Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i8 - kokemuksia / ostajanopas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Samu81
    replied
    ... melkein 20tkm myöhemmin, yllä olevaan uutukaisen viehätyksessä kirjoitettuun postaukseen jatkaen:

    Yhä iskee vähintään 9/10p, vaikka takana on reilut 1,5v ja tosiaan ~20tkm, eli mikään tallissa seisova laite tämä ei ole - niin kuin ei ole ollut yksikään aiempikaan "erikoisautoistani". Ajan niillä ... maksimit. Koko kesä tuli vain nautiskeltua!

    Mut lyhyesti; tämän kanssa ei ole ollut mitään huolia. Tuulilasi säilynyt ehjänä, akustolla ajaa yhä Hangon suuntaan 32-34km sähköllä, jos valitsee Eco Pro -moodin ja ulkolämpötila on sopivan mieto (ei lämmitystä, ei jäähdytystä). Auto on mulla himassa 24/7 latauksessa (ja muutenkin aina kun mahdollista), mutta sen verran työkuviot muuttui että nykyään päivässä tulee 60km työmatkaa -> säästän tämän siltä. Mitään varoitusvaloja tai "ihmeellisyyksiä" ei ole tullut vastaan. Tosin tää seisoi viime talvena mulla varmaan 2kk tallissa niin sen jälkeen herjasi 12V akkuun viittaavia virheviestejä, vaikka akku oli vaihdettu ostotilanteessa 05 / 23. Täksi talveksi kytkin autoon erillisen Ctekin, vaikka siis ymmärtääkseni bemun hybrideissä pitäisi ison akun ylläpitää pientä akkua kun autolla ei ajeta.

    Auto kävi ajokauden -24 lopuksi ns. "Inspection 2" -huollossa, eli se iso tarkastushuolto. Hintaa luokkaa 700e kun en teettänyt sitä merkkarilla vaan pienemmässä (mutta silti tunnetussa Mini / BMW) mestassa. Autoon vaihtui kaikki pl. jäähynesteet, jotka oli vaihdettu juuri ennen kuin auton hankin 04 / 23. Takarenkaat alkaa olemaan vaihtokunnossa (2mm) -> keväällä uudet ja tosiaan hinta naurettavat 240e/kpl (netistä). OE vetarin suojakumissa on neulareikä, sitä ei näihin ilmeisesti kovin helpolla vaihdeta vaan pitäisi hankkia kokonaan uusi vetari noin 980 euron hintaan. Tätä pitää vielä pohtia, melkoinen hinta yhdestä vetoakselista.

    Kävin pelleilemässä tällä myös jääradalla sekä talven 23/34 liukkailla, aivan surutta. Jääradalla melko takapainoinen "neliveto" ... selkeästi huomaa ettei etu- ja takapää ole mekaanisesti kontaktissa toisiinsa, mutta liukkaalla vetää selkeästi takaa, melkein kuin takavetoinen. Mut tosiaan, käytös ei ole vanhanaikaisen mekaanisen nelikon kaltaisen loogista.

    MItään parempaa ei ole mielessä, ainakaan tässä hintaluokassa. Avoversio tästä kelpaisi 11/10! Tai sitten jokin Lotus...
    Last edited by Samu81; 01-12-2024, 11:30.

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    Tuplat.
    Last edited by Samu81; 01-12-2024, 16:02. Reason: Tuplapostaus.

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    Kokemuksia

    3tkm rullailtu tämmöisellä, suurimmaksi osaksi työmatkaa pk-seudulla sekä muuta asiointia.


    -Menee yllättävän pitkälle sähköllä vaikka akusto on tosi pieni. Työmatkani on pk-seudulla 100/80 -kehäteitä 25km ja sen pääsee sähköllä jos viitsii käyttää Eco Pro -ajomoodia ja navigointia. Jos oikein haluaa ilmastoa pelastaa tasaista 80-nopeutta ajaen niin olen päässyt 30-31km.

    -Akuston loputtua menee yllättävän pienellä polttoaineen kulutuksella, tasaista 80-vauhtia esimerkiksi Kirkkonummi -> Hanko väli alle 6L/100km.

    -Tosi leveä auto, yli 2cm leveämpi kuin entinen "G12" eli vm.2018 740Le. Vaikeaa hahmottaa etuylityksiä parkkihallien kimuranteissa paikoissa.

    -Kääntösäde iso, auto on ahtaissa paikoissa melko kankea vekslailla.

    -Tavaratilaa ei ole nimeksikään, siis todella vähän, kaikista omistamistani urheiluautoista ylivoimaisesti naurettavin tavaratila. Kaiken joutuu nostamaan apparin jalkatilaan tai takapenkeille jolloin turvavyöt joutuu joka kerta nostamaan pois etupenkkien selkänojien "ohjureistaan" ja laittamaan takaisin koska niihin ei muuten ylety -> rasittavaa.

    -Lasinen takaluukku/kansi jonka alle kurkkiva kuvittelee näkevänsä moottorin Italialaisten urheiluautojen tai vaikkapa Audin R8 tapaan näkeekin vain nahkaisen "hattuhyllyn" -> onneksi tuo on omassani tummennettu.

