Announcement

Collapse
No announcement yet.

ix korkeajänniteakun alentuneen eristysvastusvian korjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 2003
    • Tampere

    ix korkeajänniteakun alentuneen eristysvastusvian korjaus

    BMW iX korjauksessa Akkuautolla. Linkki videoon alhaalla.
    Onko liittimien hapettuminen tyyppivika?
    Onko muilla tullut autoon tällaista vikaa?
    Vaikka meillä Akkuautolla painopiste on Tesla-korjauksissa, tarjoamme nyt myös BMW-sähköautoille vahvaa osaamistamme.
    Akkuauto kehittää uuden tarkastus tuotteen, jonka avulla pyritään saamaan tietoa liittimien ja akun kunnosta riittävän ajoissa, ennen suurempaa vikaantumista.
    Kiinnostaako?
    Kannattaa ottaa Akkuauto seurantaan!

    -Juha / Akkuauto​​

    21 likes, 0 comments - akkuautofinland on May 21, 2025: " BMW iX korjauksessa – korkeajänniteosaamista parhaimmillaan! Vaikka painopisteemme on Tesla-korjauksissa, tarjoamme myös BMW-sähköautoille asiantuntevaa apua ⚡ Tällä kertaa työn alla upea BMW iX – ja tiimimme hoiti homman huippuosaamisellaan! ️ Ota yhteyttä, jos BMW:si kaipaa osaavaa käsittelyä. Seuraa meitä ja näet lisää huippuluokan sähköautohuoltoja! #BMWix #Sähköauto #Sähköautohuolto #Korkeajännite #SähköautonOmistaja #TeslanOmistaja #AutohuoltoSuomi #LuotettavaHuolto #AmmattimainenPalvelu".
  • Turder
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2008
    • 466
    • Suomi

    #2
    Muistelen, että Kokkolan Autohuollon Jesse kommentoi yhdellä videollaan, että BMW tehnyt tiivistykset ja liittimet melko hyvin ja ei ole tullut vikoja vastaan. Eikä pahemmin ole tullut (vielä) näitä vastaan. Oletteko tehneet jo paljon vastaavia remppoja sähkö-bemareihin? Hybrideissähän se "kuuluisa" pistoke on aika heikossa hapessa, tai pikemminkin hyvin hapettunut jos tarkkoja ollaan

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 2003
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Turder View Post
      Muistelen, että Kokkolan Autohuollon Jesse kommentoi yhdellä videollaan, että BMW tehnyt tiivistykset ja liittimet melko hyvin ja ei ole tullut vikoja vastaan. Eikä pahemmin ole tullut (vielä) näitä vastaan. Oletteko tehneet jo paljon vastaavia remppoja sähkö-bemareihin? Hybrideissähän se "kuuluisa" pistoke on aika heikossa hapessa, tai pikemminkin hyvin hapettunut jos tarkkoja ollaan
      Tämä GEN 5 sähkömalleja ainakin ix:n osalta todistetusti koskeva ongelma on tullut eteen nyt muutaman auton kohdalla. Tutkimme asiaa muiden korimallien kohdalla, mutta rakenne on lähes sama myös i4, ix3 jne malleissa joten odotettavissa on myös muissa tämä asia.

      Korkeajänniteakun avaamiselta säästytään mikäli asiaan ehditään reagoida ennen hapettuman leviämistä akuston puoleisiin liittimiin.

      Mikäli DC-latauskaapeli menee uusiksi joudutaan korkeajänniteakku käyttämään irti kaapeliston vaihtamiseksi.

      Takamoottorin korkeajännitekaapeli voidaan vaihtaa ilman akun irroitusta.

      Videon autosta meni siis kaikki edellämainitut uusiksi.

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1287
        • Kainuu

        #4
        Pystyykö tuota havaitsemaan mitenkään ennen kuin "vika" on päällä?
        BMW i5 M60, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

        Comment

        • bittivirhe
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2012
          • 548
          • Pohjois-Savo

          #5
          Missä iässä (vuosissa ja kilometreissä) ongelma tulee esiin? Jos ottaisi jatkotakuun viiteen vuoteen asti..
          G05 45e
          ex: F11 530d xDrive
          ex: E84 X1 xDrive 25d

          Comment

          • tiko4tiko
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2020
            • 820
            • Lappeenranta

            #6
            Originally posted by bittivirhe View Post
            Missä iässä (vuosissa ja kilometreissä) ongelma tulee esiin? Jos ottaisi jatkotakuun viiteen vuoteen asti..
            Tuosta videosta ei oikein saanut selville, miksi kosteus on päässyt liittimen sisälle. Onko liitin kytketty virheellisesti sitten että tiiviste ei ole toiminut suunnitellusti vai onko kysessä ns. suunnitteluvirhe, joka ei lupaa auvoissaa tulevaisuutta korjauksenkaan jälkeenkään - ja meille ko. generaation autoilla ajaville yhtä todennäköistä huolto/korjauskohdetta. Koska molemmat liittimet on paskana, epäilisin jälkimmäistä....

