Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 840Ci ja 850Ci

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Inferno
    Bimmer Rookie
    • Sep 2007
    • 36
    • Stadi

    BMW 840Ci ja 850Ci

    Tervehdys kaikille.

    olen uusi täällä bemaristien palstalla enkä tiedä bemareista juuri mitään.

    Ajatuksissa on vaihtaa nykyinen autoni joka ei ole bemu, niin 840Ci tai 850Ci malliseen autoon. Auto tulisi olemaan vuosimallia 96-99 ajettu n.100 tkm - 150tkm ja jossa on uudemmat koneet 4.4L V8 tai 5.4L V12. Myös CSI malli on käynyt mielessä jos vain sellainen löytyy asiallisessa kunnossa.

    Mitä tulee ottaa huomioon ja mitä mahdollisia yllätyksiä voi olla tiedossa.
    Huoltokustannuksiltaan varmaan aika tasaväkisiä kiesiä.

    Luin tältä palstalta noihin V12 koneisiin liittyvistä ongelmista, koskevatko ne vain tuota vanhemenpaa 5.0L konetta jossa kaikkea on kaksin kappalein ja että onko näissä uudemmissa koneissa parempi laatu eikä kaikkia olisi kaksin kappalein.

    Mitenkäs automaattivaihteisto kestää näissä, onko sähköongelmia vai onko manuaalivaihteinen ainoa riittävän järeä laatikko kestämään suuri vääntömomentti.

    Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista ja käyttäjäkokemuksista noista koneista.
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Originally posted by Inferno View Post
    Mitä tulee ottaa huomioon ja mitä mahdollisia yllätyksiä voi olla tiedossa.
    Huoltokustannuksiltaan varmaan aika tasaväkisiä kiesiä.
    Aluksi täytyy tunnustaa etten ole kumpaakaan versiota omistanut. Mutta varaosahintoja ja käyttäjäkokemuksia lukiessa olen saanut käsityksen, että käyttökustannuksissa ero on yllättävän suuri. 840Ci ei tunnu ylläpitokuluiltaan loppujen lopuksi paljoa poikkeavan esim. e34 540i:stä, kun taas 850i:n huoltohinnat ovat selvästi kovemmat. Lisäksi 850i:tä tuntuu olevan enemmän saatavilla ja enemmän poljettuina, kun taas 840Ci:t vaikuttavat enemmän ns. asiantuntijan valinnoilta, joita ei osteta netissä tai kylillä leveilyn takia, vaan omaan nautiskeluun.

    850i ja 840Ci eivät loppujen lopuksi paljoa eroa suorituskyvyltään, mutta kulutuksen osalta 840Ci vie luetun perusteella jopa kaksikin litraa vähemmän sadalla kilometrillä. 850CSi sitten on aivan omalla suorituskyky-/kulutus- ja hintatasolla.

    Uudemmissa 840Ci:ssä on lisäksi korjattu vanhemmissa 850i:ssä esiintyneitä sähkövikoja. Manuaaliaskilla näitä on hankala löytää ja vanhemmiten automaatti ei ole kaikkein luotettavin, IMO kiitos BMW:n tuolloiselle politiikalle, jonka mukaan laatikko on "sealed for life", eikä siihen muka koskaan tarvitsisi vaihtaa öljyjä. Tältäkin foorumilta löytyy juttua ZF 5HP 30-automaattilaatikon ongelmista.

    Oma valinta olisi siis vähillä kilometreillä ja hyvällä huolenpidolla ollut 96-99 mallin 840Ci 4.4.

    EDIT: Lisäksi radalla 840Ci:n kevyempi keula kompensoi täysin pienemmän moottoritehon ja kierrosajat tuntuvat olevan jopa kovempia kuin 12-sylinterisellä isoveljellä. Päällikkömalli 850CSi sitten näyttää tässäkin kaapin paikan.
    Last edited by SledgeHammer82; 20-09-2007, 19:43.

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      #3
      5.4L V12 on ainakin todella luotettava kone. Väittäisin, että lastentauteja on jopa vähemmän kuin noissa V8 malleissa! Automaattilaatikko aina aina riski käytetyssä autossa. Kannattaa tehdä hyvä koeajo ennen ostopäätöstä. Noissa 5.4 litraisissa on onneksi aina uudempi Steptronic laatikko, joka on ainakin ominaisuuksiensa puolesta selvästi parempi kuin vanhempi.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Inferno
        Bimmer Rookie
        • Sep 2007
        • 36
        • Stadi

        #4
        Kiitos tiedoista.

        Auto tulisi käyttö- ja harrasteautoksi ja tarkoituksena on pitää se pitkän aikaa. Auto massataan huolellisesti ja muutenkin käydään huolella läpi että kestää moitteetta erilaisia reissuja ja olisi mahdollisimman luotettava auto.

