Announcement

Collapse
No announcement yet.

850 hankinta ja ylläpitokulut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wekkuli
    Newbiemmer
    • May 2007
    • 23

    #16
    Originally posted by Zoui View Post
    Mun mielestäni oli oikein hyvä suositus, kun topikin aloittajaa kauhistutti "yli tonnin fiksaus kulut, PARIN viime vuoden ajalta"...
    Siinä luki muuten: "pari vuoden sisään tullutta reilu tonnin huoltolaskua". Myönnän että hieman epäselvästi sanottu. Tonnikin vuodessa menis, ja olis vielä ihan normaaliautoilua, mutta tuhansia euroja vuodessa? Se olisi liikaa...

    Ja käyttöauto se ei olisi. Sitä varten on normiperhefarkku, jolla töihin ajetaan ja mihin kakarat ja koirat (pääsääntöisesti) survotaan. Mutta kyllä sille harrasteautollekin saattais tommonen reilu 10tkm vuodessa tulla.

    Comment

    • Lanttu
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 1643

      #17
      Ei kai harrasteauton kuluja kannata ikinä laskea. Mielipahaa saa muullakin konstilla.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7434
        • Oulu

        #18
        Nyt menee hiukan OT:ksi, sori.

        Originally posted by wekkuli View Post
        Tonnikin vuodessa menis, ja olis vielä ihan normaaliautoilua, mutta tuhansia euroja vuodessa? Se olisi liikaa...
        Ei voi kun ihmetellä tätä kun vertaa siihen että E39 523i -00 tullu maksaan mulla suunnilleen seuraavasti 15kk/19000 km aikana:

        Tuulilasin vaihto töineen ~360€
        Peruutustutkaan 2 anturia ~310€
        ABS-boksin vaihto (siis vikakoodin luku, koodaus, turhan ABS-anturin osto/myynti) ~600€
        17" Talvirenkaat ~800€
        17" Kesärenkaat ~450€
        Narinahelojen vaihto taakse töineen ~160€
        Tukivarsia yms. töineen ~600€
        Xenon polttimot ~90€
        Ajovalon pleksit ~120€
        Vesipumpun + hihnapyörän vaihto töineen ~400€
        Jarrulevyt + palat eteen ~100€
        Kuljettajan oven tiiviste ~50€
        Öljynvaihto ~100€
        Muita pikkunippeleitä ~100€
        =====================================
        Reilussa vuodessa noin 4200€ ilman vakuutuksia tms.

        En ainakaan itse ajattelis että 12-mukisella ajelisin neljäsosalla näistä kuluista edes sitä 10000 km vuodessa. Mutta ei se tietenkään mahdotonta ole jos auto on jo valmiiksi hyvässä kunnossa kaikilta osin. Pessimistinä en kuitenkaan tuohon liikaa luottaisi koska nuo on paljon vanhempia kuin mun auto.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 08-05-2007, 15:39.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • maverick999
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 919
          • Rauma

          #19
          nii kyllähän nykysin lähes mikä tahansa huolto/analyysi jo taitaa 500 maksaa =)
          nimim: auto huollossa nyt..
          Respect your elders

          Comment

          • Tenox
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1732

            #20
            Originally posted by algernon View Post
            Mikäs tuossa tusinassa on vikana?
            Itse en ole tarkemmin tutustunut aiheeseen, mutta olen kuullut sanottavan, että on yksi huonoimmista BMW:n moteista. Pahoittelen jos olen kuullut täysin väärää tietoa ja levittänyt sitä vielä eteenpäin.

            Itse siis ostin hyväkuntoisen (oikeasti) 540ia:n vuodenvaihteessa:

            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=87464&page=16 Tuolta viesti 151 kertoo mitä siihen on mennyt toistaiseksi korjaus ja huoltokuluina. Kaikkeen tuollaiseen pieneen kannattaa varautua.
            Last edited by Tenox; 08-05-2007, 14:51.
            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

            Comment

            • Arnolds
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3310
              • Kajjjaani

              #21
              Lue tuosta http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=65551 ja laita posti ko kaverille niin saat jotain osviittaa.
              F26 xDrive20d TwinPower

              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

              Comment

              • wekkuli
                Newbiemmer
                • May 2007
                • 23

                #22
                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Nyt menee hiukan OT:ksi, sori.


