Announcement

Collapse
No announcement yet.

M70 HC 1400 tyhjäkäynnillä. Missä vika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raputurkki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 545
    • Suomi

    #16
    Pitkästä aikaa jaksoin yrittää selvitellä ton HC-ongelman ratkaisua. Mittailin pakosarjojen lämpöjä ja irrottelin yks kerrallaan tulppienjohtoja selvittääkseni, mitkä sylinterit ei sytytä joutokäynnillä. Lisäksi irrottelin taas kerran ilmamassamittarien johdot ja seurailin muutoksia koneen käynnissä.

    Tulokset:

    -Tulppia irrottelemalla yks kerrallaan en huomannu lähes minkäänlaista muutosta tyhjäkäynnissä missään vaiheessa. Ei kai toi M70-kone juuri huomattavasti reagoi jos yks pytty on pois pelistä?

    -Pakosarjoista en saanut tyhjäkäynnillä lähes mitään lämpötilaeroja infrapunamittarilla. Noin 5 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen suurin piirtein 230 astetta joka puolella. Eli turhalta tuntui toikin homma.

    -Kuskinpuoleisen massamittarin johdon irrotamalla koneen käynti notkahti selvästi ja meinasi sammua. Pelkääjänpuolen massamittarin johdon irrotus ei aiheuttanut lähes minkäänlaista reaktiota koneessa, ehkä ihan pieni notkahdus käynnissä oli havaittavissa.

    Mitähän tosta nyt vois taas päätellä? Onko vika kuitenkin loppujen lopuksi jomman kumman puolen ilmamassamittarissa? Joku syyhän tohon ilmamassamittarin johdon irrotuksen erilaisiin reaktioihin pitää olla.

    Ehdotuksia?

    Comment

    • rikuh1
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2009
      • 503
      • Hämeenlinna

      #17
      Onko tästä päästy inpalla tms lukemaan livedataa? Näkisi molempien puoliskojen näyttämämiä arvoja, ilmamäärää, suihkutusaikaa ym. Näitä pari m70 koneista 850i ehjänneenä ilmamäärämittareissa tuppaa olemaan heittoja jo välillä melkoisestikkin tai sitten on täysin mykkiäkin tullut eteen. Yleisimpiä kuitenkin ne mittarit mitkä huijaa ecua liian isolla ilmamääräarvolla, jolloin työntää seoksen rikkaalle.
      E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
      Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
      RikunAutofix.fi

      Comment

      • JTMD
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 834
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by Raputurkki View Post
        Joo. Mulla on tossa kyllä ihan oikeet tulpat ngk zfr5f:t. En oo jaksanu ton kanssa nyt roplailla ku menis niin paljon aikaa. Saa nyt olla seisonnassa ja jos joskus löytyy motivaatiota, ni hoitelen ehkä kuntoon.
        Jos sinulla on vieläkin kiinni nämä ZFR5F tulpat niin ovat vastusarvoltaan 5,5kOhm. Näinollen tosiaan täysin väärät M70 orkkis sytytykselle jonka sytytystulppien vastusarvo tulisi olla 1kOhm. NGK BKR6EK Tilalle niin ei lopu puolilta puhti tuottaa riittävää kipinää edellyttäen tietysti että sinulla on vakio sytytys!

        Tosiaan M70 ei hirveästi reagoi jos yksi sylkkä ei sytytä, joten kehoitan noiden tulppien vaihdon jälkeen vielä mittaamaan että johdot on kunnossa.
        Last edited by JTMD; 02-08-2016, 22:26.
        -10 e93 325i
        -04 e46 320i
        -92 e31 850i 6speed
        -92 e30 325 cab
        -93 e36 M3
        -91 e36 325

        Comment

        • Raputurkki
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 545
          • Suomi

          #19
          Käsittämätöntä, jos NGK:n ZFR5F on loppujen lopuksi väärä tulppa. Tota suositellaan tulpaksi hyvinkin monessa lähteessä netissä. Esim. NGK:n sivuilta löytyy niiden oma suositus käyttää tota ZFR5F tulppaa m70 koneessa. Mulla on ollu noi tulpat jo muutaman kierroksen, eikä ainakaan aikasemmin oo ollu mitään ongelmia päästöjen kanssa, mutta kai se on uskottava jos kerran asia on näin. Livedataa ei muuten ole ikinä luettu tosta autosta, tohon aikasempaan kysymykseen vastauksena.
          Last edited by Raputurkki; 03-08-2016, 00:12.

          Comment

          • JTMD
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 834
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by Raputurkki View Post
            Käsittämätöntä, jos NGK:n ZFR5F on loppujen lopuksi väärä tulppa. Tota suositellaan tulpaksi hyvinkin monessa lähteessä netissä. Esim. NGK:n sivuilta löytyy niiden oma suositus käyttää tota ZFR5F tulppaa m70 koneessa. Mulla on ollu noi tulpat jo muutaman kierroksen, eikä ainakaan aikasemmin oo ollu mitään ongelmia päästöjen kanssa, mutta kai se on uskottava jos kerran asia on näin. Livedataa ei muuten ole ikinä luettu tosta autosta, tohon aikasempaan kysymykseen vastauksena.
            Jep, on kyllä omituista että edes suosittelevat kyseistä tulppaa tähän. Muistaakseni M30 syö näitä tulppia, mutta ei M70. M70 kokoonpanossa on 10kV:n puolat ja resistanssi tulee olla järjestelmässä 10kOhm. Nyt jos laittaa 5R tulpat, on vastus jo 14,5kOhm ja kipinä tulpalla on selvästi heikompi. Auttaa kummasti polttoaineen kulutukseen kun laittaa BKR:t.

