Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i5 xDrive40 Touring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ekaBMW
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 441
    • Oulu

    BMW i5 xDrive40 Touring

    Nyt olisi ekat kokemukset saatu. Noin 300km ajettu.

    Noihin kuulemma kuuluu sekarengastus. ”Tasarengastus” ei ole sallittu. Edessä tuli 245 ja takana 275. .

    Noin 250km tuli tänään. 3 pätkässä ja joka välissä auto ehti jäähtyä (useamman tunnin pysähdykset) Lähinnä maantieajoa.
    Ajelin normaaliin tapaan niin kuin muillakin autoilla.
    Kyllähän tuota sähköä meni. Noin 28kWh/100km. Pakkasta toistakymmentä astetta, kuiva keli.
    Nippa nappa olisi ehkä päässyt kotiin saakka. Ilmeisesti jotain 10% olisi ollut jäljellä jos kotiin olisi jatkanut.
    Auto kuitenkin ehdotti 5min latausta 17km ennen kotia marketin lähellä olevalle latauspaikalle joten ajoinkin sen marketin pihaan lataukseen kun piti kuitenkin käydä ostamassa evästä huomiseksi. Siinä oli siis useampi latausalue puolen kilometrin säteellä. Latasi 14kWh (rajoitin 30%).

    Ajovalojen teho yllätti positiivisesti. Lumi maassa varmaan auttoi.Toki ainahan tehoa enemmänkin voisi olla.

    Vakaasti kulki default asetuksilla. Kevyellä kaasulla totuttelin autoon. En ole lähtenyt muuttamaan asetuksia vaan katsotaan ensin että miten hyvin/huonosti tuo nyt toimii. Toki esim lämppäriä ja penkkejä on pitänyt säätää.

    Yhdessä risteyksessä auto halusi väkisin hidastaa vauhtia (navi oli päällä). Sama homma molempiin suuntiin mennessä.
    Risteyksessä kaksi isohkoa tietä risteävät. Minun kulkusuunnassa oli kuitenkin etuajo-oikeus.
    Sen verran jarrutti että riski peräänajolle kyllä kasvoi jonkin verran.

    Hieman ärsyttävä tuo ”comfort access”. Oveja ja valoja räpsii kun kävelee läheltäkään autoa. Idea hyvä mutta ei oikein käytännöllinen jos auto on ”kulkureitin varrella”. Esim postilaatikolla käydessä. En ole ehtinyt selvittää että johtuuko kännykästä, avaimesta vai molemmista.
    Samoin nopeudesta pimputtelu on ikävä. Onneksi aika hiljainen ääni eikä kestä kauaa liikennemerkin jälkeen.

    Jotkin tekstit/kuvakkeet ovat pieniä keskinäytössä (ainakin navissa). Liikkuvassa autossa vaikea saada selvää. Tai ehkä pitäisi uusia silmälasit?

    Paljon on erilaisia ”appeja”/ikoneita päänäytöllä. Menee aikansa kun noihin opettelee.

    En osaa (vielä) sanoa mitään kojelaudan valkoiseksi valaistusta paneelista. Hieman hämmentävä.
    F11 530d xDrive 09/16
    Ex E60 530d xDrive A 10/08
    Ex E60 520dA 09/08 liisari
    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
    Ex Opel Kadett 1.6 -89
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3844
    • Nokia

    #2
    Sekarengastus juu, koska kantavuus ei riitä takana muuten.

    Avustimia ja comfort accessin lähestymis/poistumisautomatiikat saa onneksi pois päältä. Ja nopeudesta pimputtelun. Sen toki joutuu ottamaan joka ajolla, mutta menee ratin set-napin pitkällä painalluksella - ja tuo pimputinhan on lainsäätäjien idiotismia, ei BMW:n.
    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW

    Comment

    • Turder
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2008
      • 464
      • Suomi

      #3
      Originally posted by ekaBMW View Post
      Hieman ärsyttävä tuo ”comfort access”. Oveja ja valoja räpsii kun kävelee läheltäkään autoa. Idea hyvä mutta ei oikein käytännöllinen jos auto on ”kulkureitin varrella”. Esim postilaatikolla käydessä. En ole ehtinyt selvittää että johtuuko kännykästä, avaimesta vai molemmista.
      Tämän toiminnallisuuden saa todennäköisesti otettua pois päältä kodin sijainnissa, jos sellaisen määrittää naviin/asetuksiin.

      Kannattaa lueskella manuaalit huolella läpi, niin löytyy vastaus moneen asiaan ja samalla uusiakin ominaisuuksia. Ainakin i7 kohdalla tullut todella tarpeeseen.
      Last edited by Turder; 19-12-2024, 11:12.

