -merkkisen M30 moottorin johtosarjassa on liitäntä Solid tulpalle. NGK tulpat siis sopivat tähän sarjaan paikalleen, mutta sarjan mukana ei tule ID johtoa.

    M30 johdoista korvaavaksi sarjaksi käy esim. M30 730 tai 735 vm87->94 sarja.
    Tässä mallissa on virranjakajan päässä tarpeelliset 90 ast. kulmaliittimet siistimmän asennuksen aikaansaamiseksi. Sarjan johdot ovat kuitenkin hieman pidemmät kuin M70 sarjassa.

    Mikäli taas rakentelet sarjan itse, muista tulpat mukaanlukien järjestelmän oikea resistanssi!

    ID Anturi ja sen toiminta on oleellinen osa sytytystä, koska M70 moottorissa ei ole erillistä nokka-akselin asento anturia. Anturin johdon kuntoa voi tarkastella yleismittarilla. Samalla kun mittaat ID johtoa, voit mitata lisäksi kampiakselin tunnistimet. Muista merkitä liittimet ennenkuin kytket niitä irti!

    Kunnossa olevan ID anturin resistanssi on 1Ohm.
    Kampiakselin anturin resistanssi pinnien 1 -2 väliltä = 520 Ohm (+/- 5%) ja pinnien 1-3 väliltä 100 Ohm.

    ID antureita valmistaa ainakin Facet osanumerolla 9.0103 mikäli et halua ostaa sitä BMW:ltä erikseen.

    Virranjakajat:
    Tarkasta jakajan kannen ja pyörijän kontaktipinnat hapettumien varalta ja että ne ovat sileitä ja tasaisia. Halkeamat virranjakajassa jättävät yleensä mustan tai harmaan raidan halkeaman kohdalla. Vaihda viallinen kansi viipymättä. Bremin kansissa tulpanjohtojen sylinterijärjestys on merkitty liitännän viereen. Sylinterijärjestys moottorissa katsotaan koneen keulasta kohti konehuoneen takaosaa.

    Puolat:
    OEM Bosh 10kV puola on tosiaan tarkoitettu toimimaan juurikin em. olosuhteiden vallitessa. Sytytysjärjestelmässäsi tulet huomaamaan toiminnallisia häiriöitä varmasti jo kokonaisuus ei ole kunnossa. Orkkis puola on siis hyvin ronkeli käytettävien osien suhteen jos kaikki ei ole kunnossa tai käytät vääriä tulppia. Orkkis puolan hinta kulkee n. 65-100e hintaluokassa. M70 moottorissa vasemman ja oikean puoleinen puola eroaa toisistaan hieman, käytännön ero on kuitenkin vain kiinnityksessä.

    Puolien kunnon tarkastaminen:
    Puolat voidaan mitata ja arvioida niiden kuntoa yleismittarilla. Tämä ei kuitenkaan kerro kaikkea puolan kunnosta. Tarkasta puolan kunto myös visuaalisesti hiusmurtumien varalta. Puolien aiheuttamat käyntihäiriöt voivat ilmetä vasta niiden lämmetessä.

    Puola on kulutusosa, joka ennemmin tai myöhemmin tulee tiensä päähän! Pahimmillaan viallinen puola voi aiheuttaa moottorinohjausyksikön tuhoutumisen!

    Puolia löytyy kahta tyyppiä, joten mittaustulokset ovat hieman erilaiset:

