Itse hommasin I3:lle Teslan kotilaturin, taitaa olla edelleen huomattavasti edullisin kiinteällä 7.3m johdolla varustettu 22kW laturi. Hintaa näytti tällä hetkellä olevan 500€.
Oli helppo asentaa, päivittää itsensä automaattisesti netistä, oli vaadittava vikavirta suojat yms. Toimii luotettavasti, halvalla tosin ei saa kaikkea eli koska Tesloissa on autossa latauksen ajastus niin laturissa sitä ei ole. BMW:ssä kun tuota ei ole niin ehkä ainoa puute tuo, varsinkin jos käytössä olis halpaa yöhintaista pörssisähköä
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW Plug in hybridille latausasemaa
Collapse
X
-
Originally posted by kooma View PostAika harvassa taitaa enää olla latausasemat jotka vaatii kalliin B-tyypin suojan sen takia että ne eivät itse sisällä DC vikavirran suojausta. A-tyypin suoja maksaa joitain kymppejä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostHommasin tuon Easee laturin enkä keksi ainakaan vielä mitään huonoa sanottavaa. Laitteessa on kaikki ominaisuudet mitä voin kuvitella tarvitsevani. Hämmästyttävän pienikokoinen. Iso etu moneen muuhun verrattuna on sisäänrakennettu vikavirtasuoja ja siitä huolimatta edullinen hinta. Auton latausta varten tarvittava vikavirtasuoja taitaa maksaa useamman satasen erikseen ostettuna.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bittivirhe View PostItsellä pari älykästä norjalaista easee-latausasemaa (tukee latausta 22 kW asti) ja yksi tyhmä suomalainen 11 kW latausasema. Yhdestä paikasta uupuu vielä laturi, kun en ole 3x25 A pääsulakkeen takia päättää, millaisen sinne asentaisi. Ehkä tuo easee voisi olla, siinä voi kännykkäsovelluksella säätää suurimman latausvirran 1 ampeerin portain, näkee kulutetun energian, voi lukita latauksen nfc-tägien taakse ym.
Leave a comment:
-
-
Itsellä pari älykästä norjalaista easee-latausasemaa (tukee latausta 22 kW asti) ja yksi tyhmä suomalainen 11 kW latausasema. Yhdestä paikasta uupuu vielä laturi, kun en ole 3x25 A pääsulakkeen takia päättää, millaisen sinne asentaisi. Ehkä tuo easee voisi olla, siinä voi kännykkäsovelluksella säätää suurimman latausvirran 1 ampeerin portain, näkee kulutetun energian, voi lukita latauksen nfc-tägien taakse ym.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by repsa View PostHyvä pointti, tosin huomautettava että 1v laturi isoimmalla (15A) asetuksella muodostaa jo ison riskin tulipaloille vanhemmissa kiinteistöissä/pistorasioissa.
Tukesin infojen mukaan yhtään paloa ei ole saatu vielä aikaiseksi laturien pienimmässä asennossa, olikohan 7A tms. Voi olla myös 9A, on jo aikaa tästä.
Pari vuotta se pistorasia kesti, mutta heinäkuussa BMW appi ilmoitti että lataus (45e) keskeytetty. Kun menin tutkimaan niin siellähän jo kitkerä savu rasiasta / seinästä nousi autokatoksessa. Asetus oli autossa tyhmyyttään 16A ja rasian takan 16A sulake.
Viritys oli sellainen että katoksen sisälle kahden lohkolämmitinrasian pömpeliin tuli 3 x 16A ja siitä oli haaroitettu seinän toiselle puolelle normipistorasia (josta autoja latasin) koska eihän lohkolämmitinrasian pömpelistä voinut ladata kun ei ajastinta jaksa käydä kääntelemässä.... Siihen pömpeliin tulee 2,5 neliön piuhalla siis 3 x 16A, mutta se haaroitus toiselle rasialle on 1,5 neliön lankaa. Ihme että kesti 2 vuotta Tulipalon esti se että johdot paloivat siitä haaroituksesta sen lohkolämmitinrasian pömpelin sisällä eikä seinässä.
Nyt tilalla "superpistorasia" 10A sulakkeella ja auto säädetty 10A. Tuon ko. rasia kestää sanoi sähkäri.
Nyt tuohon tilalle joko voimavirtarasia tai latausasema kunhan iX tulee.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MeisterW View PostOstaisin nyt voimavirtapistokkeeseen suoraan liitettävän ”siirrettävän” laturin. Ovat edullisia ja ei tarvitse sähkömiehen asennusta. Näitä löytyy eripituisilla kaapeleilla. (Yksivaihehybridi menee kyllä melkein normi pistorasiastakin, ainakin jos hommaa 10-12A laturin, niin ero käytännössä pieni, jos iltaisin/öisin latailee)
Hyvä pointti, tosin huomautettava että 1v laturi isoimmalla (15A) asetuksella muodostaa jo ison riskin tulipaloille vanhemmissa kiinteistöissä/pistorasioissa.
