M70 sytytysjärjestelmän perusteellisempi analysointi. Jos etsit jotakin tähän liittyvää niin tässä tulee.
Hommassa selvitän myöskin hieman vianhakua aiheesta sytytysjärjestelmän osalta. (Katso kuitenkin ensin ne imuvuodot)
Rakenne:
M70 orkkis sytytysjärjestelmän vastus, eli resistanssi on tulppineen päivineen 10kOhm. Tämä 10kOhm koostuu seuraavista osista:
Sytytystulppavaihtoehdot 1kOhm
BOSH F8LCR (Alkup. Valmistus lopetettu)
NGK BKR6EK
NGK BKR6EQUP
Champion C9YC (OE003)
Johdot 0 Ohm
Tulpanhattu 5kOhm
Jakajan puoleinen kulmaliitin 1kOhm
Virranjakaja 1kOhm
Puolalle lähtevä liitin 1kOhm
Puolan liitin 1kOhm
Tulpista:
Orkkis järjestelmässä käytetään resistiivistä tulppaa ja tässä tapauksessa tulpan oma resistanssi on siis maksimissaan 1kOhm. Mikäli tulpan vastus on suurempi, kuten esim 4kOhm mitä valmistajat tuntuvat tuputtavan, tulet todistamaan mitä todennäköisimmin ongelmia autosi kanssa. Toisinsanoen orkkispuola ei jaksa pukata riittävää kipinää liian korkeasta vastuksesta johtuen.
NGK tulppien tyyppimerkinnät
Hyvä tulppien vaihtoväli on 10.000km.
Sytytysjohdot:
Suosittelen seuraamaan sytytysjohtojen kuntoa sillointällöin. Et välttämättä huomaa helposti oireita mikäli yksittäinen sylinteri on poissa pelistä tai kipinä on heikko. Seuraukset voivat tulla hyvin kalliiksi. Mitattaessa ehjän tulpanjohtosarjan resistanssi on liittimeltä liittimelle siis 6kOhm. Sarjassa on asennettuna nk. Cylinder ID anturi 6 ja 12 sylinterin tulpanjohtoon.
OEM sarjoissa (Bremi) tulee mukana Cylinder ID anturi 6 tai 12 sylinterin tulpanjohtoon ja sarjan istuvuus autoosi on luonnollisesti 100%.
Saatavilla olevia vaihtoehtoja korvaamaan alkuperäistä kokoonpanoa:
1) M70 Sytytysjohtosarjaa löytyy tarvikkeena. Sarja sisältää ID-anturit ja puolan johdot. Sopii suoraan paikoilleen ilman modaamista.
BERU - Viite: 0300891176 / ZEF 1176
2) Toinen vaihtoehto korvaavaksi sarjaksi on käyttää valmista M30 moottorin johtosarjaa, mutta hommassa pitää ottaa huomioon hieman muuttuvia tekijöitä:
Bremin valmistamissa M30 moottorin tulpanjohdoissa tulpassa tulee olla kierteellinen liitos (threaded). Tämä poistaa mahdollisuuden käyttää em. NGK tulppia, sillä niissä on kiinteä pallomainen terminaali (Solid). Tällöin hieman hankalasti saatavia Champion tulppia voidaan käyttää, koska niissä pallomainen terminaali on kierrettävissä irti (Loose terminal).
3) Kolmantena Motonetistä saatava Janmor -merkkisen M30 moottorin johtosarjassa on liitäntä Solid tulpalle. NGK tulpat siis sopivat tähän sarjaan paikalleen, mutta sarjan mukana ei tule ID johtoa.
M30 johdoista korvaavaksi sarjaksi käy esim. M30 730 tai 735 vm87->94 sarja.
Tässä mallissa on virranjakajan päässä tarpeelliset 90 ast. kulmaliittimet siistimmän asennuksen aikaansaamiseksi. Sarjan johdot ovat kuitenkin hieman pidemmät kuin M70 sarjassa.
Mikäli taas rakentelet sarjan itse, muista tulpat mukaanlukien järjestelmän oikea resistanssi!
ID Anturi ja sen toiminta on oleellinen osa sytytystä, koska M70 moottorissa ei ole erillistä nokka-akselin asento anturia. Anturin johdon kuntoa voi tarkastella yleismittarilla. Samalla kun mittaat ID johtoa, voit mitata lisäksi kampiakselin tunnistimet. Muista merkitä liittimet ennenkuin kytket niitä irti!
Kunnossa olevan ID anturin resistanssi on 1Ohm.