    2051118335
    Napojen väliltä mitattuna 1 (-) ja 15 (+) = 0.5 Ohm
    + navan 15 ja puolan lähdön välillä = 6 kOhm

    20510171101
    Napojen väliltä mitattuna 1 (-) 15 (+) = 0.37 Ohm
    + navan 15 ja puolan lähdön välillä = 9 k Ohm


    MSD 8207 puolat.
    OEM kaverit lopettaa lukemisen nyt viimeistään tähän
    Tässä toimiva ratkaisu, jos haluat lisää skaalaa tulppien valintaan. MSD mainostaa 40kV:n jännitettä, mutta tällä setupilla sinne tuskin koskaan päästään komeista sanoista huolimatta. M30 tulpanjohtosarjalla (malleissa missä kapea tulpan liitos), poistaa tämän härvelin hankinta tulppien sopivuusongelman ilman hattujen modifioimista. MSD puolien avulla voit käyttää suuremmalla vastusarvolla olevia tulppia. MSD puolat eivät kuitenkaan ole ihan plug and play. Asentaminen vaatii alkuperäisen puolan pidikkeen modifioinnin tai joudut tekemään adapterin. Lisäksi tarvitset uuden puolanjohdon liittimen, sillä orkkisliitin ei ole sen kanssa yhteensopiva. MSD:n valmistaman puolan liittimen resistanssi on 0 Ohm, mutta tässä tapauksessa sillä ei enää ole merkitystä.

    Varaosahintoja:

    Hinnathan voivat tietysti vaihdella kun aikaa kuluu.

    Laakkosen oem-hinnat rahamiehille:
    - sytytysjohtosarjat(molemmat puolet erikseen) 355 + 363 = 718€
    - virranjakajan kannet 134 €/kpl
    - pyörijät 34 €/kpl
    - puolat 122 + 123 €/kpl

    Tarvike-osat yms:
    BERU Tuplanjohtosarja - Viite: 0300891176 / ZEF 1176 = n.450€ sisältäen molempien puoliskojen johdot antureineen päivineen.
    Motonet Sytytysjohdot BMW 3,0/3,5 M30 = n.55€. M70:n haukatessa kaksi sarjaa =~110€
    MSD 8207 Sytytyspuolia voi löytää tai tilata jenkkiautojen varaosiin erikoistuneista yrityksistä. Ulkomailta tilattaessa hinta pyörii 50$ tienoilla + rahti.
    Last edited by JTMD; 19-05-2016, 14:17.
    -10 e93 325i
    -04 e46 320i
    -92 e31 850i 6speed
    -92 e30 325 cab
    -93 e36 M3
    -91 e36 325
  • MouTine
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2011
    • 803
    • Pori

    #2
    Erittäin kattava perehdytys tähän jo hieman vanhan moottorin sytkään. Noissa M30 moottoriin tarkoitettujen Bremi johdoissa on tuo pulssianturi mukana.
    Nykyiset...
    '14 E500 Coupe

    Ollut joskus...
    '07 MB CL63 AMG
    '04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
    '05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
    '94 Audi A8 4.2i V8
    '00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
    '92 BMW 850i 5.0i V12
    '96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
    '92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
    '78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
    '77 Ford Capri 2.8i V6

    ...Ja pienet sille!

    Comment

    • PappaST
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2013
      • 265
      • Oulu

      #3
      Itse kans mittailin johdot vasta läpi ja vastukset pyöri 5.9-6.4 välillä.
      Yksi johto oli mitä ilmeisimmin poikki, koska siitä ei vastusarvoa saanut mitattua...

      Itse ostin M30 piuhat motonetistä ja niissä ei tullut pulssijohtoa mukana
      Onneksi sentään liittimet passasivat hienosti suoraan sekä virranjakajankanteen, sekä tulppaan.
      BMW E31 850 Ci

      Comment

      • JTMD
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 834
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by PappaST View Post
        Itse kans mittailin johdot vasta läpi ja vastukset pyöri 5.9-6.4 välillä.
        Yksi johto oli mitä ilmeisimmin poikki, koska siitä ei vastusarvoa saanut mitattua...

        Itse ostin M30 piuhat motonetistä ja niissä ei tullut pulssijohtoa mukana
        Onneksi sentään liittimet passasivat hienosti suoraan sekä virranjakajankanteen, sekä tulppaan.
        Hetkinen, löysitkö M30 sarjan jossa tulpanhattu käy pallokantaiseen tulppaan?
        Motonetistä saa ainain Janmor ja Ignotech merkkisiä satseja riippuen tuurista. Puhutaan siis siitä halvimmasta M30 sarjasta
        -10 e93 325i
        -04 e46 320i
        -92 e31 850i 6speed
        -92 e30 325 cab
        -93 e36 M3
        -91 e36 325

