Announcement

Collapse
No announcement yet.

E53 Facelift 3.0d "jurisee" paikallaan D päällä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GuGi_
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 700
    • Vantaa city

    E53 Facelift 3.0d "jurisee" paikallaan D päällä

    Terve,

    Tämmöstä häikkää esiintyy meikäläisen X:ssä. Eli kun hidastat ajosta pysähdyksiin, vaikka valoihin. Nii juuri kun auto on melkin pysähtynyt alkaa tuntua koneesta/laatikosta tuommosta jurinaa. Ensimmäisenä tulee mieleen, että tuntuu aivan kuin laatikko ei vapauttaisi vetoa kunnolla vaan jää ikäänkuin veto päälle. Vähän kuin manuaalilla paikallaan jarru päällä alat nostamaan kytkintä. KYlmänä tätä ei esiinny, mutta kun vähän kone/laatikko lämpiää tulee tämä häikkä esiin. Tätä ei tapahdu ihan jokakerta pysähtyessä. Mutta kylläkin ehkä 2/3 pysähduksellä. Jos paikallaan "jurina" päällä käyttää keppiä N:llä se häviää. Eikä palaa vaikka laittaa takas D:lle. Sama jos laittaa paikallaan steppipuolella 2:sen päälle jurina häviää. Eilen testailin ja mielestäni sportti-puolella ei tee tuota ihan yhtä paljon kuin D:llä.

    Näistä on ollu juttua tärinöistä tyhjäkäynnillä ja syypäänä on ollu koneen kannatinkumit. Voisko tän tyylinen häikkä liittyä niihin? Vai onko tuo laatikosta johtuvaa? Voisko turbiini olla niin loppu ettei enää meinaa luistaa kunnolla? Ja näissä laatikoissahan on ollu myös häikkää mekatroniikassa ja solenoideissa, voisko liittyä niihin?

    Tuon "jurinan" huomaa kyllä ihan helposti, auto tärisee ihan penkkeihin ja rattiin tuntuvasti.
    "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

    F11 525d -11
    E60 M5 -05
    E12 530i -75
    E32 730i - 91
    Chevy Silverado 3500 -93
    R33 Skyline GTS-T -93
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1302
    • Tornio

    #2
    Originally posted by GuGi_ View Post
    Terve,

    Tämmöstä häikkää esiintyy meikäläisen X:ssä. Eli kun hidastat ajosta pysähdyksiin, vaikka valoihin. Nii juuri kun auto on melkin pysähtynyt alkaa tuntua koneesta/laatikosta tuommosta jurinaa. Ensimmäisenä tulee mieleen, että tuntuu aivan kuin laatikko ei vapauttaisi vetoa kunnolla vaan jää ikäänkuin veto päälle. Vähän kuin manuaalilla paikallaan jarru päällä alat nostamaan kytkintä. KYlmänä tätä ei esiinny, mutta kun vähän kone/laatikko lämpiää tulee tämä häikkä esiin. Tätä ei tapahdu ihan jokakerta pysähtyessä. Mutta kylläkin ehkä 2/3 pysähduksellä. Jos paikallaan "jurina" päällä käyttää keppiä N:llä se häviää. Eikä palaa vaikka laittaa takas D:lle. Sama jos laittaa paikallaan steppipuolella 2:sen päälle jurina häviää. Eilen testailin ja mielestäni sportti-puolella ei tee tuota ihan yhtä paljon kuin D:llä.

    Näistä on ollu juttua tärinöistä tyhjäkäynnillä ja syypäänä on ollu koneen kannatinkumit. Voisko tän tyylinen häikkä liittyä niihin? Vai onko tuo laatikosta johtuvaa? Voisko turbiini olla niin loppu ettei enää meinaa luistaa kunnolla? Ja näissä laatikoissahan on ollu myös häikkää mekatroniikassa ja solenoideissa, voisko liittyä niihin?

