Announcement

Collapse
No announcement yet.

E31-M70B50, EML ja DME eprommeja (euroversio) kellään ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MouTine
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2011
    • 803
    • Pori

    #16
    Voisko tässä olla syy miksi jenkit saa niin paljon kovemmat kiksit Wokken lastuista kuin me täällä Euroopassa? Eikö nuo moottorit kuitenkin pitäisi olla ihan samantehoisia siitä riippumatta minne valmistettu?
    Nykyiset...
    '14 E500 Coupe

    Ollut joskus...
    '07 MB CL63 AMG
    '04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
    '05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
    '94 Audi A8 4.2i V8
    '00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
    '92 BMW 850i 5.0i V12
    '96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
    '92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
    '78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
    '77 Ford Capri 2.8i V6

    ...Ja pienet sille!

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19178
      • -

      #17
      Originally posted by MouTine View Post
      Voisko tässä olla syy miksi jenkit saa niin paljon kovemmat kiksit Wokken lastuista kuin me täällä Euroopassa? Eikö nuo moottorit kuitenkin pitäisi olla ihan samantehoisia siitä riippumatta minne valmistettu?
      Jenkeissä on voinut olla tiukemmat päästönormit (Kalifornia) sekä huonompilaatuinen (matalaoktaanisempi tai muuten heikompi suoritusarvoiltaan) bensa tuohon aikaan. Tästä johtuen sytytyskartat myös erilaisia? :think
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • 928 GTS
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1561
        • Helsinki

        #18
        Kaliforniassa oli -90-luvun alussa eri päästönormit kun muissa osavaltiossa. Riippuen valmistajasta saatettiin tehdä cali ja muut osavaltiot malleja eri vireillä vaikka varsinaiset teholukemat olisikin samat.
        -92 928 GTS
        -98 550 Maranello

        Comment

        • MouTine
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2011
          • 803
          • Pori

          #19
          Originally posted by jyrkipes View Post
          Moutinen chipit luettu Äkkikatsomalta yllättävän paljon on eroa USA/CAN ja EURO -version kanssa. Pääasiassa näyttivät olevan karttoja ja parametreja, sen mitä siitä hexamössöstä arvella voi.
          Misäs mun lastut nykyään menee?
          Nykyiset...
          '14 E500 Coupe

          Ollut joskus...
          '07 MB CL63 AMG
          '04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
          '05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
          '94 Audi A8 4.2i V8
          '00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
          '92 BMW 850i 5.0i V12
          '96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
          '92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
          '78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
          '77 Ford Capri 2.8i V6

          ...Ja pienet sille!

          Comment

          • jyrkipes
            BTCF Member
            • Dec 2005
            • 210
            • KAJAANI, FIN

            #20
            Originally posted by MouTine View Post
            Misäs mun lastut nykyään menee?
            Tästä hetkestä lähtien postissa...

            Onko muuten kiinnostusta noihin imageihin muilla?
            Multa saattaa saada privalla linkkejä ja mielellään keräisin samalla tietoa aiheesta sikäli kun sitä on itsekullekin jäänyt talteen.
            Jyrki
            E31, 1991: M70B50, Showroom ja Project Cinderella
            "...jos näät mut joskus pemarin ratissa niin tuu ampumaan..." -vuodelta 1987-
            (ex: E30, E32, E34, E36)

            Comment

            • JTMD
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2006
              • 831
              • Helsinki

              #21
              Mulla on Eprom kooderi tälläinen vanha Micromaster LV48.
              Softa toimii ainakin tämän autokäyttöön pyhitetyn läppärin win XP:ssä käyttäen kirjoitinporttia. Lisäksi multa löytyy UV lamppu piirien tyhjennykseen.

              Mulla on autossa jotkin tuntemattomat chipit asennettuna ja ajattelin niistä ottaa kopiot koneelle ja vertailla vakio euro softaan.

              Nyt se mikä minua kiinnostaa eniten on nuo kaikenlaiset EML imaget. Onko kellään mitään vakioista poikkeavia EML imageja tai chippejä missään?
              -10 e93 325i
              -04 e46 320i
              -92 e31 850i 6speed
              -92 e30 325 cab
              -93 e36 M3
              -91 e36 325

              Comment

              • Perlenbacher
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2010
                • 1103
                • Suomi

                #22
                Tuo EML-chippaus on kutakuinkin no-can-do.. Olen muutaman eri aftermarket EML-rommin kokeillut ja joko ne ei tuo mitään eroa tai ei toimi ollenkaan. Wokke ainoa poikkeus.

