Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i8 - kokemuksia / ostajanopas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Samu81
    replied
    Kokemuksia

    3tkm rullailtu tämmöisellä, suurimmaksi osaksi työmatkaa pk-seudulla sekä muuta asiointia.


    -Menee yllättävän pitkälle sähköllä vaikka akusto on tosi pieni. Työmatkani on pk-seudulla 100/80 -kehäteitä 25km ja sen pääsee sähköllä jos viitsii käyttää Eco Pro -ajomoodia ja navigointia. Jos oikein haluaa ilmastoa pelastaa tasaista 80-nopeutta ajaen niin olen päässyt 30-31km.

    -Akuston loputtua menee yllättävän pienellä polttoaineen kulutuksella, tasaista 80-vauhtia esimerkiksi Kirkkonummi -> Hanko väli alle 6L/100km.

    -Tosi leveä auto, yli 2cm leveämpi kuin entinen "G12" eli vm.2018 740Le. Vaikeaa hahmottaa etuylityksiä parkkihallien kimuranteissa paikoissa.

    -Kääntösäde iso, auto on ahtaissa paikoissa melko kankea vekslailla.

    -Tavaratilaa ei ole nimeksikään, siis todella vähän, kaikista omistamistani urheiluautoista ylivoimaisesti naurettavin tavaratila. Kaiken joutuu nostamaan apparin jalkatilaan tai takapenkeille jolloin turvavyöt joutuu joka kerta nostamaan pois etupenkkien selkänojien "ohjureistaan" ja laittamaan takaisin koska niihin ei muuten ylety -> rasittavaa.

    -Lasinen takaluukku/kansi jonka alle kurkkiva kuvittelee näkevänsä moottorin Italialaisten urheiluautojen tai vaikkapa Audin R8 tapaan näkeekin vain nahkaisen "hattuhyllyn" -> onneksi tuo on omassani tummennettu.

    -Ovien kanssa saa olla varovainen, ei vain sivusuuntaan vaan ylöspäinkin. Joissain p-halleissa roikkuu springlereitä, ilmastointiputkia ja muuta skeidaa yllättävän matalalla. Normaalien ovien kanssa on helppoa hahmottaa / pitää vastaan jos viereisen auton kylki on lähellä, näiden lokinsiipiovien kanssa tosi hankalaa. Ei sillä että ajaisin omaani ahtaisiin paikkoihin, mutta kummasti vain usein joku idiootti ajaa viereen. Tällä kannattaa ihan rehellisen surutta ajaa jonnekin sivuun kahteen ruutuun.

    -Jännästä rengaskoostaan huolimatta melko edulliset renkaat, netistä tilaten eturenkaat (Pirelli Pzero Sport PZ4) jotain 200e/kappale ja takarenkaat kympin-kaksi kalliimmat. Urheiluauton merkkirenkaiksi todella halpaa.

    -Huollattaminen halpaa, ei mitään älytöntä "i8"-lisää, öljynmäärä pieni, syttytulppia & puolia vain 3kpl, vaihdelaatikon ölpänvaihto sama kuin 5-sarjalaiseen ja sitä rataa Jarrupalat & levyt halpoja. Kaikenlaiset "kuluvat osat" / pisteosat on Porschejen ja Ferrareiden huoltohintoihin verrattuna liki ilmaisia.

    Ylipäätään auton geneerinen ylläpito on 1/4 ... 1/5 osa siitä mitä vaikkapa Porschen arkipäiväisten 997 tai 991 -mallisarjojen 911 vastaava maksaisi.

    -Vakuuttaminen aivan ilmaista, täyskaskolla 680e/v ja autovero aivan olematon, tätä kirjoittaessani 72,63e/v Kiitos.

    -Auto on (plugarihybridiksi) helvetin kevyt, nää pre-LCI:t painaa alle 1500kg. Sähkömoottori regenroi todella tehokkaasti, paljon tehokkaammin kuin ex-seiskassa -> jarrut kestää tosi pitkään.

    -Keveyden ansiosta auto on mutkatiellä aivan eriluokan ajettava / vietävä kuin vaikkapa saman merkin suurinpiirtein samanhintainen i4 M50 tai muut vastaavat. Suoralla tulee turpaan, mutta ihan missä tahansa missä pitää oikeasti ajaa autoaan. Painopiste on akuston ansiosta todella matalalla ja sen tuntee, auto ei kallistele mutkissa juuri laisinkaan ja reagoi esimerkiksi rajusti ees-taas rattia vispaten (mutkitellen) aivan eri malliin kuin mainittu i4 - 650kg pienemmästä painostaan johtuen.

    -Maailman helpoin auto putsata / pitää puhtaana myös ovien ala- ja etureunat

    -Autoon nousemiseen & poistumiseen tottuu yllättävän nopeasti, oikean tekniikan oppii niin se ei ole vaiva eikä mikään.

