Announcement

Collapse
No announcement yet.

x3 3.0d -05 sammahtelee lämpimänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PP hutsu
    Bimmer Rookie
    • Dec 2007
    • 77
    • Raahe

    x3 3.0d -05 sammahtelee lämpimänä

    Elikkäs jätätti välille viikonloppuna. Vikakoodit 5 ja 6 pytyn suuttimilta, positive to negative oikosulkua tarjoaa viaksi. Lähtee aina käyntiin mutta sammuu parin sekunnin päästä. Kun auto jähtynyt toimi tas hetken. Johtosarja käytetty irti ja siitä ei löytynyt ihmeenpää, joka karva näytti 0,01ohmia mitattuna mutta kuormittaa en hoksannut kokeilla sitä... 1-6 pytyn suuttimet koitin vaihtaa ristiin eilen, ajelin auton lämpimäksi kunnes se taas sammahti, mutta vikakoodit oli mvieläkin 5 ja kutos suuttimilla. Mikähän tätä vaivaa? Onko kellään ollut vastaavaa tapausta?
  • BMWE39
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 134

    #2
    Originally posted by PP hutsu View Post
    1-6 pytyn suuttimet koitin vaihtaa ristiin eilen, ajelin auton lämpimäksi kunnes se taas sammahti, mutta vikakoodit oli mvieläkin 5 ja kutos suuttimilla. Mikähän tätä vaivaa? Onko kellään ollut vastaavaa tapausta?
    Johtosarjoissahan noissa oli ongelmia, jotka periytyivät myös muihin M57 tekniikkaa käyttäviin autoihin.
    Kun suuttimet olivat irti, niin katsoitko antavatko soppaa? Entäs katsoitko livedataa suuttimista?

    Comment

    • PP hutsu
      Bimmer Rookie
      • Dec 2007
      • 77
      • Raahe

      #3
      virheliipasu......
      Last edited by PP hutsu; 06-08-2014, 16:48.

      Comment

      • PP hutsu
        Bimmer Rookie
        • Dec 2007
        • 77
        • Raahe

        #4
        [QUOTE=PP hutsu;3381216]johtosarja vaikutti ehyeltä, paitsi että 5 suuttimen pistokkeen juuresta oli johtimen eriste vähän rikki muttei ollut likelläkään mitään metallista. mittaamalla samat ohmit joka johdosta. ja oli erillään omasta paristaan. käytin suojaputkena olevaa kurkkutorvea laidasta laitaan eikä sen sisällä näkynyt "skodamaisia" kulumia. kuormittaa en mokomaa hoksannut, kuulin semmoisesta testistä vasta jälkeenpäin...

        kaveri katseli livedataa kun jätti tienpäälle muttei huomannut muuta hälyttävää kuin nuo kaksi vikakoodia.

        voiko kampiakselin asentoanturi oireilla ilman suoraa vikakoodia, ja aiheuttaa muita johdannaisia

        Comment

        • Kissvesala
          Moderator
          • Jun 2010
          • 3110
          • Liminka

          #5
          Kyllä se ehkä miellyttävin vaihtoehto ois se johtosarjavika, mutta pahoin pelkään että dde on jostain syystä ottanu itteensä. Jostaki toinen johtosarja testiin ja sormet ristiin. Sitte jos ei auta niin ebaystä ecua tilaukseen.
          Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
          Kissvesala.fi
          Priva tai o443424479

          Comment

          • PP hutsu
            Bimmer Rookie
            • Dec 2007
            • 77
            • Raahe

            #6
            päivä autoa tutkailtu ja tuli huomattua tämmöinen ominaisuus, sammahtelu alkaa tosiaan vasta sitten kun kone on lämmin, väittäisin että lämpöjen piti nousta yli 80 asteeseen. en tiedä voiko pietsojen vastusarvoista päätellä mitään, mutta kaikkien napojen välinen oli aikalailla sama, jtn. 180K-ohmia, vai oliko megoja. kuitenkin.

            mittasin vielä suuttimen nastojen ja auton rungon väliä, missä selvisi että 4.suuttimen toisen nastan ja maan välissä oli n.500ohmia ja toisen pikkusen alle 180k-ohmia.

            tämä ihmetytti ja annoin auton käydä jälleen kuumaksi että rupeaa sammuileen, pysyy tosiaan vaan muutaman sekunnin käynnissä pahimmillaan. kun alkoi tehdä sitä nykäisin 4 suuttimelta johdon irti ja auto alkoi käydä viidellä mutta ei sammunut!?! johto paikalleen, käynti tasoittui ja taas sammuttiin. luulin jo että nyt tämä selvisi, uutta suutinta tilalle.... mutta sitten kokeilin vielä muillakin suuttimilla samaa, ja yllätykseksi auto pysyi silloinkin käynnissä, aivan sama minkä suuttimen irroitti.

            tuleeko kellään mitään mieleen? kai se moottori johonkin vikatilaan menee kun alkaa vajaalla käymään, voiko jättää joitain anturitietoja lukematta tällöin?


            ohivuodot oli puhe kokeilla seuraavaksi kattoo, mut väliss jotain muuta...