                Alpinan EML-lastussa (joita myös jotkut ebayssä kauppaavat ominaan) ei ole kun muutama tavu eroa normaaliin, eli alpinassa ei voi olla parempi kaasunvastaavuus kuin vakiossa, mutta ilmeisesti siinä ei rajoitinta ole joten tarvittava ero pitäisi löytyä kokeilemalla. P.s EML on hyvin tarkka checksumista.

                Itseltä loppui mahdollisuudet testailla kun kasini myin..

                Comment

                • JTMD
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2006
                  • 831
                  • Helsinki

                  #23
                  Mulla on nyt käsissäni juurikin Alpinaan tarkoitettu ei vakio EML image.
                  Itsellä kun on manuaali aski autossa niin ainakin wokke kertoi että hänen EML chipillä cruise ei lähde pois päältä kytkintä painettaessa kun on automaatille koodattu. Mielessä kävi että sama homma saattaa käydä tässäkin, koska kyseinen Alpinan image on ilmeisesti tästä "melkein M70" automaatti Alpinasta.

                  Rajoittimesta mun autossa ole kyllä tietoakaan ja en tiedä vielä onko omaan EML:ään koskaan kajottu. Voiko olla että manuaali askilla rajoitinta ei ole? Ainakin mun DME chipit eivät ole vakio kamaa ja cruise toimii nykyisellä EML:llä niinkuin pitää.

                  Jostain syystä tämä EML mysteeri kuitenkin kiinnostaa. Itse toimintaperjaate kaasun ja kaasuläppien asentojen välillä ei vaikuta vaikealta, mutta pitäisi saada kaivettua enemmän tietoa EML ohjauksen logiikasta.

                  Ohjaako EML kaasuläppämoottoreiden virran määrää vai onko niiden toiminta vain puhtaasti koodattavissa nopeammaksi :think

                  Ulkomaisilta foorumeilta luettuna esim Hobifucsin EML lastu tekee vastaavan tyyppistä efektiä kuin wokken, mutta siltikin käyttäjät tykkäävät enemmän tuosta Woken tekeleestä.
                  -10 e93 325i
                  -04 e46 320i
                  -92 e31 850i 6speed
                  -92 e30 325 cab
                  -93 e36 M3
                  -91 e36 325

                  Comment

                  • Perlenbacher
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2010
                    • 1103
                    • Suomi

                    #24
                    8x9, 9x9, ja 11x11 mappeja olis kaasuläppien kartat, muistelisin. Noissa boschin yksiköissä sattuu olemaan kartan arvoille kertoimia ja offsettejä joka tekee tarkan säädön vittumaiseksi. Läppähän aukeaa muistaakseni ainoastaan 30% kunnes kierroksia on 4500 jonka jälkeen vasta seuraa suht lineaarisesti kaasupolkimen asentoa. Se aiheuttaa lahnamaiset alakierrokset.

                    Automaatin kickdownkytkin kaasupolkimen alle ja hyppypiuhat sieltä kaasuläpälle, eli kun kytkin vetää niin ohittuu eml boksi ja "kaikki kurkut auki" kuten sanotaan.. Vois olla halvin ja toimivin ratkaisu.

                    Comment

                    • JTMD
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2006
                      • 831
                      • Helsinki

                      #25
                      Alpinan ja vakio euro EML:n välillä ei ollut paljoa eroa kun vertailee.

                      Minkälaista softaa oot käyttänyt noiden tulkitsemiseen? Tuo 8x9 merkintä ei avaudu minulle yhtään. Kaikki mun ohjelmat käyttävät samaa kaavaa, eli Osoite heksana ja sille sitten Arvo.
                      -10 e93 325i
                      -04 e46 320i
                      -92 e31 850i 6speed
                      -92 e30 325 cab
                      -93 e36 M3
                      -91 e36 325

                      Comment

                      • JTMD
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 831
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by Perlenbacher View Post
                        8x9, 9x9, ja 11x11 mappeja olis kaasuläppien kartat, muistelisin. Noissa boschin yksiköissä sattuu olemaan kartan arvoille kertoimia ja offsettejä joka tekee tarkan säädön vittumaiseksi. Läppähän aukeaa muistaakseni ainoastaan 30% kunnes kierroksia on 4500 jonka jälkeen vasta seuraa suht lineaarisesti kaasupolkimen asentoa. Se aiheuttaa lahnamaiset alakierrokset.