    -Vanha iDrive on kyllä sutta ja sekundaa, ei kosketusnäyttöä eikä esimerkiksi akuston varaustilaa ei pysty säätämään kuten uudemmissa (20-90%), sen pystyy vain "lukitsemaan" sen hetkiseen varaustilaan valikosta hakemalla (tallensin pikanäppäimeen).


    Muuta:

    -Ovien avauspumput tosiaan kulahtaa mutteivät maksa netistä tilaamalla juuri mitään ja vaihto on simppeliäkin simppelimpi DIY-homma. Kampeaa vanhan pois ja laittaa uuden tilalle, kaveria tarvitaan pitämään ovea ylhäällä.

    -Ovien tiivisteet käpristyy peilien luota, tyyppivika.

    -Tuulilasivakuutus kannattaa pitää voimassa, halkeaa tosi helposti.

    -Päät kääntyy joka puolella vaikka värinä on tylsän tumma, auton muotoiluelementtejä häivyttävä Sophisto Grau. Eikä äänimaailmakaan ole mikään Ferrareita tai edes R8:ja muistuttava. Auton futuristinen muotoilu on se, joka päitä kääntää ja jahka oven avaa niin jengi pällistelee kahta kauheammin.

    -Harvinainen auto. "Urheiluautoilijoiden aamiaisella" (SBC:llä) Gustavelundissa en muista milloin olisin tämmöistä bongannut, liikenteessä pari kertaa.


    Ostin omani ~72tkm ajettuna, 9 vuotiaana. Myyjäliikkeen piikkiin siihen vaihdettiin 12V akku, takajarrupalat, akuston kuntotestaus, polttoainesäiliön paineanturi (tyyppivika - vaatii säiliön pudottamisen), softat päivitettiin, nelipyöräsuuntaus ja uudet eturenkaat. Itse tarkoitus vaihtaa kuskin oven kaasujousi, koska liikeradan vikat 5cm pitää avittaa kädellä.

    Tähän mennessä olen sikatyytyväinen autoon ja voin lämpimästi suositella, jos haluaa kokea BMW:n järjestyksessään toisen urheiluauton 40 vuoteen

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    -Iskareiden suojakumit hajoaa, taattu tyyppivika, tunnetulla jenkkiforumilla paljon juttua. Jos tähän ei puutu ajoissa edessä on kertaluokkaa kalliimpi iskariremontti

    Leave a comment:


  • 315i
    replied
    Juu siis niitä moduuleita tarkoitin. Olisko 330e ollut 1.5kWh pala tai sinnepäin.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Juuri näin.
    Tosiaan nuo kuuluu huolto-ohjelmaan, mutta tuo vaihtoväli niille on mielestäni määritetty melkoisen lyhyeksi.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Huolto-ohjelmaan? Siis tarkoitatko, että ovien pumput vaihdetaan tietyssä iässä tai kilometrien mukaan?
    Juuri näin.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post
    Threadin aiheeseen:

    Ovien pumppujen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan. Ei pitäisi olla mitään ongelmia, jos on asiallisesti merkkiorganisaatiossa huollettu auto. Tietenkin pärnäsen korjaamon ja tarkan euron omistajien jutut erikseen.
    Huolto-ohjelmaan? Siis tarkoitatko, että ovien pumput vaihdetaan tietyssä iässä tai kilometrien mukaan?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Oviin menevät johtosarjat tai niiden suojakuori tuuppaa halkeilemaan ja katkeilemaan ajansaatossa. Korjauksena uusia oven johtosarja.

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by 315i View Post
    330e akkukennon hinta oli, kun viime vuonna kysyin, muistaakseni 1500€, marmorilla.
    Nyt kannattaa hahmottaa mistä puhutaan. Tämä kuulostaa yhden kennomodulin hinnalta vaihdettuna. Niitä on siis useampia per akku, määrä riippuu automallista.

    Threadin aiheeseen:

    Ovien pumppujen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan. Ei pitäisi olla mitään ongelmia, jos on asiallisesti merkkiorganisaatiossa huollettu auto. Tietenkin pärnäsen korjaamon ja tarkan euron omistajien jutut erikseen.

    Leave a comment:


  • 315i
    replied
    330e akkukennon hinta oli, kun viime vuonna kysyin, muistaakseni 1500€, marmorilla. Hieno auto, en ole ajanut, mutta tyylikäs. Musta/kulta, vai onko se bronssi, olis sellainen sopivan vaatimaton. Saiskin täyssähköisenä, niin alkaisin heti lottoamaan.


    Niin off topikkina voin sanoa, että VW Tuaregin automaattilaatikon korjaus ei taida paljon hävitä tuolle koko akkupaketin vaihdolle.


    Nimim. Kaksi Volkkaria omistanut. Ensimmäisen ja viimeisen
    Last edited by 315i; 01-02-2023, 16:16.