                Ei voi kun ihmetellä tätä kun vertaa siihen että E39 523i -00 tullu maksaan mulla suunnilleen seuraavasti 15kk/19000 km aikana:

                Tuulilasin vaihto töineen ~360€
                Peruutustutkaan 2 anturia ~310€
                ABS-boksin vaihto (siis vikakoodin luku, koodaus, turhan ABS-anturin osto/myynti) ~600€
                17" Talvirenkaat ~800€
                17" Kesärenkaat ~450€
                Narinahelojen vaihto taakse töineen ~160€
                Tukivarsia yms. töineen ~600€
                Xenon polttimot ~90€
                Ajovalon pleksit ~120€
                Vesipumpun + hihnapyörän vaihto töineen ~400€
                Jarrulevyt + palat eteen ~100€
                Kuljettajan oven tiiviste ~50€
                Öljynvaihto ~100€
                Muita pikkunippeleitä ~100€
                =====================================
                Reilussa vuodessa noin 4200€ ilman vakuutuksia tms.

                En ainakaan itse ajattelis että 12-mukisella ajelisin neljäsosalla näistä kuluista edes sitä 10000 km vuodessa. Mutta ei se tietenkään mahdotonta ole jos auto on jo valmiiksi hyvässä kunnossa kaikilta osin. Pessimistinä en kuitenkaan tuohon liikaa luottaisi koska nuo on paljon vanhempia kuin mun auto.
                Nii... vähän vaikea tietysti sanoa, missä se kohtuullisen raja menisi. Turha tuohon "tuhansiin euroihin" on takertua.

                Itsekin joskus laitoin ylös kaiken autoiluun menevän rahan ja totesin lopulta, että parempi kun en laske... Kyseessä oli vanhahko normiperheauto ja kulungit oli keskimäärin 200e kuussa polttoaineisiin ja toinen mokoma muihin kuluihin. Eli bensat poislukien n. 2400e vuodessa. Ja tämä ei pitänyt mukanaan mitään "koristelua", kuten vanteet, mitkä sullakin muodostaa aika ison osan tosta kakusta. Tosin ko. autolla ajettiin 30tkm vuodessa, eli selkeästi enemmän kuin harrasteautolla.

                Jos nyt 850seen päädyn, niin ajatuksena olisi pitää tuo alkuperäisessä kunnossa, eikä alkaa ostelemaan megavanteita tai spoilereita.

                Mutta vielä kun saisi vastauksen siihen itse asiaan... ? Tähän asti saamani informaatio ei sisällä yhtikäs mitään uutisarvoa mulle. Opettavainen sävy ei myöskään liene tarpeellista, kyllä minäkin olen tähän ikään ehtinyt ajaa aika monenlaisilla vehkeillä, eikä minua kiinnosta mitä 325, 528 tai Honda Accord maksaa, kysymys koskee 850-bemaria...

                Eli aivan hyvin voisin sanoa, että jos et ole moista omistanut, jätä kommentoimatta. Et haaskaa omaa, etkä muiden aikaa!

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7434
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by wekkuli View Post
                  Ja tämä ei pitänyt mukanaan mitään "koristelua", kuten vanteet, mitkä sullakin muodostaa aika ison osan tosta kakusta.
                  Näytätkö vielä missä tuossa listalla on mulla vanteet? Pelkkiä kumeja nuo on mitä olen ostanu, ja orggisvanteille laitettavaksi. Listalla ei siis ole yhtään koristelua.

                  Originally posted by wekkuli View Post
                  Eli aivan hyvin voisin sanoa, että jos et ole moista omistanut, jätä kommentoimatta. Et haaskaa omaa, etkä muiden aikaa!
                  Pahoittelin jo offtopicia, ja pahoittelen edelleen. Hyvin sun aika riitti tuohon vastaamiseen!
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 08-05-2007, 18:58.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • wekkuli
                    Newbiemmer
                    • May 2007
                    • 23

                    #24
                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Näytätkö vielä missä tuossa listalla on mulla vanteet? Pelkkiä kumeja nuo on mitä olen ostanu, ja orggisvanteille laitettavaksi. Listalla ei siis ole yhtään koristelua.


                    Pahoittelin jo offtopicia, ja pahoittelen edelleen.
                    Tsori. Mun silmät ei nähny muuta kuin luvut ja tuumat...

                    Comment

                    • Zoui
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 6350
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by wekkuli View Post
                      Siinä luki muuten: "pari vuoden sisään tullutta reilu tonnin huoltolaskua". Myönnän että hieman epäselvästi sanottu. Tonnikin vuodessa menis, ja olis vielä ihan normaaliautoilua, mutta tuhansia euroja vuodessa? Se olisi liikaa...
                      Joo, sori, sulta oli kait jäänyt "n" tai pilkku käyttämättä. Eli kuulostaa jo isommalta, kun vuodessa tulee useampi reilun tonnin huoltokulu.
                      Elämä on pihakivestä.

