Announcement

Collapse
No announcement yet.

X3 2.0d ja väännön/tehojen ajoittainen väheneminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teko
    Bimmer Rookie
    • Oct 2012
    • 45
    • Helsinki

    X3 2.0d ja väännön/tehojen ajoittainen väheneminen

    Terve!

    Auto on X3 2.0d vm. 2007, E83. Ajettu 130 000km. Ongelmana on, että vääntö/tehot vähenevät välillä.

    Luin ennen auton ostoa, että 150hv kone ei ole mikään tykki verrattuna 3 litraiseen versioon. Koeajolla ajattelin, että on kyllä vähän laiskemman puoleinen peli, mutta eiköhän tällä pärjää. Kyydissä oli kuitenkin 3 aikuista ja lapsi. Hirveesti kenkää en koeajolla voinut antaa, koska tosiaan eukko ja lapsi oli kyydissä (alkaa motkotus). Auto tuli sitten ostettua.

    Lähdin arkena autolla yksin töihin ja annoin työmatkalla kunnolla happea tyhjällä motarilla. Aluksi ei kulkenut mihinkään, mutta kun annoin tarpeeksi kauan korkeiden kierrosten laulaa, niin yhtäkkiä alkoi tapahtumaan. Vääntö tuntui lisääntyvän varmaan puolella ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Nyt koneessa oli dieselille ominainen vääntö ja otin mittariin melkein ohjekirjassa ilmoitetun huippunopeuden (autoja alkoi olemaan edessä, niin ei voinut enää vedättää ihan tappiin).

    Ajelin vähän aikaa rauhallisemmin ja kone palautui taas laiskaksi. Annoin jälleen jonkin aikaa kovia kierroksia ja lopulta tehot/vääntö taas lisääntyivät. Eli aina, kun antaa happea riittävän kauan, niin yhtäkkiä tehot lisääntyvät normaalitasolle, mutta jos ajaa vähän aikaa rauhallisesti, niin kone palautuu taas laiskaksi.

    Mietteitä:

    -Turbo viheltää kylmänä ja lämpimänä niin, että sen kuulee kyllä auton sisälle. Luin, että niin sen pitäisikin kuulua? Ei ole ennen ollut turbo dieseliä, niin on paha sanoa viheltääkö liikaa vai onko vihellys normaalilla tasolla?

    -Mikään vikavalo ei pala mittaristossa.

    -Googlettamalla sain selville, että vika voisi olla turbon vuotavissa tiivisteissä. Kun antaan kunnolla kierroksia, niin turbo laajenee, tiivisteet eivät silloin vuoda ja tehot pysyvät normaaleina. Sitten kun ajelee normaalikierroksilla, niin turbo jäähtyy enemmän, tiivisteet pääsevät vuotamaan ja tehot häviävät?

    -Voi olla, että tämän takia entinen omistaja on auton vaihtoon laittanut. Vikaa ei heti välttämättä huomaa, varsinkaan silloin, jos ei ole ennen X3:sta ajanut ja ei tiedä minkälainen sen pitäisi olla.

    Ideoita mikä voisi olla vikana?
  • chevy55
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2013
    • 275
    • Vesilahti

    #2
    Eipä se ahdin ihan hirveästi ääntä pitäisi sisälle tuottaa jos se on ehjä.
    Onko se vihellys tätä luokkaa kuin linkin videossa? https://www.youtube.com/watch?v=94eJIDfKfJY

    Comment

    • Surina
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 222
      • Lohja

      #3
      Eikös ilmamassamittarin viat ole juurikin tuollaisia?
      x53

      Comment

      • teko
        Bimmer Rookie
        • Oct 2012
        • 45
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by chevy55 View Post
        Eipä se ahdin ihan hirveästi ääntä pitäisi sisälle tuottaa jos se on ehjä.
        Onko se vihellys tätä luokkaa kuin linkin videossa? https://www.youtube.com/watch?v=94eJIDfKfJY
        Ei kuulu noin selvästi ainakaan tuollaisissa isommissa nopeuksissa.

        Enemmän ääntä kuunnelleena, viheltää enemmän kylmänä, kuin lämpimänä.
        Kuuluu pienemmillä vaihteilla 1, 2, 3 aika selvästi, mutta kun mennään isompiin vaihteisiin ja nopeuksiin, niin ei ääntä kuule enää niin selvästi.

        Tässä kylmänä:


        Lämpimänä en saanut vihellystä kuulumaan videolle lähes yhtään.

