Announcement

Collapse
No announcement yet.

M70B50 tiivisteiden vaihtoa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Staffel
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 165
    • Turku

    M70B50 tiivisteiden vaihtoa

    Alkaa öljyä pukkaamaan ilmeisesti venttiilikopan tiivisteestä ja tarkoitus olisi lähteä vaihtamaa. Tuli siinä sitten mieleen, että voisi varmaan vaihtaa kaikki etupään tiivisteet samalla, kun ei tiedä missä kunnossa ovat. Nyt mietityttää, että kannattaako tuota itse lähteä tekemään, kun ei ole aikaisemmin tullut tehtyä mihinkään koneeseen? Mitään korjaamovälineitä tai olosuhteita ei ole. Tarvitaanko erikoistyökaluja ja mitä tuossa samalla olisi hyvä tarkistaa/vaihtaa? Listalle meni jo hihnat, imusarjantiivisteet ja banjopultin tarkastus.

    Kaikki vinkit otetaan vastaan, kiitos. Autona 850i vm. 9/91
    850i '92
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14452
    • Oulu

    #2
    M70:n viemällä korjaamolle joutuu myös maksamaan opettelusta, että mieluummin tekisin itse. Ei nuo tiivisteiden ja hihnojen vaihdot mitää erikoistyökaluja tarvi.

    Täältä sivustolta löytyy M70:stä kaikenlaista turinaa ja kuvia paljon: http://bmwe32.masscom.net/

    Onko imusarjan tiivisteet jo tilattu... Älä säikähdä hintaa, jos et ole vielä tilannut.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • MouTine
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2011
      • 803
      • Pori

      #3
      Ja vuotaako ne vanhat? Itse tullut vuosien aikana hiukan kyyniseksi ylikorjaamiselle.
      Nykyiset...
      '14 E500 Coupe

      Ollut joskus...
      '07 MB CL63 AMG
      '04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
      '05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
      '94 Audi A8 4.2i V8
      '00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
      '92 BMW 850i 5.0i V12
      '96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
      '92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
      '78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
      '77 Ford Capri 2.8i V6

      ...Ja pienet sille!

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #4
        Venakoppien tiivisteitä ei sitten saa irti ilman että nostaa imusarjatkin pois, ja sitä varten pitää ymmärtääkseni myös M70 koneessakin nostaa koko koneen johtosarja konepeltiin kiinni (se kun menee siinä imusarjojen välissä).

        Ja jos kerran otat ne irti, niin sitten kannattaa ostaa imusarjoihinkin uudet tiivisteet ja separaattorit (osa 3). Sama pätee myös bensatukkeihin ja pa-suuttimiin: vaihda kerralla sitten kaikki petkut ja O-renkaat jos kerran imusarjat otat irti. Ne imusarjan tiivisteet kun ei ole ihan ilmaiset, joten kaikki nuo kannattaa tehdä kerralla.




        ja sitten pa-linjaston letkut ja tiivisteet (O-renkaat osa nr 5). Tyypillisesti kovettuu ja alkaa falskaamaan. Lisäksi kaikki nuo alipaineletkut kannattaa vaihtaa samalla, metritavarana vaikka Etolasta niin ei maksa montaa euroa, mutta imuvuodot on sellaisia perkeleitä näissä vehkeissä...



        Toki seuraavaksi joku kertoo että ne imusarjojen tiivisteet voi laittaa liimalla takaisin, ja juu voi niin tehdäkin, jos ne vanhat tiivisteet vaan on ehjät, mutta toista kertaa et kyllä enää pysty liimaamaan kunnolla

        Sitten kun vaihdat niitä remmejä, niin tyypillinen ongelma on että kiristinrullat ja kiristimet itsessään on tiensä päässä. Niitäkin on kahdet eli molemmille remmeille omansa (osa 15 ja 7 sekä alemmassa kuvassa 11 ja 4). Varsinkin tuo vesipumpun kautta kiertävä remmi on tärkeä, koska jos se luistaa niin vesi ei kierrä kunnolla, ja fyysisesti näin isossa koneessa tulee helposti lämpöongelmia. Itse asiassa, yksi usein suositeltuja huoltohommia on vaihtaa termari ja vesipumppu, jos ei ole tietoa niiden iästä.



        Eli ota kunnolla kuvia jotta saat johdotukset oikein takaisin, vaihda kaikki tiivisteet/kalikat yläkertaan laakista ja jos vähänkään kiristimet epäilyttää niin myös ne. Rahaa palaa +1k€ aika helposti vaikka itsekin tekisi. Sen verran menee pelkästään jo imusarjojen tiivisteisiin ja noihin kiristimiin.

        Onnea matkaan!
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • _chris_
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 442
          • Nokia

          #5
          Originally posted by BeamR View Post
          Venakoppien tiivisteitä ei sitten saa irti ilman että nostaa imusarjatkin pois, ja sitä varten pitää ymmärtääkseni myös M70 koneessakin nostaa koko koneen johtosarja konepeltiin kiinni (se kun menee siinä imusarjojen välissä).
          Ei sitä tarvitse ihan konepeltiin kiinni asti saada. Riittää, että sitä pääsee nostamaan sen verran että saa polttoainetukit ja imusarjat alta pois. Omassa autossa johtosarja oli etupäästään aika hankalasti jossain laturin johtosarjassa kiinni, enkä alkanut sen kanssa sitten ylenmäärin tappelemaan kun löysää sai jo riittävästi.
          BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
          Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

          Comment

          • Perlenbacher
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2010
            • 1103
            • Suomi

            #6
            Melkein suosittelen teettämään lähimmässä tarrapajassa 2-millisestä tiivistepahvista ne imusarjantiivisteet ja putsaamaan vanhat jämät kunnolla pois. Säästät muutaman satasen pelkästään siinä ja tulee ihan yhtä hyvä. Ts. Maailman kalleimmat imusarjan tiivisteet todennäköisesti.