Kampiakselin anturin resistanssi pinnien 1 -2 väliltä = 520 Ohm (+/- 5%) ja pinnien 1-3 väliltä 100 Ohm.
ID antureita valmistaa ainakin Facet osanumerolla 9.0103 mikäli et halua ostaa sitä BMW:ltä erikseen.
Virranjakajat:
Tarkasta jakajan kannen ja pyörijän kontaktipinnat hapettumien varalta ja että ne ovat sileitä ja tasaisia. Halkeamat virranjakajassa jättävät yleensä mustan tai harmaan raidan halkeaman kohdalla. Vaihda viallinen kansi viipymättä. Bremin kansissa tulpanjohtojen sylinterijärjestys on merkitty liitännän viereen. Sylinterijärjestys moottorissa katsotaan koneen keulasta kohti konehuoneen takaosaa.
Puolat:
OEM Bosh 10kV puola on tosiaan tarkoitettu toimimaan juurikin em. olosuhteiden vallitessa. Sytytysjärjestelmässäsi tulet huomaamaan toiminnallisia häiriöitä varmasti jo kokonaisuus ei ole kunnossa. Orkkis puola on siis hyvin ronkeli käytettävien osien suhteen jos kaikki ei ole kunnossa tai käytät vääriä tulppia. Orkkis puolan hinta kulkee n. 65-100e hintaluokassa. M70 moottorissa vasemman ja oikean puoleinen puola eroaa toisistaan hieman, käytännön ero on kuitenkin vain kiinnityksessä.
Puolien kunnon tarkastaminen:
Puolat voidaan mitata ja arvioida niiden kuntoa yleismittarilla. Tämä ei kuitenkaan kerro kaikkea puolan kunnosta. Tarkasta puolan kunto myös visuaalisesti hiusmurtumien varalta. Puolien aiheuttamat käyntihäiriöt voivat ilmetä vasta niiden lämmetessä.
Puola on kulutusosa, joka ennemmin tai myöhemmin tulee tiensä päähän! Pahimmillaan viallinen puola voi aiheuttaa moottorinohjausyksikön tuhoutumisen!
Puolia löytyy kahta tyyppiä, joten mittaustulokset ovat hieman erilaiset:
2051118335
Napojen väliltä mitattuna 1 (-) ja 15 (+) = 0.5 Ohm
+ navan 15 ja puolan lähdön välillä = 6 kOhm
20510171101
Napojen väliltä mitattuna 1 (-) 15 (+) = 0.37 Ohm
+ navan 15 ja puolan lähdön välillä = 9 k Ohm
MSD 8207 puolat.
OEM kaverit lopettaa lukemisen nyt viimeistään tähän
Tässä toimiva ratkaisu, jos haluat lisää skaalaa tulppien valintaan. MSD mainostaa 40kV:n jännitettä, mutta tällä setupilla sinne tuskin koskaan päästään komeista sanoista huolimatta. M30 tulpanjohtosarjalla (malleissa missä kapea tulpan liitos), poistaa tämän härvelin hankinta tulppien sopivuusongelman ilman hattujen modifioimista. MSD puolien avulla voit käyttää suuremmalla vastusarvolla olevia tulppia. MSD puolat eivät kuitenkaan ole ihan plug and play. Asentaminen vaatii alkuperäisen puolan pidikkeen modifioinnin tai joudut tekemään adapterin. Lisäksi tarvitset uuden puolanjohdon liittimen, sillä orkkisliitin ei ole sen kanssa yhteensopiva. MSD:n valmistaman puolan liittimen resistanssi on 0 Ohm, mutta tässä tapauksessa sillä ei enää ole merkitystä.
Varaosahintoja:
Hinnathan voivat tietysti vaihdella kun aikaa kuluu.
Laakkosen oem-hinnat rahamiehille:
- sytytysjohtosarjat(molemmat puolet erikseen) 355 + 363 = 718€
- virranjakajan kannet 134 €/kpl
- pyörijät 34 €/kpl
- puolat 122 + 123 €/kpl
Tarvike-osat yms:
BERU Tuplanjohtosarja - Viite: 0300891176 / ZEF 1176 = n.450€ sisältäen molempien puoliskojen johdot antureineen päivineen.
Motonet Sytytysjohdot BMW 3,0/3,5 M30 = n.55€. M70:n haukatessa kaksi sarjaa =~110€
MSD 8207 Sytytyspuolia voi löytää tai tilata jenkkiautojen varaosiin erikoistuneista yrityksistä. Ulkomailta tilattaessa hinta pyörii 50$ tienoilla + rahti.
