Lainaan topicia kun alkuperäinen ongelma on selvillä.
Elikkä, taistelen mystisen abs-ongelman kanssa. Virrat päälle, abs-valo syttyy hetkeksi ja sammuu kohta. Sitten kun lähtee ajamaan niin muutaman metrin kuluttua se syttyy taas päälle, jolloin abs ei toimi enään. Kun auton sammuttaa toistuu em. tilanne.
Tämähän viittaisi vahvasti anturiin, mutta ASC-valo ei pala ja luistonesto toimii normaalisti?!?
Millään vehkeellä ei ABS-boksiin saa minkäänlaista yhteyttä, jonka johdosta otin purkin esille ja yritin mittailla että ovatko diag.liittimen johdot ehjät. Sähkökaaviot esiin ja WTF!
ABS-boksin liittimestä 30 pitäisi mennä piuha diagnostiikkaliittimen pinnille 15 ja boksin liittimestä 4 diagnostiikan pinnille 20. Näistä lähtee kyllä piuhat mutta ihan erilaiset kuin sähkökaavioissa ja ne menevät aivan muualle kuin diagnostiikalle.
ETM näyttää että siellä olisi kaksi eri purkkia, A70 ABS/ASC Electronic Control Unit ja A9070 ABS/ASC+T Control Unit.
Mutta molemmissa olisi liitin X7 ?!?
Mulla rupeaa menemään nyt sormi suuhun, voi perkkele. Osaisko kukaan antaa vinkkiä mitä seuraavaksi? Vai pitäiskö sieltä löytyä jokin toinenkin moduuli jostain?
Noihin kytkentäkuviin ei aina kannata sokeasti luottaa koska niissä voi olla virheitä.
Tuo, että ABS ei toimi ja silti ASC toimii, ei ole mitenkään poikkeava ongelma kasissa. Bimmerforumia kaivamalla voi löytyä apu.
Harmillisesti kun et saa softalla yhteyttä niin ainakin jotain mitä voit tehdä on tarkastaa ABS pumpun releen kunto.
Noista boxeista senverran, että A9070 löytyy -94 ja uudemmista autoista missä on automaattiloota.
Itsellä kun on Wanha -92 ja manuaali ni löytyy tuo A70. Eli noista kahdesta vaihtoehdosta on siis vain jompikumpi.
Aaha nonniin. Kiitos, tuo selvensi paljon. Tuo A70 tosiaan täsmäisi omaan.. 91 ja tomaatti. Mitenhän tuo diagnostiikkahomma voisi selvitä, mitä linjaa pitkin bitti tuolta purkilta virtaa konehuoneen pistokkeeseen, kytkentäkaavioissa kun ei näkynyt mitään olevan merkitty.
Hassua kun vika tulee vasta liikkeellelähdön jälkeen, katselin kyllä ulkomaanelävien ongelmia muttei mitään kyllä selvinnyt..
Jompikumpi vika kyseessä:
1. Jokin anturi paskainen, kehä paskana tai anturi liian kaukana jolloin ei saa selvää signaalista
2. ABS pumppu ei pyöri, joko pumppuvika tai releessä.
Tuo pumppu testiajetaan yleensä kun lähdetään liikenteeseen. En nyt muista miten tuon ikäisessä menee, lähteekö testiajo päälle heti vai vasta kun tietty nopeus ylittyy.
No jokatapauksessa jos DISsillä katselet niin siellä ihan alimmaisena listalla on erikseen ABS tester tmv nimellä millä pääsee kiinni.
Tuo vaatii testiadapterin boksin väliin jos haluaa livedataa tuijotella mutta ainakin vikakoodit pääsee lukemaan.
Itselläkin tässä hieman tutkimista eräässä tapauksessa kun etupyörät lukittuu jarrutukses mutta asc toimii eikä abs:lla ole mitään vikakoodeja.
Liekkö veli virolainen haarottanut etuanturit takaa
No, täytyy nappaa anturi irti ja katsoa mitä herjaa.
Noniin, kokeilin tuolla dissillä, muttei löydä control unittia... Pitikö tuon toimia ilman sitä testiadapteria? Tajusinko oikein että tuo pumpun rele on hydrauliyksikön sisällä? Jos sieltä aloittaisi. Tai onko kellään ideoita mistä tutkia vikaa diagnoosiprobleeman selvittämiseksi?
Noniin, rele on ehjä. Pumpun ei ilmeisesti kuulu ottaa virtaa niin paljon että 0,75 neliön kaapeli hehkuu punaisena eikä kuulostaa darth vaderin hengitykseltä?
Joo ei se mitenkään toivottavaa ole että piuhat hehkuu.
Tosin eikai tuo 0.75mm2 kaapeli virransyöttö voi olla? Kun kaaviossa releelle tulee 4mm2 kaapeli.
0.75mm2 kaapeli on releen ohjaus (Ruskee/Musta/Keltanen) ja toinen samaa kokoluokkaa oleva (Punane/Sininen) tilatieto boksille että rele on vetänyt, eli releen 30 nastasta missä pumppukin.
Juu pistin suoraan moottorille virtaa ekalla käteen sattuneella piuhanpätkällä, se oli 0,75..
Nyt ei mene mikään putkeen, tuon räpellyksen jälkeen valo syttyy nyt heti virtojen kanssa eikä sammy missään vaiheessa. Perkele. Tuplazekkasin joka piuhan ja liittimen... Rikoinkohan jotain yleismittarilla.
E: Ottaako tuo boksi diagnostiikkayhteyden dme/eml:n kautta vai onko mahdollista kokeilla suoraan joistain ohjaimen pinneistä?
Suositeltavaa tarkistusjärjestystä? Ajattelin mitata jokaisen piuhan boksilta hydrauliyksikölle ja magneettiventtiilien resistanssit mutta sitten?
Tuolta näät sivulta 89 miten diagnostiikka menee. Tuon mukaan ABSit on suoraan samoissa karvoissa kiinni kuin muutkin, vastaako kaikki muut moduulit?
Sanomattakin selvää mutta onhan sulla ADS adapteri eikä mikään perus K-line adapteri?
mulla on vanhemman mallin abs-boksi, eli jos katsot 91-92 vuosimallin ETM kuvia, laatikko numero A70 löytyy meikäläiseltä. 94 malli jonka etm linkitit käyttää jo tätä uudempaa ohjainboksia A9070. Vanhasta en löytänyt mitään tietoa kytkiksistä liittyen diagnostiikkaan. Uudemmassa mallissahan ne ovat pinnit 4 ja 30 jotka ovat samassa linjassa kuin muutkin pömpelit.
Pääsen kaikkiin muihin bokseihin kiinni viimeistään dissillä paitsi tähän abs:ään, edes aikaisemmin mainitsemillasi ohjeilla käyttäen tester-komentoa. Ja on ads-interface.
Tuhannet kiitokseg kun jaksat tätä vatvoa, toivottavasti kohta alkaa tilanne valaistumaan
Jaajaa, voisko olla ettei vanhassa ole erillistä diagnostiikkaa vaan pitää pistää testiadapteri kiinni :think
Mutta kyllä mielestäni oon päässyt 91 850:seen ainakin käsiksi :think
Pihalla on yksi CSi mikä on mielestäni myös vanhempi kuin 94 ja siihen pääsin kiinni ainakin, no täytyy varmistaa ikä.
Kato onko samoissa nastoissa diagnostiikkapinnejä kuin uudemman auton abseissa.
Comment