Announcement

Collapse
No announcement yet.

i4 M50 toimintamatka/akku ja ajettavuus talvella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Malmiautoilija
    Newbiemmer
    • Dec 2024
    • 2
    • Helsinki

    i4 M50 toimintamatka/akku ja ajettavuus talvella

    Hei! Käytössäni on nyt Bmw i4 M50. Mainio auto ja kilometrejä kertynyt 1,5 kk aikana n. 8000 km

    Kysymyksiä on herännyt

    Toimintamatka:
    Parhaimmillaan toimintamatka on ollut n. 380 km täyteen ladattuna. Ei edes +10 c ole ollut sen enempää. WLTP on 510 km ja toki tämän tiedostan, että pitää olla ihanneolosuhteet ja tuulitunnelit tmv joita harvemmin tavan talliaisella on. Mutta mistä voi olla kyse? Onko akun kunto heikentynyt. Autossa on takuu ja akulla erillinen 160 tkm/8 v. takuu. Autolla ajettu 50 tkm

    Ajettavuus:
    Autossa on lähes uudet talvirenkaat (nasta) ja olen hieman yllättynyt siitä, että miten herkästi auto lähtee sivuluisuun. Laskin nyt rengaspaineita ja nyt takana 2,7 ja edessä 2,5
    Jo ihan kevyt kiihdytys saa auton käyttäytymään levottomasti. Onko siis vain huono kuski vai mistä kyse? Saman totesi kaverini ja tästä en kertonut etukäteen

    Kiitos!


  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3837
    • Nokia

    #2
    Range muodostuu kulutuksesta. Paljonko ajojesi keskikulutus on? Täysin normaalilta kuulostaa nuo ranget tähän aikaan vuodesta.

    Lähtee sivuluisuun, koska auto on takavetoinen pienellä kaasulla. Etupää vetää kun a) takapää alkaa sutia tai b) kun pyydetään riittävästi tehoa. Tämä on auton ominaisuus, sille ei mahda valitettavasti mitään.
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW

    Comment

    • FlyingFinn
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 646

      #3
      Oma BMW nettisivullahan pystyy ajamaan autosta raportin mistä näkyy kaikenlaista tietoa. Kertoo akun kapasiteetin ja kunnon jonkun arvion mukaan minkä perusteita ei kerrota missään mutta ehkä se jotain suuntaa antaa. Viimeksi kun omani testasin niin kuntopisteet oli täydet ja kapasiteetti jotain yli 80 kWh, en muista tarkkaan. Kilsoja on kylläkin puolet vähemmän ja ikää alle 2v. Pienehköltä vaikuttaa minusta 380 km 10 asteen lämpötilasta etenkin jos on täyteen ladattu. Kovin tarkkaan en kylläkään ole asiaa seurannut enkä itse lataa akkua täyteen oikeastaan koskaan kun ei ole sille tarvetta. Mutta kyllä tuon verran menee 80% latauksellakin matka-ajossa. Kaupungissa oletettavasti ei. Ei taida olla takuuasia vaikka akku olisi tuon verran heikentynytkin, siinä on joku prosenttiraja. Mikäli on rikki niin sitten on eri juttu.

      Asiaa voi katsoa monelta kantilta, omasta mielestä sivuluisu tai kaasulla ohjaaminen on takavetoisen parhaita ominaisuuksia. Autosta puuttuu drifting-nappi millä saisi sen kunnolla takavetoiseksi ja mekaaninen lukkoperä tietysti.​ On siinä autossa aika paljon muuten toivomisen varaa ja minulle tämä on ensimmäinen BMW mitä en pidä "mainiona autona" kuten Malmiautoilija. Ei se kuskin huonoutta ole jos ei ole tottunut takavetoisella ajamaan, senkin voi opetella. Sillä voi opetella myös pitämään hauskaa jos ajaminen kiinnostaa.
      Last edited by FlyingFinn; 11-12-2024, 17:56.