Tukesin infojen mukaan yhtään paloa ei ole saatu vielä aikaiseksi laturien pienimmässä asennossa, olikohan 7A tms. Voi olla myös 9A, on jo aikaa tästä.
Kotio hommasin 10m johdolla olevan 1v laturin, mistä pystyy käyttäjä määrittämään maksimivirran ja on energiankulutusmittarikin samassa. Kokeilin max asennolla (15A) ja sitä se n2h putkeen. Tuloksena ihan sikakuuma pistorasia ja sähkökeskuksella lämpökameralla erotti missä kaapeli menee...
Vaihdoin pistorasian (vanha oli oikeasti kyllä iäkäs) ja jätin laturin hitaimman latauksen moodiin.
Laturin ja energia-infran mitoitus pitäisi tehdä tosiasiallisen tarpeen mukaan. Ehkä mielellään vähän ennakoiden
Eli jos on tarve ajaa päivässä autolla 30km ta 300km, niin sehän vaikuttaa hurjasti siihen siirrettävän sähkön määrään (ja aikaan mahdollisesti) jos latauksen tekee vain kotona.
Mulla on 15km työmatka suuntaansa, ja auton lataus hitaammalla moodilla täällä meillä vie sen n.3-4h. Ja se tyydyttää siis sen 100% päivittäisestä yhden suunnan liikenteestä mitä hybridillä pääsee. Jos (kun) täyssähkön joskus hommaa, riittää tuo sama nopeus/hitaus hienosti auton varaustilan ylläpitämiseen siten että ei päivittäinen liikkuminen kärsi.
Niijoo ja tosi paljon vaikuttaa myös se sähkönkäyttöpiste. Tämä meidän kiinteistö on vanha rintamamiestalo, ilmakaapeloitu vanhalta 20kV tolppamuuntajalta n.2km ilmavetona. Tolpalla 32A pääsuojat ja niiden perässä 3 kiinteistöä. Kerran onnistuin auton latauksen max-virralla ja jonkun Naapurin samanaikaisesti tekemällä isolla kulutuksella tiputtamaan ko. Muuntajalla yhden vaiheen pois pelistä...
Eli kaikkialle ei edes sen siirtolinjan tai etukojeikon takia kannata kovin isotehoista laitetta miettiä, menee rahaa investoinnissa vaan hukkaan.Last edited by repsa; 25-08-2022, 06:32.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Trolli666 View PostJos tästä löytyy jo keskustelua jostain, voiko joku ystävällisesti linkittää, kiitos.
Millaisia lataus asemia porukka käyttää? Hyvät ja huonot puolet kiinnostais. Pitäis hankkia X3 plugarille latausasema ja malleja on vähän liikaa tarjolla.
Leave a comment:
-
-
Kiitoksia korjauksesta. Olin itse siinä uskossa, että 2-vaihe laturin omaava auto haluaa nimenomaan sisäänsä 2x16A, eikä osaisi sitä ottaa 3x16A laturilta. Mutta siis tämä hienoa! Ja silläpä en kyllä sitten lähtisi mitään muuta miettimään kuin 11kW kykenevää latausasemaa
Leave a comment:
-
-
Originally posted by fransesco View PostAuto joka osaa ottaa kahdessa vaiheessa sähköä, osaa ottaa sen normaalista 3-vaihe latausasemasta.
Jos sensijaan on auto joka ottaa 1 vaiheessa 32A niin asia ei välttämättä ole niin yksiselitteinen. Jotta 32A saa 1 vaiheessa niin se asettaa myös pääsulakkeille jo jotain vaatimuksia (esim minulla 3x25A sulakkeet omakotitalossa). Jos vaikka olisi 35A pääsulake niin on syytä varautua siihen että se paukahtaa jossain vaiheessa jos samassa vaiheessa on myös talon muuta sähköä. Itse sain noi 3x25A sulakkeet hyvin paukkumaan kun talvella oli sähkölämmitykset ja joitain kodinkoneita päällä samaan aikaan auton kanssa kun latailin sillä i3:sta (11kW).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kooma View PostKai 2-vaiheisen sisäisen laturin omaava auto osaa ne ottaa ihan normaalista 3-vaihe latausasemasta? Auton päästä yhtä töpselin navoista ei ole vain ole kytketty. Tuollaiselle yhdistävälle on käyttöä jos auto ottaa vastaan esim 1 vaiheesta 32A (myös 7,4kW) ja talossa on pienet pääsulakkeet.