    Leave a comment:


  • punaparoni
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post
    i8 kaikkien kuuden akkukennomodulin vaihto on 6000 euron hintaluokassa.



    Kennothan noissa on suhteellisen edullisia ja mahdollisia tosiaan vaihtaa myös yksittäin.


    Työtä tuossa luonnollisesti on. Vaatii auton nostamisen ylös, paljon purkamista ja akkupaketin pudotuksen alhaalta pois.


    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    i8 kaikkien kuuden akkukennomodulin vaihto on 6000 euron hintaluokassa.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Eli vaikka i8 päällepäin hyvinkin eksoottisen näköinen, niin hybriditekniikka/voimalinja on enemminkin perinteinen kun erikoinen. Toki pioneerisulkupolvea joten lastentauteja on varmasti ollut alkuun. Varmasti helpompi (ja halvempi) tapaus kuin joku McLarenin tai Ferrarin hybridi vanhemmiten.
    Offtopikkia:

    McLareneissa on ollut todella pahoja laatuongelmia kokoonpanossa ja osien istuvuudessa, jos sattuu saamaan maanantaikappaleen niin osia tippuu tielle jo ensimmäisillä ajeluilla.
    En nyt puhu Gordon Murrayn aikaisista vaan näistä MP4-12C ja sitä tuoreemmista.

    P1:sen hybridi-akunvaihto maksaa yli 100000€, se on vaihtokunnossa 10v välein.
    Akunvaihtokustannus varmaan riippuu siitä kapasiteetista, Porsche 918 se oli ihan shokeeraavan kallis, en muista nyt että paljonko.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Eikös i8 ole kuitenkin teknisesti aika 'simppelipeli' eli sama kuin 225ex mutta voimalinja on käännetty nurin perin. (2-sarjalaisessa sähkömoottori takana ja i8:ssa edessä.)
    Polttomoottorin viritysaste on samaa luokkaan kuin Volvon T8 hybrideissä, joten ei nyt kuitenkaan poikkeuksellinen.

    Eli vaikka i8 päällepäin hyvinkin eksoottisen näköinen, niin hybriditekniikka/voimalinja on enemminkin perinteinen kun erikoinen. Toki pioneerisulkupolvea joten lastentauteja on varmasti ollut alkuun. Varmasti helpompi (ja halvempi) tapaus kuin joku McLarenin tai Ferrarin hybridi vanhemmiten.

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Jokunen vuosi sitten olin tällaista ostamassa mutta jäi muutamasta tonnista väliraha kiinni. Koeajoautossa mielestäni jarrut käyttäytyivät omituisesti. Toimivat kyllä periaatteessa o.k. mutta siinä vaiheessa kun auto oli melkein pysähdyksissä ja se piti saada kokonaan stoppiin tuntui, että se ei ikään kuin pysähtyisi kuitenkaan heti. Vaikea selittää mutta jotenkin noin. Tavallaan jäi se viimeinen pysähdys tulematta samalla tavalla kuin normi polttomoottoriautossa vaan tapahtui pehmeämmin ja huonona puolena tietysti se, että auto jatkoi matkaa ainakin jokusen kymmenen senttiä ennen kuin pysähtyi. Ilmoitin tästä myyjälle joka totesi ettei ole mahdollista. Näkemättä ja kokeilematta tietenkin tiesi tämän. Myöhemmin luin sitten jostain ulkomaiselta foorumilta, että on ollut laajemmin tiedossa oleva ongelma ja ilmeisesti fiksattu.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Ei ole valitettavasti kokemuksia.

    Tuotannon koko:
    20465 i8:sia.
    16581 i8 Coupea
    3884 i8 Roadsteria

    Spekulaatiota:
    Muotoiluhan on BMW:n kaikkien aikojen parhaita.
    Tekniikka, kuten kaikissa patteriautoissa, tulee olemaan kallis ja toistuva aikapommi. Ajettiinpa autoilla tai ei.
    Myös erittäin korkeat litratehot tuottava pikkumoottori on kestävyydeltään aina heikompi kuin isompi ja väljemmin kuritettu.

    Ite saattaisin ostaa juuri nyt jos ois rahaa, ihan kokemuksen vuoksi ja akkujen vikaantumiseen on vielä noin 5v marginaalia.
    Tuotantomäärä on siinä kintaalla että mahdotonta ennustaa.
    Myöskin mahdotonta ennustaa että mikä on yleinen suhtautuminen alkupään hybrideihin tulevaisuudessa. Muotoilu on varmasti silloinkin arvostettu.
    Voisikuvitella että 10v päästä rahoista saa vain puolet takaisin mutta 25v päästä ne saa kokonaan takaisin. Ylläpidon ja akkujen korvaamisen hinta parikertaa siinä välissä on ?.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