Hommassa selvitän myöskin hieman vianhakua aiheesta sytytysjärjestelmän osalta. (Katso kuitenkin ensin ne imuvuodot)
Rakenne:
M70 orkkis sytytysjärjestelmän vastus, eli resistanssi on tulppineen päivineen 10kOhm. Tämä 10kOhm koostuu seuraavista osista:
Sytytystulppavaihtoehdot 1kOhm
BOSH F8LCR (Alkup. Valmistus lopetettu)
NGK BKR6EK
NGK BKR6EQUP
Champion C9YC (OE003)
Johdot 0 Ohm
Tulpanhattu 5kOhm
Jakajan puoleinen kulmaliitin 1kOhm
Virranjakaja 1kOhm
Puolalle lähtevä liitin 1kOhm
Puolan liitin 1kOhm
Tulpista:
Orkkis järjestelmässä käytetään resistiivistä tulppaa ja tässä tapauksessa tulpan oma resistanssi on siis maksimissaan 1kOhm. Mikäli tulpan vastus on suurempi, kuten esim 4kOhm mitä valmistajat tuntuvat tuputtavan, tulet todistamaan mitä todennäköisimmin ongelmia autosi kanssa. Toisinsanoen orkkispuola ei jaksa pukata riittävää kipinää liian korkeasta vastuksesta johtuen.
NGK tulppien tyyppimerkinnät
Hyvä tulppien vaihtoväli on 10.000km.
Sytytysjohdot:
Suosittelen seuraamaan sytytysjohtojen kuntoa sillointällöin. Et välttämättä huomaa helposti oireita mikäli yksittäinen sylinteri on poissa pelistä tai kipinä on heikko. Seuraukset voivat tulla hyvin kalliiksi. Mitattaessa ehjän tulpanjohtosarjan resistanssi on liittimeltä liittimelle siis 6kOhm. Sarjassa on asennettuna nk. Cylinder ID anturi 6 ja 12 sylinterin tulpanjohtoon.
OEM sarjoissa (Bremi) tulee mukana Cylinder ID anturi 6 tai 12 sylinterin tulpanjohtoon ja sarjan istuvuus autoosi on luonnollisesti 100%.
Saatavilla olevia vaihtoehtoja korvaamaan alkuperäistä kokoonpanoa:
1) M70 Sytytysjohtosarjaa löytyy tarvikkeena. Sarja sisältää ID-anturit ja puolan johdot. Sopii suoraan paikoilleen ilman modaamista.
BERU - Viite: 0300891176 / ZEF 1176
2) Toinen vaihtoehto korvaavaksi sarjaksi on käyttää valmista M30 moottorin johtosarjaa, mutta hommassa pitää ottaa huomioon hieman muuttuvia tekijöitä:
Bremin valmistamissa M30 moottorin tulpanjohdoissa tulpassa tulee olla kierteellinen liitos (threaded). Tämä poistaa mahdollisuuden käyttää em. NGK tulppia, sillä niissä on kiinteä pallomainen terminaali (Solid). Tällöin hieman hankalasti saatavia Champion tulppia voidaan käyttää, koska niissä pallomainen terminaali on kierrettävissä irti (Loose terminal).
3) Kolmantena Motonetistä saatava Janmor -merkkisen M30 moottorin johtosarjassa on liitäntä Solid tulpalle. NGK tulpat siis sopivat tähän sarjaan paikalleen, mutta sarjan mukana ei tule ID johtoa.
M30 johdoista korvaavaksi sarjaksi käy esim. M30 730 tai 735 vm87->94 sarja.
Tässä mallissa on virranjakajan päässä tarpeelliset 90 ast. kulmaliittimet siistimmän asennuksen aikaansaamiseksi. Sarjan johdot ovat kuitenkin hieman pidemmät kuin M70 sarjassa.
Mikäli taas rakentelet sarjan itse, muista tulpat mukaanlukien järjestelmän oikea resistanssi!
ID Anturi ja sen toiminta on oleellinen osa sytytystä, koska M70 moottorissa ei ole erillistä nokka-akselin asento anturia. Anturin johdon kuntoa voi tarkastella yleismittarilla. Samalla kun mittaat ID johtoa, voit mitata lisäksi kampiakselin tunnistimet. Muista merkitä liittimet ennenkuin kytket niitä irti!
Kunnossa olevan ID anturin resistanssi on 1Ohm.
