Announcement

Collapse
No announcement yet.

2002 alusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mini1275
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 61
    • laitila city

    2002 alusta

    koitin hakua mutta ei löydy vastauksia iski taas inspiraatio, kun löyty hyvänlaiset vanteet mutta 5 pulttiset. on sellainen mielikuva että joku täällä sanos että jonku 5-sarjan etutolpan saa sopimaan "suoraan" 2002 koriin. ja entä sitten tuo takapää? taas täältä joskus luettua E30 325 taka akseli, onnistuuko ja miten vai miten takapään saisi parannettua 5 pulttiseksi
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    #2
    e34 tolpat menee, mutta ovat melko pitkät että niihin suoraan jokku vähintään 60mm maddallus...
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4645
      • Tuusula

      #3
      E30:ssäkään ei ole 5x120 jakoa (paitsi M3:ssa) ja takapalkki on muutenkin liian leveä.

      E36 compactin taka-akselistosta lähtisin sorvaamaan jos pakko se 5x120 on sinne saada.
      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • mini1275
        Bimmer Rookie
        • Sep 2006
        • 61
        • laitila city

        #4
        onko se muuten edes laillista laittaa e30/36 taka-akselia jos sitä vähän joutuu pätkimäään että mahtuu auton alle? sitä vaan saisi parempaa jarrua ja perää tuolla tyylillä, kun taka tukivarret ja jarrut pitäisi muutenkin vaihtaa että saa laittaa joskus tehoja pellin alle. e21 323 takakynkät menis ilmeisesti suoraan mutta löytyykö niitä enään. miten paljon noi e30/36pätkäperän takatukivarret eroaa -02:sta että voisko niitä yhdistää omaan taka-akseliin

        Comment

        • racing02
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 2035
          • Riihimäki

          #5
          Originally posted by mini1275 View Post
          onko se muuten edes laillista laittaa e30/36 taka-akselia jos sitä vähän joutuu pätkimäään että mahtuu auton alle? sitä vaan saisi parempaa jarrua ja perää tuolla tyylillä, kun taka tukivarret ja jarrut pitäisi muutenkin vaihtaa että saa laittaa joskus tehoja pellin alle. e21 323 takakynkät menis ilmeisesti suoraan mutta löytyykö niitä enään. miten paljon noi e30/36pätkäperän takatukivarret eroaa -02:sta että voisko niitä yhdistää omaan taka-akseliin
          On ne kyllä niin erilaisia että itse en lähtisi katuautoon sovittelemaan ainakaan ilman hiton hyviä suhteita johonkin katsastusmieheen. Ei todellakaan ole mitään bolt on -muutoksia. Esimerkiksi tukivarren kiinnityspisteiden "aurauskulma" on erilainen.

          E21 menisi palkkiin mutta omat hommansa on jousien ja iskarien kanssa. Lisäksi ne levittää raideväliä.

          Eiköhän niitä vanteita löydy 4x100 jaollakin...

          Comment

          • poke
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 3102

            #6
            Originally posted by mini1275 View Post
            koitin hakua mutta ei löydy vastauksia iski taas inspiraatio, kun löyty hyvänlaiset vanteet mutta 5 pulttiset. on sellainen mielikuva että joku täällä sanos että jonku 5-sarjan etutolpan saa sopimaan "suoraan" 2002 koriin. ja entä sitten tuo takapää? taas täältä joskus luettua E30 325 taka akseli, onnistuuko ja miten vai miten takapään saisi parannettua 5 pulttiseksi
            Helpoin ja halvin tapa vaihtaa 5-pulttiset navat on käyttää E12:n pikkukoneisen napoja. Samalla voi päivittää jarrutkin 5-sarjasta.
            Kulkineet/projektit:

            640D F06
            530iA E39
            635 CSi E24
            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

            Comment

            • racing02
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2035
              • Riihimäki

              #7
              Originally posted by poke View Post
              Helpoin ja halvin tapa vaihtaa 5-pulttiset navat on käyttää E12:n pikkukoneisen napoja. Samalla voi päivittää jarrutkin 5-sarjasta.
              Voisitko kuvailla millä tavalla helppo? Puhuttiin siis takapäästä.
              Ok, jos tarkoitit etupäätä niin joo, on helppo sen jälkeen kun on onnistunut hankkimaan tii:n etutolpat niin sitten e12 pikkunapa käy.