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #7
              Originally posted by Perlenbacher View Post
              Melkein suosittelen teettämään lähimmässä tarrapajassa 2-millisestä tiivistepahvista ne imusarjantiivisteet ja putsaamaan vanhat jämät kunnolla pois. Säästät muutaman satasen pelkästään siinä ja tulee ihan yhtä hyvä. Ts. Maailman kalleimmat imusarjan tiivisteet todennäköisesti.
              Ei onnistu: ne tiivisteet on useamman sentin paksut ja vielä kallistetut, joten jos yrität laittaa sinne jonkun 2mm paksun pahvin niin et saa sitä enää nippuun. Lisäksi ne imusarjan pultinreiät ei osu yksiin kannessa olevien reikien kanssa.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • Perlenbacher
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2010
                • 1103
                • Suomi

                #8
                Meinasin oikeastaan että niiden alkuperäisten tiivistemöttien molemmille puolille tehdä pahvista.

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #9
                  Originally posted by Perlenbacher View Post
                  Meinasin oikeastaan että niiden alkuperäisten tiivistemöttien molemmille puolille tehdä pahvista.
                  ...jotenkin tuntuis, että ei taida noi paksut kumitiivisteet ikimaailmassa kiristyä niin paljoa että tulis pahvilla tiivis... :think liimalla niitä on kuitenkin saatu pitäviksi, ja vanhaahan ei tarvi juuri siistiä kun alunperin niissä ei liimaa olekaan.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Mitään pahveja väliin, kunnon tiivisteaineella vaan. Kyllähän sitä voi tehdä niin monta kertaa kun haluaa.
                    Ja BeamR, ei ole 92 vuoden M70 mitään separaattoreita imusarjojen takana M73 hömppää lähinnä.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Staffel
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2004
                      • 165
                      • Turku

                      #11
                      Kiitoksia vaan kaikille neuvoista. Homma lähtee nyt osien metsästyksellä liikkeelle. Sitten pitää vain katsoa sopiva vkl tähän projektiin.
                      850i '92

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        #12
                        Originally posted by Supa View Post
                        Ja BeamR, ei ole 92 vuoden M70 mitään separaattoreita imusarjojen takana M73 hömppää lähinnä.
                        No niinhän se on... uudet tiivisteet vaan päätylevyihin... My bad, näkeehän sen jo tuosta kuvastakin...
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • hrajasso
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 213
                          • Järvenpää

                          #13
                          Sitten kun on venttiilinkopat irti, niin kannattanee samalla katsoa onko nokkien öljyputkien banjopultit vielä kiinni.

                          Comment

                          • Staffel
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2004
                            • 165
                            • Turku

                            #14
                            Tänään tuli vähän tutkailtua venakopan tiivisteitä päällisinpuolin. Paljastuikin yllättäen seuraavaa:

                            Käytin auton lämpöiseksi ja ajoin parkkiin. Tyhjäkäynnillä kiersin öljykorkin varovasti auki ja kuului valtavaa pihinää. Ylipainetta aika lailla, kun korkin otin kokonaan pois. Päätin sitten vielä nypätä öljytikun ja sieltähän oikein ryöpsähti öljyä ympäriinsä. Tästä pitäisi nyt aloittaa ennenkuin tiivisteitä lähtee vaihtamaan, jos niitä sitten enää tarvitsee edes vaihtaa. Mistähän moinen ylipaine? Muutenkin misfireä alle 2,5k rpm josta epäillään viallista johtosarjaa.
                            850i '92

                            Comment

                            • Morkai
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 3197
                              • Saarijärvi

                              #15
                              Originally posted by Staffel View Post
                              Tänään tuli vähän tutkailtua venakopan tiivisteitä päällisinpuolin. Paljastuikin yllättäen seuraavaa:

                              Käytin auton lämpöiseksi ja ajoin parkkiin. Tyhjäkäynnillä kiersin öljykorkin varovasti auki ja kuului valtavaa pihinää. Ylipainetta aika lailla, kun korkin otin kokonaan pois. Päätin sitten vielä nypätä öljytikun ja sieltähän oikein ryöpsähti öljyä ympäriinsä. Tästä pitäisi nyt aloittaa ennenkuin tiivisteitä lähtee vaihtamaan, jos niitä sitten enää tarvitsee edes vaihtaa. Mistähän moinen ylipaine? Muutenkin misfireä alle 2,5k rpm josta epäillään viallista johtosarjaa.
                              Huohottimien takaiskuventtiilit tukossa tai kytketty nurinkurin se systeemi.
                              sigpic
                              E23 728iA V8-projekti
                              E38 730D -projekti
                              E39 540iA -projekti
                              I01 i3 -projekti

                              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