Näyttää olevan noita Bemarin omia latauslaitteita useampia malleja. Onko joku hankkinut / vertaillut mikä niistä kannattaisi ottaa? Onko tuo Connect -malli tällä hetkellä ns. paras? Tuleva i4 M50 tarkoitus tällä ladata.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mikä BMW Wallbox?
Collapse
X
-
Originally posted by FlyingFinn View PostNäyttää olevan noita Bemarin omia latauslaitteita useampia malleja. Onko joku hankkinut / vertaillut mikä niistä kannattaisi ottaa? Onko tuo Connect -malli tällä hetkellä ns. paras? Tuleva i4 M50 tarkoitus tällä ladata.
Jos nyt 3-vaihe laturia tarvitsisin, niin ostaisin ehdottomasti BMW:n matkaversion. 11kW latausteho ja tarvittaessa voi vaihtaa myös shuko pistokkeen plug n' play liittimellä. Senkin voi asettaa tallin seinään kiinteäksi, jolloin antaa i4:lle tasan saman verran watteja, mutta on kuitenkin mahdollista napata mukaan jos joskus tarvitsee. Ja hintakin vain ~500€.
...Vai oliko i4:ssä optio 22kW laturiin? Mikäli on niin sitten tietysti Wallboxista saa etua vs. tuo matkamalli.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
-
-
Originally posted by pyroz View PostItsellä on vanhempaa mallia simppeli versio BMW Wallboxista. Säädettynä 11kW teholle ja toimii kuin junan vessa. Ei omassa käytössä ole mitään lisäarvoa Connected malleille.
Jos nyt 3-vaihe laturia tarvitsisin, niin ostaisin ehdottomasti BMW:n matkaversion. 11kW latausteho ja tarvittaessa voi vaihtaa myös shuko pistokkeen plug n' play liittimellä. Senkin voi asettaa tallin seinään kiinteäksi, jolloin antaa i4:lle tasan saman verran watteja, mutta on kuitenkin mahdollista napata mukaan jos joskus tarvitsee. Ja hintakin vain ~500€.
...Vai oliko i4:ssä optio 22kW laturiin? Mikäli on niin sitten tietysti Wallboxista saa etua vs. tuo matkamalli.
Comment
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostKyllä sitä ilmeisesti voi 22kW ladata mutta sen toteuttaminen sähkölämmityksellä olevaan omakotitaloon saattaa olla jonkinlainen haaste. On tosin selvityksessä minkä verran pystyy pääsulakkeita kasvattamaan. Heikosti tuntuu tietoa löytyvän siitä kuinka latausta pystyy ensinnäkin ohjaamaan autosta ja mitä eroa noissa eri Wallbokseissa on. Älypuhelimella ohjaaminen voisi olla jonkinlainen plussa. Bemarin nettisivuilla puhutaan akun lämpimänä pidosta talvella kun se on kytketty laturiin ja sen ohjaamisesta puhelimella. Tällainen ainakin vaikuttaa tarpeelliselta mutta tarvitaanko sitä varten yhteys wallboksiin vai hoituuko yhteydellä autoon?
Oma näkemys on se, että kotilatauslaitteissa varsinainen "äly" tulee siinä kun laturi liitetään kiinteistön sähköjärjestelmään. Varsinkin silloin jos kiinteistön sähköliittymä ja sulakkeet ovat kovilla voi tulla tarpeeseen jonkinlainen kuormanhallinta. Näissäkin on hyvä huomata, että monet suu vaahdossa hehkuttavat jotain kuormanhallintaa tukevia latureita, mutta aina unohtavat puhua siitä, että ei se laturi yksin sitä talon kuormaa tasaa, vaan se vaatii sähkökeskuksen päähän oman älynsä ja kenties muitakin muutoksia (Joo on latureita, jotka haistelevat jännitteestä kuormaa ja pudottavat lataustehoa sen mukaan, mutta ei kovin älykäs ratkaisu).
Tottakai latureissa on myös erilaista älyä. On RFID:llä eri lataajaprofiileja on Bluetoothia ja Wifiä ja erivärisiä valoja. Näissä kuitenkin oleellisinta on saada esim. se 11kW autoon mukavasti. Eli kun tulet kotiin niin senkuin tyrkkäät liittimen autoon ja menet hieromaan rouvaa sohvalle ja unohdat latauksen.
Mikäli kiinteistössä on yösähkö erikseen niin senkin ajastukset hoituu auton käyttöliittymästä tai mobiilisovelluksella.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Vastaukseni on "halvin"
Itse uppasin sähköliittymän 25A -> 35A ja "laitoin latausaseman seinään"
Yhtiöstä riippuen toi voi olla tosi halpaa tai sitten ei.
