Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vapaa rullaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peksu
    Bimmer Fanatic
    • May 2014
    • 263
    • Lähellä Tre

    Vapaa rullaus

    Onkos muut kokeillut tuota vapaata rullausta silleen, et laittaa vaihteen N-asentoon eli kokonaan vapaalle? Itse tuota kokeilin iX3:ssa ja ero on todella huomattava normi rullaukseen verrattuna eli vaihde D asennossa.

    Olen tässä ihmetellyt, että jotenkin huonosti on rullannut D asennossa jos vrt. esim 5- tai 6- sarjaa ECO Pro:lla, jossa siis lyö vaihteen kai myös N asentoon kun kaasun nostaa.

    Olen jotenkin vaan ajatellut, että myös i-auton vapaa rullaus eli regenerointi asennossa "Dynaaminen" olisi vastaava kuin tuo ECO Pro polttiksessa, mutta eipä se ollutkaan.

    Jos sopivassa mäessä laittaa vaihteen N-asentoon, rullaa auto paaaaaljon paremmin ja pidemmälle kuin muuten. Ajattelin että kun on raskas auto ja korkea ilmanvastus niin huonompi rullaus on siitä kiinni, mutta ei. Joku siellä menoa jarruttaa jos vaihde on D:llä vaikka ei moottori regeneroi, mutta johonkin liike-energia silti katoaa :think
    G08 LCI iX3 M Sport
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6704
    • PK-seutu

    #2
    Originally posted by Peksu View Post
    Onkos muut kokeillut tuota vapaata rullausta silleen, et laittaa vaihteen N-asentoon eli kokonaan vapaalle? Itse tuota kokeilin iX3:ssa ja ero on todella huomattava normi rullaukseen verrattuna eli vaihde D asennossa.

    Olen tässä ihmetellyt, että jotenkin huonosti on rullannut D asennossa jos vrt. esim 5- tai 6- sarjaa ECO Pro:lla, jossa siis lyö vaihteen kai myös N asentoon kun kaasun nostaa.

    Olen jotenkin vaan ajatellut, että myös i-auton vapaa rullaus eli regenerointi asennossa "Dynaaminen" olisi vastaava kuin tuo ECO Pro polttiksessa, mutta eipä se ollutkaan.

    Jos sopivassa mäessä laittaa vaihteen N-asentoon, rullaa auto paaaaaljon paremmin ja pidemmälle kuin muuten. Ajattelin että kun on raskas auto ja korkea ilmanvastus niin huonompi rullaus on siitä kiinni, mutta ei. Joku siellä menoa jarruttaa jos vaihde on D:llä vaikka ei moottori regeneroi, mutta johonkin liike-energia silti katoaa :think
    Oletko siis kokeillut Eco Pro & adaptiivinen regen yhdessä? Se on se paras combo.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0

    Comment

    • JPM50
      Bimmer Rookie
      • May 2022
      • 170
      • Helsinki

      #3
      ^jep, tällä combolla rullaa ainakin i4 M50 parhaiten ja tehokkaimmin.
      Last edited by JPM50; 15-07-2023, 07:44.
      i4 M50 Black Sapphire

      Comment

      • PNM2
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2015
        • 1022
        • Espoo

        #4
        Eco pro ja adaptiivinen rullaa todella tehokkaasti ja i4 ainakin menee kevyemmin kuin edellinen 530e eco prolla.
        Last edited by PNM2; 15-07-2023, 10:36.
        i4 M50
        ex: G30 530e xDrive M-Sport
        ex: F11 525d xDrive
        ex: F11 520d
        ex: E91 318i

        Comment

        • Peksu
          Bimmer Fanatic
          • May 2014
          • 263
          • Lähellä Tre

          #5
          Originally posted by pyroz View Post
          Oletko siis kokeillut Eco Pro & adaptiivinen regen yhdessä? Se on se paras combo.
          Juu kyllä juuri tuolla asetuksella ajan aina. Mutta silti kun vaihteen laittaa vapaalle (N) niin rullaa paljon paremmin. En tiedä mistä tuo johtuu kun eihän näissä nyt normi "vaihteita" ole vaan suunnanvaihto. Luulis että se on se ja sama mutta eipä vaan iX3 ole näin :think
          G08 LCI iX3 M Sport

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6704
            • PK-seutu

            #6
            Originally posted by Peksu View Post
            Juu kyllä juuri tuolla asetuksella ajan aina. Mutta silti kun vaihteen laittaa vapaalle (N) niin rullaa paljon paremmin. En tiedä mistä tuo johtuu kun eihän näissä nyt normi "vaihteita" ole vaan suunnanvaihto. Luulis että se on se ja sama mutta eipä vaan iX3 ole näin :think
            Okei. Omaan makuun tuo Eco Pro & adaptive rullaa aivan riittävästi ja ajelen sillä tyytyväisenä aamunkoittoon
            S65, S85, H1, N63TU, HA0

            Comment

            • Peksu
              Bimmer Fanatic
              • May 2014
              • 263
              • Lähellä Tre

              #7
              Originally posted by pyroz View Post
              Okei. Omaan makuun tuo Eco Pro & adaptive rullaa aivan riittävästi ja ajelen sillä tyytyväisenä aamunkoittoon
              Juu kyllä kyllä silleen olen ollut kans tyytyväinen, mutta silti ihmettelen miks ei voisi rullata yhtä hyvin molemmissa tapauksissa? Seurasin myös moottorin kierroslukua ja molemmissa tapauksissa moottori pyörii mukana samalla kierrosluvulla. Samoin myös tehoviisari on keskellä eli 0- asennossa, ei vedä eikä lataa. Outoa vaan, että mikä ECO Prossa silti vähän jarruttaa :think
              G08 LCI iX3 M Sport

              Comment

              • Peksu
                Bimmer Fanatic
                • May 2014
                • 263
                • Lähellä Tre

                #8
                No niin nyt olen tehnyt lisää huomioita ja syy tuohon rullauksen muuttumiseen tais löytyä.

                Jos siis ajaa normisti D:llä ja EP:lla ja nostaa vauhtipolkimen ylös niin kulutusmittari näyttää 0 ja viisari on keskellä. Jos vaihteen laittaa N niin samassa tilanteessa kulutusmittari näyttääkin 0.6 -0.9kW/km eli D asennossa auto kuitenkin lataa (regeneroi) akkua sen verran mitä siellä on kulutusta sillä hetkellä kun taas N asennossa regenerointia ei ole yhtään = auto rullaa paremmin

                Kumpiko sitten on sähköautossa taloudellisempaa "rullausta" niin oman kokemuksen mukaan ja kulutus mittarin niin sanoisin että N asento on taloudellisin. Miksikö sitten sähköauto ei osaa laittaa itseään "vapaalle" rullauksen aikana, en tiedä. Mielestäni se voisi aivan hyvin niin tehdä ja säästää energiaa
                G08 LCI iX3 M Sport

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