Announcement

Collapse
No announcement yet.

M70 HC 1400 tyhjäkäynnillä. Missä vika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raputurkki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 545
    • Suomi

    M70 HC 1400 tyhjäkäynnillä. Missä vika?

    Kyseessä siis M70 moottori jossa HC 1400 tyhjäkäynnillä, mutta HC putoaa normaaliksi n.2000 kierroksen jälkeen. Selvästi ei käy kaikilla pytyillä, tai palotapahtuma on huono tyhjäkäynnillä.

    Muut päästöarvot normaalit.

    Tässä lista uusista osista ja tarkastetuista asioista:

    -Ei imuvuotoja (tarkastettu perusteellisesti)
    -uudet originaali tulpanjohdot, virranjakajankannet, pyörijät, tulpat ja puolat
    -moottorinohjausyksiköt toimii
    -ei katteja (alkuperäinen cat-delete versio)
    -ei vikakoodeja
    -ilmamassamittaritkin toimii

    Itse epäilen syyksi joko vuotavaa suutinta/jotain suutinongelmaa, tai rikkoontunutta koneen vedenlämmönanturia, joka sotkee sytytyksen.

    Tuleeko kenellekään mieleen mistä muusta voisi olla kysymys? Ehdotuksia otetaan vastaan vika- ja tarkistuskohteista.
  • Hantte
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 350
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Raputurkki View Post
    Kyseessä siis M70 moottori jossa HC 1400 tyhjäkäynnillä, mutta HC putoaa normaaliksi n.2000 kierroksen jälkeen. Selvästi ei käy kaikilla pytyillä, tai palotapahtuma on huono tyhjäkäynnillä.

    Muut päästöarvot normaalit.

    Tässä lista uusista osista ja tarkastetuista asioista:

    -Ei imuvuotoja (tarkastettu perusteellisesti)
    -uudet originaali tulpanjohdot, virranjakajankannet, pyörijät, tulpat ja puolat
    -moottorinohjausyksiköt toimii
    -ei katteja (alkuperäinen cat-delete versio)
    -ei vikakoodeja
    -ilmamassamittaritkin toimii

    Itse epäilen syyksi joko vuotavaa suutinta/jotain suutinongelmaa, tai rikkoontunutta koneen vedenlämmönanturia, joka sotkee sytytyksen.

    Tuleeko kenellekään mieleen mistä muusta voisi olla kysymys? Ehdotuksia otetaan vastaan vika- ja tarkistuskohteista.
    Mulla oli kesällä vasemman puolen lambda-anturi rikki ja se väitti koneen käyvän laihalla, jolloin ECU tunki seosta rikkaammalle.
    Kovemmilla kierroksilla moottori toimi jotenkuten.
    Mutta onko sulla lambda-anturia?
    Hantte
    Z4 sDRIVE 35i, -09
    ex: E31, 850i, -91

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      #3
      Yksi puuttuva pytty ei nosta HC:tä 1400 pintaan. Veikkaisin siis jotain mikä vaikuttaa koko toiseen puoliskoon. Oletan että imuvuoto on tutkittu alipainemittarilla ja verrattu toiseen puoleen jos varma, että ei vuoda pahasti. Muuten kuulostaa tyypilliseltä alipainevialta.

      Suuttimien tilalle käy esim. M50B25 vihreet suuttimet bolt-on. Omaani laitoin kun epäilin, että vuotaa. Vika oli bensapumpuissa, jotka vuotivat tankin sisälle ja lopulta lähti käyntiin kuudella satunnaisesti yms. nykimistä. Vikakohteitahan sulla ei bensahommien jälkeen kuin imuilman ja moottorinohjauksen lämpöanturit + kampiakselin asennontunnistin. Asennontunnistin voi olla lopun edellä ja välillä jättää syttyä välistä. Helpoin varmaan tarkistaa pudottamalla toinen puoli pois pelistä ja todeta koneen käynti molemmin puolin erikseen.
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • Hantte
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 350
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Raputurkki View Post
        Kyseessä siis M70 moottori jossa HC 1400 tyhjäkäynnillä, mutta HC putoaa normaaliksi n.2000 kierroksen jälkeen. Selvästi ei käy kaikilla pytyillä, tai palotapahtuma on huono tyhjäkäynnillä..
        Kumpi puoli oireilee? Vaiko molemmat yhtä tasaisesti?
        Vai onko sulla pakoputkistot yhdistetty toisiinsa, jolloin ei tiedä, kummalla puolella on vikaa?