      Comment

      • Malmiautoilija
        Newbiemmer
        • Dec 2024
        • 2
        • Helsinki

        #4
        Kyseessä on siis xDrive mutta toki tämäkin lienee Bmw:n tapaan takavetopainotteinen

        Comment

        • bittivirhe
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2012
          • 481
          • Pohjois-Savo

          #5
          Ajoin viikonloppuna M50:llä ja maantiellä ihan pienellä kaasun lisäyksellä ylämäkeen tullessa alkoi perä heti luistella. Ei paljoa, mutta sen verran, että sen heti huomasi. Eikö tuollaisella ole rasittavaa ajaa pitkää matkaa?
          G05 45e
          ex: F11 530d xDrive
          ex: E84 X1 xDrive 25d

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7410
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Malmiautoilija View Post
            Jo ihan kevyt kiihdytys saa auton käyttäytymään levottomasti.
            Ilman omaa i4-ajokokemusta mietin että onko tuo kevytkin kiihdytys tehokkaalla sähköautolla kuitenkin sellainen että takaveto polttomoottoriauto käyttäytyisi ihan samalla tavalla talvirenkailla?

            Panamera Turbo E-Hybrid tuli vasta koeajettua ja eipä silläkään kitkoilla kummoista kiihdytystä voinut moottoritiellä tehdä ilman että luistoesto alkoi vilkuttelemaan.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • ErkkiE
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 607
              • Espoon haja-asutus

              #7
              Varmaan käytös on vähän kuin takavetoisella, jos työntää perustilassa vain takaa ja etupää tulee sitten vasta mukaan. Esimerkiksi polttomoottori xdriveissa veto ei ole tuolla tavalla kokonaan poissa (joo, paitsi yli 180 km/h) ja nehän on ennemminkin varsin vakaita masiinoita menemään liukkaallakin. Eri asia, millainen on ajettavuusihanne kullekin. Aktiivisen hauskanpidon (jos nyt tuollainen 2.3 tonnia sitä tarjoaa ihan puhtaimmassa muodossaan ison tehonkaan kanssa) laite ei välttämättä ole synonyymi kovin rentouttavalle ajettavalle, jos pitää vaikka taittaa pitkää matkaa talviliukkailla.

              E
              Last edited by ErkkiE; 12-12-2024, 12:16.

              Comment

              • Palehti
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 146
                • Klaukkala

                #8
                Sanoisin myös että jos sinulla on ollut auto 1,5kk, niin aikalailla oikealta kuulostaa tuo range. Itse ajelin 37tkm M50 i4:lla 15kk aikana ja syksyn tullen kulutus nousi kyllä selvästi, mikä on tietenkin loogista ja normaalia.
                Millaiset renkaat autossasi pyörii alla?

                Tuon talviajon levottomuuden allekirjoitan täysin. Auto jotenkin leijailee ja takapää on kaiken aikaa irti tiestä jos koskee vähänkin kaasuun. Itseäni tuo ei juurikaan haitannut, mutta rekisteröin tuon. Alla pyöri talvella 18" Contin kitkat ja 20" Misukan nastat.
                Edelliset takavetoiset autoni ovat olleet 2xe91 325d, F11 N57 525d ja puolitakavetoisena lisäksi F11 M550d. Yhdenkään näistä takapään pidon kanssa ei ole ollut mitään moittimista ja autot ovat olleet "tiessä" normaalisti, mutta tottakai nämä kaikki ovat täysin mopoja vehkeitä pienellä kaasunlisäyksellä (millä normaaliajoja yleensä ajellaan) vs. sähköinen voimalinja.
                Downshiftasin tuon Bemun ja tilalle tuli Pole2 4wd sillä vanhemmalla tekniikalla. Pole on talviajokäytökseltään priima, kuten oli jo etukäteenkin tiedossa.
                Tiedoksi että Bemun saa jatkuvaksi nelivedoksi laittamalla voimalinjan sport-moodiin, mutta itse en tykännyt tuon moodin kaasuvasteesta, joten sitten vaan liippailtiin menemään.
                i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
                ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

                Comment

                • makebm5
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2009
                  • 1243
                  • Kainuu

