Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wokke lastu + 3,91 perä ->vertailupohjaa + video

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hantte
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 350
    • Helsinki

Originally posted by Laku View Post
    MouTine: Eniten sinun kannallasi tällä keskustelulla.

mikae34: Kuka tämä mysteerikaveri on, jolla tuo kiihtyvyys on niin paljon parempi? En oikein usko, että Wokken lastu aiheuttaa tuota kulutusta. Se selvinnee omassani aikanaan, kun joskus saan laitettua auton ajoon ja "lastun" paikalleen.

Hantte: Ymmärrän keskustelun kulutuksesta jossain määrin käyttöautossa kuten sinulla, mutta muutoin harrasteautoissa, joilla yleensä ajetaan alle 5000km vuodessa, se on aika merkityksetön. 500€ harrasteautossa on aika pieni raha kuitenkin.

Lisäksi: MID-kulutuksista on aina turha puhua, pitäisi aina seurata vain todellista laskettua kulutusta.
    Kun ostin Kasin, niin lopetin kulutuksen mittaamisen yksiköllä l/100km ja aloin puhua 90 l/tankillinen (vielä jää litra, ettei kuivu).

Mulla on tullut vuonna 2017 noin 13 000 km tauluun, ja jos kulutus olisi 5 litraa satkulle enemmän, niin aika pitkä pennihän (noin 1000€) siihen olisi mennyt.

Kyllä mun MID näyttää keskikulutuksen ihan tarkkaan ainakin pitkässä ajossa. Niin monta kertaa sen olen tarkastanut. Lyhyitä ajoja varten pitäisi asentaa erillinen mittauslaitteisto, joten ne ovat todentamatta. Mutta jos ajaa tankillisen ja MIDin kulutus vastaa trippi- ja bensamittarin tulosta, niin väitän MIDin olevan tarkka lyhyessäkin otannassa.
    Ajot ovat olleet tasaista maantietä tai revittelyä ratapäivillä.
    Esim. Pärnussa radalla meni 35,5 l/100km MIDin mukaan ja siihen siirtymä Tallinnasta Pärnuun, niin päivän päätteeksi oli MID desilitran tarkkuudella sama kuin trippi- ja bensamittari.
    Hantte
    Z4 sDRIVE 35i, -09
    ex: E31, 850i, -91

Comment

• Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17529
      • Turku

Omat autot tankkaus.com:ssa, joten kulutusseuranta on faktaa . En seuraa sitä kulutuksen takia, vaan että auto on kunnossa, jos tulee yhtäkkiä muutoksia.
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998

Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

Comment

• Hantte
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 350
        • Helsinki

Originally posted by Laku View Post
        Omat autot tankkaus.com:ssa, joten kulutusseuranta on faktaa . En seuraa sitä kulutuksen takia, vaan että auto on kunnossa, jos tulee yhtäkkiä muutoksia.
        Tottakai seuraan kulutusta juuri tuolla tasolla ilman tuota sivustoa. Jos tankki tyhjenee parissa sadassa kilsassa, niin on menty:
        a. liian lujaa
        b. lujaa radalla
        c. jossain on vuoto
        d. paha vika jossain

Joo, Saksassa mitattua: Noin 30 km 205 km/h keskinopeudella ja kulutus oli 13,5 l/100km/h.
        Kun keskinopeus nousi yli 230 km/h (alle 10 km otos), niin kulutus oli liki 30l/100km. Ja Pänun ratapäivillä jotain 35 l/100km, muistaakseni.

Mutta fakta: nämä bensakrematoriot polttavat kaiken, mitä niihin tungetaan. Turha pillittää isoa kulutusta, mutta vertailu kannattaa, ettei polta liikaa (jos se on mahdollista).
        Hantte
        Z4 sDRIVE 35i, -09

Comment

• mikae34
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 4992
          • Forssa

Tuli mielenkiinnosta hieman katseltua tuolta youtubesta noita porukan tekemiä kiihdytysvideoita kun ajattelin että olisi kiva vähän verrata numeroiden valossa tuon oman katiskan kiihtyvyyttä tuollaiseen vakioon, jossa 3,15 perä. Kaksi videota katselin useamman kerran ja mittasin niistä oikein sekkarilla kiihtyvyydet 0-100km/h. Näitä sitten vertasin omaan tekemääni videoon, joka tässäkin ketjussa on linkitettynä. Nyt pitää sanoa että olen kyllä melkoisen hämmästynyt koska tuosta omastani sain mitattua ajaksi 6,8s ja noista vakioista, joissa siis se 3,15 perä sain ajaksi kutakuinkin puoli sekuntia vähemmän, eli 6,3s ! Miten voi olla mahdollista kun tehdaskin ilmoittaa 7,4s ??

tässä vielä linkit noihin toisiin videoihin joihin vertasin. Ainakin toisessa sanotaan että auto on stock ja samalla tavalla tuo toisenkin linkin auto kulkee.

Auto on liikkumaväline.