                      Comment

                      • Epäuskollinen autoilija
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 365
                        • Espoo

                        #26
                        Originally posted by Juhis View Post
                        Nuo BMW:N M70 koneen haukkujat yleensä ei tiedä yhtään mistä puhuvat. Tai sitten joku kylän amis on ostanut jonkun 2000 euron hintaisen puoli miljoonaa kilometriä ajetun E32 750:n, joka ei sitten yllättäen toimikaan kuin uutena. Monesti noissa vanhoissa V12 koneissa saattaa tulla niitä yllättäviä remontteja sen takia, koska paikoillaan saattaa olla paljon auton alkuperäisiä (!) osia esim. 15 vuotta vanhat 250tkm ajetut virranjakajan kannet yms. Mutta jos auto on kunnolla pidetty ja hyvin huollettu, niin tuo V12 moottori on varsin ongelmaton.

                        Huonoja moottoreita nuo M60:t eivät myöskään ole, mutta enemmän vikaa niissä on kuin M70 moottoreissa minun näkökulmastani katsottuna. M60:han on tunnettu jopa siitä, että öljypumpun kiinnityspultit löystyy itsestään ja parhaimmassa tapauksessa koko öljypumppu saattaa irrota paikoiltaan. M60 moottoreissa on myös erilaisia tiivisteistä johtuvia öljyvuotoja, sytytyspuola vikoja yms..

                        Itse sanoisin 850 mallin heikoksi lenkiksi ennemminkin automaattilaatikkoa, kuin moottoria. Halpaa ja huonoa 850 en kuitenkaan suosittele kenellekään, koska korjauskustannukset tulevat äkkiä yllättävän kalliiksi. Jos ostaa kerralla kunnollisen ja hyvin huolletun yksilön, ei 850:n ylläpito pitäisi tulla mitenkään toivottoman kalliiksi.
                        Itsekkin Juhiksen kanssa täysin samoilla linjoilla. tuo V12 on mekaanisesti lähes pomminvarma kone. Suurimmat ongelmat taitavat olla vuotavat imusarjan tiivisteet sekä vuotava ylempi öljypohjan tiiviste(lähinnä kosmeettinen haitta). Yleensä kannattaa myös varautua pieniin sähköongelmiin. Autossa on niin paljon yli 10-15 vuotta vanhaa elektroniikkaa, että on suorastaan ihme, jos ei tule vastaan mitään ongelmia. Itse omistin tommosen 850:n ja ajelin sillä n. 25000km 1,5 vuoden aikana. Tuona aikana huoltoihin + korjauksiin meni rahaa suunnilleen 2000e sisältäen ylemmän öljypohjan tiivistämisen (~700e), Sytkä sähköpuolen täydellisen läpikäymisen sekä tietenkin öljyt+ suodattimet.

                        Noiden huoltojen lisäksi autoa tuli modattua n. 2000 egen edestä. Noissa huoltokuluissa ei ole juurikaan työn osuutta, koska tein työt pääosin itse. Tuon öljypohjan tiivistämisen jouduin tehettämään, koska mulla ei ollu tiloja tai työkaluja siihen. Homma vaatii moottorin poissa paikoiltaan käyttämisen.

                        Ei varmaan kauas heittäis, jos laskis n. 2000e vuodessa huoltoihin+ korjauskuluihin töineen tommosella 10 000km vuodessa ajelulla. Tämä siis, jos kyseessä on hyväkuntoinen yksilö. Jos on hommaamassa 8 bemua, niin kannattaa varmistua, että jarrut, iskarit sekä pakoputkisto on hyvässä kunnossa. Noiden kunnostaminen tulee luultavasti kaikkein kalleimmaksi. Nuo V12 koneet on yleensä kestäviä oikein huollettuna. Moottorin puolesta kannattaa tarkistaa öljyvuodot. Jos jostakin syystä niin onnettomasti pääsis käymään, että kone hajoais, niin romiksilta löytyy takuu koneita alta 1000e. Luultavasti suurin kuluerä tuon auton omistajalla on bensakulut. Väite, että 840 olis halvempi huollettava tai ylläpidettävä ei pidä paikkaansa. Voin väittää, ettei 840:n ja 850:n huoltokuluissa ole mitään eroa.