                  #9
                  Originally posted by Palehti View Post

                  Tuon talviajon levottomuuden allekirjoitan täysin. Auto jotenkin leijailee ja takapää on kaiken aikaa irti tiestä jos koskee vähänkin kaasuun. Itseäni tuo ei juurikaan haitannut, mutta rekisteröin tuon. Alla pyöri talvella 18" Contin kitkat ja 20" Misukan nastat.
                  Paraniko tilanne nastoilla? Itseä ei vaivaa tuo kaasulla tapahtuva yliohjaus vaan leijailu liukkaalla ihan tasa kaasullakin.
                  BMW i4 M50, BMW E89 35is
                  Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                  Comment

                  • FlyingFinn
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 646

                    #10
                    Tuollaista leijailua en ole huomannut. Contin 19" kitkat on alla. Paineet olen pitänyt ohjearvoissa. Muutenkin tuntuu olevan pitoa todella hyvin. Saattaa tämä tuntuma omalla kohdalla kyllä johtua siitäkin että edellinen käyttöauto oli F22 ja siinä sitä pitoa ei ollut, nastat alla. Tosin käytössä on nytkin myös yksi etuvetoauto Michelinin nastoilla ja yksi lukkoperällä oleva jäykkä neliveto ympärivuoden ajattavilla maastorenkailla ja on sitä pitoa näihinkin verrattuna hyvin.

                    Ensimmäistä kertaa on nyt käyttöautossa kitkarenkaat alla ja hyvin kyllä toimii. En halunnut hiljaiseen sähköautoon nastojen ropinaa ja siihen valintaan olen tyytyväinen. Yhtä hyvin nuo kitkat tunttuu pitävän kuin nastatkin. Lumella ehkä jopa paremmin ja peilijäällä taas ei pidä mitkään renkaat. Auton suuri paino ja jonkinlainen neliveto auttanevat asiaa ainakin jonkin verran.
                    Last edited by FlyingFinn; 13-12-2024, 10:50.

                    Comment

                    • Palehti
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 146
                      • Klaukkala

                      #11
                      Originally posted by makebm5 View Post
                      Paraniko tilanne nastoilla? Itseä ei vaivaa tuo kaasulla tapahtuva yliohjaus vaan leijailu liukkaalla ihan tasa kaasullakin.
                      Nastoilla tuntui mielestäni leijailevan pahemmin. Ne olivat -21 vuoden paistolla olevat renkaat, eli 2-vuotiaat silloin kun niillä luistelin.
                      Petyin niiden pitoon kyllä jo Model 3 Perffin alla edellisellä kaudella, mutta siinä ne luistelivat tasaisesti kaikkialla ja kaikissa tilanteissa. Vissiinkin meikällä on tilannenopeuden kanssa vähän säätämisen tarvetta...
                      Tuo -22 model 3 Perf oli kyllä paremmin tiessä kiinni talvella kuin i4.
                      Enkä siis todellakaan meinaa että Model 3, tai Pole2 olisi parempia autoja kuin i4. Liukkaassa talvikelissä ne on vaan paljon turvallisemman tuntuisia autoja.
                      i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
                      ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

                      Comment

                      • Esko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 11683
                        • Kouvola

                        #12
                        Vähän kuulostaa, että BMW:llä on vielä hieromista näiden sähköautomallien voimalinjan, alustan ja ajoavustimien kanssa. Sähkömoottorien erinomaisuus on juuri siinä, että niitä pystytään ohjaamaan portaattomasti hakien esim. kiihdyttäessä sitä maksimitehoa pitoa menettämättä. Polttomoottoriautossa tuon pidon rajan hakeminen on huomattavasti vaikeampaa, kun ei polttomoottori pysty edes lähimainkaan samanlaiseen tehonsäätöön mitä sähkömoottori. Etumoottorin lepuuttaminen matka-ajossa ja tästä johtuva hidas reagointi ongelmatilanteissa, ei ole ominaisuus vaan huono toteutus. Ymmärtäisin tuollaisen hitaan reagoinnin jossain hybridissä, jos takapyöriä vetäisi sähkömoottori ja etupyörien vetämiseen tarvittaisi polttomoottorin käynnistäminen, mutta ei puhtaassa sähköautossa. Samoin ihmetyttää tuo leijumisen tunne, kun autossa kuitenkin painoa pitkästi yli 2000kg ja pelkästään painavan akkupaketin sijaitseminen auton pohjassa tuo poikkeuksetta vakautta sähköautoihin painopisteen ollessa alhaalla. Tuolla massalla auton pitäisi kulkea kuin tankki liukkaallakin kelillä. Tikotiko kirjoitteli juuri i7:sta vastaavia käyttökokemuksia talviajossa, kun mistä i4:sta parjataan täällä.