            Comment

            • PP hutsu
              Bimmer Rookie
              • Dec 2007
              • 77
              • Raahe

              #7
              ja tosiaan, kun kone oli lämmin mittasin uudestaan 4.suuttimen ja silloin pienempi lukema oli 300ohmia, lämetessään ilmeisesti laski. pitää mitata uudestaan kylmänä kun kotiutuu. johtosarjan pitäisi olla ehkä, mitattiin ecun liittimiltä ja kun johtosarjan irroitti suuttimesta niin meni lukemat äärettömälle.

              Comment

              • PP hutsu
                Bimmer Rookie
                • Dec 2007
                • 77
                • Raahe

                #8
                nojuu, ilmeisesti tämmöinen suutin vikaantuessaan voi alkaa vuotamaan sähköisesti maihin eli auton runkoon. viimeksi pähkäiltiin ohmeja mutta nyt saatiin tornion suunnalta vinkkiä että näitä uskaltaa mekkeröidä.

                elikkäs 500v mekattuna 1,2,5,6 suuttimet antoivat täyttä arvoa <299M ohm.

                4 suutin auton rungon ja toisen nastan välistä 0,00M ohm. ja toisen 0,18M ohm.
                (lisäksi kun mittasi ohmit nastan ja maan välistä kylmänä niin oli 900ohmia ja kun kone oli lämmin niin oli enä300ohmia. tämähän selittää oireilun lämpimänä...)


                ja sit yllätyksenä 3 suutin 0,02M ohm. ja 0,20M ohm.... et vaihtoon menee sekin.

                se jäi vielä arvoitukseksi että miksi dde antaa vian 5 ja6 suuttimelle, vaikka mitattuna vika olisi kolmosessa ja nelosessa. herja kuitenkin on oikea, melkein oikosulussa maihinhan se on...

                kaikkien suuttimien napojen väliset ohmit olivat noin 179-180k ohmia.

                seuraavaks sitten kokeillaan uusia kahta suutinta ja pietään sormia ristissä et vika jää siihen

                Comment

                • PP hutsu
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2007
                  • 77
                  • Raahe

                  #9
                  eilis iltana vaihdoin 3 ja 4 suuttimen tilalle tehaskunnostetut. auto läjään ja hienosti pelaa, suuttimen numerotkin vehkeelle syötettiin.

                  mittailin sit vielä nuita rikkinäisiä niin ohmimittarissa ei alue riittäny siihen mis oli 0,02M-ohmia, näytti että olisi irrallaan maista. mut se missä oli 0,00M-ohmia näytti nyt melkein 10K-ohmia toisen nastan ja auton rungon välistä, kun kone oli kylmä.

                  wetterin tuttavan kans porisin ja se tuumasi et suuttimen sisällä on jokin keraaminen osa ja jos sinne pääsee vuotamaan naftaa niin rupiaa sähkösesti vuotamaan maihin.

                  et jos tulee vastaavia vikakoodeja niin rohkeasti vaan mittari käteen ja mittailemaan, ei näämmä vikakoodi välttis osu oikeaan kun mulla ainakin näytti 5-6 vaikka oikea vika oli 4 pytyllä. tuo 0,02M ohmin suutin ei varmaan vielä aiheuttanut ongelmia, mutta varmaan olis kohta ollut tulossa...

                  Ps. eculta kun irrottaa toisen liittimen niin siitä on helppo mittailla...

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9139
                    • Oulu

                    #10
                    Mielenkiintoinen keissi. Hyvä kun ratkesi parhain päin.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • e46touring
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1321
                      • Tornio

                      #11
                      [QUOTE=PP hutsu;3385949]

                      wetterin tuttavan kans porisin ja se tuumasi et suuttimen sisällä on jokin keraaminen osa ja jos sinne pääsee vuotamaan naftaa niin rupiaa sähkösesti vuotamaan maihin.

                      [QUOTE]

                      Toivotan ettei tämän tyyppinen Piezo suutin ongelma leviä kulkutaudiksi asti.
                      Odotellaan mielenkiinnolla miten jatkossa loput kestävät.

                      Tuossa Piezo suuttimessa piezo elementti on ns. paluuvirtaus naftan ympäröimä.
                      __________________________________________________ ____________
                      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                      Comment

                      • Kissvesala
                        Moderator
                        • Jun 2010
                        • 3110
                        • Liminka

                        #12
                        [QUOTE=e46touring;3386082][QUOTE=PP hutsu;3385949]

                        wetterin tuttavan kans porisin ja se tuumasi et suuttimen sisällä on jokin keraaminen osa ja jos sinne pääsee vuotamaan naftaa niin rupiaa sähkösesti vuotamaan maihin.


                        Toivotan ettei tämän tyyppinen Piezo suutin ongelma leviä kulkutaudiksi asti.
                        Odotellaan mielenkiinnolla miten jatkossa loput kestävät.

                        Tuossa Piezo suuttimessa piezo elementti on ns. paluuvirtaus naftan ympäröimä.
                        Voin muuten kertoa että tätä keissiä tutkiessa ja hommaa mukana fiksanneenna on pikkusen kylmä rinki persuksen ympärillä. Omalla ruksi kolmella menty nyt 20tkm enemmän mittarin mukaan mitä topikin pirssillä. Kai ne pittää ruveta mekkeröimään omat piezot niin saa menettää yöunet kuukaueksi!
                        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                        Kissvesala.fi
                        Priva tai o443424479

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