        Ilmeisesti noissa 96 jälkeen valmistetuissa on jo muitakin parannuksia 90-luvun alun versoihin kun täyttävät EURO2 määräykset jne. näin siis lukee myynti-ilmoitukissa?

        Tuo 5.4L V12 lienee kumminkin aika luotettava moottori kuten myös 4.4L V8 joten täytyy yrittää BMW huollosta saada vertailulistaa sekä tyyppivikalistaa kyseisistä moottorityypeistä.

        Tuo Steptronic laatikko kiinnostaa, jotenkin vain 8-sarjalaisen luonteeseen ei manuaalilaatikko istu, ainakaan minun mielestäni.

        Autothan saa rikki huonolla pidolla, mutta hyvällä pidolla kilometrit ja ikä ei niitä riko jos vain huoltaa säännöllisesti sekä tekee ennakoivaa huoltoa.

        Otan mielellni vastaan lisää kokemuksia ja näkemyksiä myös sellaisislta joilla ei ole ollut omaa kokemusta, mutta jotka tietävät näistä moottoreista ja niiden mahdollisista ongelmista jotain.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Manuaalit on harvinaisia ja kun kytkinremppa tulee eteen, hinta on melkoinen. Noita 280mm kytkimiä ei löydy ihan joka vehkeestä joten varaosia ei löydy motonetistä. Samoin laatikon kanssa, jos se manuaali jysähtää niitä ei paljoa löydy.

          Automaattivaihteisista voi valita, manuaali pitää etsiä, melkeinpä näin.

          Hienoja vehkeitä, isolla rahalla aikanaan tehty.

          Koneista löytyy kyllä tietoa 7-sarjan sivuilta, sama motti.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • algernon
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 288
            • Turku, Suami

            #6
            Originally posted by Inferno View Post
            ...Myös CSI malli on käynyt mielessä jos vain sellainen löytyy asiallisessa kunnossa.

            Luin tältä palstalta noihin V12 koneisiin liittyvistä ongelmista, koskevatko ne vain tuota vanhemenpaa 5.0L konetta jossa kaikkea on kaksin kappalein ja että onko näissä uudemmissa koneissa parempi laatu eikä kaikkia olisi kaksin kappalein...
            CSi on harvinainen ja siten aika kallis, manuaali toki vähemmän yleinen mutta ei mahdoton.
            http://8coupe.com/

            Malli CB12000 - CB14801
            Aika 08/1989 - 09/1994
            2,721kpl
            840 / 850 ero on siis ainoastaan koneessa ja vaihteistossa, kaikki muu on samaa.
            Huoltokustannuksissa säästää siis ehkä pari litraa öljyä ja pari tulppaa...

            Mikäs tuon V12 koneen ongelma on, imusarjan tiivisteet ja muutama öljyvuoto on tiedossa? Aikaisissa V8 on Nikasil ongelmaa joka V12 puuttuu.
            Kaikissa V12 on tuplajärjestely jossa kone on tavallaan tuplarivikutonen ja sitten niiden välillä on synkkatietokone.
            Manuaalilaatikko löytyy vanhan M5:n alta jos sen nyt jotenkin rikki saa taikka sitten käytettynä, kyllä näitä tunnutaan löytävän lyhtypylväistä aina joskus.

            Amerikassa on muuten tehty noin kymmenen modista jolla on tehty "860" malli ja saksassa on tuplaturbo projekti jonka dynamo ajoja on Youtubessa.

            Radallehan näillä voi toki mennä mutta 2 tonnia terästä ei taivu mutkasta kovin nopeasti, siinä ei mikään teho oikein auta. Lisäksi jousitus on tehty alkuperäisesti GT-tarkoituksiin siis matkaan ei mutkaan. Omiaan ajamaan nopeasti pitkiä matkoja, autobahn vähällä liikenteellä on ihanteellinen olosuhde.
            M
            850i -91 (EG11)
            Z3 2.8 -98 (CH31)

            325 -08 (VE31)

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Originally posted by algernon View Post
              Manuaalilaatikko löytyy vanhan M5:n alta jos sen nyt jotenkin rikki saa taikka sitten käytettynä, kyllä näitä tunnutaan löytävän lyhtypylväistä aina joskus.
              No eipäs muuten löydykkään M5:stä. Löytyisikin, sitten siihen sais vaikka M30 lootan.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2017
                • Kangasala

                #8
                Taas tää nikasil...sitä ongelmaa ei ole "länsimaissa"
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • BMW
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 3822
                  • California

                  #9
                  Onkos kukaan muuten radalla koittanu 840 manualia tai 540 viedä powerslid:issä muullakin kuin ykkösvaihteella, eli suomeksi, jaksaako se?
                  P
                  R
                  N
                  D

                  Comment

                  • algernon
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2006
                    • 288
                    • Turku, Suami

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    No eipäs muuten löydykkään M5:stä. Löytyisikin, sitten siihen sais vaikka M30 lootan.
                    Miksi sitten esimerkiksi Bentleyn manuaalissa neuvotaan miten Getrag s6s 560g saadaan pois ajoneuvosta?

