Announcement

Collapse
No announcement yet.

e31 ohjaussimpukan kiristys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aapok
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 807
    • Liperi

    e31 ohjaussimpukan kiristys?

    Elikkä kasissa on ohjauksessa tyhjää keskialueella, onko ideoita mistä voisi johtua? Alustan nivelistä ei löytynyt väljää kun katsastusmiehen kanssa yritettiin paikallistaa. Epäilys on että tulisi tehostajasta? Voiko noissa kiristää tuota linkin kuvan osan 1 päällä olevaa ruuvia?

    -Aapo-

    520da touring Lci M-sport -07
    1600-2 -68 (kaveriprojekti)
    Chevrolet Avalanche LTZ -09
    Sea Ray 230 sundancer -94
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Tuossa ohje simpukan säätöön E31:n Service manualista:

    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • aapok
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 807
      • Liperi

      #3
      Kiitos kuvasta, ei vaan ole ihan kaikki termit tuttuja mitä tuossa mainitaan. Eli ohjaus suoraan ja kiristää hieman sitä ruuvia päältä ja eikun kokeilemaan miten kävi...
      -Aapo-

      520da touring Lci M-sport -07
      1600-2 -68 (kaveriprojekti)
      Chevrolet Avalanche LTZ -09
      Sea Ray 230 sundancer -94

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Originally posted by aapok View Post
        Kiitos kuvasta, ei vaan ole ihan kaikki termit tuttuja mitä tuossa mainitaan. Eli ohjaus suoraan ja kiristää hieman sitä ruuvia päältä ja eikun kokeilemaan miten kävi...
        Noh, ehkäpä tuo virallinen ohje on turhankin tarkka momentteineen yms... E34 FAQ:sta löytyy vastaavat ohjeet E32/E34:n simpukan säätöön kenttäolosuhteissa, joten niitä voi myös hyödyntää.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • aapok
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 807
          • Liperi

          #5
          Nuo linkit selvitti jo paljon! KIITOS!
          -Aapo-

          520da touring Lci M-sport -07
          1600-2 -68 (kaveriprojekti)
          Chevrolet Avalanche LTZ -09
          Sea Ray 230 sundancer -94

          Comment

          • _Dexi
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 769
            • Vihti

            #6
            Millanen tyhjä alue? M5.ssa sama juttu että parkissa ollessa auton kuitenkin käydessä ohjauksessa on ihan reilu väli tyhjää keskellä, kyselin tuosta jenkkifoorumilla niin sanoivat että kaikissa M5.issa on ja tyhjä kiristyy pois sitten vauhdissa, mutta kuulostaa oudolta?

            Kenties tuotakin voi jotenkin säätää?
            **********
            & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


            (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
            (ex. E90 320Si M-Tech '07)
            (ex. E60 530Da '04)
            (ex. E39 M5 Facelift '99)
            (ex. E39 540i '98)
            *

            Comment

            • aapok
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 807
              • Liperi

              #7
              Tyhjä tuntuu sekä ajossa että paikallaa, kävi auto tai ei ja tyhjää on arviolta 10 astetta keskeltä molemmpiin suuntiin. Ajossa auto vaeltelee epämiellyttävästi kun väljystä on niin reilusti. Kokeilen kyllä näin alkuun säätää tuota simpukkaa ja tarkistaa tuon ison 32mm mutterin rattiakselilta. Kasi menee muuten kuin juna kun tuon väljyksen saa pois.
              -Aapo-

              520da touring Lci M-sport -07
              1600-2 -68 (kaveriprojekti)
              Chevrolet Avalanche LTZ -09
              Sea Ray 230 sundancer -94

              Comment

              • janne635
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 774

                #8
                Sorry, nyt hieman off topic ... mut sullako on joensuussa hopeinen 850?
                BMW 635 CSi & ex BMW 850i

                Comment

                • aapok
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 807
                  • Liperi

                  #9
                  Minun on musta, se joulun aikaan liikkunut hopeinen on vielä eri auto. Sitä ei kukaan tunnu tietävän onko se paikallinen vai lomailijan auto.
                  -Aapo-