        Comment

        • teko
          Bimmer Rookie
          • Oct 2012
          • 45
          • Helsinki

          #5
          Auto alkoi toimimaan tämän viikon keskiviikkona ensimmäistä kertaa hyvin, jolloin sain ajaa Vaasasta Helsinkiin (5h) ilman, että tehot/väännöt hävisivät kertaakaan. Auto toimi torstaina myös normaalisti. Asiaa enemmän tutkineena esim. jenkkifoorumeilta, alan kallistumaan siihen, että hiukkassuodatin (DPF) on ollut tukossa ja nyt se on auennut. Porukalla on ollut sen vuoksi samanlaisia ongelmia. Ajattelin nyt viikonloppuna kuitenkin vielä tarkistaa/vaihtaa/puhdistaa varmuudeksi ensi alkuun: ahtimen ilmanottoputki, polttoainesuodatin, EGR-venttiili ja lisäksi moottorin ilmansuodatin...mutta eipäs tehdäkkään mitään, kun uusi vika ilmeni.

          Eilen piti aamulla lähteä töihin ja auto ei käynnistynyt. Antoi vikakoodiksi P0335 (kampiakselin asentotunnistin). Jännä juttu, että torstaina auto toimi aivan normaalisti ja ajoin parkkiin. Sitten yön aikana asentotunnistin on mennyt yhtäkkiä rikki. Asentotunnistin oli niin veemäisessä paikassa tässä M47 moottorissa, että hylkäsin ajatuksen sen vaihtamisesta itse.
          Tunnistin on startin alla ja mallia: tunnistin paikassa A+pitkä johto+liitin paikassa B, joten ainakin imusarja ja startti pitäisi purkaa pois, jotta tunnistimen mahtuisi vaihtamaan.

          No auto käytiin äsken hinaamassa pois kerrostalon parkkihallista, minne ei hinuri mahtunut sisään. Kyllä yleisöä riitti taas tapahtumalle enemmän kuin tarpeeksi. Mutta hienosti se saatiin sieltä pois, no problem. Pitää taas palailla asiaan, kun tunnistin on vaihdettu pajalla.

          Comment

          • chevy55
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2013
            • 275
            • Vesilahti

            #6
            Kysymys jollekn asiasta paremmn tietävälle:
            Mikä noissa kampiakseln asentotunnistimissa on sellaista, että ne muka hajoilevat näinkin herkästi kuin mitä monissa eri merkkisissä autoissa nykyään totuttu näkemään? Vai onko se vikakoodi anturista vain moottoriohjauksn päätelmä jostain viasta, jonka alkuperää se ei suoraan pysty tunnistamaan? Jotenkin tuntuu vain niin päättömältä, että yksi tunnistin olisi vain niin paskaa laatua, että ne kilahtelee merkistä riippumatta.

            Comment

            • melperri
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2011
              • 246
              • espoo

              #7
              Originally posted by teko View Post
              Ei kuulu noin selvästi ainakaan tuollaisissa isommissa nopeuksissa.

              Enemmän ääntä kuunnelleena, viheltää enemmän kylmänä, kuin lämpimänä.
              Kuuluu pienemmillä vaihteilla 1, 2, 3 aika selvästi, mutta kun mennään isompiin vaihteisiin ja nopeuksiin, niin ei ääntä kuule enää niin selvästi.

              Tässä kylmänä:


              Lämpimänä en saanut vihellystä kuulumaan videolle lähes yhtään.
              Ei vihellä normaali ahdin noin kovaa. Ääni kuulostaa aivan samanlaiselta , kuin omistamassani taannoisessa Honda CRV:ssä , jossa ahtimen siipi oli murtunut.

              Comment

              • chevy55
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2013
                • 275
                • Vesilahti

                #8
                Videon perusteella minäkin lähtisin ahtimesta hakemaan vikaa ensimmäisenä.. Ei sen kuulu tuolla tavalla vinkua.

                Comment

                • humppajamppa
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2015
                  • 41
                  • hki

                  #9
                  Minulla X3 2.0d 177hp vm 2008, E83, 280tkm, automaatti ja hieman samaa oiretta kuin viestiketjun avaajalla:

                  - Välillä tehot kateissa, tuolloin Torque Pron perusteella max ahdot noin 12-14psi. Aina tasan tarkkaa sama lukema jokaisella 'vedolla'.

                  - Tehot eivät palaudu ainkaan muutaman kymmenen kilometrin ajolla. Sen sijaan auton sammuttaminen ja käynnistäminen korjaa vian samantien, minkä jälkeen max ahdot Torque Pron perusteella muistaakseni noin 24psi.