Jos sensijaan on auto joka ottaa 1 vaiheessa 32A niin asia ei välttämättä ole niin yksiselitteinen. Jotta 32A saa 1 vaiheessa niin se asettaa myös pääsulakkeille jo jotain vaatimuksia (esim minulla 3x25A sulakkeet omakotitalossa). Jos vaikka olisi 35A pääsulake niin on syytä varautua siihen että se paukahtaa jossain vaiheessa jos samassa vaiheessa on myös talon muuta sähköä. Itse sain noi 3x25A sulakkeet hyvin paukkumaan kun talvella oli sähkölämmitykset ja joitain kodinkoneita päällä samaan aikaan auton kanssa kun latailin sillä i3:sta (11kW).Last edited by fransesco; 24-08-2022, 20:03.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostJokatapauksessa siis nykyinen X3 hybridisi osaa ottaa vain 3,6kW vastaan, johon ei periaatteessa tarvita latausasemaa lainkaan, mutta jos haluat katsoa hieman kauemmas tulevaisuuteen ja joka tapauksessa hankit jonkun latausaseman, niin katsoisin sellaisen joka osaa yhdistää kolmesta vaiheesta kahteen vaiheeseen, eli mahdollistaa myös tuon oudon välimallin 7,4kW latauksen. Sekä osaa sen lisäksi antaa normaalit 3x16A eli 11kW 3-vaihe latauksen.
Leave a comment:
-
-
Kyllä täällä meitä sähköautoileviakin Bemaristeja alkaa olemaan.
Pyroz tuossa kiteytti aika hyvin jos sen miten asiaa kannattaa lähteä katsomaan. Paljon tietysti myös riippuu siitä miten vapaasti (esim omakotitalo) tai miten ahdasmielisesti (esim joku pieni rivariyhtiö jossa vaikkapa hallituksen jäsenet ovat vanhoja jääriä ja ajavat 90-luvun riisikulhoilla) latauspömpeleihin suhtaudutaan ja mitä vaihtoehtoja se joko avaa tai poissulkee.
Itse hankin 11kW Webaston laturin jo F60 Minille vaikka se pystyi ottamaan vastaan vain yhdessä vaiheessa sen 3,6kW. Olipahan sitten infra valmiina kun Mini vaihtui i3:een kun hurahdin sähköistymiseen ihan kunnolla.
Eli jos alkaa rakentamaan sähköautolle latauspistettä niin mun mielestä kannattaa tehdä kerralla sellainen ratkaisu että toimii myös jatkossa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostTällä foorumilla edelleen viritetään M50 moottoreita ja haistellaan daiselin voimasavuja kun on osattu sahata DPF veks
Sorry off topic
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Trolli666 View PostJos tästä löytyy jo keskustelua jostain, voiko joku ystävällisesti linkittää, kiitos.
Millaisia lataus asemia porukka käyttää? Hyvät ja huonot puolet kiinnostais. Pitäis hankkia X3 plugarille latausasema ja malleja on vähän liikaa tarjolla.
Jokatapauksessa siis nykyinen X3 hybridisi osaa ottaa vain 3,6kW vastaan, johon ei periaatteessa tarvita latausasemaa lainkaan, mutta jos haluat katsoa hieman kauemmas tulevaisuuteen ja joka tapauksessa hankit jonkun latausaseman, niin katsoisin sellaisen joka osaa yhdistää kolmesta vaiheesta kahteen vaiheeseen, eli mahdollistaa myös tuon oudon välimallin 7,4kW latauksen. Sekä osaa sen lisäksi antaa normaalit 3x16A eli 11kW 3-vaihe latauksen.
Noiden asioiden lisäksi on sitten miljoona ja yksi muuttujaa ihan latauspömpelin ulkonäöstä RFID-tägeihin ja dynaamisiin kuormanjako-ominaisuuksiin ja kaapeleihin jne. jne. Selvitä millainen sähkönsyöttö sinulla kotona on mahdollista järjestää ja mieti näitä sitten siitä eteenpäin. Loppupeleissä auton käyttäjän kannalta on kaksi kaikkein tärkeintä asiaa:
1) Johto on laturissa kiinteä ja se on niin pitkä, että se on mukava kytkeä oli auto sitten mitenpäin tahansa tai jos auto vaihtuu ja latausportti on toisessa kohtaa niin ylettyy silti
2) Saat aina maksimitehot tai mahdollisimman tehokkaan latauksen
Facebookissa on useita ryhmiä joissa näitä käsitellään kattavasti. Suosittelen niitä. Tällä foorumilla edelleen viritetään M50 moottoreita ja haistellaan daiselin voimasavuja kun on osattu sahata DPF veks
Leave a comment:
-
Leave a comment: