Announcement

Collapse
No announcement yet.

e53 3.0d epätasainen tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pasianssi71
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2014
    • 219
    • Uusikaupunki

    e53 3.0d epätasainen tyhjäkäynti

    Ongelma nyt ei ole kovin kummoinen mutta päätin kuitenkin kysellä mielipiteitä asiasta, eli polttoainesuodattimen päälle tulevista letkuista edestä katsottuna oikeanpuoleinen vuotaa hieman syystä että joku on luullut että liittimen kiristäminen on voimalaji.
    Eli pitäisi löytää oikeanlainen ja pitävä letkunkiristin tuohon paikkaan ja plussaa tietenkin jos olisi siisti kiristin, itse en oikein välitä noista kuvassa näkyvistä klemmareista. Laittakaahan ehdotuksia/linkkejä.
    Toinen asia mikä mieltä painaa on hieman epätasainen tyhjäkäynti, vaikuttaako letkun vuoto paineisiin niin paljon että vaikuttaa käyntiin? ja voiko olla että suodatin on tukossa ja sen takia letku vuotaa herkemmin?
    Joka tapauksessa uusi suodatin odottaa asennusta heti kun löytyy oikeanlainen kiristin ja samalla tarkoitus vaihdella ilmansuodatin ja tarkistella ainakin suuttimien johtosarja.
    Attached Files
    Last edited by pasianssi71; 09-08-2015, 17:08.
  • Palosella
    Bimmer Rookie
    • Aug 2012
    • 84
    • Hyvinkää

    #2
    Terve, tämmösiä kiristimiä olen käyttänyt ja toimii hyvin, kunhan on vaan oikean kokoinen:



    Mittaat letkun paksuuden ja sen mukaan ostat tommoset noille letkuille.
    e91 325dA -08
    ex. e46 320dA touring -02

    Comment

    • pasianssi71
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2014
      • 219
      • Uusikaupunki

      #3
      Originally posted by Palosella View Post
      Terve, tämmösiä kiristimiä olen käyttänyt ja toimii hyvin, kunhan on vaan oikean kokoinen:



      Mittaat letkun paksuuden ja sen mukaan ostat tommoset noille letkuille.
      Kiitos
      Jotain tällaista itsekkin ajattelin ja tämä taitaa olla melkeimpä ainoa vaihtoehto näinkin pienelle letkulle, mietin vaan että onko nämä mitkä omastani löytvät tällä hetkellä alkuperäisiä ? hieman epäilyttä että olisko tällaiset laitettu tehtaalla vai onko nämä vaihtunut jossain huollossa?

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9140
        • Oulu

        #4
        Kyllä ne tuon näköiset perinteiset klemmarit on tehtaalta lähtiessä.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • pasianssi71
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2014
          • 219
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Kyllä ne tuon näköiset perinteiset klemmarit on tehtaalta lähtiessä.
          Kait se uskottava on että nahkahousu on tollaset klemmarit sinne paiskannut, ja kyllähän nämäkin asiansa ajaa oikein käytettynä.

          Comment

          • pasianssi71
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2014
            • 219
            • Uusikaupunki

            #6
            Suodatin vaihdettu ja asialliset klemmarit paikoillaan, samalla vaihtelin myös ilmansuodattimen ja tutkin suuttimien johtosarjan, suihkin jokaiseen liittimeen kontaktispraytä mutta ei vaikutusta tyhjäkäynnin epätasaisuuteen.
            Tässäpä vähän liitteenä inpasta kuvakaappauksia.
            Eli mitä tuosta vähän ymmärsin niin ilmeisesti siirtopaineet liian alhaiset.
            Mutta entä nuo suuttimien korjausarvot ?
            Attached Files

            Comment

            • poteroa
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2010
              • 311
              • Tuusula

              #7
              Jos ei ole tietoa koska tuon diesel-suodattimen on joku vaihtanut, niin ehdottomasti uusiksi. Tuo olis kait syytä vaihtaa 1 vuosi/30tkm välein.
              Omassa E34:ssa, (tosin bensa) suodattimen menopuolelta kun kaatoi litkut ulos niin oli aivan mustaa. Ei varmaan vaihdettu vuosiin..

              Itselläkin humppaa tuo tyhjäkäynti, mutta en ole vielä ehtinyt perehtyä kunnolla asiaan kun on kolme näitä riesoja, eikun bemareita..

              Veikkaisin tukossa olevia suuttimia. Tuossa INPAn kuvassa näyttäis olevan korjausarvot vähän yli (6). -5 - +4 taitaa olla oikeat arvot, mutta mitä lukenut niin kun arvo 3 ylittyy M57:lla alkaa tulla tyhjäkäynnin kanssa humppaa..

              Eli 3 ja 5 suuttimet.

              Kokeile uutta suodatinta ja suuttimien puhdistusainetta, ehkä auttaa..
              E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
              E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

              Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
              Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
              Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
              Ex: E34 520i "winter wagen"
              Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
              Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
              Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

              Comment

              • humala
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 739
                • Kemi

                #8
                Siirtopaineet pitäisi olla kolmen luokkaa. Polttoainelinjat tarkastaa, suodattimet, siirtopumppu sekä tankin pumppu.

                Suuttimille tekisin ohivuoto testin mittapulloilla ennen niiden irroittelemista. Voi nuo korjausarvot heitellä ton alhaisen siirtopaineen takia.
                E70 X5 3.0d -07
                E39 530da touring -99
                ex: E36 325i sedan -93

                Comment

                • pasianssi71
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2014
                  • 219
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by humala View Post
                  Siirtopaineet pitäisi olla kolmen luokkaa. Polttoainelinjat tarkastaa, suodattimet, siirtopumppu sekä tankin pumppu.

