Announcement

Collapse
No announcement yet.

840 vai 850?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1852
    • Lappeenranta, Finland

    840 vai 850?

    Tuossa saattaa keväällä olla (ehkä) elämäni tilaisuus. Tätä jo viime syksynä vähän alustettiin ja meikäläisen E36 avo saattaisi mennä vaihdossa sopivan rahanipun kanssa ja vaihdokkina tulisi 850, vuosimalli taisi olla -91. Ei ole missään erityisesti myynnissä tämä yksilö, työympyröiden kautta syntynyt kontakti. Tuohon jos päätyy, niin lienee tämän harrasteen ääripiste. Pidemmälle ei näillä resursseilla päästä.

    Sitä vaan tuumiskelin, että onko 840 ja 850 välillä ylläpidollisesti olennaista eroa rahallisesti ja operoinnin hankaluuden kanssa? V12 tietysti täyttää konehuoneen ääriään myöden ja melko täynnä lienee kasinkin pannuhuone.

    Niin, että jos pääsee valitsemaan, niin kumpi, 840 vai 850? Tässä tapauksessa nyt ei ole tarjollakaan kuin tuo 850. Kannattaako edes harkita etsiä jostain 840?

    Miten noihin saa kuluvia osia?
    Kaikki tietysti maksaa vähintään neljä kertaa sen, mikä näiden tavallisempien kanssa...

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    Ei sitä 12-mukista tarvitse pelätä, varsinkaan jos tulee harrasteeksi. Imusarjan tiivisteet on vähän tavallista arvokkaammat, mutta ei kait niitäkään nyt joka vuosi vaihdella. Konehuoneessa toki tarvitaan synnyttäjän kädet.
    ÄKkiseltään v-mäisenä tulee mieleen öljypohjan ylempi tiiviste, työläs vaihtaa, mutta jos se falskaa niin samalla tarkistaa öljypumpun. Tiivisteiden öljyvuodot ja erilaiset imuvuodot on ihan normaaleja ikääntyessään, mutta missäpä kohta 30-vuotiaassa bemarissa niitä ongelmia ei olisi.

    Tuo M70 on siitä otollinen, että on ihan perinteisillä jakajilla (M20B25 kannet ja pyörijät), ei mitään vanoshärveleitä tai muutakaan ylimääräistä hilavitkutinta, eli jos vain siitä on jotenkin pidetty huolta niin kelpo moottori.

    Ebay auttaa osien kanssa.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • rikuh1
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2009
      • 520
      • Hämeenlinna

      #3
      Päädyit kunpaan tahansa, molemmissa omat ongelmansa tekniikan parissa. Parin m70 850i kanssa toimineena on niissä esim uudempaan M73 verrattuna muutama ns heikko kohta, minkä kanssa kyllä pärjää kunhan ymmärtää.

      Ilmamäärämittarit, aika tavallista että näistä yleensä toinen vanhemmiten näyttää liikaa tai liianvähän, täysin mykkiäkin tullut vastaan. Mittarihan on sama kuin Non-vanos M50b20, tämä ei tosin tarkoita että ne olis jotenkin halvat, oe osa maksoi kun viimeksi selvitin, 1200€ kpl. Näitä löytyi tosin sitten myös boschilta joku pieni erä joskus johonkin ~450€ Kpl hintaan.

      Tulpanjohtosarjat myös vanhemmiten ongelma, kun M70 moottorissa nokan asentotieto otetaan sytytysjohdosta, jos esim se kyseinen johto on poikki, koko toinen puolisko sammuu. Sama koskee myös ilmamäärämittaria, puolaa, eli tuo konetyyppi vetää moottorin vikatilaan jos joku komponentti ei toimi oikein.

      Kampiakselin tunnistimia, polttoainepumppuja on kahdet.

      Eli vikapaikkoja riittää jos probleemaa tulee, lisäksi testerit ovat yleisesti näidenkanssa aika hukassa, ja vaikka ne toimisivatkin niin silti toiminta on kyllä melkoisen hidasta.

