Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä BMW Wallbox?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FlyingFinn
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 646

    Mikä BMW Wallbox?

    Näyttää olevan noita Bemarin omia latauslaitteita useampia malleja. Onko joku hankkinut / vertaillut mikä niistä kannattaisi ottaa? Onko tuo Connect -malli tällä hetkellä ns. paras? Tuleva i4 M50 tarkoitus tällä ladata.
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6711
    • PK-seutu

    #2
    Originally posted by FlyingFinn View Post
    Näyttää olevan noita Bemarin omia latauslaitteita useampia malleja. Onko joku hankkinut / vertaillut mikä niistä kannattaisi ottaa? Onko tuo Connect -malli tällä hetkellä ns. paras? Tuleva i4 M50 tarkoitus tällä ladata.
    Itsellä on vanhempaa mallia simppeli versio BMW Wallboxista. Säädettynä 11kW teholle ja toimii kuin junan vessa. Ei omassa käytössä ole mitään lisäarvoa Connected malleille.

    Jos nyt 3-vaihe laturia tarvitsisin, niin ostaisin ehdottomasti BMW:n matkaversion. 11kW latausteho ja tarvittaessa voi vaihtaa myös shuko pistokkeen plug n' play liittimellä. Senkin voi asettaa tallin seinään kiinteäksi, jolloin antaa i4:lle tasan saman verran watteja, mutta on kuitenkin mahdollista napata mukaan jos joskus tarvitsee. Ja hintakin vain ~500€.

    ...Vai oliko i4:ssä optio 22kW laturiin? Mikäli on niin sitten tietysti Wallboxista saa etua vs. tuo matkamalli.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • FlyingFinn
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 646

      #3
      Originally posted by pyroz View Post
      Itsellä on vanhempaa mallia simppeli versio BMW Wallboxista. Säädettynä 11kW teholle ja toimii kuin junan vessa. Ei omassa käytössä ole mitään lisäarvoa Connected malleille.

      Jos nyt 3-vaihe laturia tarvitsisin, niin ostaisin ehdottomasti BMW:n matkaversion. 11kW latausteho ja tarvittaessa voi vaihtaa myös shuko pistokkeen plug n' play liittimellä. Senkin voi asettaa tallin seinään kiinteäksi, jolloin antaa i4:lle tasan saman verran watteja, mutta on kuitenkin mahdollista napata mukaan jos joskus tarvitsee. Ja hintakin vain ~500€.

      ...Vai oliko i4:ssä optio 22kW laturiin? Mikäli on niin sitten tietysti Wallboxista saa etua vs. tuo matkamalli.
      Kyllä sitä ilmeisesti voi 22kW ladata mutta sen toteuttaminen sähkölämmityksellä olevaan omakotitaloon saattaa olla jonkinlainen haaste. On tosin selvityksessä minkä verran pystyy pääsulakkeita kasvattamaan. Heikosti tuntuu tietoa löytyvän siitä kuinka latausta pystyy ensinnäkin ohjaamaan autosta ja mitä eroa noissa eri Wallbokseissa on. Älypuhelimella ohjaaminen voisi olla jonkinlainen plussa. Bemarin nettisivuilla puhutaan akun lämpimänä pidosta talvella kun se on kytketty laturiin ja sen ohjaamisesta puhelimella. Tällainen ainakin vaikuttaa tarpeelliselta mutta tarvitaanko sitä varten yhteys wallboksiin vai hoituuko yhteydellä autoon?

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6711
        • PK-seutu

        #4
        Originally posted by FlyingFinn View Post
        Kyllä sitä ilmeisesti voi 22kW ladata mutta sen toteuttaminen sähkölämmityksellä olevaan omakotitaloon saattaa olla jonkinlainen haaste. On tosin selvityksessä minkä verran pystyy pääsulakkeita kasvattamaan. Heikosti tuntuu tietoa löytyvän siitä kuinka latausta pystyy ensinnäkin ohjaamaan autosta ja mitä eroa noissa eri Wallbokseissa on. Älypuhelimella ohjaaminen voisi olla jonkinlainen plussa. Bemarin nettisivuilla puhutaan akun lämpimänä pidosta talvella kun se on kytketty laturiin ja sen ohjaamisesta puhelimella. Tällainen ainakin vaikuttaa tarpeelliselta mutta tarvitaanko sitä varten yhteys wallboksiin vai hoituuko yhteydellä autoon?
        Akun lämmittäminen ei vaadi BMW:n Wallboxia, vaan yleensäkin vaan jossain laturissa kiinni olemisen.

