Kokemuksia
3tkm rullailtu tämmöisellä, suurimmaksi osaksi työmatkaa pk-seudulla sekä muuta asiointia.
-Menee yllättävän pitkälle sähköllä vaikka akusto on tosi pieni. Työmatkani on pk-seudulla 100/80 -kehäteitä 25km ja sen pääsee sähköllä jos viitsii käyttää Eco Pro -ajomoodia ja navigointia. Jos oikein haluaa ilmastoa pelastaa tasaista 80-nopeutta ajaen niin olen päässyt 30-31km.
-Akuston loputtua menee yllättävän pienellä polttoaineen kulutuksella, tasaista 80-vauhtia esimerkiksi Kirkkonummi -> Hanko väli alle 6L/100km.
-Tosi leveä auto, yli 2cm leveämpi kuin entinen "G12" eli vm.2018 740Le. Vaikeaa hahmottaa etuylityksiä parkkihallien kimuranteissa paikoissa.
-Kääntösäde iso, auto on ahtaissa paikoissa melko kankea vekslailla.
-Tavaratilaa ei ole nimeksikään, siis todella vähän, kaikista omistamistani urheiluautoista ylivoimaisesti naurettavin tavaratila. Kaiken joutuu nostamaan apparin jalkatilaan tai takapenkeille jolloin turvavyöt joutuu joka kerta nostamaan pois etupenkkien selkänojien "ohjureistaan" ja laittamaan takaisin koska niihin ei muuten ylety -> rasittavaa.
-Lasinen takaluukku/kansi jonka alle kurkkiva kuvittelee näkevänsä moottorin Italialaisten urheiluautojen tai vaikkapa Audin R8 tapaan näkeekin vain nahkaisen "hattuhyllyn" -> onneksi tuo on omassani tummennettu.
-Ovien kanssa saa olla varovainen, ei vain sivusuuntaan vaan ylöspäinkin. Joissain p-halleissa roikkuu springlereitä, ilmastointiputkia ja muuta skeidaa yllättävän matalalla. Normaalien ovien kanssa on helppoa hahmottaa / pitää vastaan jos viereisen auton kylki on lähellä, näiden lokinsiipiovien kanssa tosi hankalaa. Ei sillä että ajaisin omaani ahtaisiin paikkoihin, mutta kummasti vain usein joku idiootti ajaa viereen. Tällä kannattaa ihan rehellisen surutta ajaa jonnekin sivuun kahteen ruutuun.
-Jännästä rengaskoostaan huolimatta melko edulliset renkaat, netistä tilaten eturenkaat (Pirelli Pzero Sport PZ4) jotain 200e/kappale ja takarenkaat kympin-kaksi kalliimmat. Urheiluauton merkkirenkaiksi todella halpaa.
-Huollattaminen halpaa, ei mitään älytöntä "i8"-lisää, öljynmäärä pieni, syttytulppia & puolia vain 3kpl, vaihdelaatikon ölpänvaihto sama kuin 5-sarjalaiseen ja sitä rataa Jarrupalat & levyt halpoja. Kaikenlaiset "kuluvat osat" / pisteosat on Porschejen ja Ferrareiden huoltohintoihin verrattuna liki ilmaisia.
Ylipäätään auton geneerinen ylläpito on 1/4 ... 1/5 osa siitä mitä vaikkapa Porschen arkipäiväisten 997 tai 991 -mallisarjojen 911 vastaava maksaisi.
-Vakuuttaminen aivan ilmaista, täyskaskolla 680e/v ja autovero aivan olematon, tätä kirjoittaessani 72,63e/v Kiitos.
-Auto on (plugarihybridiksi) helvetin kevyt, nää pre-LCI:t painaa alle 1500kg. Sähkömoottori regenroi todella tehokkaasti, paljon tehokkaammin kuin ex-seiskassa -> jarrut kestää tosi pitkään.
-Keveyden ansiosta auto on mutkatiellä aivan eriluokan ajettava / vietävä kuin vaikkapa saman merkin suurinpiirtein samanhintainen i4 M50 tai muut vastaavat. Suoralla tulee turpaan, mutta ihan missä tahansa missä pitää oikeasti ajaa autoaan. Painopiste on akuston ansiosta todella matalalla ja sen tuntee, auto ei kallistele mutkissa juuri laisinkaan ja reagoi esimerkiksi rajusti ees-taas rattia vispaten (mutkitellen) aivan eri malliin kuin mainittu i4 - 650kg pienemmästä painostaan johtuen.