      Se mikä E31 850 konehuoneessa miellyttää, on se että se auto on tehty sen koneen ympärille, siihen on vaivattomampi vaihtaa sytytystulpat kuin e38 kopassa olevaan M73 moottoriseen.

      Hieno auto tälläinen on, hommaan vaan kannattaa asennoitua että rahaa saa menemään eritavalla kuin esim vastaavan ikäiseen 3-sarjaan, riippuen aina toki mitä on aihiona.
      E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
      Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
      RikunAutofix.fi

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17529
        • Turku

        #4
        Kaksi tuollaista 12-mukista omistavana olen tietysti sitä mieltä, että täysmoottori se olla pitää. Suorituskyky 840Ci:ssä toki on samaa luokkaa kuin M70:ssä, äänimaailma vain eroaa hieman.

        Joka tapauksessa, tervetuloa kasin omistajaksi, toivottavasti teet kaupat ja pidät huolta yksilöstä!
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1852
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Okei, kiitos näistä. Omat ennakkokäsitykset vahvistuivat. Katsotaan tämä tapaus päätyyn asti, hyvät alkuasetelmat on kyllä.

          Kyseinen yksilö on tietääkseni täysin kunnossa ja alkuperäiskunnossa, äänentoistolaitteista en muista/tiedä. Ei mitään tiedossa olevaa vikaa. Simpukassa on kuulemma hiukan väljää, ei ole vielä katsastuksessa haitannut. Ehjä simpukka tulee mukaan. Syksyllä piti käydä kurkkaamassa ja samalla näyttämässä omaa vaihdokkia, mutta ehti ajokausi loppua käsiin. Jatkuu keväällä.

          Jos se minulle päätyy, niin alkuperäisyys on jutun juoni.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • Tonton
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 9101
            • Raisio

            #6
            M60ppi olis helpompi päivittää s62:een

            Se ois oma linja jos kasin joskus hommais
            sigpic
            M-B Vito -22
            Transit Custom -18
            Yamaha vx ho cruiser -22
            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
            [email protected]

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #7
              Originally posted by Tonton View Post
              M60ppi olis helpompi päivittää s62:een

              Se ois oma linja jos kasin joskus hommais
              ja kaikkein helpoin olis ostaa suoraan S70-koneinen. jonka voi sitten päivittää joskus S70/3-mosaan
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                #8
                Originally posted by BeamR View Post
                ja kaikkein helpoin olis ostaa suoraan S70-koneinen. jonka voi sitten päivittää joskus S70/3-mosaan
                Kysyjästä en tiedä mutta mä painin eri tuloluokassa noihin suunnitelmiin
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • mikae34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 4992
                  • Forssa

                  #9
                  Originally posted by 525iiäxä View Post
                  Okei, kiitos näistä. Omat ennakkokäsitykset vahvistuivat. Katsotaan tämä tapaus päätyyn asti, hyvät alkuasetelmat on kyllä.

                  Kyseinen yksilö on tietääkseni täysin kunnossa ja alkuperäiskunnossa, äänentoistolaitteista en muista/tiedä. Ei mitään tiedossa olevaa vikaa. Simpukassa on kuulemma hiukan väljää, ei ole vielä katsastuksessa haitannut. Ehjä simpukka tulee mukaan. Syksyllä piti käydä kurkkaamassa ja samalla näyttämässä omaa vaihdokkia, mutta ehti ajokausi loppua käsiin. Jatkuu keväällä.

                  Jos se minulle päätyy, niin alkuperäisyys on jutun juoni.
                  Minkäs värinen auto olisi tiedossa?

                  Kyllähän se V12 on näissä se the thing. Totta on, että V8 on suorituskyvyltään likimain samalla tasolla ja kuluttaa huomattavasti vähemmän bensaa mutta jos kulutukselle ei laske painoa niin V12 on nimenomaan äänien takia autoon paremmin sopiva. Lisäksi, noita 840 autoja on huomattavasti vähemmän tarjolla kuin 850 eli ei sellaista edes niin vain mistään löydä. Yleensä on yksi tai kaksi yksilöä kesäisin nettiautossa myynnissä, jos sitäkään.

                  Muista, että kyseessä on painava ja vanha auto kankealla 4v automaatilla (oletan, että kyseessä on automaatti, koska suurin osa näistä on), joten kulutus on todella korkea (kaupungissa mennään pauttiarallaa 20L/100km) ja auto on silti melko laiska. Eli älä anna sen ainakaan tulla yllätyksenä.
                  Last edited by mikae34; 13-02-2019, 18:10.
                  Auto on liikkumaväline.

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1852
                    • Lappeenranta, Finland

                    #10
                    Originally posted by mikae34 View Post
                    Minkäs värinen auto olisi tiedossa?

                    Kyllähän se V12 on näissä se the thing. Totta on, että V8 on suorituskyvyltään likimain samalla tasolla ja kuluttaa huomattavasti vähemmän bensaa mutta jos kulutukselle ei laske painoa niin V12 on nimenomaan äänien takia autoon paremmin sopiva. Lisäksi, noita 840 autoja on huomattavasti vähemmän tarjolla kuin 850 eli ei sellaista edes niin vain mistään löydä. Yleensä on yksi tai kaksi yksilöä kesäisin nettiautossa myynnissä, jos sitäkään.

                    Muista, että kyseessä on painava ja vanha auto kankealla 4v automaatilla (oletan, että kyseessä on automaatti, koska suurin osa näistä on), joten kulutus on todella korkea (kaupungissa mennään pauttiarallaa 20L/100km) ja auto on silti melko laiska. Eli älä anna sen ainakaan tulla yllätyksenä.
                    Vihreä, värin tarkempaa nimeä en tiedä varmasti. Kuvien mukaan haarukoituna voisi olla Bostongrün.

                    "Mukavia" kulutuslukemia olen kuullut juuri kyseisen yksilön tiimoilta. Kun numeroita tarkkailee muutenkin, niin mistään raketista ei tosiaan ole kyse. Suorituskykyä saa muualta paljon pienemmällä rahalla. Tämä on tiedossa, eikä ole tässä se juttu.

                    Ja on joo automaatti.

                    Katotaan kuinka äijän käy... Hyvää pohdiskelua, vaikkei tästä lopulta mitään tulisikaan.

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      #11
                      Originally posted by 525iiäxä View Post

                      Jos se minulle päätyy, niin alkuperäisyys on jutun juoni.


                      Senverran sotkeudun tarinaan, että jos joskus olisi pihassa 850 niin olisin niin kerettiläinen että heivaisin motronicit ja jakajat mäkeen ja laittasin suorasytytyksen ja modernin sekventaali-suihkuttajan Mutta ei toistaiseksi ole tällaista tulossa.


                      Periaatteessahan M70 ei ole kuin 2xM20? Paitsi jakopää ketjulla joten sen puolesta helpompi:think Kunnossa ollessaan ei varmaan ajamalla saa loppuun. Jos verrataan millaista rääkkiä M20 kestää.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Hantte
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2011
                        • 350
                        • Helsinki

                        #12
                        Katso Karppi-nimistä dekkarisarjaa Ylen Areenasta. Siinä on mun Kasi.

                        840 lanseerattiin 90-luvun laman ja tiukentuneiden päästövaatimusten myötä "halpisversiona" (anteeksi 840 omistajille) 2/3 moottorisena samoihin aikoihin kun 850:n kokoa kasvatettiin 5,3 litraan. Uudella, isommalla moottorilla ja 5-pykäläisellä automaatilla haettiin parempaa nautittavuutta 200+ km/h nopeuksiin. Myi huonosti...

                        Ihannehan olisi saada CSi:stä tehty Alpina B12 5.7 Coupe, mutta hinnat meni jo perusinsinöörin unelmien tavoittamattomiin.
                        Hantte
                        Z4 sDRIVE 35i, -09
                        ex: E31, 850i, -91

                        Comment

                        • Morkai
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 3197
                          • Saarijärvi

                          #13
                          Minun mielestä moottorilla ei ole näissä juuri mitään merkitystä jos ajattelee remontteja. Tekniikan osalta helppoa ja osia hyvin saatavilla kaikissa vaihtoehdoissa. Ylläpidon hankaluus tulee esiin e31 spesifisissä osissa sisustan, taka-akseliston, korin ja sähköjen osalta.