    -Ovien kanssa saa olla varovainen, ei vain sivusuuntaan vaan ylöspäinkin. Joissain p-halleissa roikkuu springlereitä, ilmastointiputkia ja muuta skeidaa yllättävän matalalla. Normaalien ovien kanssa on helppoa hahmottaa / pitää vastaan jos viereisen auton kylki on lähellä, näiden lokinsiipiovien kanssa tosi hankalaa. Ei sillä että ajaisin omaani ahtaisiin paikkoihin, mutta kummasti vain usein joku idiootti ajaa viereen. Tällä kannattaa ihan rehellisen surutta ajaa jonnekin sivuun kahteen ruutuun.

    -Jännästä rengaskoostaan huolimatta melko edulliset renkaat, netistä tilaten eturenkaat (Pirelli Pzero Sport PZ4) jotain 200e/kappale ja takarenkaat kympin-kaksi kalliimmat. Urheiluauton merkkirenkaiksi todella halpaa.

    -Huollattaminen halpaa, ei mitään älytöntä "i8"-lisää, öljynmäärä pieni, syttytulppia & puolia vain 3kpl, vaihdelaatikon ölpänvaihto sama kuin 5-sarjalaiseen ja sitä rataa Jarrupalat & levyt halpoja. Kaikenlaiset "kuluvat osat" / pisteosat on Porschejen ja Ferrareiden huoltohintoihin verrattuna liki ilmaisia.

    Ylipäätään auton geneerinen ylläpito on 1/4 ... 1/5 osa siitä mitä vaikkapa Porschen arkipäiväisten 997 tai 991 -mallisarjojen 911 vastaava maksaisi.

    -Vakuuttaminen aivan ilmaista, täyskaskolla 680e/v ja autovero aivan olematon, tätä kirjoittaessani 72,63e/v Kiitos.

    -Auto on (plugarihybridiksi) helvetin kevyt, nää pre-LCI:t painaa alle 1500kg. Sähkömoottori regenroi todella tehokkaasti, paljon tehokkaammin kuin ex-seiskassa -> jarrut kestää tosi pitkään.

    -Keveyden ansiosta auto on mutkatiellä aivan eriluokan ajettava / vietävä kuin vaikkapa saman merkin suurinpiirtein samanhintainen i4 M50 tai muut vastaavat. Suoralla tulee turpaan, mutta ihan missä tahansa missä pitää oikeasti ajaa autoaan. Painopiste on akuston ansiosta todella matalalla ja sen tuntee, auto ei kallistele mutkissa juuri laisinkaan ja reagoi esimerkiksi rajusti ees-taas rattia vispaten (mutkitellen) aivan eri malliin kuin mainittu i4 - 650kg pienemmästä painostaan johtuen.

    -Maailman helpoin auto putsata / pitää puhtaana myös ovien ala- ja etureunat

    -Autoon nousemiseen & poistumiseen tottuu yllättävän nopeasti, oikean tekniikan oppii niin se ei ole vaiva eikä mikään.

    -Vanha iDrive on kyllä sutta ja sekundaa, ei kosketusnäyttöä eikä esimerkiksi akuston varaustilaa ei pysty säätämään kuten uudemmissa (20-90%), sen pystyy vain "lukitsemaan" sen hetkiseen varaustilaan valikosta hakemalla (tallensin pikanäppäimeen).


    Muuta:

    -Ovien avauspumput tosiaan kulahtaa mutteivät maksa netistä tilaamalla juuri mitään ja vaihto on simppeliäkin simppelimpi DIY-homma. Kampeaa vanhan pois ja laittaa uuden tilalle, kaveria tarvitaan pitämään ovea ylhäällä.

    -Ovien tiivisteet käpristyy peilien luota, tyyppivika.

    -Tuulilasivakuutus kannattaa pitää voimassa, halkeaa tosi helposti.

    -Päät kääntyy joka puolella vaikka värinä on tylsän tumma, auton muotoiluelementtejä häivyttävä Sophisto Grau. Eikä äänimaailmakaan ole mikään Ferrareita tai edes R8:ja muistuttava. Auton futuristinen muotoilu on se, joka päitä kääntää ja jahka oven avaa niin jengi pällistelee kahta kauheammin.

    -Harvinainen auto. "Urheiluautoilijoiden aamiaisella" (SBC:llä) Gustavelundissa en muista milloin olisin tämmöistä bongannut, liikenteessä pari kertaa.


    Ostin omani ~72tkm ajettuna, 9 vuotiaana. Myyjäliikkeen piikkiin siihen vaihdettiin 12V akku, takajarrupalat, akuston kuntotestaus, polttoainesäiliön paineanturi (tyyppivika - vaatii säiliön pudottamisen), softat päivitettiin, nelipyöräsuuntaus ja uudet eturenkaat. Itse tarkoitus vaihtaa kuskin oven kaasujousi, koska liikeradan vikat 5cm pitää avittaa kädellä.

