Terve!
Auto on X3 2.0d vm. 2007, E83. Ajettu 130 000km. Ongelmana on, että vääntö/tehot vähenevät välillä.
Luin ennen auton ostoa, että 150hv kone ei ole mikään tykki verrattuna 3 litraiseen versioon. Koeajolla ajattelin, että on kyllä vähän laiskemman puoleinen peli, mutta eiköhän tällä pärjää. Kyydissä oli kuitenkin 3 aikuista ja lapsi. Hirveesti kenkää en koeajolla voinut antaa, koska tosiaan eukko ja lapsi oli kyydissä (alkaa motkotus). Auto tuli sitten ostettua.
Lähdin arkena autolla yksin töihin ja annoin työmatkalla kunnolla happea tyhjällä motarilla. Aluksi ei kulkenut mihinkään, mutta kun annoin tarpeeksi kauan korkeiden kierrosten laulaa, niin yhtäkkiä alkoi tapahtumaan. Vääntö tuntui lisääntyvän varmaan puolella ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Nyt koneessa oli dieselille ominainen vääntö ja otin mittariin melkein ohjekirjassa ilmoitetun huippunopeuden (autoja alkoi olemaan edessä, niin ei voinut enää vedättää ihan tappiin).
Ajelin vähän aikaa rauhallisemmin ja kone palautui taas laiskaksi. Annoin jälleen jonkin aikaa kovia kierroksia ja lopulta tehot/vääntö taas lisääntyivät. Eli aina, kun antaa happea riittävän kauan, niin yhtäkkiä tehot lisääntyvät normaalitasolle, mutta jos ajaa vähän aikaa rauhallisesti, niin kone palautuu taas laiskaksi.
Mietteitä:
-Turbo viheltää kylmänä ja lämpimänä niin, että sen kuulee kyllä auton sisälle. Luin, että niin sen pitäisikin kuulua? Ei ole ennen ollut turbo dieseliä, niin on paha sanoa viheltääkö liikaa vai onko vihellys normaalilla tasolla?
-Mikään vikavalo ei pala mittaristossa.
-Googlettamalla sain selville, että vika voisi olla turbon vuotavissa tiivisteissä. Kun antaan kunnolla kierroksia, niin turbo laajenee, tiivisteet eivät silloin vuoda ja tehot pysyvät normaaleina. Sitten kun ajelee normaalikierroksilla, niin turbo jäähtyy enemmän, tiivisteet pääsevät vuotamaan ja tehot häviävät?
-Voi olla, että tämän takia entinen omistaja on auton vaihtoon laittanut. Vikaa ei heti välttämättä huomaa, varsinkaan silloin, jos ei ole ennen X3:sta ajanut ja ei tiedä minkälainen sen pitäisi olla.
Ideoita mikä voisi olla vikana?
Auto on X3 2.0d vm. 2007, E83. Ajettu 130 000km. Ongelmana on, että vääntö/tehot vähenevät välillä.
Luin ennen auton ostoa, että 150hv kone ei ole mikään tykki verrattuna 3 litraiseen versioon. Koeajolla ajattelin, että on kyllä vähän laiskemman puoleinen peli, mutta eiköhän tällä pärjää. Kyydissä oli kuitenkin 3 aikuista ja lapsi. Hirveesti kenkää en koeajolla voinut antaa, koska tosiaan eukko ja lapsi oli kyydissä (alkaa motkotus). Auto tuli sitten ostettua.
Lähdin arkena autolla yksin töihin ja annoin työmatkalla kunnolla happea tyhjällä motarilla. Aluksi ei kulkenut mihinkään, mutta kun annoin tarpeeksi kauan korkeiden kierrosten laulaa, niin yhtäkkiä alkoi tapahtumaan. Vääntö tuntui lisääntyvän varmaan puolella ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Nyt koneessa oli dieselille ominainen vääntö ja otin mittariin melkein ohjekirjassa ilmoitetun huippunopeuden (autoja alkoi olemaan edessä, niin ei voinut enää vedättää ihan tappiin).
Ajelin vähän aikaa rauhallisemmin ja kone palautui taas laiskaksi. Annoin jälleen jonkin aikaa kovia kierroksia ja lopulta tehot/vääntö taas lisääntyivät. Eli aina, kun antaa happea riittävän kauan, niin yhtäkkiä tehot lisääntyvät normaalitasolle, mutta jos ajaa vähän aikaa rauhallisesti, niin kone palautuu taas laiskaksi.
Mietteitä:
-Turbo viheltää kylmänä ja lämpimänä niin, että sen kuulee kyllä auton sisälle. Luin, että niin sen pitäisikin kuulua? Ei ole ennen ollut turbo dieseliä, niin on paha sanoa viheltääkö liikaa vai onko vihellys normaalilla tasolla?
-Mikään vikavalo ei pala mittaristossa.
-Googlettamalla sain selville, että vika voisi olla turbon vuotavissa tiivisteissä. Kun antaan kunnolla kierroksia, niin turbo laajenee, tiivisteet eivät silloin vuoda ja tehot pysyvät normaaleina. Sitten kun ajelee normaalikierroksilla, niin turbo jäähtyy enemmän, tiivisteet pääsevät vuotamaan ja tehot häviävät?
-Voi olla, että tämän takia entinen omistaja on auton vaihtoon laittanut. Vikaa ei heti välttämättä huomaa, varsinkaan silloin, jos ei ole ennen X3:sta ajanut ja ei tiedä minkälainen sen pitäisi olla.
Ideoita mikä voisi olla vikana?
Comment