            Onneksi omassa on jatkettu takuu. Vaikka kyse ei ole akun kennoviasta, eipä nuo liittimet ja johtosarjatkaan ole ilmaisia. Oma auto on toistaiseksi ollut viaton, ja aloin jo miettimään että jees tällähän voisi ajaa pidempääkin, mutta taitaa tämä kakku olla korea vain päälle päin. Eli eipä taida olla mitään järkeä pitää tätä takuuajan yli (11/27), harvemmin olen toki muutenkaan 'jaksanut' ajaa samalla autolla noin pitkään.

            Mitä tässä voi tehdä etukäteen? Kun liittimestä on kyse, niin turha availu ja sulkemissa tapahtuva mahdollinen virhe vain pahetaa tilannetta. Olisiko kuitekin parempi ottaa liittimet auki ja käyttää tiivistämiseen sopivaa liimaa tai vain puhdistaa liitin ulkopuolta, laittaa liitoskohtaan ulkopuolle lisää materiaalia súojaamaan. Toisaalta jos vesi on jo sisällä niin se on ajan kysymys kun hapettuma aiheuttaa vian. Tällöin toki liittimen aukaisu ja puhdistaminen saattaisi tuoda lisää elinikää.
            Mini, E24, E90, G70
            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 2003
              • Tampere

              #7
              Originally posted by makebm5 View Post
              Pystyykö tuota havaitsemaan mitenkään ennen kuin "vika" on päällä?
              Ei muuten, kuin tarkastamalla liitinten kunnon niin ulko, kuin sisäpinnoilta. Jos tästä johtuen vika on jo tullut päälle alentuneena eristysvastuksena ei muuta pysyvämpää korjausta ole, kuin vaihtaa liitinrungot ja kaapelit.

              Originally posted by bittivirhe View Post
              Missä iässä (vuosissa ja kilometreissä) ongelma tulee esiin? Jos ottaisi jatkotakuun viiteen vuoteen asti..
              Näitä on ollut 3-4vuotiaissa ja sadan tuhannen molemmin puolin ajetuissa. Otanta on vielä maltillinen.

              Originally posted by tiko4tiko View Post

              Tuosta videosta ei oikein saanut selville, miksi kosteus on päässyt liittimen sisälle. Onko liitin kytketty virheellisesti sitten että tiiviste ei ole toiminut suunnitellusti vai onko kysessä ns. suunnitteluvirhe, joka ei lupaa auvoissaa tulevaisuutta korjauksenkaan jälkeenkään - ja meille ko. generaation autoilla ajaville yhtä todennäköistä huolto/korjauskohdetta. Koska molemmat liittimet on paskana, epäilisin jälkimmäistä....


              Mitä tässä voi tehdä etukäteen? Kun liittimestä on kyse, niin turha availu ja sulkemissa tapahtuva mahdollinen virhe vain pahetaa tilannetta. Olisiko kuitekin parempi ottaa liittimet auki ja käyttää tiivistämiseen sopivaa liimaa tai vain puhdistaa liitin ulkopuolta, laittaa liitoskohtaan ulkopuolle lisää materiaalia súojaamaan. Toisaalta jos vesi on jo sisällä niin se on ajan kysymys kun hapettuma aiheuttaa vian. Tällöin toki liittimen aukaisu ja puhdistaminen saattaisi tuoda lisää elinikää.
              Akkukotelon ja johtosarjojen liitinrungot ovat alumiiniseosta. Nämä osat pinnoittuu ajan saatossa kaikella mahdollisella mitä tienpinnasta irtoaa. Pinnat alkavat hapettua ja hapettuma jatkaa kulkuaan alumiinisen liitinrungon pinnassa ohittaen ensimmäisen tiivisteen liitoksen sisäpuolella ja pääsee siten myös akun puoleisen liittimen pinnoille.

              Jos tilanteen saa kiinni ennen hapettuman pääsyä ensimmäisen tiivisteen ohi on tilanne helpoin. Silloin voi johtosarjan liitinrungon vielä puhdistaa hapettumista ja käsitellä suojaavalla vahalla.

              Toinen tulavaisuuden ongelma on tuossa akunpuoleisessa liitinrungossa ja sen tiivisteessä. Akkukotelon pinta alkaa hapettua ja siellä myös hapettuma menee tiivisteen alle ja lopulta avaa yhteyden akun sisälle (kosteus pääsee akkuun)

              Tämänkin asian voisi jo uutena tai korjauksen yhteydessä ehkäistä käsittelemällä akkukotelo tuolta alueelta suojavahalla.

              Olemme kehittäneet tähän edellä mainittujen asioiden ennalta ehkäisyyn palvelua missä tarkastetaan ja suojataan ennaltaehkäisevästi kyseiset pinnat.

              Comment

              • bittivirhe
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2012
                • 548
                • Pohjois-Savo

                #8
                Originally posted by zakspeed View Post
                Tämänkin asian voisi jo uutena tai korjauksen yhteydessä ehkäistä käsittelemällä akkukotelo tuolta alueelta suojavahalla.