                  520da touring Lci M-sport -07
                  1600-2 -68 (kaveriprojekti)
                  Chevrolet Avalanche LTZ -09
                  Sea Ray 230 sundancer -94

                  Comment

                  • aapok
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 807
                    • Liperi

                    #10
                    On muuten ahtaassa välissä avata tuo lukitusmutteri, avaimen kyllä saa paikalleen mutta kun ei saa avaimeen tarpeeksi voimaa kun on niin ahdas tuo väli.

                    pitänee lähteä jokin erikoisen muotoinen avain ostamaan...
                    -Aapo-

                    520da touring Lci M-sport -07
                    1600-2 -68 (kaveriprojekti)
                    Chevrolet Avalanche LTZ -09
                    Sea Ray 230 sundancer -94

                    Comment

                    • Vilikki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 6309
                      • Raahe

                      #11
                      Mulla on jotenkin sellainen mielikuva että tuo simpukan kiristäminen on tarkkaa hommaa. JOs kiristät liikaa niin alkaa ohjaus reistaamaan eikä auta vaikka löysäisit sitä sen jälkeen. Meneneekös sieltä sitten se hela? sököksi.? Varma en ole mutta muistelisin joskus jotain tuon suuntaista kuulleeni.
                      BMW e36 316i Turbo Compact

                      Comment

                      • reekoon
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 3426
                        • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                        #12
                        Originally posted by Vilikki View Post
                        Mulla on jotenkin sellainen mielikuva että tuo simpukan kiristäminen on tarkkaa hommaa. JOs kiristät liikaa niin alkaa ohjaus reistaamaan eikä auta vaikka löysäisit sitä sen jälkeen. Meneneekös sieltä sitten se hela? sököksi.? Varma en ole mutta muistelisin joskus jotain tuon suuntaista kuulleeni.
                        No mulla meni ainakin 3000 omegasta aikanaan paskaksi koko laite. Ohjauksessa oli keskellä pikkuinen välys ja ajattelin, että poistan sen niin säädin simpukkaa hieman kireämmälle joka seurauksena ohjaus muuttui niin jäykäksi, että ei palauttanut rattia enää ollenkaan vaikka kuinka kierroksella oli. Ja juu ei auttanut enää ruuvin löysääminen takaisin samaan asentoon vaan otti ilmeisesti nokkiinsa ja meni vaihtoon koko laite. Olipa muuten kiva homma vaihtaa se...
                        E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                        JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                        E36 316i Compact Hellrot

                        Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                        Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                        Comment

                        • aapok
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 807
                          • Liperi

                          #13
                          Sain viimein kiristysruuvin auki lyhyellä lenkkiavaimella ja kiristin säätöruuviä renkaat linkussa. Parani jo huomattavasti ohjaustuntuma, mutta voi olla että kiristän vielä lisää kun ei tullut vieläkään ihan jämäkäksi tuo ohjaus.

                          Miksi muuten tuota pitäisi kiristää nimenomaan renkaat linkussa eikä keskellä?
                          -Aapo-

                          520da touring Lci M-sport -07
                          1600-2 -68 (kaveriprojekti)
                          Chevrolet Avalanche LTZ -09
                          Sea Ray 230 sundancer -94

                          Comment

                          • KimmoK
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2006
                            • 553
                            • Kontiolahti/Joensuu

                            #14
                            Simpukka kulunut eniten keskikohdastaan ja vähiten kulunut reunoista? Jos kiristää renkaiden ollessa keskellä, voi välys mennä liian pieneksi reunassa ja alkaa jumittamaan.
                            ///M Power

                            @colehmaizel

                            Comment

                            • aapok
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 807
                              • Liperi

                              #15
                              tämä selvä, ei vaan ole aiemmin tarvinnut ikinä kiristellä noita simpukoita mulla olleissa bemuissa.
                              -Aapo-

                              520da touring Lci M-sport -07
                              1600-2 -68 (kaveriprojekti)
                              Chevrolet Avalanche LTZ -09
                              Sea Ray 230 sundancer -94

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