        Oma näkemys on se, että kotilatauslaitteissa varsinainen "äly" tulee siinä kun laturi liitetään kiinteistön sähköjärjestelmään. Varsinkin silloin jos kiinteistön sähköliittymä ja sulakkeet ovat kovilla voi tulla tarpeeseen jonkinlainen kuormanhallinta. Näissäkin on hyvä huomata, että monet suu vaahdossa hehkuttavat jotain kuormanhallintaa tukevia latureita, mutta aina unohtavat puhua siitä, että ei se laturi yksin sitä talon kuormaa tasaa, vaan se vaatii sähkökeskuksen päähän oman älynsä ja kenties muitakin muutoksia (Joo on latureita, jotka haistelevat jännitteestä kuormaa ja pudottavat lataustehoa sen mukaan, mutta ei kovin älykäs ratkaisu).

        Tottakai latureissa on myös erilaista älyä. On RFID:llä eri lataajaprofiileja on Bluetoothia ja Wifiä ja erivärisiä valoja. Näissä kuitenkin oleellisinta on saada esim. se 11kW autoon mukavasti. Eli kun tulet kotiin niin senkuin tyrkkäät liittimen autoon ja menet hieromaan rouvaa sohvalle ja unohdat latauksen.

        Mikäli kiinteistössä on yösähkö erikseen niin senkin ajastukset hoituu auton käyttöliittymästä tai mobiilisovelluksella.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • lnaukkar
          Bimmer Rookie
          • Sep 2015
          • 189
          • Helsinki

          #5
          Vastaukseni on "halvin"

          Itse uppasin sähköliittymän 25A -> 35A ja "laitoin latausaseman seinään"

          Yhtiöstä riippuen toi voi olla tosi halpaa tai sitten ei.

          Kuormanhallinta on harvoin niin yksinkertaista tai hyödyllistä kuin miltä se ens alkuun kuulostaa. Latausaseman voi tietysti rajoittaa johonkin alemmille ampeereille ja jopa ajastaa latauksen yöhön jos kuorma pelottaa. Mutta ei sillä ainakaan mulle ole arjessa mitään väliä lataako auto 3x16A vai 3x12A tai 3x10A
          Last edited by lnaukkar; 02-01-2022, 12:09.
          2023 G26 i4 M50
          2023 U11 iX1 xDrive30

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3539
            • Raisio

            #6
            Yön aikana noilla kaikilla 3×10/12/16 vaihtoehdoilla tulee käytännössä akut täyteen ja jos pitkää päivämatkaa lähdetään ajamaan, tukilatausta pakko matkan aikana tehdä.
            Last edited by ritariässä; 02-01-2022, 13:59.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              #7
              Minulla on autotallin seinällä tuo 11kw matkamalli. Halvin + siirrettävissä helposti.
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • bittivirhe
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2012
                • 481
                • Pohjois-Savo

                #8
                Originally posted by FlyingFinn View Post
                Kyllä sitä ilmeisesti voi 22kW ladata mutta sen toteuttaminen sähkölämmityksellä olevaan omakotitaloon saattaa olla jonkinlainen haaste. On tosin selvityksessä minkä verran pystyy pääsulakkeita kasvattamaan. Heikosti tuntuu tietoa löytyvän siitä kuinka latausta pystyy ensinnäkin ohjaamaan autosta ja mitä eroa noissa eri Wallbokseissa on. Älypuhelimella ohjaaminen voisi olla jonkinlainen plussa. Bemarin nettisivuilla puhutaan akun lämpimänä pidosta talvella kun se on kytketty laturiin ja sen ohjaamisesta puhelimella. Tällainen ainakin vaikuttaa tarpeelliselta mutta tarvitaanko sitä varten yhteys wallboksiin vai hoituuko yhteydellä autoon?
                i4:n AC-lataus toimii 11 kW:n tehoon asti. Ei tietysti haittaa, jos latausasema on 22 kW malli. Itse laitoin yhden tallin seinälle 2 kpl Easee Home -asemia (22 kW), jotka osaavat säätää lataustehon sekä asemien kesken että myös rajoittaa tehoa, jos koko kiinteistön kulutus on liian korkea. Noissa on etäohjaus kännykällä, mahdollisuus laittaa lataus RFID-lätkien taakse ym. kivaa. 1-vaiheisia autoja ladatessa asemat osaavat ottaa tehon eri vaiheilta, joten voin ladata kahta 1-vaiheista autoa samanaikaisesti 7.4 kilowatilla. (Pääsulakekoko tuolla on 3x50A.)
                G05 45e
                ex: F11 530d xDrive
                ex: E84 X1 xDrive 25d

                Comment

                • kama
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1264
                  • Savonmua

                  #9
                  i4 mukana tulee tuo 11kw matkamalli. Otin koeajoauton yönylilainaan että voi testailla tuon käytettävyyttä.
                  Itselle ainakin tuo riittää vallan mainiosti enkä aio hankkia erillistä wallboxia.
                  Rakentaa vaan tuolle sopivan telineen ja johdoille koukut tms ettei pyöri lattialla.