        Normaalistihan lohkot toimivat täysin toisistaan riippumattomina moottoreina, joilla on yhteistä vain kampiakseli, kaasupoljin ja polttoaineen paluuputki tankille.
        Mutta jos pakoputkistot on vedetty yhteen jossain välissä, niin piippujen päistä tuleekin sitten kimppasavua, josta ei saa selkoa.
        Hantte
        Z4 sDRIVE 35i, -09
        ex: E31, 850i, -91

        Comment

        • jaskap
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 528
          • Finland Rovaniemi

          #5
          siittimet

          Kuuntele suuttimet stetoskoopilla,jotta kaikki naksuttavat samalla tavalla.
          e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
          e32 750 iA -88 DoubleSex.
          Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

          Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
          e32 735 1/18
          e34 M5 1/18
          e24 635 Csi 1/18
          e9 3.0 CSi 1/18
          e31 850 Csi

          Comment

          • Venom
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2002
            • 623
            • Vantaa

            #6
            Minulla oli s38:ssa juuri samanlaista ongelmaa ja syyksi paljastui väljät pakovenojen ohjurit.. Kansirempan jälkeen arvot tuli kuntoon.. Toivottavasti ei sama vika siellä..

            Comment

            • Raputurkki
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 545
              • Suomi

              #7
              Originally posted by Hantte View Post
              Kumpi puoli oireilee? Vaiko molemmat yhtä tasaisesti?
              Vai onko sulla pakoputkistot yhdistetty toisiinsa, jolloin ei tiedä, kummalla puolella on vikaa?

              Normaalistihan lohkot toimivat täysin toisistaan riippumattomina moottoreina, joilla on yhteistä vain kampiakseli, kaasupoljin ja polttoaineen paluuputki tankille.
              Mutta jos pakoputkistot on vedetty yhteen jossain välissä, niin piippujen päistä tuleekin sitten kimppasavua, josta ei saa selkoa.
              Putkia ei ole vedetty yhteen. Oon yrittäny nyt puhdistella suuttimia ja laitella niihin uusia o-renkaita, ym. Saa nähdä miten toi toimii kun suutinhomma on tehty. Ilmottelen täällä mahdollisista edistysaskelista tai vitutuksen jatkumisesta.

              Comment

              • Hantte
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 350
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Raputurkki View Post
                Putkia ei ole vedetty yhteen. Oon yrittäny nyt puhdistella suuttimia ja laitella niihin uusia o-renkaita, ym. Saa nähdä miten toi toimii kun suutinhomma on tehty. Ilmottelen täällä mahdollisista edistysaskelista tai vitutuksen jatkumisesta.
                Tuli pässi ajatus mieleen, jos ongelma on molemmilla puolilla sama. Mitä polttoainetta sulla on tankissa?

                Jos vika on sama molemmilla moottoripuoliskoilla, niin sen aiheuttajan pitää olla jokin niistä harvoista yhteisistä nimittäjistä, joita ei kampiakseli, sen asentotunnistimen, kaasupolkimen (+ELM), polttoainetankin ja olttoaineen paluuletkun lisäksi ole kovinkaan montaa. Itse alkaisin tällöin miettimään näitä yhteisiä osia.
                Hantte
                Z4 sDRIVE 35i, -09
                ex: E31, 850i, -91

                Comment

                • Raputurkki
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 545
                  • Suomi

                  #9
                  Originally posted by Hantte View Post
                  Tuli pässi ajatus mieleen, jos ongelma on molemmilla puolilla sama. Mitä polttoainetta sulla on tankissa?