    Tuon "jurinan" huomaa kyllä ihan helposti, auto tärisee ihan penkkeihin ja rattiin tuntuvasti.
    Tee testi yli ja alle 60km/h vauhdista seuraavasti.
    yli 60km/h vauhdista kone tyhjä käynnille ja vaihde N = loppuuko jurina yli vai alle 60km/h
    alle 60km/h vauhdista sama proseduuri.

    ja vaihde D asennossa sama proseduuri.

    Eli tässä haetaan sitä koneen tukikumien alipaineella tapahtuvaa pehmennystä joka menee alle 60km/h ns. päälle.

    Nuo moottorin tukikumien/alipaineletkujen/solenoidin kunnon voisi sitten varoiksi tutkia. Alipaineletkut todennäköisesti melko haperoa tavaraa JOS ovat tehtaan jäljiltä. Se tukikumien ohjaus solenoidi on siinä noin startti moottorin kohdalla ja vaatii imusarjan irrotuksen jotta pääsee käsiksi alipaineletkuihin.
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • GuGi_
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 700
      • Vantaa city

      #3
      Kävin ajamassa pienen testilenkin kun piti hakea renkaanvaihtoa varten jatkovarsi honkkkarista. Tarkotus oli testata että onko noissa talvirenkaissa jotain pielessä kun vähän tutisee. No hain jatkovarren, mutta matkalla päädyin tulokseen ettei taida renkaissa olla vika.

      Alle 60km/h on silloin tällöin havaittavissa pientä tärinää. Ja niinkuin ekassa viestissä jo selitin niin aivan viimesillä hiipimisillä ennen pysähdystä tulee sellasia jurinoita. Yleensä tuo jurina jää pysähdyttyä päälle ja saa aikaan ihan hyvän tärinän autoon. Tämä poistuu jos käyttää vaihdetta N:llä tai nostaa stepillä kakkosen päälle.

      Kun autolla kiihdytetään ei mitään ihmeellistä tunnu ennenkuin vauhti nousee n.50km/h. Silloin alkaa tuntua pientä vapinaa, ja kun vauhti nousee n.60km/h se muuttuu koko autossa tuntuvaksi tutinaksi. Tätä luulin aiemmin renkaista johtuvaksi. Nyt kuitenkin testilenkillä koekilin jos nostaa tässä vaiheessa kaasun ylös, niin tutina häviää kokonaan. Sama jos heittää tasasesta vedosta N:lle niin loppuu tutina samantien. Tasasesti ajaessa n.70km/h on pahin tutina käynnissä. Tällöin jos kelaa stepillä vaihdetta pienemmälle tuntuu tutinan "taajuus" muuttuvan kierrosten mukana tiheemmäksi mitä korkeemmat kierrokset. Vapaalla tai moottorijarrulla hidastaessa ei tunnu mitään muutoksia 60km/h korvilla. Silloin ei tunnu suurempia tärinöitä/tutinoita.

      Tärinä ja tutina tuntuu voimistuvan mitä enemmän konetta kuormittaa. Tasasesta vauhdista kiihdytettäessä voimistuu. Ja paikallaan D päällä vaikka rattia kääntäessä jolloin ohjaustehostin kuormittaa tuo se tuon tärinän esiin, tai voimistaa jos se on jo päällä.

      Voisko tommosen vikaselostuksen perusteella arvella aiheuttajaa? Olisko mahdollisesti ne koneen tukikumit? Vaihdelaatikko? Kardaanit, jakolaatikot yms. minä sulkisin pois, koska tuntuu reagoivan kierroslukuun toi tutina vauhdissa. Vai liittyykö nämä paikallaan ja vauhdissa tapahtuvat tärinät edes toisiinsa?
      "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

      F11 525d -11
      E60 M5 -05
      E12 530i -75
      E32 730i - 91
      Chevy Silverado 3500 -93
      R33 Skyline GTS-T -93

      Comment

      • Milko75
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 849
        • Kuopio

        #4
        Voisikohan vika olla ns. flex discissä? Eli siinä kumisessa välikappaleessa.