                          Eli moottori kuin moottori, vaikka vaihtaa moottorin kuhan muuten olis mahdollisimman hyvä
                          sigpic
                          E23 728iA V8-projekti
                          E38 730D -projekti
                          E39 540iA -projekti
                          I01 i3 -projekti

                          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17529
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by 525iiäxä View Post
                            Vihreä, värin tarkempaa nimeä en tiedä varmasti. Kuvien mukaan haarukoituna voisi olla Bostongrün.

                            "Mukavia" kulutuslukemia olen kuullut juuri kyseisen yksilön tiimoilta. Kun numeroita tarkkailee muutenkin, niin mistään raketista ei tosiaan ole kyse. Suorituskykyä saa muualta paljon pienemmällä rahalla. Tämä on tiedossa, eikä ole tässä se juttu.

                            Ja on joo automaatti.

                            Katotaan kuinka äijän käy... Hyvää pohdiskelua, vaikkei tästä lopulta mitään tulisikaan.
                            Varmaan Lagunengrün, se on yleinen väri näissä.

                            Oikeat ajattelut sinulla rahan ja suorituskyvyn suhteen, etenkin kun on automaatti.

                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            Senverran sotkeudun tarinaan, että jos joskus olisi pihassa 850 niin olisin niin kerettiläinen että heivaisin motronicit ja jakajat mäkeen ja laittasin suorasytytyksen ja modernin sekventaali-suihkuttajan Mutta ei toistaiseksi ole tällaista tulossa.


                            Periaatteessahan M70 ei ole kuin 2xM20? Paitsi jakopää ketjulla joten sen puolesta helpompi:think Kunnossa ollessaan ei varmaan ajamalla saa loppuun. Jos verrataan millaista rääkkiä M20 kestää.
                            Ajatus tuokin ja sinänsä arvokas . Kyllä se aikalailla noin on 2xM20.

                            Originally posted by Hantte View Post
                            840 lanseerattiin 90-luvun laman ja tiukentuneiden päästövaatimusten myötä "halpisversiona" (anteeksi 840 omistajille) 2/3 moottorisena samoihin aikoihin kun 850:n kokoa kasvatettiin 5,3 litraan. Uudella, isommalla moottorilla ja 5-pykäläisellä automaatilla haettiin parempaa nautittavuutta 200+ km/h nopeuksiin. Myi huonosti...

                            Ihannehan olisi saada CSi:stä tehty Alpina B12 5.7 Coupe, mutta hinnat meni jo perusinsinöörin unelmien tavoittamattomiin.
                            Itse asiassa M73 on 5,4l V12. Kyllä, nuo 57 kpl ALPINOITA ovat kiven ja rahan alla....

                            Originally posted by Morkai View Post
                            Minun mielestä moottorilla ei ole näissä juuri mitään merkitystä jos ajattelee remontteja. Tekniikan osalta helppoa ja osia hyvin saatavilla kaikissa vaihtoehdoissa. Ylläpidon hankaluus tulee esiin e31 spesifisissä osissa sisustan, taka-akseliston, korin ja sähköjen osalta.

                            Eli moottori kuin moottori, vaikka vaihtaa moottorin kuhan muuten olis mahdollisimman hyvä
                            Samaa mieltä. Nimenomaan kalleus tulee siinä, että kaiken saa ostaa tuplana ja taka-akselisto, kori ja sisusta ovat aivan omansa.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • 525iiäxä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1852
                              • Lappeenranta, Finland

                              #15
                              Originally posted by Laku View Post
                              Varmaan Lagunengrün, se on yleinen väri näissä.

                              Oikeat ajattelut sinulla rahan ja suorituskyvyn suhteen, etenkin kun on automaatti.
                              Joo, tosiaan Lagunengrün, varmistettu. On tuommoisesta sen verran pitkään haaveiltu, että tämä keissi katsotaan loppuun asti.

                              Kevättä odotellessa...

                              Volvo V70 2.4T -02
                              E30 323i -84 (taas)

                              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