                  Sit jos haluaa hifistellä niin lataussysteemin pitäisi haistella pörssisähkön hintaa ja ladata vuorokauden halvimpina aikoina, mutta tuskin tuohon kannattaa investoida kun kausisähköllä kesällä ja talviöinä sähkö on jokatapauksessa edullisinta eli auton ajastin riittää

                  Last edited by kama; 29-03-2022, 20:04.
                  E24 - M88/3 N/A
                  E85 - M54 Supercharged
                  G26 - M50 Supercharged
                  IG:kamamikko

                  Comment

                  • JH.
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 786
                    • PKS

                    #10
                    Originally posted by kama View Post
                    i4 mukana tulee tuo 11kw matkamalli. Otin koeajoauton yönylilainaan että voi testailla tuon käytettävyyttä.
                    Itselle ainakin tuo riittää vallan mainiosti enkä aio hankkia erillistä wallboxia.
                    Rakentaa vaan tuolle sopivan telineen ja johdoille koukut tms ettei pyöri lattialla.

                    Sit jos haluaa hifistellä niin lataussysteemin pitäisi haistella pörssisähkön hintaa ja ladata vuorokauden halvimpina aikoina, mutta tuskin tuohon kannattaa investoida kun kausisähköllä kesällä ja talviöinä sähkö on jokatapauksessa edullisinta eli auton ajastin riittää

                    Bemarilta löytyy muuten myös valmista telinettä matkalaturille.
                    MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                    Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                    BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                    Käyttis i4 eDrive40
                    Kesällä E36 M3
                    Radalla E36 325i track day tool

                    Comment

                    • mobility
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2009
                      • 84
                      • Oulu

                      #11
                      i4 on tässä vakavassa harkinnassa. Tuotteeseen tutustuessa heräsi pari kysymystä latauksesta:

                      1. Mukana tulee ilmeisesti aina jokin "matkalaturi". Kyseessä lienee juuri se malli, johon saa vaihdettua voimavirtapistokkeeseen sopivan johdon, jolloin maksimi lataus nousee samalla laturilla 11KW:iin?

                      2. Voimavirtapistokkeeseen ei taida löytyä etäohjattavaa ajastinta (kotiautomaatiota varten), joten pystyykö autosta tai vielä parempi jos puhelinsovelluksesta, ohjaamaan lautausta? Siis niin että "lataa nyt" tai "aloita lataus 03:00"? Ainakin tulevana talvena ja todennäköisesti myöhemminkin lienee erittäin kannattavaa ajoittaa latausta esimerkiksi viikonlopun öihin. Tälläkin hetkellä viikonloppuna saattaa olla sähkön hinta vain sentin murto-osia tiettyihin aikoihin. Tämähän tekisi ajamisesta ihan ilmaista, jos arjen ajot menee yhdellä latauksella.

                      Comment

                      • mobility
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2009
                        • 84
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by mobility View Post
                        i4 on tässä vakavassa harkinnassa. Tuotteeseen tutustuessa heräsi pari kysymystä latauksesta:

                        2. Voimavirtapistokkeeseen ei taida löytyä etäohjattavaa ajastinta (kotiautomaatiota varten), joten pystyykö autosta tai vielä parempi jos puhelinsovelluksesta, ohjaamaan lautausta? Siis niin että "lataa nyt" tai "aloita lataus 03:00"? Ainakin tulevana talvena ja todennäköisesti myöhemminkin lienee erittäin kannattavaa ajoittaa latausta esimerkiksi viikonlopun öihin. Tälläkin hetkellä viikonloppuna saattaa olla sähkön hinta vain sentin murto-osia tiettyihin aikoihin. Tämähän tekisi ajamisesta ihan ilmaista, jos arjen ajot menee yhdellä latauksella.
                        No tähän osaan näköjään itsekin vastata. Sovelluksesta voi asettaa ensisijaisen latausvälin, mutta tiettyä päivää ei voi asettaa.

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6711
                          • PK-seutu

                          #13
                          Originally posted by mobility View Post
                          No tähän osaan näköjään itsekin vastata. Sovelluksesta voi asettaa ensisijaisen latausvälin, mutta tiettyä päivää ei voi asettaa.
                          Voi asettaa lähtöajan myös tietylle päivälle, jonka pitäisi ohjata myös lataus tuolla ajalle. En muista 100% ulkoa kun käytän vain "lataa heti" vaihtoehtoa, jotta tarvittaessa pääsen liikkeelle silloin kun haluan.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