      Comment

      • ekaBMW
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2010
        • 441
        • Oulu

        #4
        Näin ulkomuistista kaivellen renkaan kantavuus oli edessä 102 (850kg) ja takana 105.(925kg).

        Trafin mukaan taka-akselille max 1685kg.
        Samasta paikasta lukemattomissa rengasvaihtoehdoissa pienin kantavuus taakse 102 (tosin 20 tuumaisena).
        Että sikäli outoa että 102 tavallaan riittäisi mutta 19 tuumaisena pitääkin olla 105. Onkohan 19 tuumaisissa joku ”loikka” kantavuuksissa että esim tommosta 102 versiota ei kukaan valmista?

        Ja 275 tosiaan kapein vaihtoehto
        F11 530d xDrive 09/16
        Ex E60 530d xDrive A 10/08
        Ex E60 520dA 09/08 liisari
        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
        Ex Opel Kadett 1.6 -89

        Comment

        • ekaBMW
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2010
          • 441
          • Oulu

          #5
          Lumitöitä tehdessä selvisi että kake se aukoo ovia. Puhelin oli taskussa ja kake sisällä niin ei aukonut ovia.
          Last edited by ekaBMW; 19-12-2024, 21:33.
          F11 530d xDrive 09/16
          Ex E60 530d xDrive A 10/08
          Ex E60 520dA 09/08 liisari
          Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
          Ex Opel Kadett 1.6 -89

          Comment

          • ekaBMW
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 441
            • Oulu

            #6
            Hattuhylly rämisee polanteisella tiellä……

            Tuossa mallissahan takaikkuna ei enää aukea eikä hattuhylly liiku konttia avatessa. Onko sama fossiilipuolella uusimmassa 5-sarjan mallissa?
            Last edited by ekaBMW; 21-12-2024, 21:24.
            F11 530d xDrive 09/16
            Ex E60 530d xDrive A 10/08
            Ex E60 520dA 09/08 liisari
            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
            Ex Opel Kadett 1.6 -89

            Comment

            • ekaBMW
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 441
              • Oulu

              #7
              Auton päältä on syytä pyyhkiä lumet pois ennen esilämmitystä.
              Näyttäisi että esilämmitys lämmittää myös takaikkunan. Mukavasti kerää jäätä pyyhkijän ympärille.
              F11 530d xDrive 09/16
              Ex E60 530d xDrive A 10/08
              Ex E60 520dA 09/08 liisari
              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
              Ex Opel Kadett 1.6 -89

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 790
                • Lappeenranta

                #8
                Vinkkinä kaikille jotka asuvat loskaisen pääkaupunkin ulkopuolella ja saavat pääosin nauttia pakkaskeleistä. Akkukäyttöselllä lehtipuhaltimella lähtee pakkasnlumi auton päältä <15s. Plussaa ei naarmuta, kaukalo tuulilasin alareunasta on myös puhdas kuin lumisadetta ei olis ollutkaan. Vielä ehtii toivoa pukinkontiin moista varustetta.

                Itsellä on toivessa akkukäyttöinen lämpöpuhallin. Tarpeellinen sähköautossa sekin, helpottaa kun johto/lukitus jäätyy kiinni. Ja sehän jäätyy vaikka kuinka olisi huolellinen. jos ei kotipihassa niin jossain missä apuja ei ole.
                Mini, E24, E90, G70
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • torso1
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 364

                  #9
                  Originally posted by tiko4tiko View Post
                  Vinkkinä kaikille jotka asuvat loskaisen pääkaupunkin ulkopuolella ja saavat pääosin nauttia pakkaskeleistä. Akkukäyttöselllä lehtipuhaltimella lähtee pakkasnlumi auton päältä <15s. Plussaa ei naarmuta, kaukalo tuulilasin alareunasta on myös puhdas kuin lumisadetta ei olis ollutkaan. Vielä ehtii toivoa pukinkontiin moista varustetta.

                  Itsellä on toivessa akkukäyttöinen lämpöpuhallin. Tarpeellinen sähköautossa sekin, helpottaa kun johto/lukitus jäätyy kiinni. Ja sehän jäätyy vaikka kuinka olisi huolellinen. jos ei kotipihassa niin jossain missä apuja ei ole.
                  Toi on akkukäyttöinen lehtipuhallin on hyvä mut pitää olla kunnon vehje eikä mikään 200€ lelu. Mikä tahanss mekaaninen lumiharja yms. on aina huonoin vaihtoehto. Eipä noilla naarmuillekaan mitään voi. Niitä tulee talven aikana sen verran kuin tulee.
                  Kerran on tarvinnut hiustenkuivaajalla avata jäätynyt latausluukku tänä talvena. Päivittäin kun käyttää niin aika hyvin se pysyy kunnossa.