Kuormanhallinta on harvoin niin yksinkertaista tai hyödyllistä kuin miltä se ens alkuun kuulostaa. Latausaseman voi tietysti rajoittaa johonkin alemmille ampeereille ja jopa ajastaa latauksen yöhön jos kuorma pelottaa. Mutta ei sillä ainakaan mulle ole arjessa mitään väliä lataako auto 3x16A vai 3x12A tai 3x10ALast edited by lnaukkar; 02-01-2022, 12:09.2023 G26 i4 M50
2023 U11 iX1 xDrive30
Comment
-
-
Yön aikana noilla kaikilla 3×10/12/16 vaihtoehdoilla tulee käytännössä akut täyteen ja jos pitkää päivämatkaa lähdetään ajamaan, tukilatausta pakko matkan aikana tehdä.Last edited by ritariässä; 02-01-2022, 13:59.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Minulla on autotallin seinällä tuo 11kw matkamalli. Halvin + siirrettävissä helposti.sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
Comment
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostKyllä sitä ilmeisesti voi 22kW ladata mutta sen toteuttaminen sähkölämmityksellä olevaan omakotitaloon saattaa olla jonkinlainen haaste. On tosin selvityksessä minkä verran pystyy pääsulakkeita kasvattamaan. Heikosti tuntuu tietoa löytyvän siitä kuinka latausta pystyy ensinnäkin ohjaamaan autosta ja mitä eroa noissa eri Wallbokseissa on. Älypuhelimella ohjaaminen voisi olla jonkinlainen plussa. Bemarin nettisivuilla puhutaan akun lämpimänä pidosta talvella kun se on kytketty laturiin ja sen ohjaamisesta puhelimella. Tällainen ainakin vaikuttaa tarpeelliselta mutta tarvitaanko sitä varten yhteys wallboksiin vai hoituuko yhteydellä autoon?G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
-
i4 mukana tulee tuo 11kw matkamalli. Otin koeajoauton yönylilainaan että voi testailla tuon käytettävyyttä.
Itselle ainakin tuo riittää vallan mainiosti enkä aio hankkia erillistä wallboxia.
Rakentaa vaan tuolle sopivan telineen ja johdoille koukut tms ettei pyöri lattialla.
Sit jos haluaa hifistellä niin lataussysteemin pitäisi haistella pörssisähkön hintaa ja ladata vuorokauden halvimpina aikoina, mutta tuskin tuohon kannattaa investoida kun kausisähköllä kesällä ja talviöinä sähkö on jokatapauksessa edullisinta eli auton ajastin riittää
Last edited by kama; 29-03-2022, 20:04.E24 - M88/3 N/A
E85 - M54 Supercharged
G26 - M50 Supercharged
IG:kamamikko
Comment
-
-
Originally posted by kama View Posti4 mukana tulee tuo 11kw matkamalli. Otin koeajoauton yönylilainaan että voi testailla tuon käytettävyyttä.
Itselle ainakin tuo riittää vallan mainiosti enkä aio hankkia erillistä wallboxia.
Rakentaa vaan tuolle sopivan telineen ja johdoille koukut tms ettei pyöri lattialla.
Sit jos haluaa hifistellä niin lataussysteemin pitäisi haistella pörssisähkön hintaa ja ladata vuorokauden halvimpina aikoina, mutta tuskin tuohon kannattaa investoida kun kausisähköllä kesällä ja talviöinä sähkö on jokatapauksessa edullisinta eli auton ajastin riittää
MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks
Käyttis i4 eDrive40
Kesällä E36 M3
Radalla E36 325i track day tool
Comment
-
-
i4 on tässä vakavassa harkinnassa. Tuotteeseen tutustuessa heräsi pari kysymystä latauksesta:
1. Mukana tulee ilmeisesti aina jokin "matkalaturi". Kyseessä lienee juuri se malli, johon saa vaihdettua voimavirtapistokkeeseen sopivan johdon, jolloin maksimi lataus nousee samalla laturilla 11KW:iin?
2. Voimavirtapistokkeeseen ei taida löytyä etäohjattavaa ajastinta (kotiautomaatiota varten), joten pystyykö autosta tai vielä parempi jos puhelinsovelluksesta, ohjaamaan lautausta? Siis niin että "lataa nyt" tai "aloita lataus 03:00"? Ainakin tulevana talvena ja todennäköisesti myöhemminkin lienee erittäin kannattavaa ajoittaa latausta esimerkiksi viikonlopun öihin. Tälläkin hetkellä viikonloppuna saattaa olla sähkön hinta vain sentin murto-osia tiettyihin aikoihin. Tämähän tekisi ajamisesta ihan ilmaista, jos arjen ajot menee yhdellä latauksella.
Comment
-
-
Originally posted by mobility View Posti4 on tässä vakavassa harkinnassa. Tuotteeseen tutustuessa heräsi pari kysymystä latauksesta:
2. Voimavirtapistokkeeseen ei taida löytyä etäohjattavaa ajastinta (kotiautomaatiota varten), joten pystyykö autosta tai vielä parempi jos puhelinsovelluksesta, ohjaamaan lautausta? Siis niin että "lataa nyt" tai "aloita lataus 03:00"? Ainakin tulevana talvena ja todennäköisesti myöhemminkin lienee erittäin kannattavaa ajoittaa latausta esimerkiksi viikonlopun öihin. Tälläkin hetkellä viikonloppuna saattaa olla sähkön hinta vain sentin murto-osia tiettyihin aikoihin. Tämähän tekisi ajamisesta ihan ilmaista, jos arjen ajot menee yhdellä latauksella.
Comment
-
-
Originally posted by mobility View PostNo tähän osaan näköjään itsekin vastata. Sovelluksesta voi asettaa ensisijaisen latausvälin, mutta tiettyä päivää ei voi asettaa.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
Comment