Announcement

Collapse
No announcement yet.

E31 850iA "matelee" eteenpäin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • henza
    Newbiemmer
    • Jun 2008
    • 9
    • Turku

    E31 850iA "matelee" eteenpäin

    Auto on siis 850i -91 automaattivaihteistolla.
    Auto lähtee liikkeelle todella ryömien. Mitään en automaateista tiedä, mutta vaikuttaa hieman että nelonen olisi jämähtänyt päälle. Pakki toimii normaalisti.
    Vaihdoin vaihteiston öljyn ja suodattimen, öljy oli aivan mustaa, mutta ei haissut mitenkään palaneelta.
    Vaihdoin myös vaihteiston ohjainyksikön eikä sekään auttanut
  • Haukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 1366
    • Valkeala

    #2
    Eli siis paikaltaan kun lyöt lutut nurin niin auto ei liiku juuri mihinkään, ja kierrokset rajottimessa?

    Vai meinasitko että lämä tiskissä ei jaksa oikee liikkua vasta kun saa vauhtia enempi?
    Last edited by Haukkis; 04-06-2008, 18:15.

    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

    Comment

    • -Mage-
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 295
      • Vantaa

      #3
      Luistaako aski?:think
      Automaatit on todella tarkkoja öljynmäärän suhteen, liikaa öljyä ja alkaa luistamaan.
      Tuliko varmasti kaikki vanhat öljyt pois ja paljonko laitoit tilalle?

      Comment

      • advance
        Bimmer Enthusiast
        • May 2004
        • 1689

        #4
        Kyllähän ne automaatit aina ryömii kun nostaa jalan jarrulta, voisit vähän tarkemmin selittää oireita.

        Comment

        • henza
          Newbiemmer
          • Jun 2008
          • 9
          • Turku

          #5
          siis lähtee todella voimattomasti liikkeelle. esim, jos on ylämäki niin ei pääse ollenkaan ellei mene työntämään. Niinkun kytkin luistais ihan sairaasti, mutta kun pääsee vähän vauhtiin niin alkaa vähitellen toimia paremmin. En ole viitsinyt kovin pitkälle kokeilla kun ei varmasti tee hyvää laatikolle.

          edit: kaasun määrällä ei ole mitään vaikutusta oikeastaan kiihtyvyyteen... siis lähtee todella ryömien eteenpäin.
          Last edited by henza; 04-06-2008, 20:08.

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8262
            • Järvikylä (Nakkila)

            #6
            millälailla luistaa? ei kestä painaa kaasua kuin vähän ja kierrokset nousee rajoittimelle vai vaikka painaisit kaasun pohjaan nii kierrokset nousee johonkin 2-3krpm ja lähtee hitaasti kiihtyyn?
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • henza
              Newbiemmer
              • Jun 2008
              • 9
              • Turku

              #7
              En muista tarkalleen mihin asti, mutta ei rajoittimelle.

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14452
                • Oulu

                #8
                Toimiko laatikko ennen öljyn vaihtoa? Taitaa olla ettei laatikkoon kannata litkuja vaihdella, jos homma pelaa.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • henza
                  Newbiemmer
                  • Jun 2008
                  • 9
                  • Turku

                  #9
                  vaihdoin siihen öljyt koska laatikko meni rikki. Moni sano että on ensimmäinen homma mitä kannattaa tehdä kun menee rikki.

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #10
                    millä lailla meni rikki? eihän ne nyt yleensä kyllä korjaannu öljyjä vaihtamalla.. monesti ehjänkin laatikon saa rikki vaihtamalla öljyt..
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • jyrkipes
                      BTCF Member
                      • Dec 2005
                      • 210
                      • KAJAANI, FIN

                      #11
                      Muistan kerran saaneeni oman vikamoodiin jolloin auto ei kiihdy, ei ota kierroksia eikä oikein liikukaan kuin kävelyvauhtia.

                      Miten tuo laatikko meni rikki ?

                      Korjattiinko laatikko vai oliko öljynvaihto tuo korjaus ?
                      Googlella löytyy aiheesta paljonkin mutta lyhykäisyydessä:
                      4h24 (ja 5hp24 samoin) ovat herkähköjä noille öljyille. BMW ei suosittele että öljyjä vaihdettaisiin koskaan (mikä ei ole ihan totta sekään) vaan korjaustilanteissa öljyä lisätään sen verran kuin sitä korjauksen aikana tuli pois. Edelleen öljyn lisääminen pitää tehdä moottorin käydessä ja/tai puolidesiä kerrallaan, konetta välillä käyttäen. Muuten voi käydä niin että puhalletaan ylimääräisiä huohottimen kautta pois ennen aikojaa. Tämä näkyy vaihteiston peräpäässä "öljyvuotona".