                  Muita huomioita:

                  - Vakkari pitää esim 100kmh nopeuden luokkaa +-1kmh tarkuudella, kierrokset pysyvät myös luokkaa 1% tarkuudella vakioina, mutta kutosella ajessa ahtopaineet seilaavat parin sekunnin syklillä välillä 6-12psi tasanopeudella tasaisella tiellä. Jos vaihteen laittaa 'pakkovitoselle' niin ahtopaineiden seilaaminen loppuu.

                  - P0401 Insufficient EGR Flow virheilmoitusta antaa ahkeraan. Pysyy kuittauksen jälkeen poissa muutaman päivän.

                  Ahtojen seilaaminen vain kutosella voisi kuulostaa orastavalta laatikkovialta, mutta ajoittainen ahtojen katoaminen joltakin muulta.

                  Voisiko EGR ventiillistä ja/tai sen ohjauksesta löytyä selitys? Mekaaninen turbovika tuskin korjaantuisi auton 'buuttaamisella', joten vika luulavimmin 'ohjauspuolella'?

                  DPF:n tai katin tukkoisuudesta ei tietoa, tuskin näillä kilsoilla enään uutta vastaavassa kunnossa. Polttoaineensuodatin ja ilmanputsari vaihdettu. Mitattu kulutus maantiepainotteisessa ajossa 7.2l/100km.

                  BMWscanner löytää paljon kaikenlaista vikaa, joista kenties osa voisi selittää myös näitä juttuja? INPAnkin olen tilaillut, mutta kun mukana tullut romppu oli kärsinyt mekaanisesti kuljetuksen aikana, niin softa toistaiseksi asentamatta.

                  Comment

                  • teko
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2012
                    • 45
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by chevy55 View Post
                    Kysymys jollekn asiasta paremmn tietävälle:
                    Mikä noissa kampiakseln asentotunnistimissa on sellaista, että ne muka hajoilevat näinkin herkästi kuin mitä monissa eri merkkisissä autoissa nykyään totuttu näkemään? Vai onko se vikakoodi anturista vain moottoriohjauksn päätelmä jostain viasta, jonka alkuperää se ei suoraan pysty tunnistamaan? Jotenkin tuntuu vain niin päättömältä, että yksi tunnistin olisi vain niin paskaa laatua, että ne kilahtelee merkistä riippumatta.
                    Tähän liittyen hassu juttu..

                    Tutkailin moottorin lämpöjä salavalikon kautta DPF-ongelmaan liittyen, että toimivatko termarit. En poistunut salavalikosta ennen kuin sammutin auton, vaan valikko jäi "päälle". Seuraavana aamuna auto ei lähtenyt käyntiin ja tosiaan kampiakselin asentotunnistin oli kärähtänyt.

                    Vaihtoivat tunnistimen korjaamolla ja auto pelasi normaalisti, kunnes taas yksi ilta tutkailin lämpöjä salavalikon kautta ja en poistunut valikosta ennen auton sammuttamista. Seuraavana aamuna, kun piti lähteä töihin, niin taas sama juttu. Ei lähde käyntiin ja vikakoodi kampiakselin asentotunnistimesta. Onneksi toisella yrittämällä auto lähti käyntiin, nollasin vikakoodin ja auto on pelittänyt normaalisti. Tunnistin ei siis kärähtänyt tällä kertaa lopullisesti.

                    Olen sen jälkeen tarkkaillut lämpöjä salavalikon kautta ja poistunut salavalikosta ennen auton sammuttamista ja mitään ongelmia ei ole ilmennyt. En uskalla kolmatta kertaa jättää poistumatta salavalikosta ennen auton sammuttamista jos asentotunnistin taas kärähtää.

                    ..Ei nyt kahden kerran perusteella voi varmasti sanoa, että onko salavalikon päälle jättämisellä ja kampiakselin asentotunnistimen kärähtämisellä jokin yhteys, mutta oudolta vaikuttaa.

                    Comment

                    • teko
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2012
                      • 45
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by humppajamppa View Post
                      Minulla X3 2.0d 177hp vm 2008, E83, 280tkm, automaatti ja hieman samaa oiretta kuin viestiketjun avaajalla:

                      - Välillä tehot kateissa, tuolloin Torque Pron perusteella max ahdot noin 12-14psi. Aina tasan tarkkaa sama lukema jokaisella 'vedolla'.