Comment

• Hantte
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2011
            • 350
            • Helsinki

Originally posted by mikae34 View Post
            Tuli mielenkiinnosta hieman katseltua tuolta youtubesta noita porukan tekemiä kiihdytysvideoita kun ajattelin että olisi kiva vähän verrata numeroiden valossa tuon oman katiskan kiihtyvyyttä tuollaiseen vakioon, jossa 3,15 perä. Kaksi videota katselin useamman kerran ja mittasin niistä oikein sekkarilla kiihtyvyydet 0-100km/h. Näitä sitten vertasin omaan tekemääni videoon, joka tässäkin ketjussa on linkitettynä. Nyt pitää sanoa että olen kyllä melkoisen hämmästynyt koska tuosta omastani sain mitattua ajaksi 6,8s ja noista vakioista, joissa siis se 3,15 perä sain ajaksi kutakuinkin puoli sekuntia vähemmän, eli 6,3s ! Miten voi olla mahdollista kun tehdaskin ilmoittaa 7,4s ??

tässä vielä linkit noihin toisiin videoihin joihin vertasin. Ainakin toisessa sanotaan että auto on stock ja samalla tavalla tuo toisenkin linkin auto kulkee.

https://youtu.be/CT3DyuQ1BZM
            Otitko mittarivirheen huomioon? 5 - 10 km/h :think
            Hantte
            Z4 sDRIVE 35i, -09

Comment

• mikae34
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 4992
              • Forssa

Originally posted by Hantte View Post
              Otitko mittarivirheen huomioon? 5 - 10 km/h :think
              Mahdoton niin tarkasti mitata käsikellolla mutta kuitenkin kaikissa mittauksissa sama tilanne niin pitäisi olla suoraan verrannollinen keskenään. Molemmissa näissä viimeisissä videoissa samaan tulokseen pääsin. Aivan selkeästi saan paremman kiihtyvyyden mitattua noille vakioille kuin omalleni.
              Auto on liikkumaväline.

Comment

• Hantte
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 350
                • Helsinki

Mahdoton niin tarkasti mitata käsikellolla mutta kuitenkin kaikissa mittauksissa sama tilanne niin pitäisi olla suoraan verrannollinen keskenään. Molemmissa näissä viimeisissä videoissa samaan tulokseen pääsin. Aivan selkeästi saan paremman kiihtyvyyden mitattua noille vakioille kuin omalleni.
                Tarttis siis päästä kellon äärelle, vaikka varttimailille. Mutta taitaa mennä ensi kesälle? Mulla on jo talvirenkaat alla.
                Hantte
                Z4 sDRIVE 35i, -09

Comment

• mikae34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 4992
                  • Forssa

Tarttis siis päästä kellon äärelle, vaikka varttimailille. Mutta taitaa mennä ensi kesälle? Mulla on jo talvirenkaat alla.

Siinä on jo kolmas auto 3,15 perällä mikä kiihtyy sataan melko tarkalleen 6,3 sekunnissa. Kyllä tää homma alkaa olla taputeltu. Laajalle väännölle soveltuu pitkä perä.

Lyhyt perä on enemmän 520 juttuja.
                  Auto on liikkumaväline.

Comment

• Hantte
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2011
                    • 350
                    • Helsinki

https://youtu.be/ZYw2tarVbgc

Siinä on jo kolmas auto 3,15 perällä mikä kiihtyy sataan melko tarkalleen 6,3 sekunnissa. Kyllä tää homma alkaa olla taputeltu. Laajalle väännölle soveltuu pitkä perä.

Lyhyt perä on enemmän 520 juttuja.
                    Eli vemppaat ne japsivälitykset siihen lukkoperään? Jollet löydä pidempää välitystä.

Radallahan noi on helposti testattu. Osaava kuski ajaa Alastarolla alle 1:45 aikoja vakioperällä ja -autolla (siis 850i). Jos välitysten vaihtaminen ja lastuttaminen pienentää aikaa, niin se kannattaa.
                    (Semisliksit sallittu)
                    Hantte
                    Z4 sDRIVE 35i, -09

Comment

• mikae34
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 4992
                      • Forssa

Eli vemppaat ne japsivälitykset siihen lukkoperään? Jollet löydä pidempää välitystä.

Radallahan noi on helposti testattu. Osaava kuski ajaa Alastarolla alle 1:45 aikoja vakioperällä ja -autolla (siis 850i). Jos välitysten vaihtaminen ja lastuttaminen pienentää aikaa, niin se kannattaa.
                      (Semisliksit sallittu)
                      Se japsiperäkin on 3,64 kuten japanin versioissa aina joten eipä se paljon kummempi ole. Kyllä se 3,15 sitten pitäisi löytää jostain. Rataerot ei kiinnosta kun en koskaan radalla aja. Ainoa mikä kiinnostaa on tuo käytännön kiihtyvyys ja bensankulutus.
                      Auto on liikkumaväline.