                  Jos vika on sama molemmilla moottoripuoliskoilla, niin sen aiheuttajan pitää olla jokin niistä harvoista yhteisistä nimittäjistä, joita ei kampiakseli, sen asentotunnistimen, kaasupolkimen (+ELM), polttoainetankin ja olttoaineen paluuletkun lisäksi ole kovinkaan montaa. Itse alkaisin tällöin miettimään näitä yhteisiä osia.
                  Ajan 98 bensalla aina. Kampiakselin asentotunnistimen tarkistus on varmaan edessä, jos toi ei suuttimien puhdistuksella ja uusien o-renkaiden laitolla selviä. Aattelin myös tsekkailla ton vedenlämmönanturin vielä.

                  Comment

                  • Hantte
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2011
                    • 350
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Raputurkki View Post
                    Ajan 98 bensalla aina. Kampiakselin asentotunnistimen tarkistus on varmaan edessä, jos toi ei suuttimien puhdistuksella ja uusien o-renkaiden laitolla selviä. Aattelin myös tsekkailla ton vedenlämmönanturin vielä.
                    Uteliaana edelleenkin odotan vastausta, että onko vika tasaisesti molemmissa moottoripuoliskoissa?
                    Hantte
                    Z4 sDRIVE 35i, -09
                    ex: E31, 850i, -91

                    Comment

                    • Raputurkki
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 545
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by Hantte View Post
                      Uteliaana edelleenkin odotan vastausta, että onko vika tasaisesti molemmissa moottoripuoliskoissa?
                      tutkin hommaa vielä. Suuttimet on nyt putsattu ja uudet o-renkaat ym. rojut lykätty niihin. Homma etenee hitaasti kun on muitakin hommia.

                      Comment

                      • Raputurkki
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 545
                        • Suomi

                        #12
                        Homma edennyt vähän, mutta tulokset on heikkoja. Suutinten puhdistus ei tuottanut mitään hyötyä. Samalla tuli vaihdettua moottorinvedenlämmönanturi, joka ei myöskään tehnyt mitään. Sitten testailin eri moottorinohjausbokseilla, ei vaikutusta. Lopuksi vaihdoin EML-boksin toiseen, mutta vieläkin HC oli tyhjäkäynnillä n. 1400 paikkeilla. Yli 2000 kierroksen mennessä HC painuu ihan hyväksytääviin lukemiin ja päästöt on täysin normaalit.

                        En oikein millään saa selville, johtuuko vika vaan toisesta moottorin puolesta vai molemmista? Ilmamassamittarien irrotuksella ei mun mielestä oikeastaan ole erilaista vaikutusta. Molempien irrotus vuorollaan aiheuttaa käyntiin notkahduksen.

                        Ajattelin silti kokeilla eli IMM:lla, kun noita nyt löytyy hyllystä kotoa.

                        Tilannne on siis tällä hetkellä tällänen:

                        -ei imuvuotoja
                        -vedenlämpöanturit toimii
                        -EML boksilla tai ECU boksien vaihdolla ei vaikutusta ongelmaan
                        -suuttimien puhdistus ei vaikuta
                        -tulpat ja sytytyksen osat on uusia

                        Voiko toi enää johtua siitä, että puristuspaineet jossain sylintereissä on perseellään? Miksi päästöt normalisoituu kuitenkin kierroksia lisätessä? Mä en enää tajua.

                        Comment

                        • algernon
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 288
                          • Turku, Suami

                          #13
                          Löytyikö tähän vastausta?
                          M
                          850i -91 (EG11)
                          Z3 2.8 -98 (CH31)

                          325 -08 (VE31)

                          Comment

                          • bigmasa
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2006
                            • 130
                            • Espoo

                            #14
                            Mulla oli myös päästöjen kanssa ongelmia M70 kanssa, sekä muita käyntihäikkiä, mutta oikeanlaisten tulppien myötä (1 kOhm esim. NGK BKR6EK) myös se puoli tuli kohdilleen

                            Comment

                            • Raputurkki
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 545
                              • Suomi

                              #15
                              Joo. Mulla on tossa kyllä ihan oikeet tulpat ngk zfr5f:t. En oo jaksanu ton kanssa nyt roplailla ku menis niin paljon aikaa. Saa nyt olla seisonnassa ja jos joskus löytyy motivaatiota, ni hoitelen ehkä kuntoon.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