                      Öljyn vaihto tuohon laatikkoon varmasti aiheuttaa muutoksen sen toiminnassa. Vaihteisto on prosessorin ohjaama ja adaptoituu eli säätää itseään sen mukaan miten öljy/kytkinpakat vanhenee. Säätö on kohtuu hidasta kuten normaali kuluminenkin. Jos nyt vaihdetaan uudet öljyt, pahimmassa tapauksessa hieman erilaiset, on tuloksena töksähdellen vaihtava tai luistava laatikko.
                      Tuurilla laatikko oppii uusille öljyille tai luistaa kytkinpakat vaihtokuntoon.

                      Öljynä en käyttäisi muuta kuin suositeltua (Esso Dextron III). Maailmalla ovat kokeilleet kaikki RedLinet sun muut mutta korrelaatio laatikkorikkoihin saa ainakin minut varpailleen. Paljonko öljyä vaihdoit ?
                      Kaikenkaikkiaan öljyä on 8.1 litraa.

                      Vaihdoit vaihteiston boxin => se on tyhjännyt asetuksensa ja oppii koko ajan. Eli tuota ei tarvi enää kokeilla.

                      Käyttäisin/näyttäisin autoa automaattiasiantuntijalle ja/tai BMW-korjaamolle.

                      Jos taas ei ole kiire niin kyllä se täällä foorumilla haarukoidaan halvemmalla ennen pitkää.

                      Tervetuloa etuoikeutettuun E31-kuskien ryhmään !
                      Jyrki
                      E31, 1991: M70B50, Showroom ja Project Cinderella
                      "...jos näät mut joskus pemarin ratissa niin tuu ampumaan..." -vuodelta 1987-
                      (ex: E30, E32, E34, E36)

                      Comment

                      • jyrkipes
                        BTCF Member
                        • Dec 2005
                        • 210
                        • KAJAANI, FIN

                        #12
                        Vielä tuli mieleen lohduttavia sanoja: Jos se laatikko on todella menossa rikki (pakat luistaa) niin se särkyy nopeasti joka tapauksessa ja kohta ei toimi kuin pakki. Liikkuuko se muuten taaksepäin yhtä "laiskasti" ?

                        Korjauksesta:
                        Master-kit tuohon laatikkoon maksaa JM-Tradingilla ~300EUR ja siihen asentajan työt päälle. Työstä mulla ei ole arviota.
                        Turbiineja korjailevat myös, arvio 380EUR.
                        Oman laatikon poisotto ja kiinnitys maksoi Hartikaisella 550EUR ja vei vajaan päivän aikaa. Laatikon irrotus vaatii paria erikoistyökalua mutta on osaavalta ja maltilla etenevältä asentajalta tehtävissä.
                        Uutta laatikkoa voi kysellä ATB:ltä Saksasta. Käytettyjen kanssa kannattaa muistaa että E32:en (750) laatikko ei käy 850:een.
                        Jyrki
                        E31, 1991: M70B50, Showroom ja Project Cinderella
                        "...jos näät mut joskus pemarin ratissa niin tuu ampumaan..." -vuodelta 1987-
                        (ex: E30, E32, E34, E36)

                        Comment

                        • henza
                          Newbiemmer
                          • Jun 2008
                          • 9
                          • Turku

                          #13
                          noniin, tullut niin paljon kyselyitä, että pitää laittaa hieman tarkennusta....

                          Kun yritän lähteä liikkeelle: Kierrokset nousee johonkin (en tosiaan muista kuinka korkealle), mutta ei rajoittimelle asti ja auto lähtee matelemaan eteenpäin.

                          Pakki toimii normaalisti.

                          Ei minkäänlaisia oireita ennen kuin meni rikki.

                          vaihdoin öljyt koska minulle suositeltiin, että kannatta vaihtaa öljyt kun automaatit on niin tarkkoja sen kanssa, että voi alkaa toimimaan pelkällä öljynvaihdolla. Vaihdoin siis öljyt ja suodattimen RIKKINÄISEEN laatikkoon.

                          Laatikko meni rikki kun yritin lähteä hieman rivakammin, mutta ei ruvennut kuin matelemaan eteenpäin.

                          Ohjain-yksikön vaihdoin koska olin lukenut että siinä on aika usein ongelmia (btw. se ylimääräinen yksikkö myynnissä)

                          öljymäärät on kohdillaan.


                          Toivottavasti nyt hieman selventi.

                          ja tietenkin perus nyyppäkysymys loppuun... Mikä on Master-kit?

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8262
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            #14
                            herjasko/herjaako cc mitään? eli öljyjen vaihto ei muuttanut tilannetta suuntaan eikä toiseen (toistaiseksi).. onko akku ollu irti missään vaiheessa? jos ei niin ota irti tunniksi tai jotain.. ei siinä ainakaan mitään häviä
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • henza
                              Newbiemmer
                              • Jun 2008
                              • 9
                              • Turku

                              #15
                              akkukin oli irti yön että poksit resetoituis... ei auttanut
                              cc ei herjannut/herjaa mitään muuta kuin sumuvalo rikki

                              Joskus päätin että en ikinä osta pemaria enkä automaattia... Tuli hommattua molemmat kerralla ja alle kuukaus ja rikki.
                              Mitäs tästä opimme....
                              Last edited by henza; 05-06-2008, 20:42.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