        Lueskelin itse tuohon kaksoisvaihtamiseen ts. 2->1 nykäykseen liittyviä vian aihettajia ja tuli ilmi, että murtunut flex disc voisi olla myös syynä tuohon. Eikös tätä ole sinullakin?

        Monilla on myös ilmennyt tärinää kiihdyttäessä sekä samoja oireita mitä itse kirjoitit. :think

        Eli tuossa osanumero 2:


        tai osanumero 1:


        Itse aion kyllä tarkistaa omasta tuon kunnon.

        Edit: linkin lisäys
        Last edited by Milko75; 02-03-2014, 13:21. Reason: E: vaihdoin linkin 3.0d osanumerolle ja tiedon lisäystä
        G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
        Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

        Comment

        • GuGi_
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 700
          • Vantaa city

          #5
          Auto käytettiin nyt nosturilla ja tutkiskeltiin. Moottorin kannatinkumit näyttää ja tuntuu olevan ihan kunnossa. Samoin Flex discit kardaanissa.

          Sen sijaan etuvetareissa tuntu molemmin puolin aikamoista välystä. Varsinkin vasemmalla puolella se oli ihan selkeetä. Panin tossa merkille että tää vapina pahenee kureveissa. Varsinkin vasemmalle käännettäessä.

          Onko kellään kokemusta noitten etuvetareitten löystymisestä? Onko yleistäkin näissä? Ja sopisko toi vikana näihin esiintyviin oireisiin?

          Oisko tossa juuri kyseiseen vaivaan tarkotettu varaosa? KLIK

          Sitten vielä vähän spekulointia perään. Onnistuuko näistä ton etuvedon käytöstä poisto millään, niin että autoa vois ajaa pelkkänä takavetona? Ja ei, nyt ei olla säästämässä korjauksessa sillä, että poistetaan vaan viallinen osa käytöstä
          Last edited by GuGi_; 04-03-2014, 10:40. Reason: Linkki osaan laitettu.
          "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

          F11 525d -11
          E60 M5 -05
          E12 530i -75
          E32 730i - 91
          Chevy Silverado 3500 -93
          R33 Skyline GTS-T -93

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7492
            • Jyväshyvä

            #6
            Sait mailia...

            Saksassa on koko vetareita tarvikkeina pilkkahintaan,
            ~100€ kpl sis. toimituksen Suomeen?!?

            esim:





            Luulis noillekin tuleva jonkun takuun,
            vaikka ovatkin noin halpoja.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • -jasa-
              Bimmer Rookie
              • Jun 2013
              • 47
              • Pirkanmaa

              #7
              Itsellä on myös vetarien vaihto eteen edessä ja todellakin noita niveliä ja kokonaisia akseleita saa eBaystä satasella. Ilmeisesti nuo edulliset ovat J&R nimisiä (ainakin yksi toimittaja tuon merkin mainitsi) ja niistä kyllä goglettamalla saa hyvin ristiriitaista tietoa.

              Itse ajattelin kuitenkin pysyä LÖBRO/SPIDAN vetareisssa niin ei tarvitse ihan heti uudelleen vaihtaa. Köyhällä kun ei ole varaa ostaa halpaa..

              Comment

              • Jonipelto
                Newbiemmer
                • Feb 2015
                • 1
                • Järvenpää

                #8
                Täällä autossa sama vika ja autona 535d. Veikkailisin turbiini vikaa mutta jos joku osaa kertoa vinkkejä niin helpottaisi paljon.

                Comment

                • GuGi_
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 700
                  • Vantaa city

                  #9
                  Tänne onki unohtunu laittaa että tärinät/jurinat hävis etuvetareitten vaihdolla.

                  Vähän epäilen 535:sen kärsivän ihan samasta, kun takavetonen. Mä lähtisin ehkä tarkistelemaan koneen tukikumit. Ja siitä voimalinjaa pitkin takarenkaisiin asti kaikki missä tärinät mahdollista.
                  "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                  F11 525d -11
                  E60 M5 -05
                  E12 530i -75
                  E32 730i - 91
                  Chevy Silverado 3500 -93
                  R33 Skyline GTS-T -93

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