                Olemme kehittäneet tähän edellä mainittujen asioiden ennalta ehkäisyyn palvelua missä tarkastetaan ja suojataan ennaltaehkäisevästi kyseiset pinnat.
                Onko isotöinen, hidas ja kallis operaatio? Vaikuttaako tehdastakuuseen? Kauanko tuo suojaus kestää - joutuuko sen uusimaan esim. vuosittain?
                G05 45e
                ex: F11 530d xDrive
                ex: E84 X1 xDrive 25d

                Comment

                • tiko4tiko
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2020
                  • 820
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Originally posted by zakspeed View Post
                  Ei muuten, kuin tarkastamalla liitinten kunnon niin ulko, kuin sisäpinnoilta. Jos tästä johtuen vika on jo tullut päälle alentuneena eristysvastuksena ei muuta pysyvämpää korjausta ole, kuin vaihtaa liitinrungot ja kaapelit.


                  Näitä on ollut 3-4vuotiaissa ja sadan tuhannen molemmin puolin ajetuissa. Otanta on vielä maltillinen.



                  Akkukotelon ja johtosarjojen liitinrungot ovat alumiiniseosta. Nämä osat pinnoittuu ajan saatossa kaikella mahdollisella mitä tienpinnasta irtoaa. Pinnat alkavat hapettua ja hapettuma jatkaa kulkuaan alumiinisen liitinrungon pinnassa ohittaen ensimmäisen tiivisteen liitoksen sisäpuolella ja pääsee siten myös akun puoleisen liittimen pinnoille.

                  Jos tilanteen saa kiinni ennen hapettuman pääsyä ensimmäisen tiivisteen ohi on tilanne helpoin. Silloin voi johtosarjan liitinrungon vielä puhdistaa hapettumista ja käsitellä suojaavalla vahalla.

                  Toinen tulavaisuuden ongelma on tuossa akunpuoleisessa liitinrungossa ja sen tiivisteessä. Akkukotelon pinta alkaa hapettua ja siellä myös hapettuma menee tiivisteen alle ja lopulta avaa yhteyden akun sisälle (kosteus pääsee akkuun)

                  Tämänkin asian voisi jo uutena tai korjauksen yhteydessä ehkäistä käsittelemällä akkukotelo tuolta alueelta suojavahalla.

                  Olemme kehittäneet tähän edellä mainittujen asioiden ennalta ehkäisyyn palvelua missä tarkastetaan ja suojataan ennaltaehkäisevästi kyseiset pinnat.
                  Vikaantuminen vaikuttaa hyvinkin loogiselta ja vääjäämätön lopputulema pidemmän päälle. Suojavaha tmv elastinen mönjä on hyvinkin järkeenkäyvä ratkaisu, joka vähentää/estää hapettumista. Ei olisi monimutakainen juttu autotehtaallekaan, mutta harvemmin tuo taakuuaikana hapettunee. Ja olet oikeassa ei tuo akkukotelontiiviste ikuisuuksia kestä. Toki akku lämpenee ja pieni kosteus poistunee hengitysreijän kautta (kai näissä joku goretulppa on, onhan).
                  Kukas tämmösen ennakkohuollon tekisi Itä-Suomessa, mitä tuolle tulee hintaa. Vähemmän varmasti kuin uudet johtosarjat.
                  Mini, E24, E90, G70
                  exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 820
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Ja onko tilanne sama siten johdon toisessa päässä (moottori/invertteri)?
                    Mini, E24, E90, G70
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • torso1
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 401

                      #11
                      Olikohan tuo juuri syynä minunkin ex iX50:n mystisiin eristysvastusvikoihin..no eipä se minun huoleksi jäänyt kun pistin auton kiertoon heti kun tehdastakuu päättyi.

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 2003
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by bittivirhe View Post

                        Onko isotöinen, hidas ja kallis operaatio? Vaikuttaako tehdastakuuseen? Kauanko tuo suojaus kestää - joutuuko sen uusimaan esim. vuosittain?
                        Tarkastus / käsittely kestää noin 2tuntia. Sivuilta https://www.akkuauto.fi/bmw-akkutarkastus/ löytyy tietoa lisää. Suojaus kestää vuosia ollessaan koskemattomana eli ettei liitintä ole käytetty auki käsittelyn jälkeen. Tehdastakuuseen en voi ottaa kantaa sillä ne asiat eivät ole yksiselitteisiä. Toisaalta mikään takuu ei tuota yllä mainittua akun liittimien eristysvastusvikaa myöskään korvannut.

                        Originally posted by tiko4tiko View Post
                        Ja onko tilanne sama siten johdon toisessa päässä (moottori/invertteri)?
                        On ja ei. Lika rasitus on maltillisempi, mutta materiaali sielläkin on sama.

                        Edit: yritin tähän lisätä mallikuvan ix:n akun päällä ja reunoissa olevasta hiekan ja kuran määrästä, mikä on aika valtaisa.

                        Last edited by zakspeed; 27-05-2025, 10:18.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