            Autosta saa livedataa INPALLA ja paljon muutakin mitä muut testerit ei kerro. Tarvitset läppärin missä on Sarjaportti (USB muuntimet ei kuulemma toimi) ja auton ja koneen väliin ADS muuntimen jotta homma onnistuu.

            Toinen homma käyntivaikeuksiin on tarkastaa koneen lämpötila-anturit. Tästä osat 8, 7, 5. 3 napainen sensori antaa lämpötilatiedon vain ECU:ille, yksi EML boksille ja yksi mittaristolle. Itse vaihdoin aikanaan kaikki kun oli imusarjat levällään autosta. Sanoitkin jo että yksi antureista on jo vaihdettu, mutta EML ja ECU:t tarvitsevat saman tiedon mutta tosiaan eri antureista.

            Vaikka sanoitkin että imuvuotoja ei ole, niin olethan kasannut imusarjojen tiivisteet käyttämällä tiivistesilikonia tai liimaa molemmin puolin? Se on aikalailla välttämätöntä kun ikää tiivisteille kertyy.
            Last edited by JTMD; 03-08-2016, 10:56.
            -10 e93 325i
            -04 e46 320i
            -92 e31 850i 6speed
            -92 e30 325 cab
            -93 e36 M3
            -91 e36 325

            Comment

            • Raputurkki
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 545
              • Suomi

              #21
              Originally posted by JTMD View Post
              Jep, on kyllä omituista että edes suosittelevat kyseistä tulppaa tähän. Muistaakseni M30 syö näitä tulppia, mutta ei M70. M70 kokoonpanossa on 10kV:n puolat ja resistanssi tulee olla järjestelmässä 10kOhm. Nyt jos laittaa 5R tulpat, on vastus jo 14,5kOhm ja kipinä tulpalla on selvästi heikompi. Auttaa kummasti polttoaineen kulutukseen kun laittaa BKR:t.

              Autosta saa livedataa INPALLA ja paljon muutakin mitä muut testerit ei kerro. Tarvitset läppärin missä on Sarjaportti (USB muuntimet ei kuulemma toimi) ja auton ja koneen väliin ADS muuntimen jotta homma onnistuu.

              Toinen homma käyntivaikeuksiin on tarkastaa koneen lämpötila-anturit. Tästä osat 8, 7, 5. 3 napainen sensori antaa lämpötilatiedon vain ECU:ille, yksi EML boksille ja yksi mittaristolle. Itse vaihdoin aikanaan kaikki kun oli imusarjat levällään autosta. Sanoitkin jo että yksi antureista on jo vaihdettu, mutta EML ja ECU:t tarvitsevat saman tiedon mutta tosiaan eri antureista.

              Vaikka sanoitkin että imuvuotoja ei ole, niin olethan kasannut imusarjojen tiivisteet käyttämällä tiivistesilikonia tai liimaa molemmin puolin? Se on aikalailla välttämätöntä kun ikää tiivisteille kertyy.
              Kiitoksia avusta jo tässä vaiheessa! Joo imusarjoissa on tiivisteliimaa. Lämpötila-anturit on vaihdettu kaikki lähivuosina. Mulla on läppäri ja INPA, sekä ADS-liitin, mutta jostain syystä se ei oikein oo saanu kunnolla yhteyttä tohon autoon. Eikä tosiaan oo USB-muuntimen kautta. Veikkaan, että mulla on asetuksissa tossa ohjelmassa joku viturallaan. Joka tapauksessa tilailin nyt bkr6ek-tulpat ja laitan ne kiinni. Täytyy kattoa, miten auto reagoi niihin. Ilmamassamittarien tila mua vielä arveluttaa, pitää varmaan vaihdella niiden puolia ja katella mitä käynnille tapahtuu.

              Comment

              • algernon
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2006
                • 287
                • Turku, Suami

                #22
                Jos ongelma on ettei saa DME:n yhteyttä mutta muuten muut purkit vastaavat niin alkusarjojen DME't tarvitsevat muutetun config filen toimiakseen.

                Pitäisi löytyä searchilla täältä jostakin tai sitten voin kaivaa esiin jos ei onnaa.

                Jos mikään purkki ei vastaa niin sitten debuggaisin sitä läppäriä kuntoon.
                M
                850i -91 (EG11)
                Z3 2.8 -98 (CH31)

                325 -08 (VE31)

                Comment

                • jaskap
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 485
                  • Finland Rovaniemi

                  #23
                  Näillä pääsee

                  Näillä ohjeilla pääsee varhaisiin m70 kiukaisiin kiinni.

                  Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                  http://www.e31-klub.pl/m70_non_ews_e31klubpl.rar
                  e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                  e32 750 iA -88 DoubleSex.
                  Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                  Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                  e32 735 1/18
                  e34 M5 1/18
                  e24 635 Csi 1/18
                  e9 3.0 CSi 1/18
                  e31 850 Csi

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