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 790
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Originally posted by torso1 View Post

                    Toi on akkukäyttöinen lehtipuhallin on hyvä mut pitää olla kunnon vehje eikä mikään 200€ lelu. Mikä tahanss mekaaninen lumiharja yms. on aina huonoin vaihtoehto. Eipä noilla naarmuillekaan mitään voi. Niitä tulee talven aikana sen verran kuin tulee.
                    Kerran on tarvinnut hiustenkuivaajalla avata jäätynyt latausluukku tänä talvena. Päivittäin kun käyttää niin aika hyvin se pysyy kunnossa.
                    Olen pitänyt pientä pyyhettä sade/lumisuojana, mutta ei sekään estä jos/kun kosteutta joutuu lukitukseen. Plugariaikoina jätin lataamatta kun keli oli huono, sähköautolla tuota vaihtoehtoa ei ole, joten tilasin pukinkontiin akkukäyttöisen kuumailmapuhaltimen (100€).
                    Last edited by tiko4tiko; 24-12-2024, 17:05.
                    Mini, E24, E90, G70
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • ekaBMW
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 441
                      • Oulu

                      #11
                      FYI
                      Auton softaversio taitaa olla 11/2024.40
                      F11 530d xDrive 09/16
                      Ex E60 530d xDrive A 10/08
                      Ex E60 520dA 09/08 liisari
                      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                      Ex Opel Kadett 1.6 -89

                      Comment

                      • hezor
                        Newbiemmer
                        • Oct 2012
                        • 2
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Onko tässä xDrive40 Touringissa myös takakontin välipohjan alla riittävän iso kolo latauskaapeleille?

                        Comment

                        • heksu
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 334
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by hezor View Post
                          Onko tässä xDrive40 Touringissa myös takakontin välipohjan alla riittävän iso kolo latauskaapeleille?
                          Samanlainen kuin muissakin malleissa.
                          Kattavat ja laadukkaat vakuutukset edullisesti!
                          Soita/txt/whatsapp 0406375197
                          [email protected]

                          Comment

                          • ekaBMW
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 441
                            • Oulu

                            #14
                            Auton mukana tulevien tavaratilan väliverkon, latauskaapelin sekä varoituskolmion lisäksi sinne menee tommonen pieni siirrettävä laturikin. Ei kuitenkaan ole koko tavaratilan mittainen. Olisiko kolo jotainn 30cm pituussuunnassa.
                            Niin eroaa F11 sikäli että F11 oli sekä tavaratilan verho että verkko integroitu samaan pakettiin. Tässä verkko siis erillinen osa.
                            Vetokoukun nappi ei ole enää piilotettu verhoilun taakse.

                            Tänään taas hiljensi omikseen vauhtia kun ajoin tietä jossa 40 rajoitus. Näytöllä näkyi joku tienhaaran tapainen merkki vaikka ajelin etuajo-oikeutettua tietä. Tuolla tiellä ei kuitenkaan palatessa hiljennelly. Pitää seurata onko sama homma joka kerta.

                            edit: ainakin tämmöinen löytyi:
                            For example, the speed is reduced in the following situations if necessary:
                            Before turning off.
                            Before a roundabout.
                            Before a bend.
                            In front of an exit junction on motorways or motorway-like roads.

                            Tosin noista ei mikään passaa tähän tilanteeseen.
                            Last edited by ekaBMW; 03-01-2025, 22:07.
                            F11 530d xDrive 09/16
                            Ex E60 530d xDrive A 10/08
                            Ex E60 520dA 09/08 liisari
                            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                            Ex Opel Kadett 1.6 -89

                            Comment

                            • JH.
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 790
                              • PKS

                              #15
                              Originally posted by ekaBMW View Post

                              Tänään taas hiljensi omikseen vauhtia kun ajoin tietä jossa 40 rajoitus. .
                              Ei sattuis johtumaan "adaptive regenerationista"?

                              Mulla oli i4:ssä tuo oletuksena päällä ja en tykännyt yhtään siitä vaihtelevasta moottorijarrutuksesta, joten lähti heti ekana pois päältä. Mainiota sinänsä, että nämä on bemari laittanut säädettäväksi niin löytää kaikki omansa toisin kuin monessa muussa merkissä missä regenerointi on mitä sattuu olemaan.​
                              MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                              Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                              BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                              Käyttis i4 eDrive40
                              Kesällä E36 M3
                              Radalla E36 325i track day tool

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