                      DPF:n tai katin tukkoisuudesta ei tietoa, tuskin näillä kilsoilla enään uutta vastaavassa kunnossa. Polttoaineensuodatin ja ilmanputsari vaihdettu. Mitattu kulutus maantiepainotteisessa ajossa 7.2l/100km.
                      Kun auto oli korjaamolla, niin löysivät DPF-vikakoodeja. Minulla termarit eivät toimi kunnolla, joten DPF on mennyt tukkoon. Eli vika auton tukkoisuudessa taitaa tosiaan olla hiukkassuodattimessa. Tietysti tuo turbo pitää myös katsoa, jos ääni ei kuuleman kuullosta normaalilta.

                      Jos termarit eivät toimi kunnolla->moottorin lämpötila ei nouse tarpeeksi->DPF-polttoa ei tällöin pääse tapahtumaan->DPF menee tukkoon.

                      Kokeile humppajamppa tarkkailla mittariston salavalikon kautta moottorin lämpötilaa (kohta 7.) ja jos lämmöt eivät nouse paljon yli 75c, niin sulla on termarit sökönä.

                      Itse vaihdoin jo EGR-termarin ja vika ei ollut siinä. Nyt on tilattu vesipumpun termari, jossa vika varmuudella on. Jos vähänkään pysyy työkalut kädessä, niin molemmat termarit on helppo vaihtaa itse. Niiden vaihto onnistuu yläkautta, eli autoa ei tarvitse saada ilmaan.

                      Sitten kun on termarit kunnossa, niin pitäisi löytää joku kaveri, joka saa DPF-pakkopolton päälle. Jos sillä ei puhdistu, niin uusi hiukkassuodatin ebaystä tilaukseen.
                      Last edited by teko; 24-11-2015, 17:08.

                      Comment

                      • ockelbo4500
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 923
                        • Sotkamo--Oulu

                        #12
                        Kyllä tuon DPF pöntön voi putsata itsekin. Virallisesti pari tuntia +600 lämpötilassa niin noki palaa tuhkaksi ja sitten vaan puhaltaa vastakarvaan paineilmalla. Toki jotkut puhdistaa esim. höyrypesurilla tai isolla töhöllä vastakarvaan puhaltaen.
                        BMW E84 X1 18dXdrive -14

                        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                        Ex, E46 320 d Touring -01
                        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                        Comment

                        • melperri
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2011
                          • 246
                          • espoo

                          #13
                          Originally posted by teko View Post
                          Kun auto oli korjaamolla, niin löysivät DPF-vikakoodeja. Minulla termarit eivät toimi kunnolla, joten DPF on mennyt tukkoon. Eli vika auton tukkoisuudessa taitaa tosiaan olla hiukkassuodattimessa. Tietysti tuo turbo pitää myös katsoa, jos ääni ei kuuleman kuullosta normaalilta.

                          Jos termarit eivät toimi kunnolla->moottorin lämpötila ei nouse tarpeeksi->DPF-polttoa ei tällöin pääse tapahtumaan->DPF menee tukkoon.

                          Kokeile humppajamppa tarkkailla mittariston salavalikon kautta moottorin lämpötilaa (kohta 7.) ja jos lämmöt eivät nouse paljon yli 75c, niin sulla on termarit sökönä.

                          Itse vaihdoin jo EGR-termarin ja vika ei ollut siinä. Nyt on tilattu vesipumpun termari, jossa vika varmuudella on. Jos vähänkään pysyy työkalut kädessä, niin molemmat termarit on helppo vaihtaa itse. Niiden vaihto onnistuu yläkautta, eli autoa ei tarvitse saada ilmaan.

                          Sitten kun on termarit kunnossa, niin pitäisi löytää joku kaveri, joka saa DPF-pakkopolton päälle. Jos sillä ei puhdistu, niin uusi hiukkassuodatin ebaystä tilaukseen.
                          Veikkaan , että sulla on kaksi vikaa päällä. Tehojen tippuminen voisi hyvinkin liittyä DPF pöntön tukkeutumiseen ja ääni turbon vikaan. Tuollainen ahtimen siiven murtuminen , johon ääni mielestäni viittaa , ei välttämättä tunnu tehossa ollenkaan.

                          Comment

                          • humppajamppa
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2015
                            • 41
                            • hki

                            #14
                            Originally posted by teko View Post
                            Kun auto oli korjaamolla, niin löysivät DPF-vikakoodeja. Minulla termarit eivät toimi kunnolla, joten DPF on mennyt tukkoon. Eli vika auton tukkoisuudessa taitaa tosiaan olla hiukkassuodattimessa. Tietysti tuo turbo pitää myös katsoa, jos ääni ei kuuleman kuullosta normaalilta.

