M10 moottori

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AaTeeÄs
    Newbiemmer
    • Feb 2018
    • 8
    • Helsinki, Suomen ainoa pääkaupunki

    #1

    M10 moottori

    Mikä moottori mahtaisi olla kyseessä? Lohkon perällä vauhtipyörän päällä +2889839+ (viimeiset kaksi numeroa voivat olla myös 99 tai 93 tms.). Samoilla kohdin ylösalaisin erotettavissa myös numerot 1 ja 6. Lohkon kyljessä numerosarja 1 255 157 Siitä vähän eteen (vai taakse?)-päin ellipsi jonka sisällä 26K71. Eli mahtaakohan noiden numeroiden perusteella selvitä missä BMW:ssä mylly on alunperin ollut? Ja mistä pääsit tiedon lähteelle? BMW2002faq.com sivustolta löysin kyllä taulukoita joissa valmistenumeron perusteella on kerrottu mallit, mutta eipä ainakaan tämä vauhtipyörän päällä ollut numerosarja osunut silmiin.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16694
    • Asikkala

    #2
    26K71 on -71 valettu lohko ? Numerot 1 ja 6 on 1,6 litrainen ? Näkyykö välissä piste tai pilkku ? Jostain tarttunut päähän että nämä + merkit olisi tehtaan vaihtomoottori. Joku tietää peremmin. Miten tämä päätyi sinulle ?

    Comment

    • AaTeeÄs
      Newbiemmer
      • Feb 2018
      • 8
      • Helsinki, Suomen ainoa pääkaupunki

      #3
      Hi!
      Aika vaikea sanoa onko tuossa piste vai pilkku. Jos veikata pitää niin sanoisin, että on pilkku. Tuo tehtaan vaihtomoottori selittäisi sen, miksi numeroa ei löydy tuosta bmw2002faq.com -sivuston listasta. Moottori on peräisin 1600 TI kilpurista (historic ralli, maltillisella 136 hp / 158.6 Nm virillä) kun omistaja vaihtoi isompaan luokkaan. Oli tarkoitus tiputtaa konehuoneeseen, mutta päädyin kuitenkin "matching number" myllyyn vakiotehoilla. Eli tuo 1600 TI oli tiedossa ja pitäisin luotettavana kun auto on läpäissyt kisaleiman. Kiinnosti eniten, että löytyykö lohkolle oma kori vai onko moottori kasattu muiden osista. Vaikein tuossa lienee nuo 1600 TI männät jotka kuulemma ovat kiven takana???
      Moottorin "spagetti pakosarjoineen" + "housuputki" + kaksi Italy 45 tuplaweberiä + imusarja + pari irtokantta (118) ja jotain muuta pienempää konehuoneen irtosälää olen laittamassa myyntiin.

      Comment

      • racing02
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 2100
        • Riihimäki

        #4
        Ei ne plussat mitään tarkoita. Voisiko kolmas numero olla 9? 288-alku ei täsmää oikein mihinkään.

        Comment

        • AaTeeÄs
          Newbiemmer
          • Feb 2018
          • 8
          • Helsinki, Suomen ainoa pääkaupunki

          #5
          Kyllä tuo aika selvä 8 on. Tosin on hiukka erilainen kuin edeltävä 8

          Comment

          • racing02
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 2100
            • Riihimäki

            #6
            Toinen ja viides numero on muutettu. Lyöty päälle uudestaan. Ei näytä tehtaan tekemältä.
            Se voisi olla alunperin esim. 268... joka täsmäisi -72 1602:een. Pidän sitä bmw2002faq:n listaa melko luotettavana.
            Last edited by racing02; 20-11-2025, 06:38.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16694
              • Asikkala

              #7
              Jos kutonen on samanl. kuin ysi ylösalaisin niin toinen numero ei ole ollut kutonen.

              Comment

              • AaTeeÄs
                Newbiemmer
                • Feb 2018
                • 8
                • Helsinki, Suomen ainoa pääkaupunki

                #8
                Aika outoa? Mitenkähän nuo tehdasvaraosalohkot on numeroitu? + -merkeillä ei näyttäisi olevan merkitystä. Ohessa em. sivustolta kuva yhdestä 2l moottorinumerosta. Plussat siinäkin ja kolmas 8 samalla tavalla "eri perheestä" kuin muut numerot. Mutta kiinnitin huomiota ensimmäiseen kakkoseen. Omassa moottorissani se on selkeästi eri fonttia kuin muut numerot (kapeampi) ja myös kapeampi kuin tässä 2l koneessa.
                Jos numero on jostain syystä muutettu niin mikä ihme voisi olla syy? Ja vielä mahdollisesti numeroksi jota ei ole oikeasti olemassakaan? Ehkä parempi olla arvailematta enempää??

                Comment

                • racing02
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2100
                  • Riihimäki

                  #9
                  Tässä on esimerkki kaiketi tehdaskunnostetusta moottorista. https://www.bmw2002faq.com/forums/to...g-help-please/
                  Uusi varaosalohko on saattanut olla jopa ilman merkintöjä ja siihen on sitten saanut lyödä oman numeronsa, tai jättää lyömättä.
                  Näillä on jo pitkä historia ja kilpa-autoilla usein värikäs, vaikea arvailla. Mutta alkuperäiseen kysymykseen voitaneen sanoa että et taida löytää koria tuolle moottorille

                  Comment

                  • AaTeeÄs
                    Newbiemmer
                    • Feb 2018
                    • 8
                    • Helsinki, Suomen ainoa pääkaupunki

                    #10

                    Comment

                    Working...
                    X