        Comment

        • PappaST
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2013
          • 265
          • Oulu

          #5
          Originally posted by JTMD View Post
          Hetkinen, löysitkö M30 sarjan jossa tulpanhattu käy pallokantaiseen tulppaan?
          Motonetistä saa ainain Janmor ja Ignotech merkkisiä satseja riippuen tuurista. Puhutaan siis siitä halvimmasta M30 sarjasta

          Janmorin setin minä ostin. Minun mielestä ne kyllä losahtivat paikalleen kun vain lujaa painoi... täytyy kyllä nyt myöntää että en varsin oikein ajatuksella hommaa tutkannut, mut kyllä ne sinne meni.
          Mulla on irtojohtoja vielä siitä setistä, pitääpä ihmetellä tarkemmin irtotulpan kanssa kun menee tallille.
          BMW E31 850 Ci

          Comment

          • JTMD
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 834
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by PappaST View Post
            Janmorin setin minä ostin. Minun mielestä ne kyllä losahtivat paikalleen kun vain lujaa painoi... täytyy kyllä nyt myöntää että en varsin oikein ajatuksella hommaa tutkannut, mut kyllä ne sinne meni.
            Mulla on irtojohtoja vielä siitä setistä, pitääpä ihmetellä tarkemmin irtotulpan kanssa kun menee tallille.
            Tuli todettua itsekkin. Motonetin Janmor -merkkiset sytytysjohdot M30:een on juurikin tuolle Solid tulpalle käypäset, mutta tosiaan setistä puuttuu se tunnistinpiuha. Lisäksi kulmaliittimet on mallia kierrettävät, joten vanhan tunnistinjohdon pujottaminen paikalleen onnistuu ilman liittimen tuhoamista.
            -10 e93 325i
            -04 e46 320i
            -92 e31 850i 6speed
            -92 e30 325 cab
            -93 e36 M3
            -91 e36 325

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3195
              • Saarijärvi

              #7
              Entäpä vastuksettomat johdot ja vastukselliset tulpat. Toimiiko tälläinen kombo?
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • PappaST
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2013
                • 265
                • Oulu

                #8
                Originally posted by JTMD View Post
                Tuli todettua itsekkin. Motonetin Janmor -merkkiset sytytysjohdot M30:een on juurikin tuolle Solid tulpalle käypäset, mutta tosiaan setistä puuttuu se tunnistinpiuha. Lisäksi kulmaliittimet on mallia kierrettävät, joten vanhan tunnistinjohdon pujottaminen paikalleen onnistuu ilman liittimen tuhoamista.
                No niin, hienoa!
                Mistähän mä saisin vielä noi tunnistinjohdot erikseen...oli niin pirun kovettuneet ne suojakuoret
                BMW E31 850 Ci

                Comment

                • JTMD
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2006
                  • 834
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Morkai View Post
                  Entäpä vastuksettomat johdot ja vastukselliset tulpat. Toimiiko tälläinen kombo?
                  NGK :lla on ainakin 5kOhm tulppia (kuten M30 speksattu ZGR5A)
                  Bosch WR8LC+ tulppa on taas ~4kOhm

                  Perjaatteessa voit vaihtaa nämä johtosarjan 5kOhm tulpanhatut 0 Ohm hattuihin ja kokeilla. ~4kOhm tarvitset 1kOhm liittimen. Perjaatteessa systeemi voi hyvinkin toimia ok, mutta loppusatsista täytyy ne puuttuvat kilot löytyä, eli jäljelle jäävät 5-6kOhm. Halvemmalla pääset kun ostat uusien hattujen sijasta tehokkaammat puolat jotka pystyy tuon lisääntynen vastuksen hoitelemaan.