                  Suuttimille tekisin ohivuoto testin mittapulloilla ennen niiden irroittelemista. Voi nuo korjausarvot heitellä ton alhaisen siirtopaineen takia.
                  Suodatin vaihdettu ennen inpan testejä, onko tässä enemmän kuin yksi suodatin? nyt vaihdettu konehuoneen puolelta.
                  Entäs nuo pumput miten nuo testataan?
                  Mitataanko nuo siirtopaineet tuosta konehuoneen puolelta suodattimen päältä?
                  Jos mitataan niin voihan tuo alhainen paine johtua ihan siitä että suodatin ollut tyhjä ? vai voiko?
                  Viikonlopulla olis tarkoitus mittailla nuo ohivuodot.

                  Comment

                  • pasianssi71
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2014
                    • 219
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Noniin ohivuodot mitattu ja arvot olivat 1 min testiajalla seuraavanlaiset
                    1 syl 11ml
                    2 syl 5ml
                    3 syl 6ml
                    4 syl 4ml
                    5 syl 5ml
                    6 syl 7ml
                    Syy lyhyeen testiaikaan oli se että ostin vaan 10ml:n lääkeruiskut testiä varten.
                    Mutta kertoohan tuo nyt vissiin aikalailla? 1:nen vaihtoon ?
                    Nyt inpalla katsottuna korjausarvot paremmat kuin viimekerralla, eikä tuo aiempi vikakoodi ollut uusiutunut.
                    Miten moottorin lämpö vaikuttaa korjausarvoihin?
                    Entä tuo railipaine? alhainen?
                    Tuossa vielä nuo inpan tämänkertaiset tulokset.
                    Onko niin että 1:sen suutin vaihtoon ja siirtopumppu vaihtoon niin loppuu humppaaminen?
                    Attached Files

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9140
                      • Oulu

                      #11
                      Liiallinen paluuvuoto ja korjausarvo eivät yleensä korreloi mitenkään. Käynnin tasaisuuteen vaikuttaa ainoastaan korjausarvo, joten sen osalta reilusti positiivisella olevat (>+3-4) vaihtoon/kunnostukseen. Paluuvuodon osalta 1-suutin menee hieman viiterajan yli, mutta ei vielä aiheuta mitään oireita. Voi toki samoilla tulilla saman tien vaihtaa/huoltaa.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • pasianssi71
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2014
                        • 219
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Liiallinen paluuvuoto ja korjausarvo eivät yleensä korreloi mitenkään. Käynnin tasaisuuteen vaikuttaa ainoastaan korjausarvo, joten sen osalta reilusti positiivisella olevat (>+3-4) vaihtoon/kunnostukseen. Paluuvuodon osalta 1-suutin menee hieman viiterajan yli, mutta ei vielä aiheuta mitään oireita. Voi toki samoilla tulilla saman tien vaihtaa/huoltaa.
                        Ok
                        Mitäs tämä korjausarvo oikeastaan kertoo suuttimesta ?
                        Mun käsityksen mukaan tuossa ei oikein voi olla kun vuotoa tai sit tukos.
                        Ja pitäiskö mun nyt kuitenkin vaihtaa tuo siirtopumppu ensimmäiseksi?
                        Tallissa kyllä odottaa ja 2 kunnostettua suutinta, missä molemmissa näytti olevan ainakin kärjet vaihdettu.

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9140
                          • Oulu

                          #13
                          Korjausarvo kertoo kyseisen sylinterin tuottamasta voimasta/vääntömomentista. Kyseisen sylinterin ruiskutusmäärää lisätään/vähennetään keskimääräisestä, jotta jokaisen sylinterin tuottama momentti olisi yhtenevä. Suuttimen osalta tuo kertoo varsinkin kärjen toiminnasta, päätyykö sylinteriin oletettu ruiskutusajan mukainen polttoainemäärä ja kuinka hyvin se sumuuntuu.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • pasianssi71
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2014
                            • 219
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Korjausarvo kertoo kyseisen sylinterin tuottamasta voimasta/vääntömomentista. Kyseisen sylinterin ruiskutusmäärää lisätään/vähennetään keskimääräisestä, jotta jokaisen sylinterin tuottama momentti olisi yhtenevä. Suuttimen osalta tuo kertoo varsinkin kärjen toiminnasta, päätyykö sylinteriin oletettu ruiskutusajan mukainen polttoainemäärä ja kuinka hyvin se sumuuntuu.
                            Thanks

                            Comment

                            • pasianssi71
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2014
                              • 219
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              3 ja 5 sylinterin suutin vaihdettu, edelleenkin humppaa ajoittain tyhjäkäynnillä.
                              Korjausarvot tuossa kuvissa eli ekalla käynnistyskerralla (ei ihan heti käynnistyksen jälkeen katsottu) 3:nen miinuksella mutta 5:nen + 6.06 ?
                              uuden käynnistyksen jälkeen 5:nen + 0.37
                              Mistä johtuu tämä vaihtelu?
                              1:sen suuttimessa oli tuo ohivuoto vähän runsasta ja se menee vaihtoon kunhan noista vanhoista saadaan yksi kunnostettua.
                              jonkun vikakoodin myös antoi nyt ykkösen suuttimelle, tai oikeestaan oli antanut sen kilometreillä 246580 nyt mittarissa 246583
                              Onko tuo kilometrimäärä tuossa vikakoodin alla se koska vika on ilmaantunut?
                              Nuo molemmat korjausarvot on siis suuttimien vaihdon jälkeisiä arvoja.
                              Johtosarjalla vaikutusta korjausarvoihin??
                              Last edited by pasianssi71; 29-10-2016, 17:20.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