Kampiakselin anturin resistanssi pinnien 1 -2 väliltä = 520 Ohm (+/- 5%) ja pinnien 1-3 väliltä 100 Ohm.
ID antureita valmistaa ainakin Facet osanumerolla 9.0103 mikäli et halua ostaa sitä BMW:ltä erikseen.
Virranjakajat:
Tarkasta jakajan kannen ja pyörijän kontaktipinnat hapettumien varalta ja että ne ovat sileitä ja tasaisia. Halkeamat virranjakajassa jättävät yleensä mustan tai harmaan raidan halkeaman kohdalla. Vaihda viallinen kansi viipymättä. Bremin kansissa tulpanjohtojen sylinterijärjestys on merkitty liitännän viereen. Sylinterijärjestys moottorissa katsotaan koneen keulasta kohti konehuoneen takaosaa.
Puolat:
OEM Bosh 10kV puola on tosiaan tarkoitettu toimimaan juurikin em. olosuhteiden vallitessa. Sytytysjärjestelmässäsi tulet huomaamaan toiminnallisia häiriöitä varmasti jo kokonaisuus ei ole kunnossa. Orkkis puola on siis hyvin ronkeli käytettävien osien suhteen jos kaikki ei ole kunnossa tai käytät vääriä tulppia. Orkkis puolan hinta kulkee n. 65-100e hintaluokassa. M70 moottorissa vasemman ja oikean puoleinen puola eroaa toisistaan hieman, käytännön ero on kuitenkin vain kiinnityksessä.
Puolien kunnon tarkastaminen:
Puolat voidaan mitata ja arvioida niiden kuntoa yleismittarilla. Tämä ei kuitenkaan kerro kaikkea puolan kunnosta. Tarkasta puolan kunto myös visuaalisesti hiusmurtumien varalta. Puolien aiheuttamat käyntihäiriöt voivat ilmetä vasta niiden lämmetessä.
Puola on kulutusosa, joka ennemmin tai myöhemmin tulee tiensä päähän! Pahimmillaan viallinen puola voi aiheuttaa moottorinohjausyksikön tuhoutumisen!
Puolia löytyy kahta tyyppiä, joten mittaustulokset ovat hieman erilaiset:
2051118335
Napojen väliltä mitattuna 1 (-) ja 15 (+) = 0.5 Ohm
+ navan 15 ja puolan lähdön välillä = 6 kOhm
20510171101
Napojen väliltä mitattuna 1 (-) 15 (+) = 0.37 Ohm
+ navan 15 ja puolan lähdön välillä = 9 k Ohm
MSD 8207 puolat.
OEM kaverit lopettaa lukemisen nyt viimeistään tähän

Tässä toimiva ratkaisu, jos haluat lisää skaalaa tulppien valintaan. MSD mainostaa 40kV:n jännitettä, mutta tällä setupilla sinne tuskin koskaan päästään komeista sanoista huolimatta. M30 tulpanjohtosarjalla (malleissa missä kapea tulpan liitos), poistaa tämän härvelin hankinta tulppien sopivuusongelman ilman hattujen modifioimista. MSD puolien avulla voit käyttää suuremmalla vastusarvolla olevia tulppia. MSD puolat eivät kuitenkaan ole ihan plug and play. Asentaminen vaatii alkuperäisen puolan pidikkeen modifioinnin tai joudut tekemään adapterin. Lisäksi tarvitset uuden puolanjohdon liittimen, sillä orkkisliitin ei ole sen kanssa yhteensopiva. MSD:n valmistaman puolan liittimen resistanssi on 0 Ohm, mutta tässä tapauksessa sillä ei enää ole merkitystä.
Varaosahintoja:
Hinnathan voivat tietysti vaihdella kun aikaa kuluu.
Laakkosen oem-hinnat rahamiehille:
- sytytysjohtosarjat(molemmat puolet erikseen) 355 + 363 = 718€
- virranjakajan kannet 134 €/kpl
- pyörijät 34 €/kpl
- puolat 122 + 123 €/kpl
Tarvike-osat yms:
BERU Tuplanjohtosarja - Viite: 0300891176 / ZEF 1176 = n.450€ sisältäen molempien puoliskojen johdot antureineen päivineen.
Motonet Sytytysjohdot BMW 3,0/3,5 M30 = n.55€. M70:n haukatessa kaksi sarjaa =~110€
MSD 8207 Sytytyspuolia voi löytää tai tilata jenkkiautojen varaosiin erikoistuneista yrityksistä. Ulkomailta tilattaessa hinta pyörii 50$ tienoilla + rahti.
Comment