                  Jokatapauksessa vastus tälläisessä systeemissä täytyy johdosta löytyä. Syy on sytytysjohtojen aiheuttama häiriö (EMI, RFI), joka voi aiheittaa isompaakin ongelmaa jos vastus on liian pieni. Radiosi ei toimi kunnolla, ECU tilttaa, naapurissa lakkaa telkkari näkymästä ja jääkaapit sammuu

                  Originally posted by PappaST View Post
                  No niin, hienoa!
                  Mistähän mä saisin vielä noi tunnistinjohdot erikseen...oli niin pirun kovettuneet ne suojakuoret
                  Taitaa maksaa tilskillä ~100€ (?) kappale. itse suuntaisin voimavarani eBay:hin tai Amazoniin
                  Last edited by JTMD; 29-04-2015, 08:59.
                  -10 e93 325i
                  -04 e46 320i
                  -92 e31 850i 6speed
                  -92 e30 325 cab
                  -93 e36 M3
                  -91 e36 325

                  Comment

                  • hrajasso
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2008
                    • 213
                    • Järvenpää

                    #10
                    Vuosi sitten etsiskelin niitä antureita ja ainakin tarvikkeena niitä valmistaa Facet, osanumero 9.0103. Spagettien laadusta en mene sanomaan mitään, mutta eipä taida kauheasti vaihtoehtoja olla, ellei alkuperäistä halua.

                    Ebaystä:


                    Ja vielä jokin halvempi valmistaja:
                    Last edited by hrajasso; 04-05-2015, 14:03.

                    Comment

                    • algernon
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2006
                      • 287
                      • Turku, Suami

                      #11
                      Spekulaatiota Resistansseista

                      Etsiessäni syytä alakierroksilla täyskaasukiihdytyksessä tapahtuvaan moottorin epäröintiin etsiskelin internetistä mahdollisia aikaisempia kokemuksia. Kaikenlaista vikaa löytyi mutta ei tarkalleen samanlaista joten ajattelin jälkipolvien huviksi kirjoittaa jotakin.

                      Vika:
                      Kiihdytettäessä lähes tyhjäkäyntinopeudesta 1k-1.5krpm täyskaasulla tai ainakin yli puolikaasulla havaitsin moottorissa voiman puutetta ja se ei vastannut kaasuun kunnolla.
                      Tämä siis pienestä nopeudesta kiihdytettäessä ja isoilla vaihteilla, ~40km/h ja vitosella tms.
                      Kaasua nostettaessa vika korjaantui ja kun koneessa oli enemmän kierroksia 2K+ en havainnut ongelmaa.

                      Teorioita:
                      1. Tulpat (NGK ZFR5F-11) ovat vuodelta miekka ja kilpi, siis ainakin 2010 mutta niillä ei ole silti ajettu paljoakaan. Voisiko pitkä seisonta johtaa ongelmiin silti.
                      2. Voisiko sytytysjärjestelmä toimia niin äärirajoilla että vaikeampi kuormitustilanne aiheuttaisi sytytyshäiriöitä?
                      3. DME:t tarkkailevat moottorintoimintaa ainoastaan muutamalla anturilla. Kampiakselin ja "nokka-akselin" sensoreilla jotka ovat itseasiassa sytytysjohtoihin (6&12) kiinnitetyt kelat joihin indusoituu signaali kun ko. sylinterit saavat kipinän. Kampiakselin sensorit eivät ole mitenkään yhteydessä kuormitukseen mutta jos 6&12 sylintereiltä puuttuu kipinä vaikka loput 10 toimisivat aivan hyvin niin tietokone ei voi tietää asiasta ja voisi teoriassa katkaista ruiskutuksen ko. puoliskolle.
                      4. Sytkäsensorit eivät ole ON/OFF tyyppisiä vaan analogisia. Jos "pulssi" ei ole oikea niin DME voi tulkita sen väärin ja kuvitella jomman puolen sylintereiden olevan poissa pelista. Pulssin muotoon ja sen voimakkuuteen vaikuttavat puola, johdot, virranjakaja ja pyörijä, sensori ja tietenkin tulppa.

                      Koe:
                      Tarkastetaan ja vaihdetaan tulpat mutta ensin ainoastaan sylintereille 6&12 koska nämä ovat yhteydessä 3 ja 4 kohtiin edellä.

                      Käytetään 1kOhmin tulppia koska en ollut aikaisemmin edes huomannut M70B50 koneen näitä vaativan. Useimmat lähteet eivät vieläkään mainitse asiaa mitenkään mutta BMW pistää nimenomaan R1 tulppia huolloissa jostakin syystä. Primäärinen kohde 3 ja 4 kohdat mutta myös muut jos vaihdan kaikki tulpat.

