Announcement

Collapse
No announcement yet.

E31 M30/S38-tekniikalla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Patriot
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 274

    E31 M30/S38-tekniikalla?

    Pohdintaa:
    Tekniikkavikainen E31 850 ilman konetta. Tilalle M30B34 manuaali askilla. M70 korvaus fyysisesti pienemmällä M30-tekniikalla jättäisi tilaa esim. ahtimelle, josko muutenkaan on ongelma. Käsittääkseni ainoa malli mikä kuvioon sopisi, olisi 850i/Ci 5.0L V12 - M70B50 05/1989 - 00/1990

    - Onko E31 alustassa mitään yhteneväistä E34 alustan kanssa? Vai onko tuo itse asiassa lähempänä E32? EDC alustan käyttökelpoisuutta ratakäytössä uskallan epäillä. Kallista sen huolto/uusiminen ainakin on.

    Pitäisi tutkia etukäteen onko hyvän alustan rakentaminen tuohon kuinka mahdoton yhtälö. Mahdottomaksi luen sen, että kaikki joutuu teettämään ts. mikään valmis palikka ei käy. Hyväksi tapaukseksi luetaan se, että valmispalikka käy suoraan.

    S38B38 tai B36 tekniikka vaatisi pykäläviidakossa käyntiä. M30:sta pidän varaosien saannin kannalta kuitenkin helpompana ja halvempana. Ahtimen kanssa lopputulos voisi olla joka tapauksessa kovin järjetön, eikä merkitystä olisi alkuperäisellä tekniikalla. Tiedä häntä.

    Kaiken tämän lopputuloksena voisi olla E31 ahdetulla vakio, tai M-tekniikalla, Megasquirtin moottorinohjauksella, alustaltaan päivitettynä sekä muuten ratahenkeen karsittuna ja rakennettuna. Järjetöntä, varmasti.
    Last edited by Patriot; 27-01-2008, 13:55.
    E39 540iA M62TUB44
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    #2
    minkäs ikäinen 850i kysees, että saa vähäpäästöinen??

    ja kyllä sinne kummatkin m5 koneet sais laittaa... ja jopa ahdettuna??
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • ankkuli
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 938
      • Hyvinkää

      #3
      kone- ja pykälähommiin en kommentoi, mutta:

      Originally posted by Patriot View Post
      - Onko E31 alustassa mitään yhteneväistä E34 alustan kanssa? Vai onko tuo itse asiassa lähempänä E32? EDC alustan käyttökelpoisuutta ratakäytössä uskallan epäillä. Kallista sen huolto/uusiminen ainakin on.

      Pitäisi tutkia etukäteen onko hyvän alustan rakentaminen tuohon kuinka mahdoton yhtälö. Mahdottomaksi luen sen, että kaikki joutuu teettämään ts. mikään valmis palikka ei käy. Hyväksi tapaukseksi luetaan se, että valmispalikka käy suoraan.
      E32 alusta = E34 alusta. noin karkeasti ottaen tietenkin. tukivarret on samat, jouset & iskarit käy pikku rajoituksin ristiin, samoin jarrut. E31 taka-akseli on täysin erilainen. vertaa E31 akselia E32 vastaavaan. teoriassa E31 takapää voisi kai olla parempi kovaan ajoon. edessä on enemmän yhteistä. perusrakenne mm. ylätukivarret (reaktiotangot) on samat, ja alatukivarretkin saman näköiset, tosin eri osanumeroilla. kiinnityspisteissä on varmastikin pientä vähän eroa. jarrut käy ristiin E31/E32/E34, foorumilta löytyy montakin juttua. valmispalikan sopivuus "suoraan" lienee näkemyskysymys tuollaisessa projektissa...

      Originally posted by Patriot View Post
      Järjetöntä, varmasti.
      erittäin. mutta harrastuksia ei lasketa.
      Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

      Comment

      • Patriot
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 274

        #4
        Tälläiseen järjettömään ideaan päädyin 60h mobile.de-autoscout ym. putken jälkeen kun vertailin E34 M5 ja 535 malleja vastaavan harrastuksen kannalta. E31 on parempi ulkonäöltään kuin E34 (http://www.mcsmk8.com/91-850/BMW850.HTM). M70-tekniikka on väärä käyttötarkoitukseen, vaikka muuten eksoottisen hieno onkin. E31 käytännön ongelmana on heti sopivan mallin löytymisen. -89 mallin voi löytää, mutta harvoin konevikaisena. Ehjän M70-moottorin ostamista auton mukana ja eteenpäin myymistä pidän turhana riskinä ja vaivana. 6-vaihteisena manuaalina laatikon pystyisi ehkä(?) hyödyntämään. Ensimmäinen todellinen ongelma on päästöasiat E31 korin kanssa.

        535 M30-tekniikalla olisi helpoin ja halvin aloittaa. Kone olisi valmiina autossa. Ahtamisen jälkeen riittäisi oikeanlainen dynolappu ja kyky todistaa alustan päivitysten vastaavan 540-mallia sikäli mikäli se nyt luetaan samaan mallisarjaan. Oletuksena kyllä.

        E34 M5:n hankintahinta kipuaa korkeimmaksi. Pitäisi tarkkaan tutkia, mitä käyttökelpoista M-osaa autoon jäisi, koska purettu 535 ja M5 ovat hinnaltaan eri planeetalta. M5-mallin pitäisi pystyä siis tarjoamaan hinnan erotukselle 535-malliin jotain muutakin kuin pelkän moottorin. Moottori olisi ehdottomasti parempi. Osien hinnan todellista eroa en tunne tarkkaan. M5:n osilla olisi suurempi kysyntä eteenpäinmyynnin kannalta mitä tavan 535, mutta on siinäkin vaivansa.

        E23 ja E32 luen E31 jälkeen. Kokoluokka on samoissa, mutta neliovisena perheautona. E31 suurta kokoa kompensoisi ainoastaan parempi ulkonäkö E34-malliin. Korisarjaan ja ylimääräiseen muoviin ei heti tarvitsisi uhrata valuuttaa. Pelkällä vannepäivityksellä pääsis jo pitkälle.

        Tässä taustaa asialle. Homman vakavuus on jossain tikanheiton tasolla. Tänne kirjoitin lähinnä siksi, että suurimmat kardinaaliluokan virheet torpattaisiin heti kättelyssä ja homma ohjautuisi oikeille urilleen. En voi väittää, että oma E32 olisi liikaa opettanut BMW-merkkisistä autoista, joten teknisiä virheitäkin saattaa näissäkin esiintyä. Totuushan on, että tälläisten ideointien miettiminen on hyvää terapiaa kesää odotellessa
        Last edited by Patriot; 27-01-2008, 14:40. Reason: Tekstiä selkeämmäksi ja virheitä pois.
        E39 540iA M62TUB44

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