                        Comment

                        • torso1
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 354

                          #13
                          En tiedä i4:n ”leijailusta” mutta iX50:n ilmajousilla ja 4p-ohjauksella meni varsin eleettömästi yhden talven ajan maantiellä. Alla oli Nokian R5 EV:t, jotka on myös nykyisessä X5 50e:ssä talvirenkaina. Todella hiljaiset ja hyvä pito on tähän asti ollut kelissä kuin kelissä.

                          Voisiko tuo sähköauton leijailu osakseen liittyä myös aerodynamiikkaan (pohjan tasaisen muodon osalta) sekä matalasta painopisteestä ja painosta..

                          Comment

                          • tiko4tiko
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2020
                            • 787
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Originally posted by Esko View Post
                            Vähän kuulostaa, että BMW:llä on vielä hieromista näiden sähköautomallien voimalinjan, alustan ja ajoavustimien kanssa. Sähkömoottorien erinomaisuus on juuri siinä, että niitä pystytään ohjaamaan portaattomasti hakien esim. kiihdyttäessä sitä maksimitehoa pitoa menettämättä. Polttomoottoriautossa tuon pidon rajan hakeminen on huomattavasti vaikeampaa, kun ei polttomoottori pysty edes lähimainkaan samanlaiseen tehonsäätöön mitä sähkömoottori. Etumoottorin lepuuttaminen matka-ajossa ja tästä johtuva hidas reagointi ongelmatilanteissa, ei ole ominaisuus vaan huono toteutus. Ymmärtäisin tuollaisen hitaan reagoinnin jossain hybridissä, jos takapyöriä vetäisi sähkömoottori ja etupyörien vetämiseen tarvittaisi polttomoottorin käynnistäminen, mutta ei puhtaassa sähköautossa. Samoin ihmetyttää tuo leijumisen tunne, kun autossa kuitenkin painoa pitkästi yli 2000kg ja pelkästään painavan akkupaketin sijaitseminen auton pohjassa tuo poikkeuksetta vakautta sähköautoihin painopisteen ollessa alhaalla. Tuolla massalla auton pitäisi kulkea kuin tankki liukkaallakin kelillä. Tikotiko kirjoitteli juuri i7:sta vastaavia käyttökokemuksia talviajossa, kun mistä i4:sta parjataan täällä.
                            BMW:n käyttämän sähkömoottorin lepuuuttaminen ja aktivointi on nopea, ei tuo siitä ole kiinni. Toisekseen kysy ei ole kiihdytyksestä ,vaan tilanteessa, jossa leijailu tapahtuu, on ennemminkin tehontarve minimisissä. Pääsyynä syynä yhtälössä on tietysti kuski, joka ajaa vauhdilla joka lähellä pidon rajaa. Veikkaisin että leijailun syy on pikemmin se, että sähköauto säätö on äärimäisen (liian) herkkä ja halu säästää sähköä on kova, Perinteisen polttiksen kuski ajaa mutka läpi aloittaen tasakaasulla ja lisätäen voimaa hieman kaarteen jälkipuoliskolla jolloin nelivetoauto menee liukkaan karteen läpi kuin kiskoilla. Sähköauto arpoo samalla tavalla ajettaessa 'tasakaasuvaiheessa' regenetrointia päälle ja pois. Regeneroivam eli jarruttavan renkaan pito on heikko (sähköaivojen mielestä ok) ja se tuntuu persuksessa leijailuna. Leijailu taas on perinteiselle nelivetokuskille on merkki, että lisää löylyä ei pidä enää laittaa jos ei halua merkittävää lisäohjelmaa. Sähköuton aivojen mielestä asia on kunnossa, koska auto menee mutkan läpi ohjauspyörän kääntökulmalla pysyen omalla kaisalla ja luistot on säädettyjen arvojen sisällä. Kyseessä on siis pääosin perstuntuma ja lievät luisut jota ei perinteisellä nelivedolla tapahdu. Asia ei ole itselleni mitenkään ylllätys ja uusi. Pääsin kolme vuotta sitten BMW talviajokouluun ajamaan erilaisilla voimalinjoilla. Ideana oli ajaa erilaisia testejä sekä sähköautolla että perinteisellä (hybridillä) autolla. Kaikki oli nelivetoja ja kitkarenkain. Tuolloin ei jäänyt epäselväksi sähköauton haasteet ja tunnnottumuus matalan kitkan oloissa. Paras auto tuossa nipussa oli ajaa 545e/330e ja vaikein iX50. Tämän kokemuksen vuoksi valitsin i7 nastarenkaat. Toki tätä maantiekäytöstä en talviajokoulussa päässyt kokeilemaan, mutta tutuksi tämäkin on tullut koeajoilla aikaisemmin. Ei auta kuin sietää ja kyllä tämä vaatii usemmman tunnin harjoitelua jossain jääradalla, jotta auton ymmärtää paremmin. Surullista on, että kun bemarilla on ajanut vuosikymmeniä ja on oppinut luottamaan perstuntumaan liukaassa kelissä, nyt välissä on tietokone, joka vääristää signaalin ja tekee autosta 'linnanmäen sähköauton' perstuntumaltaan juuri kriittisellä hetkellä, vaikka muuten asia on kunnossa.