                      Seuraus:
                      Vika hävisi kokonaan!

                      Kahdessa sylinterissä on siis NGK BKR6EK (1KOhm) tulpat JA 10 sylinterissä NGK ZFR5F-11 jotka ovat tosin nyt 0.8mm välillä joten ehkä sitten "NGK ZFR5F-8"

                      Spekulointia:
                      Luulen että kun BMW insinöörit aikanaan suunnittelivat isoa M70B50 V12 moottoria ja tekivät Copy & 2x Paste operaation vanhasta M30? moottorista niin he joko oikaisivat ja eivät pistäneet kunnollista nokkasensoria tai sitten eivät ymmärtäneet kuinka kriittinen sytytysjärjestelmä tulee olemaan myöhemmin kun näillä on ajettu enemmän.

                      Nykyisessä järjestelmässä on 10 sylinteriä eivät ole juurikaan DME:n seurannan kohteena, poisluettuna myöhempi Lambda tietenkin.
                      Olisiko niin että näin vanha DME ei yksinkertaisesti pysty monitoroimaan kunnolla 12 sylinteria erikseen? DME:n ruiskutuskontrollihan on kohtuullisen karkea ja ohjaa aina kolmea suutinta kerrallaan tai 1/4 moottoria toisin sanoen. Tai sitten ei haluttu uhrata liikaa rahaa ja kehittää nopeampaa DME:tä vielä tässä vaiheessa tai se ei ollut saatavilla mistään vielä silloin. Tämä on kuitenkin suunniteltu 80-luvulla jolloin x386 prosessori oli uusinta tekniikkaa.

                      Luulen myös että sytytysjärjestelmän toisiopuoleen luottava sensori on erityisen herkkä sytytysjännitteelle (ja sen magneettikentälle) ja kuten edellä mainitsin sensoriltä DME:lle menevään signaaliin vaikuttaa suuresti että tämä signaali on oikeanlainen.

                      Se että kymmenen sylinteriä toimivat aivan hyvin myös hieman väärillä tulpilla näyttäisi olevan merkki siitä että kipinä on näissä kohtuullisen hyvä mutta sen täytyy olla hyvin samanlainen kuin uutena juuri näissä kahdessa sylinterissä joissa sensori on kiinnitetty sytytysjohtoon.

                      Vaihdan loput tulpat jossakin välissä kun saan aikaiseksi mutta toistaiseksi ongelmani tuntuisi poistuneen.
                      M
                      850i -91 (EG11)
                      Z3 2.8 -98 (CH31)

                      325 -08 (VE31)

                      Comment

                      • BeiSSi
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 62
                        • Kuopio

                        #12
                        Sytytysjohtosarjaa löytyy tarvikkeena myös M70 mallikohtaisena noin 400€ hintaan (sisältää molemmat puolet). Sarja sisältää ID-anturit ja puolan johdot.
                        Sopii suoraan paikoilleen ilman modaamista.
                        BERU - Viite: 0300891176 / ZEF 1176

                        E31 850i

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17407
                          • Turku

                          #13
                          BeiSSi: Tiedätkö hintaa tuolle ja hyvää hankintapaikkaa?
                          Näillä mennään:
                          - BMW E81 118i since 2017
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • BeiSSi
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2005
                            • 62
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by Laku View Post
                            BeiSSi: Tiedätkö hintaa tuolle ja hyvää hankintapaikkaa?
                            Itse ostin viimeviikolla Kuopion Fixukselta, oli tuollainen hyllyssä pölyttymässä hintaan 400€...
                            Netistä löytyy ainakin autonvaraosat24, josta alennuskoodien kanssa samoihin hintoihin (Bosch sytytyspuolat tuli tuolta puljusta viikossa):
                            http://www.autonvaraosat24.fi/beru/7018902
                            E31 850i

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17407
                              • Turku

                              #15
                              Mistä tuon alennuskoodin saat?
                              Näillä mennään:
                              - BMW E81 118i since 2017
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