Comment

• mikae34
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 4992
                        • Forssa

Tähän asiaan vielä sen verran että kyllä tuossa minun autossa on jotain pielessä koska löysin youtubesta kaksi videota autoista joissa on se 3,91 perä ja mittasin niille noin sekunnin parempia kiihtyvyyksiä kuin omalleni. Meni jopa joissain mittauksissa alle kuuden sekunnin nollasta sataan!
                        Nyt pitäisi siis saada selville mikä piru siinä autossa on vialla ja korjata se. Sitten vasta pääsisi kokemaan todellisen tilanteen.
                        Auto on liikkumaväline.

Comment

• mikae34
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 4992
                          • Forssa

Tässä vakio auto ilman lastuja 3,91 perällä

Auto on liikkumaväline.

Comment

• Hantte
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2011
                            • 350
                            • Helsinki

Tähän asiaan vielä sen verran että kyllä tuossa minun autossa on jotain pielessä koska löysin youtubesta kaksi videota autoista joissa on se 3,91 perä ja mittasin niille noin sekunnin parempia kiihtyvyyksiä kuin omalleni. Meni jopa joissain mittauksissa alle kuuden sekunnin nollasta sataan!
                            Nyt pitäisi siis saada selville mikä piru siinä autossa on vialla ja korjata se. Sitten vasta pääsisi kokemaan todellisen tilanteen.
                            Miksi mulla on tunne, että sun auto oli "äkäisemp" kuin mun, kun lähdettiin pienistä nopeuksista. Vai oliko se vain tunne?
                            Mitään ei kellotettu, mutta olisi ehkä pitänyt, vaikkakin keli oli märkä. Varttimaili tai 0-100 km/h ei olisi onnistunut pidon puutteen takia, mutta esim. 30 - 100+ onnistui ilman sutimisia.

Jos epäilet vikaa, niin katso tulpat (sillä omalla tulppa-avaimella helpointa), että onko kaikki pytyt kotona ja mukana. Ja tietenkin tulppien ollessa irralla mittaat puristuspaineet jne.

Ja tietenkin vaihdat vanhat lastut takaisin ja ajat vertailuajot niillä.

Ja lopuksi pulttaat remmiahtimen kiinni ja otat sen +20% laillisesti irti. :think
                            Hantte
                            Z4 sDRIVE 35i, -09

Comment

• mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 4992
                              • Forssa

Kyllä siinä jotain häikkää on. Nyt kun olen nähnyt nuo videot vastaavista autoista (ilman lastua vieläpä) ja lisäksi kuullut kokemuksia isoilta pojilta niin minulla jää sekuntti uupumaan 0-100km/h ja noin 2s 0-150km/h. Tämä itse asiassa selittää varmaankin osaltaan myös sitä suurta kulutusta joka minulla nyt on.

Sytkäremontti tehtiin viime kesänä ja siellä pitäisi olla kaikki kunnossa. Vanhoja lastujakin olen testannut huonolla lopputuloksella. Vika on siis jossain muualla. Ensimmäisenä tulisi mieleen maffit ja katit.
                              Last edited by mikae34; 04-11-2017, 11:52.
                              Auto on liikkumaväline.

Comment

• Hantte
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2011
                                • 350
                                • Helsinki

Kyllä siinä jotain häikkää on. Nyt kun olen nähnyt nuo videot vastaavista autoista (ilman lastua vieläpä) ja lisäksi kuullut kokemuksia isoilta pojilta niin minulla jää sekuntti uupumaan 0-100km/h ja noin 2s 0-150km/h. Tämä itse asiassa selittää myös sitä suurta kulutusta joka minulla nyt on.

Sytkäremontti tehtiin viime kesänä ja siellä pitäisi olla kaikki kunnossa. Vanhoja lastujakin olen testannut huonolla lopputuloksella. Vika on siis jossain muualla. Ensimmäisenä tulisi mieleen maffit ja katit.
                                Spekulaation paikka.
                                - Jos Maffit on sökönä, niin mihin ilmamäärämittauksen virhe vaikuttaa?
                                - Jos katit on sökönä, niin sillä ei pitäisi olla sun autossa mitään merkitystä, koska lambda-anturi mittaa ENNEN katalysaattoreita.
                                - Mutta ovatko lamda-anturit kunnossa? Mulla hajosi toinen ja se väitti, että kone käy laihalla => yli 30 l/100 km Italiasta Sveitsiin ja räki putkessa ihan karmeesti, jota sun auto ei (vielä) tee. Miten testata lambda-anturi ilman Bemarin omaa testisoftaa? Sveitsin Bemarilla jätkät luetteli vastusarvoja ohmeissa, mutta en (sorry, googlaa "lambda resistance" rms.) muista lukuja, kun mittasivat antureita softalla.
                                Mutta anturinvaihdolla homma meni ojennukseen.

Kehupalloysymys: kuinka monessa autossa 26-vuotiaat, neljännesmiljoonaa kilsaa ajetut katalysaattorit toimivat?
                                Hantte
                                Z4 sDRIVE 35i, -09

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