                        Automaatin kickdownkytkin kaasupolkimen alle ja hyppypiuhat sieltä kaasuläpälle, eli kun kytkin vetää niin ohittuu eml boksi ja "kaikki kurkut auki" kuten sanotaan.. Vois olla halvin ja toimivin ratkaisu.
                        Originally posted by JTMD View Post
                        Alpinan ja vakio euro EML:n välillä ei ollut paljoa eroa kun vertailee.

                        Minkälaista softaa oot käyttänyt noiden tulkitsemiseen? Tuo 8x9 merkintä ei avaudu minulle yhtään. Kaikki mun ohjelmat käyttävät samaa kaavaa, eli Osoite heksana ja sille sitten Arvo.
                        Löytyi sieltä sittenkin yksi 9x9 kartta mikä on jopa suht järkevän näköinen valmiiksi. Kartta on Manuaalissa ja automaatissa pikkaisen eri osoitteessa :think
                        -10 e93 325i
                        -04 e46 320i
                        -92 e31 850i 6speed
                        -92 e30 325 cab
                        -93 e36 M3
                        -91 e36 325

                        Comment

                        • Perlenbacher
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2010
                          • 1103
                          • Suomi

                          #27
                          Oho, anteeksi en huomannut aikaisempaa viestiäsi. Kannattaa kokeilla winolsia, helppokäyttöinen muttei löydä kaikkia karttoja..

                          Kokeile muuttaa sitä 9x9 karttaa ja pistä tuloksia tähän? Mitkä ovat akseleinen tunnistuskoodit? Ns. Axis descriptor. Copypastea kartta ja 20sitä edeltävää merkkiä tähän heksana.

                          Comment

                          • JTMD
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2006
                            • 831
                            • Helsinki

                            #28
                            Koodia

                            Tosiaan yhden "järkevän" kartan koko mössöstä saa kaivettua. Mulla ei siis ole vielä tietoa, vaikuttaako tämä juuri niihin kaasuläppiin
                            Manuskassa siis kartta pikkasen eri mestassa kuin automaatilla ja mitä tuosta näkee niin automaatin käyrä on identtinen

                            Semmosta... Pitää vielä kyllä tutkia hommaa ennenkuin alan autolla kokeilemaan.
                            Jokatapauksessa meinasin laittaa Csi tyylisesti 2 ohjelmaa EML:n ja vaihtaa ohjelmaa kytkimellä, jotta saan testattua kahta eri setuppia kerralla

                            Veikkaan kyllä vähän että väärillä jäljillä silti olen

                            EDIT:

                            Muokattu hieman kun tuo ohjelma piirsti vähän päin helvettiä
                            Last edited by JTMD; 22-01-2013, 21:20.
                            -10 e93 325i
                            -04 e46 320i
                            -92 e31 850i 6speed
                            -92 e30 325 cab
                            -93 e36 M3
                            -91 e36 325

                            Comment

                            • Perlenbacher
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2010
                              • 1103
                              • Suomi

                              #29
                              Onko noissa nyt 20 karttaa edeltävää merkkiä mukana noissa copypasteissa? Vois selvitellä että onko toinen akseli kierrosluku mahdollisesti.

                              Comment

                              • JTMD
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2006
                                • 831
                                • Helsinki

                                #30
                                Originally posted by Perlenbacher View Post
                                Onko noissa nyt 20 karttaa edeltävää merkkiä mukana noissa copypasteissa? Vois selvitellä että onko toinen akseli kierrosluku mahdollisesti.
                                Aivan:

                                XXXX

                                Siinä edeltävät 20 tuohon 6v karttaan. Arvot on samat automaatissa, mutta alkavat osoitteesta XXXX
                                PS: Muokkasin muuten edellistä viestiäni...
                                Last edited by JTMD; 03-01-2013, 14:12.
                                -10 e93 325i
                                -04 e46 320i
                                -92 e31 850i 6speed
                                -92 e30 325 cab
                                -93 e36 M3
                                -91 e36 325

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