              Comment

              • poke
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 3102

                #8
                Originally posted by racing02 View Post
                Voisitko kuvailla millä tavalla helppo? Puhuttiin siis takapäästä.
                Ok, jos tarkoitit etupäätä niin joo, on helppo sen jälkeen kun on onnistunut hankkimaan tii:n etutolpat niin sitten e12 pikkunapa käy.
                No etupäässä käy ihan ns. pikku tolppaankin(esim 1502) E12 pikkukoneisen napa, jolloin napa on 5-pulttinen. E12 napaa on tehty ainakin kahdella erikokoisella laakerilla. Ne joissa on sama laakerisetti kuin 02:ssa esim 1502-mallissa menee heittämällä paikalleen. Jarrut on sitten kyllä askarreltava 5en osista kans.

                Verraten siihen, jos haluaa istuttaa esim E21 323i:n tuuletetut levyt eteen, niin ei sen takia tarvitse Tii/turbon tolppia etsiä. E21 316/318 etunapa menee heittämällä 02:n ns. pikkutolppaan. ja 323i levy menee heittämällä 316/318 napaan.

                Takapäässä E12 pikkukoneisen akselitumpit menee 02:n orggis tukivarsiin laakereineen. Eli sama homma kuin edessä, etsii pienemmällä laakerisetillä olevat E12 akselitumpit. Jarrut käy vaikka sitten E34 518i:stä, jos haluaa vain automaattisäätöiset rumpujarrut taakse.
                Kulkineet/projektit:

                640D F06
                530iA E39
                635 CSi E24
                518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                Comment

                • racing02
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2035
                  • Riihimäki

                  #9
                  No tuo oli uutta että e12:ssa on erilaisia osia vielä pienikoneisissakin keskenään.
                  Itse olen purkanut yhden 518:n ja siitä ei ainakaan olisi sopinut kumpikaan pää. Etulaakerit oli tii:n kokoa ja takapää aika reilusti järeämpää kamaa.

                  Comment

                  • Tzeimi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 2067
                    • Banshee - Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by poke View Post
                    No etupäässä käy ihan ns. pikku tolppaankin(esim 1502) E12 pikkukoneisen napa, jolloin napa on 5-pulttinen. E12 napaa on tehty ainakin kahdella erikokoisella laakerilla. Ne joissa on sama laakerisetti kuin 02:ssa esim 1502-mallissa menee heittämällä paikalleen. Jarrut on sitten kyllä askarreltava 5en osista kans.
                    Jännä juttu, filmien mukaan E12 olis isolla laakerilla.

                    Oletko oikeasti ottanut jostain 5-satkusta navan ja laittanut sen oikeasti 02:n pikkulaakeri tolppaan? Minkä ikäinen E12 oli kyseessä?
                    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                    & 02 tulpo saniteetti dyno




                    Älä väkisin, ota isompi vasara.
                    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3102

                      #11
                      Originally posted by Tzeimi View Post
                      Jännä juttu, filmien mukaan E12 olis isolla laakerilla.

                      Oletko oikeasti ottanut jostain 5-satkusta navan ja laittanut sen oikeasti 02:n pikkulaakeri tolppaan? Minkä ikäinen E12 oli kyseessä?
                      Sovitin muutama vuosi sitten -73sta E12 520/4 itse purkamaani pyörän napaa omaan 1502en tolppaan ja hyvin näytti käyvän paikalleen. En kumminkaan sitten jättänyt noita paikalleen, kun päädyin lopulta 4-pulttisiin vanteisiin.

                      omassa 1502ssa on varmuudella pikkutolppa, koska nyt siinä on E21 316 -82n navat.
                      Kulkineet/projektit:

                      640D F06
                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      • basso72
                        BTCF Member
                        • Dec 2004
                        • 1837
                        • Ylä-Pinsiö

                        #12
                        Originally posted by poke View Post
                        No etupäässä käy ihan ns. pikku tolppaankin(esim 1502) E12 pikkukoneisen napa, jolloin napa on 5-pulttinen. E12 napaa on tehty ainakin kahdella erikokoisella laakerilla. Ne joissa on sama laakerisetti kuin 02:ssa esim 1502-mallissa menee heittämällä paikalleen. Jarrut on sitten kyllä askarreltava 5en osista kans.

                        Verraten siihen, jos haluaa istuttaa esim E21 323i:n tuuletetut levyt eteen, niin ei sen takia tarvitse Tii/turbon tolppia etsiä. E21 316/318 etunapa menee heittämällä 02:n ns. pikkutolppaan. ja 323i levy menee heittämällä 316/318 napaan.

                        Takapäässä E12 pikkukoneisen akselitumpit menee 02:n orggis tukivarsiin laakereineen. Eli sama homma kuin edessä, etsii pienemmällä laakerisetillä olevat E12 akselitumpit. Jarrut käy vaikka sitten E34 518i:stä, jos haluaa vain automaattisäätöiset rumpujarrut taakse.
                        Kuten jo todettua,tämä on pelkkää puppua paitsi tuo e21 pikkunavan sopivuus 02 pikkutolppaan.
                        sigpic
                        Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                        320i -77

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