                        Mitä tulee vakuutuksiin, niin ne ovat jopa yllättävän halvat. Verrokkina voisin sanoa, että ne on halvemmat, kuin esimerkiksi 320 bemarissa. Halvat vakuutukset johtuvat siitä, ettei noita ole kovin montaa mällätty suomessa. Itse yrittäisin löytää manuaalivaihteisen normi 850:n, jos olisin sellaista hommaamassa. Nuo on huomattavasti harvinaisempia ja halutumpia. Kuten Juhis mainitsi, niin noissa automaatti lootissa on myöskin ollu jonkin verran ongelmia.
                        Maserati 4200 Coupe GT
                        Ford focus 1.6i
                        ex:
                        BMW 320d E90 -05
                        Porsche boxster 986 2.5 -98
                        VW Golf 1.6 -90
                        BMW 850i -91
                        Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
                        BMW 316i E36 -91
                        Nissan Sunny 1.3 -87
                        Ford Scorpio 2.0i

                        Comment

                        • reddewil
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 3015
                          • West Coast

                          #27
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Nyt menee hiukan OT:ksi, sori.


                          Ei voi kun ihmetellä tätä kun vertaa siihen että E39 523i -00 tullu maksaan mulla suunnilleen seuraavasti 15kk/19000 km aikana:

                          Tuulilasin vaihto töineen ~360€
                          Peruutustutkaan 2 anturia ~310€
                          ABS-boksin vaihto (siis vikakoodin luku, koodaus, turhan ABS-anturin osto/myynti) ~600€
                          17" Talvirenkaat ~800€
                          17" Kesärenkaat ~450€
                          Narinahelojen vaihto taakse töineen ~160€
                          Tukivarsia yms. töineen ~600€
                          Xenon polttimot ~90€
                          Ajovalon pleksit ~120€
                          Vesipumpun + hihnapyörän vaihto töineen ~400€
                          Jarrulevyt + palat eteen ~100€
                          Kuljettajan oven tiiviste ~50€
                          Öljynvaihto ~100€
                          Muita pikkunippeleitä ~100€
                          =====================================
                          Reilussa vuodessa noin 4200€ ilman vakuutuksia tms.
                          OT:ksi menee tämäkin, mutta voisihan tätä listaa lisätä 4xkesäkumit kalleinta mahdollista, 3xtalvikumit kalliit, bensaa paljon -ainakin 3000e, nippeleitä vielä 300e:llä, takalasin vaiho kun oli naarmunen, peilien vaihto kun oli huurussa JNE!!! Siis ainoa oikea ylläpitokulu mielestäni oli öljyn vaihto, joka maksaa öljystä riippuen tietysti enemmän kuin vähempimukisen, kun öljyä menee enemmän! Autoon saa uppoamaan kaikki mitä tulee jos jokaisen itikanpurem jälkeen vaihtaa pleksilasit lamppuihin ja himmenneen taustapeilin ja vaikka takapenkin.
                          Jos mielesi halajaa, niin osta ihmeessä se kasipätkä, siinä on munaa!
                          ...

                          Comment

                          • Epäuskollinen autoilija
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 365
                            • Espoo

                            #28
                            Originally posted by reddewil View Post
                            OT:ksi menee tämäkin, mutta voisihan tätä listaa lisätä 4xkesäkumit kalleinta mahdollista, 3xtalvikumit kalliit, bensaa paljon -ainakin 3000e, nippeleitä vielä 300e:llä, takalasin vaiho kun oli naarmunen, peilien vaihto kun oli huurussa JNE!!! Siis ainoa oikea ylläpitokulu mielestäni oli öljyn vaihto, joka maksaa öljystä riippuen tietysti enemmän kuin vähempimukisen, kun öljyä menee enemmän! Autoon saa uppoamaan kaikki mitä tulee jos jokaisen itikanpurem jälkeen vaihtaa pleksilasit lamppuihin ja himmenneen taustapeilin ja vaikka takapenkin.
                            Jos mielesi halajaa, niin osta ihmeessä se kasipätkä, siinä on munaa!
                            No eiköhän nuo jarrut, tulpat, vesipumput, kytkimet, ym. ole kuitenkin ihan huoltokuluja. Ne on kuitenkin kuluvia osia, jotka vaihdetaan huollossa. Jos autoa huoltaa pelkästään öljyjä vaihtamalla, niin edessä on kohta melkoiset korjauskulut. Eli jarrupalatkin kannattaa vaihtaa ennenkuin jotain hajoaa eikä ajella siihen asti, kunnes autolla ei pääse liikkeelle.Tietenkin kaikenmaailman naarmuisten lasien vaihtaminen on vähän siinä ja siinä.
                            Maserati 4200 Coupe GT
                            Ford focus 1.6i
                            ex:
                            BMW 320d E90 -05
                            Porsche boxster 986 2.5 -98
                            VW Golf 1.6 -90
                            BMW 850i -91
                            Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
                            BMW 316i E36 -91
                            Nissan Sunny 1.3 -87
                            Ford Scorpio 2.0i

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