-Maailman helpoin auto putsata / pitää puhtaana myös ovien ala- ja etureunat
-Autoon nousemiseen & poistumiseen tottuu yllättävän nopeasti, oikean tekniikan oppii niin se ei ole vaiva eikä mikään.
-Vanha iDrive on kyllä sutta ja sekundaa, ei kosketusnäyttöä eikä esimerkiksi akuston varaustilaa ei pysty säätämään kuten uudemmissa (20-90%), sen pystyy vain "lukitsemaan" sen hetkiseen varaustilaan valikosta hakemalla (tallensin pikanäppäimeen).
Muuta:
-Ovien avauspumput tosiaan kulahtaa mutteivät maksa netistä tilaamalla juuri mitään ja vaihto on simppeliäkin simppelimpi DIY-homma. Kampeaa vanhan pois ja laittaa uuden tilalle, kaveria tarvitaan pitämään ovea ylhäällä.
-Ovien tiivisteet käpristyy peilien luota, tyyppivika.
-Tuulilasivakuutus kannattaa pitää voimassa, halkeaa tosi helposti.
-Päät kääntyy joka puolella vaikka värinä on tylsän tumma, auton muotoiluelementtejä häivyttävä Sophisto Grau. Eikä äänimaailmakaan ole mikään Ferrareita tai edes R8:ja muistuttava. Auton futuristinen muotoilu on se, joka päitä kääntää ja jahka oven avaa niin jengi pällistelee kahta kauheammin.
-Harvinainen auto. "Urheiluautoilijoiden aamiaisella" (SBC:llä) Gustavelundissa en muista milloin olisin tämmöistä bongannut, liikenteessä pari kertaa.
Ostin omani ~72tkm ajettuna, 9 vuotiaana. Myyjäliikkeen piikkiin siihen vaihdettiin 12V akku, takajarrupalat, akuston kuntotestaus, polttoainesäiliön paineanturi (tyyppivika - vaatii säiliön pudottamisen), softat päivitettiin, nelipyöräsuuntaus ja uudet eturenkaat. Itse tarkoitus vaihtaa kuskin oven kaasujousi, koska liikeradan vikat 5cm pitää avittaa kädellä.
Tähän mennessä olen sikatyytyväinen autoon ja voin lämpimästi suositella, jos haluaa kokea BMW:n järjestyksessään toisen urheiluauton 40 vuoteen
3tkm rullailtu tämmöisellä, suurimmaksi osaksi työmatkaa pk-seudulla sekä muuta asiointia.
-Menee yllättävän pitkälle sähköllä vaikka akusto on tosi pieni. Työmatkani on pk-seudulla 100/80 -kehäteitä 25km ja sen pääsee sähköllä jos viitsii käyttää Eco Pro -ajomoodia ja navigointia. Jos oikein haluaa ilmastoa pelastaa tasaista 80-nopeutta ajaen niin olen päässyt 30-31km.
-Akuston loputtua menee yllättävän pienellä polttoaineen kulutuksella, tasaista 80-vauhtia esimerkiksi Kirkkonummi -> Hanko väli alle 6L/100km.
-Tosi leveä auto, yli 2cm leveämpi kuin entinen "G12" eli vm.2018 740Le. Vaikeaa hahmottaa etuylityksiä parkkihallien kimuranteissa paikoissa.
-Kääntösäde iso, auto on ahtaissa paikoissa melko kankea vekslailla.
-Tavaratilaa ei ole nimeksikään, siis todella vähän, kaikista omistamistani urheiluautoista ylivoimaisesti naurettavin tavaratila. Kaiken joutuu nostamaan apparin jalkatilaan tai takapenkeille jolloin turvavyöt joutuu joka kerta nostamaan pois etupenkkien selkänojien "ohjureistaan" ja laittamaan takaisin koska niihin ei muuten ylety -> rasittavaa.
-Lasinen takaluukku/kansi jonka alle kurkkiva kuvittelee näkevänsä moottorin Italialaisten urheiluautojen tai vaikkapa Audin R8 tapaan näkeekin vain nahkaisen "hattuhyllyn" -> onneksi tuo on omassani tummennettu.
-Ovien kanssa saa olla varovainen, ei vain sivusuuntaan vaan ylöspäinkin. Joissain p-halleissa roikkuu springlereitä, ilmastointiputkia ja muuta skeidaa yllättävän matalalla. Normaalien ovien kanssa on helppoa hahmottaa / pitää vastaan jos viereisen auton kylki on lähellä, näiden lokinsiipiovien kanssa tosi hankalaa. Ei sillä että ajaisin omaani ahtaisiin paikkoihin, mutta kummasti vain usein joku idiootti ajaa viereen. Tällä kannattaa ihan rehellisen surutta ajaa jonnekin sivuun kahteen ruutuun.