                            Vaikea sanoa, miten muut sähköautot toimii liukkaalla. Epäilen että sama juttu, koska kaikki regeneroi kaasun kevennyksessä, jollon jarrutava rengas menettää pitoa. Jos auto on alustaltaan ja ohjaukseltaan kunnossa tämän tuntee persuksessa ja ratissa. Toki on ollut ja on paljon autoja sekä perinteisiä että sähköautoja, joka ovat valmiiksi 'linnanmäen sähköautoja'. Näissä on ohjauspyörä, polkimet, joita sitten käytetään ilman sen kumpaan vastetetta. Tässä on ollut oma vahva syy miksi olen bmarilla ajanut. No katsellaan miten tämä ensimmäinen talvi sujuu ja mietiään sitten. Kyseessä on kuitekin ääritianne, ns. erittäin huonon kelin käytös, mitä ei esiinny joka päivä. Mutta jos/kun autolla on hintaa pitää vaatiakin.
                            Mini, E24, E90, G70
                            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                            Comment

                            • tiko4tiko
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2020
                              • 787
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Originally posted by torso1 View Post
                              En tiedä i4:n ”leijailusta” mutta iX50:n ilmajousilla ja 4p-ohjauksella meni varsin eleettömästi yhden talven ajan maantiellä. Alla oli Nokian R5 EV:t, jotka on myös nykyisessä X5 50e:ssä talvirenkaina. Todella hiljaiset ja hyvä pito on tähän asti ollut kelissä kuin kelissä.

                              Voisiko tuo sähköauton leijailu osakseen liittyä myös aerodynamiikkaan (pohjan tasaisen muodon osalta) sekä matalasta painopisteestä ja painosta..
                              Kyllä iX 'leijailli' erittäin paljon huonossa kelissä, mitä sillä koeajoin. Lisäksi auton ikävä ominaisuus oli tarjota ko. kelissä hieman jompaa kumpaa kylkeä sivulle regeneraation alkaessa. Ei herättänyt ihmeemmin luottamusta. Eleetön auto kyllä on, mutta pahassa mieliessä hyvikin tunnoton, vastetta ei ole kumoisesti. X5 oli/on paljon ajettavampi ja sen heikon pidon raja on laajempi ja auto varoittaa mukavasti ennakkoon, kun ko. rajalla ollaan.
                              Mini, E24, E90, G70
                              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