    Tähän mennessä olen sikatyytyväinen autoon ja voin lämpimästi suositella, jos haluaa kokea BMW:n järjestyksessään toisen urheiluauton 40 vuoteen

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    -Iskareiden suojakumit hajoaa, taattu tyyppivika, tunnetulla jenkkiforumilla paljon juttua. Jos tähän ei puutu ajoissa edessä on kertaluokkaa kalliimpi iskariremontti

    Leave a comment:


  • 315i
    replied
    Juu siis niitä moduuleita tarkoitin. Olisko 330e ollut 1.5kWh pala tai sinnepäin.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Juuri näin.
    Tosiaan nuo kuuluu huolto-ohjelmaan, mutta tuo vaihtoväli niille on mielestäni määritetty melkoisen lyhyeksi.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Huolto-ohjelmaan? Siis tarkoitatko, että ovien pumput vaihdetaan tietyssä iässä tai kilometrien mukaan?
    Juuri näin.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post
    Threadin aiheeseen:

    Ovien pumppujen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan. Ei pitäisi olla mitään ongelmia, jos on asiallisesti merkkiorganisaatiossa huollettu auto. Tietenkin pärnäsen korjaamon ja tarkan euron omistajien jutut erikseen.
    Huolto-ohjelmaan? Siis tarkoitatko, että ovien pumput vaihdetaan tietyssä iässä tai kilometrien mukaan?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Oviin menevät johtosarjat tai niiden suojakuori tuuppaa halkeilemaan ja katkeilemaan ajansaatossa. Korjauksena uusia oven johtosarja.

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by 315i View Post
    330e akkukennon hinta oli, kun viime vuonna kysyin, muistaakseni 1500€, marmorilla.
    Nyt kannattaa hahmottaa mistä puhutaan. Tämä kuulostaa yhden kennomodulin hinnalta vaihdettuna. Niitä on siis useampia per akku, määrä riippuu automallista.

    Threadin aiheeseen:

    Ovien pumppujen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan. Ei pitäisi olla mitään ongelmia, jos on asiallisesti merkkiorganisaatiossa huollettu auto. Tietenkin pärnäsen korjaamon ja tarkan euron omistajien jutut erikseen.

    Leave a comment:


  • 315i
    replied
    330e akkukennon hinta oli, kun viime vuonna kysyin, muistaakseni 1500€, marmorilla. Hieno auto, en ole ajanut, mutta tyylikäs. Musta/kulta, vai onko se bronssi, olis sellainen sopivan vaatimaton. Saiskin täyssähköisenä, niin alkaisin heti lottoamaan.


    Niin off topikkina voin sanoa, että VW Tuaregin automaattilaatikon korjaus ei taida paljon hävitä tuolle koko akkupaketin vaihdolle.


    Nimim. Kaksi Volkkaria omistanut. Ensimmäisen ja viimeisen
    Last edited by 315i; 01-02-2023, 17:16.

    Leave a comment:


  • punaparoni
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post
    i8 kaikkien kuuden akkukennomodulin vaihto on 6000 euron hintaluokassa.



    Kennothan noissa on suhteellisen edullisia ja mahdollisia tosiaan vaihtaa myös yksittäin.


    Työtä tuossa luonnollisesti on. Vaatii auton nostamisen ylös, paljon purkamista ja akkupaketin pudotuksen alhaalta pois.


    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    i8 kaikkien kuuden akkukennomodulin vaihto on 6000 euron hintaluokassa.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Eli vaikka i8 päällepäin hyvinkin eksoottisen näköinen, niin hybriditekniikka/voimalinja on enemminkin perinteinen kun erikoinen. Toki pioneerisulkupolvea joten lastentauteja on varmasti ollut alkuun. Varmasti helpompi (ja halvempi) tapaus kuin joku McLarenin tai Ferrarin hybridi vanhemmiten.
    Offtopikkia:

    McLareneissa on ollut todella pahoja laatuongelmia kokoonpanossa ja osien istuvuudessa, jos sattuu saamaan maanantaikappaleen niin osia tippuu tielle jo ensimmäisillä ajeluilla.
    En nyt puhu Gordon Murrayn aikaisista vaan näistä MP4-12C ja sitä tuoreemmista.

    P1:sen hybridi-akunvaihto maksaa yli 100000€, se on vaihtokunnossa 10v välein.
    Akunvaihtokustannus varmaan riippuu siitä kapasiteetista, Porsche 918 se oli ihan shokeeraavan kallis, en muista nyt että paljonko.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Eikös i8 ole kuitenkin teknisesti aika 'simppelipeli' eli sama kuin 225ex mutta voimalinja on käännetty nurin perin. (2-sarjalaisessa sähkömoottori takana ja i8:ssa edessä.)
    Polttomoottorin viritysaste on samaa luokkaan kuin Volvon T8 hybrideissä, joten ei nyt kuitenkaan poikkeuksellinen.

    Eli vaikka i8 päällepäin hyvinkin eksoottisen näköinen, niin hybriditekniikka/voimalinja on enemminkin perinteinen kun erikoinen. Toki pioneerisulkupolvea joten lastentauteja on varmasti ollut alkuun. Varmasti helpompi (ja halvempi) tapaus kuin joku McLarenin tai Ferrarin hybridi vanhemmiten.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