-Jännästä rengaskoostaan huolimatta melko edulliset renkaat, netistä tilaten eturenkaat (Pirelli Pzero Sport PZ4) jotain 200e/kappale ja takarenkaat kympin-kaksi kalliimmat. Urheiluauton merkkirenkaiksi todella halpaa.
-Huollattaminen halpaa, ei mitään älytöntä "i8"-lisää, öljynmäärä pieni, syttytulppia & puolia vain 3kpl, vaihdelaatikon ölpänvaihto sama kuin 5-sarjalaiseen ja sitä rataa Jarrupalat & levyt halpoja. Kaikenlaiset "kuluvat osat" / pisteosat on Porschejen ja Ferrareiden huoltohintoihin verrattuna liki ilmaisia.
Ylipäätään auton geneerinen ylläpito on 1/4 ... 1/5 osa siitä mitä vaikkapa Porschen arkipäiväisten 997 tai 991 -mallisarjojen 911 vastaava maksaisi.
-Vakuuttaminen aivan ilmaista, täyskaskolla 680e/v ja autovero aivan olematon, tätä kirjoittaessani 72,63e/v Kiitos.
-Auto on (plugarihybridiksi) helvetin kevyt, nää pre-LCI:t painaa alle 1500kg. Sähkömoottori regenroi todella tehokkaasti, paljon tehokkaammin kuin ex-seiskassa -> jarrut kestää tosi pitkään.
-Keveyden ansiosta auto on mutkatiellä aivan eriluokan ajettava / vietävä kuin vaikkapa saman merkin suurinpiirtein samanhintainen i4 M50 tai muut vastaavat. Suoralla tulee turpaan, mutta ihan missä tahansa missä pitää oikeasti ajaa autoaan. Painopiste on akuston ansiosta todella matalalla ja sen tuntee, auto ei kallistele mutkissa juuri laisinkaan ja reagoi esimerkiksi rajusti ees-taas rattia vispaten (mutkitellen) aivan eri malliin kuin mainittu i4 - 650kg pienemmästä painostaan johtuen.
-Maailman helpoin auto putsata / pitää puhtaana myös ovien ala- ja etureunat
-Autoon nousemiseen & poistumiseen tottuu yllättävän nopeasti, oikean tekniikan oppii niin se ei ole vaiva eikä mikään.
-Vanha iDrive on kyllä sutta ja sekundaa, ei kosketusnäyttöä eikä esimerkiksi akuston varaustilaa ei pysty säätämään kuten uudemmissa (20-90%), sen pystyy vain "lukitsemaan" sen hetkiseen varaustilaan valikosta hakemalla (tallensin pikanäppäimeen).
Muuta:
-Ovien avauspumput tosiaan kulahtaa mutteivät maksa netistä tilaamalla juuri mitään ja vaihto on simppeliäkin simppelimpi DIY-homma. Kampeaa vanhan pois ja laittaa uuden tilalle, kaveria tarvitaan pitämään ovea ylhäällä.
-Ovien tiivisteet käpristyy peilien luota, tyyppivika.
-Tuulilasivakuutus kannattaa pitää voimassa, halkeaa tosi helposti.
-Päät kääntyy joka puolella vaikka värinä on tylsän tumma, auton muotoiluelementtejä häivyttävä Sophisto Grau. Eikä äänimaailmakaan ole mikään Ferrareita tai edes R8:ja muistuttava. Auton futuristinen muotoilu on se, joka päitä kääntää ja jahka oven avaa niin jengi pällistelee kahta kauheammin.
-Harvinainen auto. "Urheiluautoilijoiden aamiaisella" (SBC:llä) Gustavelundissa en muista milloin olisin tämmöistä bongannut, liikenteessä pari kertaa.
Ostin omani ~72tkm ajettuna, 9 vuotiaana. Myyjäliikkeen piikkiin siihen vaihdettiin 12V akku, takajarrupalat, akuston kuntotestaus, polttoainesäiliön paineanturi (tyyppivika - vaatii säiliön pudottamisen), softat päivitettiin, nelipyöräsuuntaus ja uudet eturenkaat. Itse tarkoitus vaihtaa kuskin oven kaasujousi, koska liikeradan vikat 5cm pitää avittaa kädellä.
Tähän mennessä olen sikatyytyväinen autoon ja voin lämpimästi suositella, jos haluaa kokea BMW:n järjestyksessään toisen urheiluauton 40 vuoteen
Comment