                            Jos termarit eivät toimi kunnolla->moottorin lämpötila ei nouse tarpeeksi->DPF-polttoa ei tällöin pääse tapahtumaan->DPF menee tukkoon.

                            Kokeile humppajamppa tarkkailla mittariston salavalikon kautta moottorin lämpötilaa (kohta 7.) ja jos lämmöt eivät nouse paljon yli 75c, niin sulla on termarit sökönä.

                            Itse vaihdoin jo EGR-termarin ja vika ei ollut siinä. Nyt on tilattu vesipumpun termari, jossa vika varmuudella on. Jos vähänkään pysyy työkalut kädessä, niin molemmat termarit on helppo vaihtaa itse. Niiden vaihto onnistuu yläkautta, eli autoa ei tarvitse saada ilmaan.

                            Sitten kun on termarit kunnossa, niin pitäisi löytää joku kaveri, joka saa DPF-pakkopolton päälle. Jos sillä ei puhdistu, niin uusi hiukkassuodatin ebaystä tilaukseen.
                            Lämpöjä on tullut seurattua BT OBD + Torque yhdistelmällä ja 87 asteeseen tuo termari koneen lämmittää. Eli koneen lämmöt vaikuttaisi ainakin olevan ok.

                            Turbo on niin hiljainen ettei sen olemassaoloa edes huomaa. Turbon mekaanista vikaa en pidä kovin todennäköisenä. Yleensähän sellaset viat eivät sillä korjaannu jos koneen sammuttaa ja käynnistää uudestaan. Viimeisen 1000km ajan koneessa ollut taas 'täydet' tehot.

                            Tietämättä mitä DPF yleensä kestää, niin kyllähän sen luulisi olevan melko tukkoinen vajaa 300tkm ajetussa autossa. Sikäli ei tapahtuisi suuri vahinko vaikka sille jotain tekisikin.

                            Comment

                            • teko
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2012
                              • 45
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by melperri View Post
                              Veikkaan , että sulla on kaksi vikaa päällä. Tehojen tippuminen voisi hyvinkin liittyä DPF pöntön tukkeutumiseen ja ääni turbon vikaan. Tuollainen ahtimen siiven murtuminen , johon ääni mielestäni viittaa , ei välttämättä tunnu tehossa ollenkaan.
                              Joo itse luulen myös, että on nuo kaksi vikaa päällä.

                              Sain viikonloppuna päätermarin vaihdettua ja nyt lämmöt nousevat normaalisti. Olin myös valmiiksi ostanut Carly for BMW (Bmwhat) -appin kännykkään ja OBD2 bluetooth-mokkulan, että saisin sillä hiukkassuodattimen pakkopolton päälle, mutta paskat se appi tietenkään mitään toiminut tuon bluetooth-mokkulan kanssa, vaan Saksasta pitäisi vielä tilata Carlyn OBD-USB-kaapeli, millä pitäisi toimia. Ei kellään sattuis tuollaista kaapelia olevan kaupan, niin ei tarttis viikkoa taas odotella? Pyörin Helsinki-Lohja akselilla.

                              Tarkistin myös viikonloppuna turbon imupuolen turbiinin: siivet olivat ehjät, sivuttaisväljyyttä ei ollut, mutta aivan aavistuksen tuntui olevan väljyyttä akselin suuntaisesti. Turboon tulevan ilmanottoputken (turbon puoleisen pään)tiivisteestä puuttui puolet. Huomenna Laakkoselta hakemaan uusi tiiviste. Toivottavasti vihellys johtuisi tuosta tiivisteestä.

                              Kaasuläppä ja EGR-venttiili tulivat myös samalla puhdistettua. Varsinkin EGR-oli aivan täysin karstassa. Valvolinen EGR+turbo cleanerilla lähti hyvin puhtaaksi.

                              Originally posted by ockelbo4500 View Post
                              Kyllä tuon DPF pöntön voi putsata itsekin. Virallisesti pari tuntia +600 lämpötilassa niin noki palaa tuhkaksi ja sitten vaan puhaltaa vastakarvaan paineilmalla. Toki jotkut puhdistaa esim. höyrypesurilla tai isolla töhöllä vastakarvaan puhaltaen.
                              Toho löytyy, niin pitääkin sitten sillä yrittää sillä putsata, jos ei pakkopoltolla lähde putsaantumaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