                    E31 Manual = s6s 560g



                    BTW.
                    E30 ja V12 + Manuaali


                    M
                    850i -91 (EG11)
                    Z3 2.8 -98 (CH31)

                    325 -08 (VE31)

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Jaa-a, tiedä sitten mistä ovat tuollaisen keksineet. Laatikon tyyppi ei ole Getrag s6s 560g, Getrag on valmistaja, tuo S6S 560G on bemarin tyypitys, Sport 6 S(tästä ei tietoa, mutta ilmeisesti tarkoittaa että autossa on ylivaihde) 560NM Getrag. E34 M5:ssä käytettiin kuusilovista loppuvaiheessa, mutta tuon laatikon bmw:n tyypitys oli S6S 420G. Tuo numerohan ei kerro kuitenkaan sitä, millainen kytkinkoppa laitoksessa on.

                      Getragin numeroita en löytänyt parin sekunnin googlettamisella, mutta ne kertovat enemmän kuin nuo bemarin tyyppikoodit. Joka tapauksessa, M5 loota on eri.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        #12
                        lainaan tätä kun tässä puhutaan samasta asiasta kun olis kysyttävää.

                        eli tossa kapistus huutaa laatikkoa.
                        muuten näyttäs ihan hyvältä (noi vanteet)
                        -mikä laatikko tähän kävis?
                        -mistä muista malleista?
                        -onko paha löytää?
                        -missä hinnoissa?
                        automaatti tarttis olla.

                        mitä tästä autosta olis järkevä maksaa?
                        tulis käyttö autoksi. (juu kuullostaa tyhmältä)
                        mutta isukille iski tai on ollut kuume jo 20v ja nyt se soitti mulle et tällänen olis
                        että kun hänelle tulee ehkä 15tkm vuodessa et hän haluis tälläsen että ei ne käyttö kustannukset kauheesti kasvais vanhasta volvosta
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • Rossifumi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1030
                          • Hamina

                          #13
                          Originally posted by Inferno View Post
                          Auto tulisi käyttö- ja harrasteautoksi ja tarkoituksena on pitää se pitkän aikaa. Auto massataan huolellisesti ja muutenkin käydään huolella läpi että kestää moitteetta erilaisia reissuja ja olisi mahdollisimman luotettava auto.
                          Kannattaa lukea esim. tämä aihe läpi ajatuksella ja miettiä uudestaan, että onko noinkin uutta Bemaria järkeä alkaa massaamaan.
                          Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                          On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post
                            Jaa-a, tiedä sitten mistä ovat tuollaisen keksineet. Laatikon tyyppi ei ole Getrag s6s 560g, Getrag on valmistaja, tuo S6S 560G on bemarin tyypitys, Sport 6 S(tästä ei tietoa, mutta ilmeisesti tarkoittaa että autossa on ylivaihde) 560NM Getrag. E34 M5:ssä käytettiin kuusilovista loppuvaiheessa, mutta tuon laatikon bmw:n tyypitys oli S6S 420G. Tuo numerohan ei kerro kuitenkaan sitä, millainen kytkinkoppa laitoksessa on.

                            Getragin numeroita en löytänyt parin sekunnin googlettamisella, mutta ne kertovat enemmän kuin nuo bemarin tyyppikoodit. Joka tapauksessa, M5 loota on eri.
                            S6S 420G=Getrag 226/6 ja S6S 560G=Getrag 286/6.

                            850 CSi:tä on valmistettu 1510kpl, joten mikään joka päivä vastaan tuleva aski S6S 560G ei suinkaan ole kyseessä. Yhden tuommoisen jätti-Getragin olen livenä nähnyt ja esim. E34 M5:n jatkeena oleva Getrag 280/5 näyttää sen rinnalla kooltaan säälittävältä...

                            Edittiä kuvan muodossa:

                            Last edited by Leka; 23-09-2007, 13:31.
                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • 928 GTS
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1559
                              • Helsinki

                              #15
                              Mulla on vakaa käsitys, että S6S560G olisi hyvin läheistä sukua 90-luvun Toyota Suprassa ja Nissan Skylinessä käytetyille laatikoille. Nämä taas kärsii vääränlaista lootaöljyä käytettäessä valitsinjousimekanismin kulumasta joka pilaa vaihdelaatikon kuoren. Muuten laatikko kestääkin sitten aivan hirveästi sikaa.

                              S6S420G ei kärsi samasta vaivasta kun rakenne on toisenlainen. Nämä on myös kestäviä poislukien lootan sisäinen hento valitsinmekanismin tangosto.
                              -92 928 GTS
                              -98 550 Maranello

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